Bukefalos 28 år!

jobba med hundar

Milosari

Trådstartare
nu har jag börjat fundera på att sadla om helt och inte bli akademiker, utan jobba med något mer praktiskt och med hundar. de två yrken som först dök upp i mitt huvud var tulltjänsteman (med narkotikahund) eller hundförare inom polisen. men tullen nyanställer inte för tillfället och ska man söka till polisen måste man ha i det närmaste perfekt syn, okorrigerat! jag ser ganska dåligt utan linser, och har dessutom ett litet hörselfel, men enligt läkaren påverkar inte det resterande hörsel (hör dåligt på en enda frekvens).

vad finns det mer för alternativ? kan man prova att söka ändå? operera ögonen?
 
Sv: jobba med hundar

Hundskolan ?

Starta hunddagis ?

Utbildad dig till tränare ?

Att komma in på polisutbildningen är tufft, riktigt tufft .

Det är inte fystesterna folk åker ut på utan psyktesterna, men prova sök så ser du.

Beroende vad för fel du har på ögonen så kan du operera, men det kalaset får du själv stå för.
 
Senast ändrad:
Sv: jobba med hundar

Min sambo är polis och har funderat på att utbilda sig till hundförare. Något du måste tänka på är att, som Calazirya skriver, det är skitsvårt att komma in på polisutbildningen. Visserligen kvoterar de inte tjejer, men det är ändå tufft.

Jag har själv genomgått alla tester men avbröt efter sista momentet själv pga en skada som fortfarande inte lagt sig. Testerna i sig är inte speciellt tuffa, men konkurrensen är stenhård. Vill du veta mer, kan du alltid pm-a mig!

Dessutom är det inte alls säkert att du får bli hundförare. Först måste du säkert jobba på utryckningen och göra dina "hundår", därefter ska det finnas tjänster att söka - personalomsättningen är inte speciellt hög... MEN, återigen så kvoteras det hej vilt inom polisen och tjejer lyckas få de mest kvalificerade tjänster och konkurrera ut äldre mer rutinerade manliga poliser. Ta kontakt med polisen där du bor, kanske det fungerar lite annorlunda där?

Om du ändå vill jobba med hund, varför inte jobba som hundförare på något bevakningsföretag? Har du en godkänd uppkörd hund får du jobb direkt! Har du en hund som redan är påbörjad tror jag också att chansen är stor att bevakningsföretaget betalar utbildningen för dig och din hund! Du bor ju i en stor stad, så det borde inte skilja sig så mycket från här. Vill du veta mer om den tjänsten kan du även här PMá mig så ska jag svara så gott jag kan.

Varför utbildar ni er inte till ett räddningsekipage? Då får du jobba praktiskt med din hund, men samtidigt ha ett annat jobb. Jag kommer att göra det jag kan för att motivera min krokodil att bli räddningshund. Snacka om meningsfullt jobb!

Pinglan
 
Senast ändrad:
Sv: jobba med hundar

du får hemskt gärna berätta mer om hur man söker och hur det går till. just eftersom jag är tjej och dessutom har arbetslivserfarenhet från ett psykiskt påfrestande jobb så har jag ju vissa fördelar.

har funderat på det där med räddning, men jag vet inte vilket annat jobb jag i så fall skulle ha?

bevakning har också dykt upp i mitt huvud, men jag känner att skydd inte riktigt är min grej. för hunden ska väl utbildas inom skyddet? jag är mer intresserad av sök och liknande.

calazirya: jag är närsynt så det går att operera.

hur jobbar man på hundskolan?

att starta eget är visserligen ett alternativ, men det känns lite osäkert. en fast anställning med garanterad lön känns säkrare. instruktör kan man ju ändå bli vid sidan om sitt vanliga yrke och ha som en extrainkomst.
 
Sv: jobba med hundar

En polishund måste också behärska skyddet, inte enbart sök...! Polishundar och förare är även med vid demonstrationer, inbrott osv. Jag har svårt att tro att de fåtal polishundar som exempelvis söker efter lik enbart har det som uppgift. Möjligtvis har hundföraren istället två hundar...??!
Ska kolla upp, återkommer.

Angående rekryteringen skickar du först in en ansökan (blanketter finns på webben och på din näpo-station). I ansökan skriver du en kort berättelse om vem du är och varför du söker, bifogar betygskopior och tjänstgöringsbetyg, intyg på godkänd syn och slutligen intyg på att du klarar simprovet (simma 150 m bröstsim, direkt efteråt 50 m ryggsim utan armtag, därefter dyka från vattenytan och hämta en docka på minst 1,5 m djup).

Alla som är behöriga blir kallade till svenskaprov och en kort (ca 20 minuters) intervju. Behörighetskraven är antingen högskolepoäng, minst 20 p tror jag, eller högskoleprov. Svenskaprovet har vissa svårt med, jag hade alla rätt. Första delen är ordförståelse, ett ord med fyra olika alternativa betydelser. Andra delen är rättstavning, två ord varav ett är felstavat, du ska skriva det felaktiga ordet rättstavat. Tredje delen är dispositionstest; fyra stycken ska placeras i rätt ordning. Intevjun är enkel, de går först igenom resultatet av svenskaprovet sedan frågar varför du söker och om du vet vad polisyrket innebär...

Därefter, om du klarar svenskaprovet och polisen tyckte att du verkade lämplig, blir du kallad till fysprov. Två tester ingår i dessa. Harres test och coopers test. Harres test är en hinderbana, en kvadrat med en kon i mitten. På varje sida (utom en där du börjar) finns en häck som är runt 75 cm hög. Du börjar vid ena kvadraten med en kullebytta, sedan rundar du konen på höger sida, springer till vänster och hoppar över häcken för att sedan gå under häcken och runda konen på höger sida och springer till vänster osv.. Detta ska ske på tid, och du har 15 sekunder på dig.
Därefter är löptestet, 2 km ska avklaras på 10 minuter. Detta sker på en svagt kuperad asfalterad väg (har i alla fall varit så tidigare).

Om du klarat detta, och du fortfarande verkar intressant (observera att du har nummerlapp på dig hela tiden och ditt beteende granskas av flera personer hela tiden) går du vidare till sista testerna.

Psykologtestet, läkarundersökning, uppsatsskrivning, begåvningstest, isokai (vet ej hur det stavas) som innebär att de kontrollerar din styrka - de som mönstrat nyligen vet vad detta är och slutligen en "slutintervju" där man blir totalgrillad av två poliser. Där ställs frågor som "Du ser dina föräldrar köra mot rött i en korsning när du är i tjänst, vad gör du". "Du är på fest och det serveras hembränd sprit, vad gör du". De kan också vara provocerande som till mig där de hela tiden tröck på att jag var så kort (164 cm) och om jag verkligen visste vilket problem detta skulle bli osv osv osv...

Som sagt, testerna är inte speciellt svåra. Det gäller att vara ärlig rakt igenom för de genomskådar dig ganska lätt, och då ryker du bort direkt. Jag tycker med tanke på de situationer du kommer att stå inför i ditt yrkesutövande att testerna borde vara tuffare. Det är visst viktigt med en mångfald inom polisen, men tyvärr anser jag att det gått en aning till överdrift i vissa fall...

Angående väktaryrket så är den större delen av arbetsuppgifterna vanlig rondering men också mycket genomsök i byggnader. Skyddet behövs, men väldigt sällan.

Lycka till!
Pinglan

PS! Där jag bor har polisen arrangerat informationskvällar inför uttagningarna där allt gås igenom.
 
Sv: jobba med hundar

jag tänkte mest att eftersom polisen även använder sig av raser som normalt inte används inom skyddet så borde det finnas uppgifter för dom med?
 
Sv: jobba med hundar

får väl börja träna lite...

jag är lika lång som dig, men kan man hantera hingstar på över 1 ton så borde människor inte vara ett enormt problem, eller? dessutom har jag jobbat med andra fysiskt påfrestande jobb. mitt enda problem förutom att jag inte är lika stark som en vältränad man är att jag får stå på en stol för att nå saker på översta hyllan.
 
Sv: jobba med hundar

sant, men det finns ju teknik för att avvärja påhoppningsförsök från människor. en lång, men mindre stark människa bör ju inte ha det lättare, eller?
 
Sv: jobba med hundar

Absolut. Jag tränar självskydd ganska regelbundet och anpassar ju givetvis min teknik till min längd, men på grund av min vikt och längd är jag som en fluglort på de festa. Jag ska verkligen få till ett riktigt ruggigt bra grepp om jag ska ha en chans. Som Jadzia skriver så är det en stor skillnad på hingstar och fulla eller påtända människor, och påtända människor känner inte om du petar in fingrarna i ögonen på dem... Detta är något du måste tänka på om du söker, jag avråder dig inte - absolut inte, men du måste vara medveten om att det hade varit lättare om du vore 185 cm och väger 90 kg... Kom också ihåg att oavsett vilken tjänst du har är du skyldig att ingripa i vissa situationer - även när du inte är i tjänst. Bara för att du är hundförare slipper du inte jobba utan hund ibland.
 
Sv: jobba med hundar

Från Polisen hemsida,
"Polishundtjänsten
Polishundtjänsten har många olika arbetsuppgifter. Beroende på ras kan man använda hunden till olika typer av uppdrag. Hundarna används främst i övervaknings- och ordningstjänst. Men även vid bomb- och narkotikasökning är hunden en fantastisk ”medarbetare” som genom sitt luktsinne finner det mesta. För att få bli hundförare måste man ha minst fem års polistjänst och ett bra handlag med hundar. "
 
Sv: jobba med hundar

låter ju inte hopplöst. ska kanske höra av mig till polisen och få reda på vad som gäller med synen och så...

finns det några praktiska yrken där det inte är en nackdel att vara en kort kvinna? jag är medveten om mitt underläge, men ser inte det som ett enormt problem.
 
Sv: jobba med hundar

Andra alternativ att jobba med hund är ju mögel hundar, det börjar ju komma väldigt starkt och det finns inte så många på marknaden. Även att specilisera sig på andra lukter kan ju vara bra, i Usa finns det termit och myr hundar bla...
 
Sv: jobba med hundar

Min första reaktion var att man skall bli polis för att man vill bli polis och inte för att man vill jobba med hundar!
Sorry om det låter elakt men det var min första reaktion.
En av mina bästa tjej kompisar läser i växjö just nu och har man inte ett genuint intresse för polisyrket så tror jag för det första inte att man kommer in men inte heller att man klarar utbildningen.

Man kan ju ha ett vanligt yrke och sedan applicera sin hund, t.ex inom vården, affärsbiträde, på kontor.
Iofs blir det inte att du jobbar MED hunden på det vis som du kanske menade. Jo i vården då. Annars blir det ju mer att man har hunden med sig på jobbet. Och det kan nog krävas en del jobb det med.
 
Sv: jobba med hundar

Det är en stor chansning om Du ska sikta mot att bli hundförare inom polisen. Då måste du verkligen känna för polisyrket också.

För det första måste du bli uttagen, sedan utbildad och så måste du ha minst 5 års polistjänst innan du kan söka vidare som hundförare. Det är dessutom få som kommer in.
 
Sv: jobba med hundar

Eller så tänker du dig att få upp en hund i SM. Då kan du nästan kalla det för att du jobbar med hund eftersom att du kommer att få lägga ned så mycket tid på det :) Eller räddning, det är måååånga timmar att träna.

Så det är bara att galoppera iväg och skaffa en tredje hund :angel:
 
Sv: jobba med hundar

haha, jo det låter som en suverän idé. sponsrar du mig?

övriga: naturligtvis är jag intresserad av polisyrket som sådant också, och inte bara hundbiten. inte så att jag vill haffa elaka brottslingar, men jag vill hjälpa till att göra samhället tryggt. göra en skillnad helt enkelt.
 
Sv: jobba med hundar

Min kompis ringde till ett väktarbolag och sa hej jag vill bli hundförare och jag är beredd att gå den långa vägen. Så nu gör hon det :) Har börjat jobba i somras!

Hon var svinless på att sitta på kontor.

Javisst sponsar jag. Lilla plånboken!!!
 
Sv: jobba med hundar

berätta mer! hur gör hon med hunden? står hon själv för inköp och utbildning?
 
Sv: jobba med hundar

Hon har ingen hund än. Hon jobbar som sagt nedifrån och förhoppningsvis uppåt...
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte försöka slå slag i saken att börja tänka mer seriöst på att skaffa hund antingen i slutet av detta år eller 2024. Uppvuxen med en...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
9 078
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 800
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Sitter här och funderar på nattkröken vad hundägare här inne jobbar med? Hur har ni löst det praktiskt med jobb och hundägande? Själv...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 220
Senast: Wittman
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är bevisat. Fyra dagar. Fyra dagar provade jag att "jobba" 25%. 5:e dagen var jag hemma. Med en sån fruktansvärd värk i nacken...
Svar
5
· Visningar
1 848

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp