Jobba skift - hur orka?

Pancakes

Trådstartare
Jag är egentligen morgonmänniska och har ett väldigt stadigt sömnmönster oavsett om det är vardag eller helg. Sover sällan länge eftersom jag oftast somnar tidigt.

Nu funderar jag på att byta jobb av ekonomiska skäl men det nya jobbet skulle i så fall innebära skift med dagtid, helg, kväll och natt. Hur svårt är det att vänja om kroppen? Går det ens när är såpass "fast" i ett sömnmönster?
 
Jag är egentligen morgonmänniska och har ett väldigt stadigt sömnmönster oavsett om det är vardag eller helg. Sover sällan länge eftersom jag oftast somnar tidigt.

Nu funderar jag på att byta jobb av ekonomiska skäl men det nya jobbet skulle i så fall innebära skift med dagtid, helg, kväll och natt. Hur svårt är det att vänja om kroppen? Går det ens när är såpass "fast" i ett sömnmönster?

Det passar definitivt inte alla... Hur svårt det är varierar ju från person till person, men på din beskrivning skulle jag gissa att du inte är någon det kommer att gå lätt för, tyvärr.
 
Skulle säga att det beror på hur pass bra du kan sova efter nattjobb. Jag jobbar skift och trivs egentligen med att jobba natt men jag sover fruktansvärt dåligt och går runt som en zombie. Jag brukar komma i säng runt 08 på morgonen och vaknar mellan 12-13 vilket blir alldeles för få timmar för mig.
 
Jag har en kompis som jobbar skift och som tycker det är toppen. Jag önskar verkligen att jag också hade tyckt det, för det verkar rätt smidigt med hästarna i och med att det faktiskt är väldigt få dagar i veckan hon måste rida efter klockan fyra när det är mörkt vinterhalvåret. Men jag hade aldrig fixat nätterna. Aldrig. Jag har jättesvårt att sova när det är ljust ute, ännu värre om det är andra människor som stökar runt och inte håller tyst. Jag är inte morgonpigg alls, så kvällsskiftet hade inte stört mig lika mycket som nätterna. Men alla klarar inte av att jobba natt.
 
Jag är egentligen morgonmänniska och har ett väldigt stadigt sömnmönster oavsett om det är vardag eller helg. Sover sällan länge eftersom jag oftast somnar tidigt.

Nu funderar jag på att byta jobb av ekonomiska skäl men det nya jobbet skulle i så fall innebära skift med dagtid, helg, kväll och natt. Hur svårt är det att vänja om kroppen? Går det ens när är såpass "fast" i ett sömnmönster?
Jag klarade tvåskift, dvs natt och/eller dagpass. Treskift fixade inte jag :down: Slutade med att jag bytte jobb och fortfarande jobbar extra natt (enbart) där ibland.
 
När du knappt ens tror på det i förväg, är det en bra idé? Det finns en lång rad hälsoproblematik kopplat till just skiftarbete, ökad risk för allvarliga sjukdomar som diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar samt bröstcancer.
 
Jag klarade det en kort tid när jag var ung , sen bytte jag till två-skift morgon-kväll och tyckte att det var jobbigt. Bäst var 11-19 så jag fick sovmorgon jämt.
 
Jag jobbar skift och kan inte tänka mig något annat, vanliga "kontorstider" är döden för mig. Men skift är definitivt inte något för alla, det blir ju mycket hattande i sömnrutiner och matrutiner. Känner du såhär inför, är jag inte helt säker på att det är en bra idé? Bara i all välmening.
 
Jag klarar inte natt. Jag har inga problem att vara vaken och jobba och gillar det på så sätt, men sover inte tillräckligt på dagarna för att det ska funka i längden. Skift som inte innehåller natt fungerar bra däremot (dvs sen kväll och tidig morgon är inga problem, utan det är just natt-delen som inte funkar) så jag skulle nog fundera ett varv extra om du har ett så fast sovmönster. Det tog tid för mig att komma tillbaka till en bra dygnsrytm efter 8 månaders nattarbete, så det är ju synd att störa något som verkar funka i dagens läge tycker jag.
 
Mig passar det bra. Jag kan sova jämt och överallt, inga problem alls.
Men det är verkligen inte för alla.
 
Jag jobbar treskift, och tycker det är mycket bättre än dagtid. Men jag sover bättre efter nattskiften än vad jag gör till förmiddagarna (börjar 05.45), och jag störs inte så mycket av varken ljus eller ljud. Negativt med skiftjobbet är att jag jobbar varannan helg och många kvällar, jag missar således sammankomster av allehanda slag mest hela tiden.
 
Om det bara är av ekonomiska skäl skulle jag låta bli, faktiskt.
Har själv jobbat natt tre år. Ser bra ut i teorin, men......är något helt annat i praktiken.
Jag blev sjuk. Det berodde inte bara på nattskiften men det var en väldigt stor bidragande orsak.
Jag sov ändå hyggligt bra på dagarna till skillnad mot många andra.
Jag förlorade massor ekonomiskt på det, som man gör om man är sjukskriven en längre tid.
Jag har fortfarande svårt med dygnsrytmen fast det var tre år sedan jag arbetade natt.
 
Hmm, nä det kanske är lika bra att lägga ner de funderingarna. Jag skulle gå upp ganska mycket i lön men som flera säger, är jag tveksam redan innan är det nog kanske dömt att misslyckas. Jag funderar nog ut något annat.
 
Jag är av åsikten att allt är värt att prova iaf :)
Jag har jobbat natt och skift och är som dig för det mesta, men faktiskt så fungerade det med annat mönster med , jag led mer av mat-tider.
Min kropp är så van att äta på vissa tider, sova var enklare=)
 
Det är stor skillnad på att jobba natt och jobba skift. Att jobba skift hade jag aldrig orkat med, möjligen natt.

I de nattschema jag kommer i kontakt med jobbar man fem nätter vecka 1, två nätter vecka 2, fem nätter vecka 3 och två nätter vecka 4, för att sedan börja om från vecka 1.

Att lägga om dygnet efter olika arbetstider (två eller treskift) är det långt ifrån alla som klarar av. Och frågan är hur många som är opåverkade fysiskt av det.
 
Det är stor skillnad på att jobba natt och jobba skift. Att jobba skift hade jag aldrig orkat med, möjligen natt.

I de nattschema jag kommer i kontakt med jobbar man fem nätter vecka 1, två nätter vecka 2, fem nätter vecka 3 och två nätter vecka 4, för att sedan börja om från vecka 1.

Att lägga om dygnet efter olika arbetstider (två eller treskift) är det långt ifrån alla som klarar av. Och frågan är hur många som är opåverkade fysiskt av det.
Jag tror snarare att rätt många som tycker att det funkar för dem, ändå på sikt drabbas av de skiftrelaterade hälsoproblemen.
 
Det är stor skillnad på att jobba natt och jobba skift. Att jobba skift hade jag aldrig orkat med, möjligen natt.

I de nattschema jag kommer i kontakt med jobbar man fem nätter vecka 1, två nätter vecka 2, fem nätter vecka 3 och två nätter vecka 4, för att sedan börja om från vecka 1.

Att lägga om dygnet efter olika arbetstider (två eller treskift) är det långt ifrån alla som klarar av. Och frågan är hur många som är opåverkade fysiskt av det.
Det nattschemat är riktigt drygt. :crazy:
Ser bra ut, men i praktiken känns det som man aldrig är ledig.
Det finns ingen längre ledighet och det är ett måste för att man ska orka.

Jag hade en 9-dagar och en 5-dagarsledighet. Jag kände mig ändå aldrig utvilad, trots att jag sov länge mellan passen.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 448
Senast: Exile
·
Kropp & Själ Nej ingen här kan såklart ställa en diagnos, jag vill mest bara ha pepp och lite på fötterna sas för att få vården att lyssna...
Svar
9
· Visningar
922
Senast: Rosett
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 414
Senast: Nixehen
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
31
· Visningar
1 789
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp