Jobba med bakdel tölt

Solhäst

Trådstartare
Hej! Är det någon som har tips på hur man får hästen att bära upp sig mer i tölten och jobba med bakdelen mer?
 
Hej! Är det någon som har tips på hur man får hästen att bära upp sig mer i tölten och jobba med bakdelen mer?
Den "enkla" beskrivningen är väl att det krävs drivning och att jobba med halvhalter. Ökad energi som inte används till att ta sig fram snabbare, utan istället till samling. Få energin "uppåt", så att säga. Sen får man ju ta det i steg, så hästen också får en chans att bygga muskler på rätt ställe, om den inte är van vid att bära sig på det sättet. :)
 
Hej! Är det någon som har tips på hur man får hästen att bära upp sig mer i tölten och jobba med bakdelen mer?


Bra tips av @Hedinn har du redan fått! Ville bara tillägga att det också är viktigt att hästen har styrkan för att jobba rätt i tölten som Hedinn skriver, så om hästen behöver mer styrka så är det bra att jobba med detta parallellt och kanske ut i skogen och rid offroad och klättra. Sen behöver man ju också få hästen att jobba rätt så att den får chansen att bygga styrka i gångarten. Om du inte redan har det så är det ju också bra att ta hjälp av tränare som kan se er live och hjälpa er.
 
För att få hästen att bära sig i tölt eller annan gångart så måste grundarbetet vara gjort. Kunna kontrollera farten dvs öka och sakta ned under kontroll på lösgjord häst. Länga överlinjen och behålla bärigheten. Hästen måste ha styrkan och få rätta hjälperna för att samla tölten på rätt sätt. Samla hästen utan att korta överlinjen eller förlora lösgjordheten. För hög form på spänd häst ger ingen bra tölt. Sen är det upp till hästens förmåga för detta samt ryttarens kunskaper. Tölta på volt är vanligt för att lösa problem, funkar endast om ovanstående saker är på plats. Annars sliter det endast på hästen och resultatet uteblir.
 
Bra tråd.
@Hedinn Låter som bra tips.
Vilken är din favoritövning för att "bygga muskler på rätt ställen"?
Några favoriter som går "att göra ute på vägar".
Min herre känner sig gärna osäker och lite begränsad på bana.
Han har en väldigt bra trav däremot 😇.

@Morces fler tips till oss kanske.. 😊.
 
Hej! Är det någon som har tips på hur man får hästen att bära upp sig mer i tölten och jobba med bakdelen mer?

En tips är att hjälpa hästen bli mjukare fram. Det är ofta en lite spännd o stel framdel som gör att hästen inte lyfter frambenen ordendligt. T ex när hästen har svårt att "pussa skorna", typidkt om.det går lätt på ena siden men hästen vänder hela kroppen när du försöker den andra. Låt hästen svänga huvudet och halsen hela vägen till din fot när du sätter dig på. Detta är islandshästar ofta dåliga på särskilt dessa som rids nästan enbart tölt. Stark framdel med inte alltid så len.
Bäst är att öva ofta från marken. Du rör tömmen ut och så fort jästen näsa tittar åt ditt hpll släpper du taget. Gör detta tills hästen får bra förmåga och kan göra typ U på halsen. Båda sidor.
Använd "svängstopp" också och att rida i 8-or. När hästen har bra lenhet i halsen kommer han att mjukna så fort du gör den signalen (dra töm utåt lite inte in åt naveln, inte exskt samma som att svänga om du förstår)
Också kan det hjälpa att låta honom trava för att bli lenare, o verkligen sträcka sig. Om du skuttar alldeles för fort upp o ner på honom då sträcker han sig inte, är troligen stel. Det är värt det att jobba också med de andra gångarterna och inte fastna i tölten.
Lycka till!
PS hade en underbar tölthäst flera flera år. Han lyfte aldrig, knappast ens med tyngder, men han var min mest underbara ridhäst och det var skönaste tölt ever... Ibland lyckas vi inte med allt.
 

Liknande trådar

Tävling Jobbat på många ponny-tävlingar, och jag har slutat räkna hur många gånger jag sett pappor lyfta in ponnysar tillsammans... Gärna...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
9 082
Senast: SiZo
·
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
932
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Min shettis som gått med en stor häst i flera år har plötsligt börja vända bakdelen mot den andra och sparka rakt på den. Hon har aldrig...
Svar
2
· Visningar
617
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Hästnyheter Nästan alla som tänker rak häst i galoppen rider i själva verket med bakdelen innanför. – Om du konstant tänker bogen en aning in i båda...
Svar
0
· Visningar
317
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp