Jobba på ledig tid

Lupino

Trådstartare
Spin-off på tråden ”Avdrag på arbetstid”. TS är ibland på fritiden i butiken denne arbetar i och hjälper då kunder.

Jag har funderat på just detta förut om vad som är rimligt och vad jag själv skulle gjort.

Min fundering började i samband med att det inte kom någon i tid och ropade upp på ridskolan. När det var 5 minuter kvar till lektionen kom en ridlärare förbi och jag påtalade då problemet men denne sa sig vara ledig och gick därifrån.

Skulle ni ställa upp för arbetsgivaren? Vad skulle krävas för att ni skulle göra det? Spelar det någon roll om det är en liten eller stor arbetsplats?

Jag har själv kontorsjobb med flexibla arbetstider (obetald övertid) men jag utnyttjar friheten friskt och därmed ger jag tillbaka genom att svara på allt jag kan även när jag är ledig.
 
Jag jobbar lite på ledig tid. Startar ofta upp bussen innan jag har börjat. Det är för att jag ändå är där och då har mer tid på mig om det krånglar. Jag och många av mina kollegor med mig, bjuder på mycket tid. Jag har också en hel del kontakt med chefer och annat på fritiden.

Jag ställer gärna upp för min arbetsgivare, men är det nått som tar längre tid, kräver jag övertid. Vilket sällan är problem att få.

På en tidigare arbetsplats, hade vi för kort körtid från ändhållplats upp till avlösningshållplatsen. Vi hade 2 min, det tog 4 min innan vi hade lämnat över. Så vi "bjöd" på i princip 2 min 1-2 ggr/dag. Jag tog inte upp det eftersom jag ibland stack tidigare om möjlighet fanns, så jag tog det som lite flex. En annan tog upp alla minuter och han fick om det var runt 4 dgr komp/år tack vare dom 2 minuterna.
 
'Tyvärr' hade jag absolut ställt upp, jag är alldeles för serviceinriktad.

men jag hade antagligen nämnt att 'jag är egentligen ledig men jag ska se vad jag kan göra'- nåt i den stilen.

Sen har jag och chef en bra dialog och kontakt,vi har en bra 'ge och ta' så jag vet att jag skulle få tillbaka det nånannan gång bara.
 
Jag har förtroendetid, och även om jag inte behöver, så brukar jag vara lite kontaktbar även på min lediga tid. Men då är det på mina förutsättningar. Jag har med telefon och dator hem. Telefonen är alltid på ljudlös när jag är ledig, men råkar jag vara i närheten och ser att det ringer, svarar jag. Annars ringer jag upp på arbetstid dagen efter.
Verksamheten jag stöttar är informerade om när jag är ledig och respekterar ledigheter. Jag har ingen vikarie för mig, utan mitt jobb har sällan ärenden av så pass akut karaktär att jag måste svara på stört.
Jag uppskattar att kunna vara så flexibel som jag kan vara i den här rollen. Jag är ensam med två hundar och då är det skönt att kunna göra en del jobb hemifrån.
 
Jag har förtroendetid men håller reda på timmarna med olika appar. Jag gör mig tillgänglig om det är något som strular på jobbet. Tar det en kvart eller mer så brukar jag räkna. Sen blir det en hel del som jag inte kan räkna, varje gång jag är på insta eller läser tidskrifter eller går i butiker så trendspanar jag och noterar produkter som jag är intresserad av att kolla upp till butikerna.
 
Jag bjuder ofta och gärna på min lediga tid om jag trivs. Om min chef är petig med småtider som inte stör verksamheten blir jag rätt uttråkad och irriterad. Jag jobbar bra, ofta gör jag mer än vad andra klarar av fortare. Jag jobbar ofta över, kör privatbil utan att be om bensinpengar och jobbar på luncher. Det har ofta gett mig tillbaka kontakter, referenser och bra lön. Jag vill inte jobba utan att jag känner det här drivet och själva drivet och intresset är lön på ett sätt. När jag inte är på jobbet och inte behövs har jag lärt mig att släppa det helt. Har en bra balans. På det stora hela.
 
Jag grejar en hel del på min fritid, går in och jobbar om det kniper och håller det flytande även om jag som nu har tagit semester. Tog med mig ena dottern imorse och gjorde några smågrejer som behövdes på min arbetsplats. Brukar ta med mig nån dotter och jobba ett par timmar gratis när jag vabbar osv, dels för att ungarna tycker det är kul, dels för att jobbet är gjort då.
i gengäld är det väldigt fritt och aldrig svårt att få ledigt eller låna nåt man behöver osv.
Jobbar i svenska kyrkan.
 
Det är väldigt begränsat vad jag kan göra hemifrån (jobbar inom vården med patientkontakt) och då jag bor på annan ort så är jag aldrig på arbetsplatsen förutom då jag jobbar. Så möjligheterna att jobba "volontärt" är relativt begränsade, något jag tycker är bra.

Med det sagt så samlar och sprider jag gärna kunskap, även på min fritid. Dyker det upp frågor inom mitt fält hos bekanta eller för all del här på Buke så tar jag mig oftast tid att svara. Jag läser även en del facklitteratur på min fritid.
 
Svarar om jobbet ringer, men kollar inte mina mejl. Vet att de bara ringer om det är något som behöver svaras på akut. Är konsult så kan debitera extratimmar, men brukar inte bry mig om att göra det om det är något litet och inte störande (typ enstaka tvåminuterssamtal).

Har stor frihet annars.
 
Jag svarar alltid på sms eller samtal om det är något. Vi har Facebookgrupper för olika avdelningar och där svarar jag bara om jag känner för det.

Hjälper till innan jag börjar eller efter jag slutat om det är något som bara tar någon min. Skulle inte gratisjobba mer än så och inte komma in på lediga dag utan att ta betalt.

Mina chefer är inte småaktiga utan betalar oss för den tiden vi jobbat.
 
Jag undviker att vara på jobbet när jag inte jobbar och har ingen möjlighet att jobba hemifrån. Kan på min höjd sköta sociala medier för jobbet på fritiden och svarar så klart på frågor från mina kollegor om jag är tillgänglig. Tycker det är enormt stressande med att alltid vara tillgänglig. Nu har jag ett jobb där jag inte kan göra så mycket utan att vara på plats så det finns sällan någon anledning att vara standby och det är jätteskönt. Jag jobbar gärna, men jag vill ha betalt för det jag gör. Jag har dock en arbetsgivare som är väldigt generös och avrundar tider uppåt rätt rejält och där är jag generös tillbaka och gör en hel del på ”obetald” tid. Min huvudarbetsgivare räknar minutrar och där är jag inte lika generös. Det är lite ge och ta för mig.
 
Nej, är jag ledig så är jag ledig. Ska jag ställa upp och jobba ska jag ha lön eller flex.
På ett tidigare jobb hade vi "jour" dygnet runt, 7 dagar i veckan. Koordinator kunde ringa närsomhelst på dygnet med ett jobb. Man hade rätt att neka men hur kul är det när någon ringer kl två på natten?
 
Spin-off på tråden ”Avdrag på arbetstid”. TS är ibland på fritiden i butiken denne arbetar i och hjälper då kunder.

Jag har funderat på just detta förut om vad som är rimligt och vad jag själv skulle gjort.

Min fundering började i samband med att det inte kom någon i tid och ropade upp på ridskolan. När det var 5 minuter kvar till lektionen kom en ridlärare förbi och jag påtalade då problemet men denne sa sig vara ledig och gick därifrån.

Skulle ni ställa upp för arbetsgivaren? Vad skulle krävas för att ni skulle göra det? Spelar det någon roll om det är en liten eller stor arbetsplats?

Jag har själv kontorsjobb med flexibla arbetstider (obetald övertid) men jag utnyttjar friheten friskt och därmed ger jag tillbaka genom att svara på allt jag kan även när jag är ledig.

I mitt fall är det inte arbetsgivare som vill att jag jobbar gratis. Jag är ju min egen arbetsgivare. Men jag har ett sånt yrke där folk gärna vill ha råd, gratis ofta. För dem är det väl en mysig stund pratande om sin häst som de vill ha hjälp med. För mig är det mitt jobb.
Vissa hjälper jag gärna. Andra som tar det för givet och liksom medvetet frågar ut en väldigt mkt för att slippa betala för lektion/konsultation väljer jag bort för det mesta.
Ingen revisor skulle ju göra mina papper utan att få betalt, ingen skulle städa hos mig, måla mitt hus etc för att jag frågar om de vill göra sitt jobb gratis. Vilket jag aldrig skulle göra.
 
Jag har förtroendetid och hjälper till om jag kan om jag inte är på jobbet. Jag reser dessutom en del och har aldrig dåligt samvete för att jag tränar på lunchen så den blir lite längre för den delen. Sen är det ibland svårt att avgöra vad som är jobb när jag spelar spelet jag jobbar på för att det är kul :D
 
Spin-off på tråden ”Avdrag på arbetstid”. TS är ibland på fritiden i butiken denne arbetar i och hjälper då kunder.

Jag har funderat på just detta förut om vad som är rimligt och vad jag själv skulle gjort.

Min fundering började i samband med att det inte kom någon i tid och ropade upp på ridskolan. När det var 5 minuter kvar till lektionen kom en ridlärare förbi och jag påtalade då problemet men denne sa sig vara ledig och gick därifrån.

Skulle ni ställa upp för arbetsgivaren? Vad skulle krävas för att ni skulle göra det? Spelar det någon roll om det är en liten eller stor arbetsplats?

Jag har själv kontorsjobb med flexibla arbetstider (obetald övertid) men jag utnyttjar friheten friskt och därmed ger jag tillbaka genom att svara på allt jag kan även när jag är ledig.
Jag är alltid på jobbet, liksom de flesta andra i branschen, i gengäld behöver jag aldrig vara på jobbet fysiskt om jag inte har bokade möten etc. På gott och ont. Svarar jag inte på Mail/telefon rings det inte sällan på min privata telefon istället.
 
Jag har jobbat på min lediga dag, ibland har jag erbjudit mig självmant om det saknas chaufförer, som nu senast på semestern ringde trafikledningen och frågade om jag kunde hoppa in och jobba på semestern. Ofta väldigt uppskattat, dock inte alltid jag gör det, beror lite på omständigheterna och vilken typ av körning det rör. :)
 
Jag jobbar inte obetalt åt en arbetsgivare som kan betala ;)

På tidigare arbeten så har jag haft allt ifrån förtroendetid till flextid, och då har jag ju lätt kunna varit kvar längre än vad jag hade planerat (om jag inte haft annat inplanerat efter arbetet).

Nu är jag på en arbetsplats där jag inte får betalt alls om jag är kvar efter min arbetstid, för nu har jag fasta tider och ingen flex.
Min chef har varit mycket tydlig med att övertid ska vara planerad (väldigt planerad och sanktionerad av högre instans) och när jag slutar så ska jag gå hem - basta!! Med motiveringen "får du inte betalt så ska du inte vara här" ;):love:
Det tog ett tag att vänja sig kan jag meddela... O_o
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 272
Senast: Fiorano
·
Småbarn Ni som har barn på förskola, har ni dom där enbart när ni jobbar? (inte 15-timmarsbarn nu då) Och ni som jobbar oregelbundna tider...
7 8 9
Svar
171
· Visningar
13 086
Senast: fiaskurken
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp