Jobba med ordinarie arbetsuppgifter som mertid.

Avalbane

Trådstartare
Något konstig rubrik kanske...

I mina arbetsuppgifter ingår en viss del där jag ska vara behjälplig till utomstående när dom är hos oss. Jag har haft den delen som en del av mina arbetsuppgifter sen sisådär 2016/2017. Inga konstigheter alls. (Vissa gånger räcker det att jag bara är på plats i huset ifall något skulle ske, och andra gånger är jag med och hjälper till fysiskt också.)

Idag fick jag höra av min sk. "chef" att jag inte får räkna med dessa timmar i min ordinarie arbetstid utan alla dessa timmar måste vara mertid. Och där hade vi helt olika syn på det hela.
Jag kan inte alls förstå hur det hela skulle gå ihop. Som tex förra veckan då hade jag denna arbetsuppgift ca 17 h. Om jag nu måste lägga dessa timmar utöver min ordinarie tid på 30 h skulle det innebära att jag då skulle ha jobbat 47h?? Och skulle vi ha flera dagar där jag ska vara behjälplig skulle jag behöva jobba dygnet runt för att få ihop timmarna sen.

Dessa timmar faktureras till kund då jag är "uthyrd". Men ändå anser chefen att jag ska göra mina andra arbetsuppgifter i första hand och sen ska dessa timmar vara utöver? :crazy: För om jag inte hade gjort detta hade jag gjort mina andra uppgifter istället.

Kan man verkligen göra såhär, rent juridiskt om inte annat? :confused:
Jag är anställd på 75%.

Enda alternativet som jag då ser det, är att då lär dom plocka in någon annan istället för mig som får göra detta sk extra jobbet? För att bli "tvingad" att utföra saker som normalt ingår i min tjänst, men som mertid låter ju helt befängt...
 
Låter knasigt tänkt av chefen att räkna det som mertid om du gör kan göra det under din ordinarie arbetstid.
Om jag inte minns fel, så är det korrekt att arbete utöver en deltidstjäns blir mertid (och typ samma lön som dina vanliga timmar) upp till heltid, jobbar du sen mer blir det övertidsersättning. I ditt fall, om du jobbar 6 Tim om dagen ordinarie tid, + 3 Tim behjälplig efter dessa timmar blir det 2 Tim mertid + 1 tim övertid.

Vad står det om den här uppgiften i ditt anställningsavtal?
 
Låter knasigt tänkt av chefen att räkna det som mertid om du gör kan göra det under din ordinarie arbetstid.
Om jag inte minns fel, så är det korrekt att arbete utöver en deltidstjäns blir mertid (och typ samma lön som dina vanliga timmar) upp till heltid, jobbar du sen mer blir det övertidsersättning. I ditt fall, om du jobbar 6 Tim om dagen ordinarie tid, + 3 Tim behjälplig efter dessa timmar blir det 2 Tim mertid + 1 tim övertid.

Vad står det om den här uppgiften i ditt anställningsavtal?
I anställningsavtalet står inte denna uppgift specificerad, men är en del av mitt ansvarsområde så att säga. Så står inte ordagrant men finns med på vad som ingår i min tjänst om vi säger så.
Samtidigt står det inte att jag utför någon marknadsföring i avtalet, som är det som tar många timmar för mig, eller att jag hjälper till i köket med småplock eller alla andra tusen olika arbetsuppgifter som kan dyka upp står inte specificerat heller.

Jag lägger min arbetstid utifrån vad som finns inbokat. Så på så vis "måste" jag inte ta det som mertid. Det kan helt klart få plats under min ordinarie arbetstimmar på en månad, med vissa undantag endel veckor då vi kan ha sjukt mycket, för att veckan därpå sen ha tomt på schemat. (Oregelbunden arbetstid har sina för och nackdelar. 😅)

Det har aldrig ens varit upp för diskution tidigare. Men nu just precis denna månad när jag hade 7.5 h mertid då var det ett problem helt plötsligt.

Jag hoppas iaf att "chefen" har missförstått. Annars är det värre än jag trodde tidigare.
Personen som jag tog över tjänsten och därmed denna arbetsuppgift ifrån, finns kvar inom organisationen så att säga. Så när hen är tillbaka från semester ska vi ta upp detta. Då hen är nog den enda på plats som vet vad jag verkligen jobbar med, så hoppas jag att det blir någon rätsida på det hela...
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 637
Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 167
Senast: Soapbubble
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
30
· Visningar
1 483
Senast: Sasse
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 444
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp