Jobba som brevbärare

Mirre

Trådstartare
Någon som gör det här?
Såg att det fanns en ledig tjänst nu och överväger att söka den, måste hitta något annat än nuvarande.

Vad har ni för arbetstider?
Tycker ni lönen är rimlig?
Vad tycker ni om jobbet?
Fördelar/nackdelar?
 
Är det ett bildistrikt eller ett cykel/gådistrikt? Det är mer än 15 år sedan jag extraknäckte som brevbärare i gådistrikt och då fick man verkligen röra på sig.
 
Vad har ni för arbetstider?
Tycker ni lönen är rimlig?
Vad tycker ni om jobbet?
Fördelar/nackdelar?
Jag jobbar som brevbärare.
Jobbar 80 %. Börjar 8:15 och jobbar till tre ungefär, ibland mer ibland mindre.

Lönen är låg. Även på heltid, vilken nästan ingen har hos oss, är den låg.

Det är ett rätt enformigt jobb. Åtminstone i början innan man kan fler rundor och rutiner. Jag kör samma slinga varje dag vilket lätt blir tjatigt. Ska dock lära mig lite nytt framöver så hoppas på bättring på den punkten.

Nackdel är, förutom lönen, alla som ska skälla just för att man representerar PostNord. Det gäller ofta saker jag inte kan påverka, som paketutlämning och transportskador.
Fördel är alla som blir glada när de får post. Kul att göra någon glad endast genom att göra sitt jobb.
 
Senast ändrad:
Någon som gör det här?
Såg att det fanns en ledig tjänst nu och överväger att söka den, måste hitta något annat än nuvarande.

Vad har ni för arbetstider?
Tycker ni lönen är rimlig?
Vad tycker ni om jobbet?
Fördelar/nackdelar?

Du bör framförallt vara trygg i trafiken, det skulle jag säga är det absolut viktigaste. Periodvis kan det vara både stressigt och tungt också.

Ingångslönen ligger runt 23k nu om jag inte helt missminner mig, vilket jag tycker är rätt okej för ett yrke som inte kräver utbildning. Räkna inte med någon häftig löneutveckling däremot.

Arbetstiderna för brevbärare är mestadels kontorstid, men en del tömning, värdehämtning och paketkörning kan förekomma även kvällstid och helger men det kan skilja mellan kontoren och olika tjänster.

Jag tyckte bästa med jobbet var att åka ut i fint väder, jobba mycket själv och då och då träffa de trevliga kunderna. Negativa var såklart de inte så trevliga kunderna, på kontoren där jag jobbat har jag själv och kollegor utsatts för både hot och visst våld som lett till polisanmälningar, stenkastning och utskällningar. Det var dessutom väldigt slitigt för min kropp pga problem med ergonomin och jag har fortfarande krångel med en axel tyvärr.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Har en arbetsintervju på torsdag för en tjänst som kriminalvårdare. Någon som jobbar som det och kan berätta lite om det? Hur brukar ett...
Svar
13
· Visningar
1 382
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
711
Skola & Jobb Det har kommit ut en annons för ett jobb jag sökte för några år sedan. Omfattande rekryteringsprocess, jag var en av slutkandidaterna...
Svar
15
· Visningar
810
Senast: BernT
·
Skola & Jobb Jag har fått nytt jobb. Något helt annat än innan och byter verkligen riktning i livet. Blev nästan head-huntad till tjänsten (som...
2
Svar
31
· Visningar
2 186
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp