Jobba som konsult - hur är det?

Gimlan

Trådstartare
Jag har på slutet blivit kontaktad av lite olika konsultfirmor och var idag iväg till en för att prata lite över en kopp kaffe. Mötet gick bra och vi beslutade att gå vidare till en intervju.

Någon här som jobbar som konsult? Hur är det? Vad har ni gör lön? Om ni står utan uppdrag hur ser ersättningen ut?

Jag skulle i så fall jobba med projektledning/verksamhetsutveckling/utbildning.
 
Jag har på slutet blivit kontaktad av lite olika konsultfirmor och var idag iväg till en för att prata lite över en kopp kaffe. Mötet gick bra och vi beslutade att gå vidare till en intervju.

Någon här som jobbar som konsult? Hur är det? Vad har ni gör lön? Om ni står utan uppdrag hur ser ersättningen ut?

Jag skulle i så fall jobba med projektledning/verksamhetsutveckling/utbildning.
Jag räknas som konsult, inom projektledning och marknadsföring. Antingen är du anställd, och då är det inte så stor skillnad från vanliga jobb för utom att man jobbar i projekt hos kund och byter jobb ofta. Eller så är du egenföretagare som jag och då fakturerar du varje månad. Antingen per timme eller en bestämd summa. Då skattar du själv, betalar din egen pension och semester mm.
 
Jag räknas som konsult, inom projektledning och marknadsföring. Antingen är du anställd, och då är det inte så stor skillnad från vanliga jobb för utom att man jobbar i projekt hos kund och byter jobb ofta. Eller så är du egenföretagare som jag och då fakturerar du varje månad. Antingen per timme eller en bestämd summa. Då skattar du själv, betalar din egen pension och semester mm.
Jag skulle i så fall vara anställd.
 
Jag skulle i så fall vara anställd.

Jag jobbar som konsult, men i London, sa loneniva och arbetsmiljo ar nog ganska annorlunda.
Men du bor ha fast lon, som ar oberoende pa huruvuda du jobbar pa kundprojekt eller inte. Samma betalning for alla sorters arbetsinsatser alltsa!

Fordelen med konsultbolag ar val att det oftast finns en ganska klar utvecklingstrappa med regelbundna befodringar, och att man far stor variation vad gallande kollegor och arbetsuppgifter.
Nackdelen ar att man kan kanna en press allt alltid vara den smartaste och mest produktiva varje arbetsvecka jamfort med kunden, och att man far stor variation gallande kollegor och arbetsuppgifter....
 
Jag har precis bytt jobb men jobbade innan som konsult, som anställd. Inom krisberedskap.

Jag byter till statlig tjänst för att jag inte gillar att sälja och ha krav på mig att redovisa varje timme och alltid ha begränsat med tid/pengar i projekten.

Det är roligt för att man får prova massa olika projekt, med olika kunder, olika tidsperspektiv och olika sammansatta team. Jag har varierat mellan att projektleda och att vara projektmedlem vilket också varit kul.

I och med att jag var anställd var min fasta lön (35100kr på relativt junior tjänst) alltid densamma. Den rörliga delen (max 2000kr, högre för mer seniora) baserades på hur många timmar jag debiterat varje kvartal.

Fråga om du undrar mer :) jag tänker att det som är relevant är att förstå lönemodellen, ifall du kommer ha fast eller rörlig lön och hur det ser ut med beläggningen.
 
Jag har precis bytt jobb men jobbade innan som konsult, som anställd. Inom krisberedskap.

Jag byter till statlig tjänst för att jag inte gillar att sälja och ha krav på mig att redovisa varje timme och alltid ha begränsat med tid/pengar i projekten.

Det är roligt för att man får prova massa olika projekt, med olika kunder, olika tidsperspektiv och olika sammansatta team. Jag har varierat mellan att projektleda och att vara projektmedlem vilket också varit kul.

I och med att jag var anställd var min fasta lön (35100kr på relativt junior tjänst) alltid densamma. Den rörliga delen (max 2000kr, högre för mer seniora) baserades på hur många timmar jag debiterat varje kvartal.

Fråga om du undrar mer :) jag tänker att det som är relevant är att förstå lönemodellen, ifall du kommer ha fast eller rörlig lön och hur det ser ut med beläggningen.

Ah ja, det har med att salja och intern verksamhetsutveckling ar ytterligare en del som kan vara mindre roligt med att vara konsult. Eller, iallfall i min bransch ar det nagot man forvantas gora utover projektarbetet, utan att ha dedikerad tid undansatt - sa gratis overtid alltsa.

Min erfarenhet ar ocksa att typ antingen ar man bra pa och tycker om projektbiten, eller salj/relation/intern verksamhetsutveckling, men overlag forvantas bada fran alla

(Jag ar kanske nagot bitter och pa vag att lamna industrin :p )
 
Ah ja, det har med att salja och intern verksamhetsutveckling ar ytterligare en del som kan vara mindre roligt med att vara konsult. Eller, iallfall i min bransch ar det nagot man forvantas gora utover projektarbetet, utan att ha dedikerad tid undansatt - sa gratis overtid alltsa.

Min erfarenhet ar ocksa att typ antingen ar man bra pa och tycker om projektbiten, eller salj/relation/intern verksamhetsutveckling, men overlag forvantas bada fran alla

(Jag ar kanske nagot bitter och pa vag att lamna industrin :p )
Jo, lite samma i min bransch. Just det där med att förväntas jobba gratis övertid är också en anledning att jag byter :)

Mitt företag hade en säljorganisation som gjorde det mesta säljjobbet, nya kunder, upphandlingar osv. Men merförsäljning och kundbearbetning förväntades av alla.
 
Svarar flera: sälj ingår inte. Vi har inte diskuterat lönemodellen ingående men tror mig veta ungefär hur den ser ut, men inte nivåerna på den.

Jag tjänar bra idag och har en trygg anställning i offentlig sektor så lönen kommer vara en viktig pusselbit.
 
Svarar flera: sälj ingår inte. Vi har inte diskuterat lönemodellen ingående men tror mig veta ungefär hur den ser ut, men inte nivåerna på den.

Jag tjänar bra idag och har en trygg anställning i offentlig sektor så lönen kommer vara en viktig pusselbit.
Lönen är ofta relativt förhandlingsbar i privat sektor är min erfarenhet. De som kom in som seniora konsulter på bolaget jag var på betalades riktigt bra. Jag tror generellt att vill man tjäna bra ska man gå till ett privat bolag när man har 15+ års erfarenhet, då är man väldigt eftertraktad.

Själv, som relativt junior fortfarande (jobbat sedan examen 2019 i denna bransch), höjer jag mig rätt rejält lönemässigt av att gå från privat till offentlig sektor.
 
Lönen är ofta relativt förhandlingsbar i privat sektor är min erfarenhet. De som kom in som seniora konsulter på bolaget jag var på betalades riktigt bra. Jag tror generellt att vill man tjäna bra ska man gå till ett privat bolag när man har 15+ års erfarenhet, då är man väldigt eftertraktad.

Själv, som relativt junior fortfarande (jobbat sedan examen 2019 i denna bransch), höjer jag mig rätt rejält lönemässigt av att gå från privat till offentlig sektor.
Intressant, i mitt fall är det den sammantagna erfarenhet jag har sen examen som brukar imponera så får se vad de kan tänka sig om vi kommer så långt.

Jag har faktiskt, trots offentlig sektor och inget chefsjobb, en bra lön redan idag. Ingen fantasilön, men en lön man lever bra på.
 
Jag har på slutet blivit kontaktad av lite olika konsultfirmor och var idag iväg till en för att prata lite över en kopp kaffe. Mötet gick bra och vi beslutade att gå vidare till en intervju.

Någon här som jobbar som konsult? Hur är det? Vad har ni gör lön? Om ni står utan uppdrag hur ser ersättningen ut?

Jag skulle i så fall jobba med projektledning/verksamhetsutveckling/utbildning.

Provat konsultlivet ett par år i liknande roller som du beskriver, det var inte för mig. Tvärt emot vad jag trodde så gillade jag inte alls att byta uppdragsgivare och hamna ute hos olika kunder, jag insåg att jag behöver bygga team med kontinuet över tid. Jag trodde också att jag skulle gilla att slippa drabbas av ”den interna geggan” på arbetsplatserna, men som konsult är en ju inte sällan lika drabbad men har mindre möjlighet att påverka.

På det företag jag var anställd så hade man en och samma lön oavsett om man var i uppdrag. Den fanns en bonus, men beläggningskravet var så högt satt att det var kört om du tex behövde vabba ett par dagar, inte var exakt fullbelagd eller blev sjuk. Jag fick bonusen totalt en månad.

Ang. sälj så fanns det säljare, men absolut också en kultur av att ”alla är säljare” och marknadsförare. Inga säljkrav förstås, men tydlig uppmuntran att tex försöka få in fler kollegor på de uppdrag man satt på — ”här skulle vi verkligen behöva en duktig kravanalytiker, ni borde träffa Kajsa..”.

Fördelen är att många konsultbolag i min bransch (IT) satsar mycket på trivsel och förmåner för att locka folk :)
 
Provat konsultlivet ett par år i liknande roller som du beskriver, det var inte för mig. Tvärt emot vad jag trodde så gillade jag inte alls att byta uppdragsgivare och hamna ute hos olika kunder, jag insåg att jag behöver bygga team med kontinuet över tid. Jag trodde också att jag skulle gilla att slippa drabbas av ”den interna geggan” på arbetsplatserna, men som konsult är en ju inte sällan lika drabbad men har mindre möjlighet att påverka.

På det företag jag var anställd så hade man en och samma lön oavsett om man var i uppdrag. Den fanns en bonus, men beläggningskravet var så högt satt att det var kört om du tex behövde vabba ett par dagar, inte var exakt fullbelagd eller blev sjuk. Jag fick bonusen totalt en månad.

Ang. sälj så fanns det säljare, men absolut också en kultur av att ”alla är säljare” och marknadsförare. Inga säljkrav förstås, men tydlig uppmuntran att tex försöka få in fler kollegor på de uppdrag man satt på — ”här skulle vi verkligen behöva en duktig kravanalytiker, ni borde träffa Kajsa..”.

Fördelen är att många konsultbolag i min bransch (IT) satsar mycket på trivsel och förmåner för att locka folk :)
Tack för din input, väldigt intressant att höra!
 
Jag jobbar/jobbade också ett tag som konsult, även jag inom krisberedskap. Jag fick prova på konsultlivet med en timanställning utöver mitt vanliga jobb.
Tacksam för det, konsultlivet fixar inte jag riktigt.
Just det där att alltid ha pressen att veta mest av alla, att alltid vara den pådrivande, att alltid vara mer än 100% varje minut var pressande. Inte kunna gå tillbaka för att läsa på något nån timme, alltid vara bäst ändå.

Att sedan byta kund regelbundet, nya team osv. Det blev inte bra för mig som är mycket mer en helhetsmänniska, framförallt inom mitt område. Att indirekt sälja hela tiden (även om man inte var säljare), räkna minuter osv var heller inte min grej.
Jag har jobbat 12 år med ”mina” frågor inom offentlig sektor så känner mig inte som en nybörjare. Och jag är ju populär just pga det då den arenan just nu växer enormt.
 
En sak att tänka på också är att du inte nödvändigtvis kan välja så fritt som du skulle vilja mellan uppdrag, du kan känna press att ta det där uppdraget på andra sidan stan med två timmar pendling enkel resa, som du aldrig skulle ha reflekterat över om du sökt ett faktiskt jobb. Bra konsultfirmor bryr sig naturligtvis om var deras anställda vill hamna (både plats och typ av företag och allt sånt) men samtidigt vill de ju förstås få ut sina konsulter.
 
En sak att tänka på också är att du inte nödvändigtvis kan välja så fritt som du skulle vilja mellan uppdrag, du kan känna press att ta det där uppdraget på andra sidan stan med två timmar pendling enkel resa, som du aldrig skulle ha reflekterat över om du sökt ett faktiskt jobb. Bra konsultfirmor bryr sig naturligtvis om var deras anställda vill hamna (både plats och typ av företag och allt sånt) men samtidigt vill de ju förstås få ut sina konsulter.

Jag tänker att det är en bra aspekt att tänka på, man får räkna med mer varierande restid per uppdrag och det kan också ingå resor i uppdraget som man normalt inte har.

Många i min bransch blir lockade av de på papperet mycket högre lönerna (som i praktiken i många fall bara är lite lite högre) och blir sedan besvikna och byter jobb igen. Ett konsultbolag som är aktiva här är extra speciella, som har ett system som många inte förstår på förhand, som låter som guld och gröna skogar men sedan för de flesta snabbt blir till sand i verkligheten. Men det finns också ett mindre antal där konsultlivet verkar passa alldeles utmärkt.

Själv är jag alldeles för mycket intresserad av att leva med produktutvecklingen under längre tid och bygga organisation för det, för att byta uppdrag och kontext ofta. Har provat på managementkonsult som del av min tjänst, och det var roligt och intressant men skulle aldrig vilja göra det som huvudsaklig sysselsättning.

Det är lite två olika världar - så det krävs en viss personlighet för att trivas som konsult och hela tiden ta med sig den där säljande attityden - inte bara i säljmöten, utan i varje minut av sitt arbetsliv. Om den största fördelen man ser är högre löner och ersättningar tänker jag att det riskerar att inte bli bra. Å andra sidan kan man ju prova ett år eller nåt så vet man, om man har goda möjligheter att hitta jobb.
 
Jag jobbar som konsult inom samhällsbyggnad. Både som teknikansvarig (geoteknik) och uppdragsansvarig. Arbetar alltså i projektform men sitter bara på "mitt företag", dvs. ej utlånad. Man har flera projekt igång samtidigt och arbetar mot en projektbudget och projektmål. Trivs mkt bra med upplägget eftersom det premierar oss som jobbar effektivt och därmed alltid har luft i våra uppdrag. Just det med att sälja timmar och skriva tidrapport är inte för alla, jag tycker dock att det ger stor frihet. Så länge jag debiterar och levererar bryr sig ingen om jag åker på hoppträning en fredag fm, dvs. det ger stor frihet under ansvar.
Vet att många tycker det är stressande med debiteringshets. Nu har det varit goda tider i så många år att jag inte kommer ihåg hur det var att behöva jaga uppdrag och sälja in sig. Oftast har man istället för mkt att göra och får tacka nej till jobb.
 
Hur man jobbar som konsult är ju väldigt beroende på. Både föregående och nuvarande jobb klassas som konsultjobb, men bägge har inneburit att jag suttit på "vårt" kontor, och haft arbetsuppgifter ut mot kund. Vi har inte några som helst krav på sälj, utan det förväntas bara att vi sköter vårt jobb. Nuvarande jobb satsar på långsiktiga samarbeten, vilket leder till att vi under flera år kan sitta på en och samma kund, så länge vi har kvar samarbetet med kunden, och att en själv vill jobba med kunden.
 
Jag jobbar på konsultföretag sedan drygt ett år, efter en omorganisation. Jag har samma tjänst som tidigare så ingen större förändring har skett. Jag sitter också bara på min arbetsgivares kontor. Vi hade redan innan omorganisationen fått börja redovisas våra arbetade timmar så ingen större skillnad där. Den största skillnaden mot tidigare när alla var samma företag, är att nu måste det hittas vem som har gjort fel så rätt företag debiteras. Vi gick från ett företag till att vara tre olika företag inom samma koncern
 
Jag har jobbat som konsult på ett ljuvligt kontor hos en av de större it-konsultjättarna. Vi satt som externa team och hade väldigt bra leveranser och nöjda kunder. När jag flyttade bytte jag kontor till ett där stämningen inte var lika bra och fokuset på sälj och debitering var rätt hårt. Vi förväntades debitera 40 timmar per vecka och alla interna möten skulle hanteras utöver det. Jag förstod det på mina kollegor som var utan uppdrag att de piskades rätt hårt att hitta något och att de inte alls fick hjälp och blev omhändertagna som på kontor 1.

Det kan med andra ord vara väldigt olika också inom samma bolag. Jag försökte försäkra mig om att jag skulle få en tillvaro och uppdrag som funkade för mig innan flytten genom att prata med min nya chef innan jag fick med på att flytta över min tjänst, men jag kan inte påstå att det gick speciellt bra.

Jag tycker att det är svårt att alltid vara nyast på jobbet men samtidigt behöva kunna mest och prestera bäst. Jag gillar också att kunna "slå ur underläge". Att kunna gå in och överleverera. Det är svårt om man har en säljkåt konslutchef som lovat att man både kan flyga och se in i framtiden.
 
Jag har på slutet blivit kontaktad av lite olika konsultfirmor och var idag iväg till en för att prata lite över en kopp kaffe. Mötet gick bra och vi beslutade att gå vidare till en intervju.

Någon här som jobbar som konsult? Hur är det? Vad har ni gör lön? Om ni står utan uppdrag hur ser ersättningen ut?

Jag skulle i så fall jobba med projektledning/verksamhetsutveckling/utbildning.
Jag har jobbat med just dom sakerna hos ett företag som hyr ut konsulter inom dessa katergorier.
Den krassa sanningen är i 9 fall av 10 - att det innebär i praktiken att du arbetar mer tid för mindre pengar, att du är lätt utbytbar om du inte "passar in", du får inte säga vad du tycker utan måste tänka på ditt företags inställning att leverera till nöjda kunder, och måste göra ett dubbelt så bra jobb som de som är anställda på det ställe du är uthyrd till - för du är ju "expertern" som dom tagit in utifrån...
;)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 329
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 146
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 928
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 339
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp