Jobba som konsult - hur är det?

Min man har jobbat som konsult i många år, både som egen företagare och som anställd på ett konsultföretag. Det jag mest reflekterar över är att konsultanställningar jan vara ganska osäkra, eftersom man är anställd så länge man har ett passande uppdrag. Sen riskerar man att bli uppsagd, även om det finns många som anställts senare, om de har uppdrag för stunden.
Min man jobbar numera på en myndighet, som är en mycket tryggare anställning.
 
Beror väl på bransch. Jag jobbade som konsult åt ett utländskt företag och drog in 25000 kr/mån för att jobba kanske 25%. Det man behöver tänka på är ju att du, om du går in som egen företagare, behöver betala in försäkringar/egenavgifter/pension osv.

Jag trivdes bra som konsult, men det är tryggare som anställd vilket jag är idag.
 
Jag jobbar som konsult sedan 10 år i IT-branschen efter nästan 30 år i offentlig verksamhet. För min egen del blev det väldigt mycket bättre, mycket bättre betalt och mycket självständigt arbete hemifrån sen pandemin började. Jag har bara haft ett en period utan uppdrag men det är några år sedan nu.
Uppdraget jag har just nu har varat i 4 år och jag ser inte något direkt slut på det så länge jag själv vill vara kvar.
Jag är nöjd att jag tog steget att gå till att bli konsult från att ha jobbat som anställd i ett stort svenskt företag. Min arbetsgivare i konsultföretaget är nöjd med min insats, jag jobbar inom ett ganska nishat område, vi är inte särskilt många i området.
 
Jag jobbade som konsult för några år sedan, trivdes på arbetsplatsen med kollegorna där uppdraget var och med min chef på konsultfirman men inte med uppdraget och konsultformen. Jag tyckte det blev en vi och dem känsla. Konsulterna förväntades dra in lika många nya kundaffärer som de anställda men fick ingen del i bonusen. För min del kändes det otryggt att ha kortare uppdrag och inte veta vart man skulle hamna om 6 månader. Dessutom gjorde korta uppdrag att jag bitvis hade lite att göra (trots att jag frågade efter mer uppgifter tex korrläsa mallar eller ta fram rapporter som de inte hann med) då de inte ville lägga över saker på mig som sedan skulle behöva tas över av någon annan när mitt uppdrag var slut.
För mig var det också jobbigt med dubbla chefer och blev väldigt mycket tidsrapporterande.

Möjligt att det spelade in att jag kom från fast anställning på ett företag där jag varit länge. Konsultlivet passar nog inte mig har jag konstaterat. Är nu tillbaka i fast anställning.
 
Jag har jobbat som konsult i IT-branshen sedan 1999, i stort sett hela mitt yrkesliv. Jag tror nästan inte att jag skulle kunna ha något annat jobb längre, trivs med att jobba i projektform och med växlande kunder. Jag jobbar med affärssystem (har blivit några olika genom åren) och vi jobbar oftast i projekt som varierar från 8-9 månader upp till flera år. Ibland är man engagerad i flera projekt samtidigt, ibland ett enda (beroende på storlek och på ens egen roll i projektet). Vi säljer alltid hela projekt, både programvara och implementation, så jag jobbar alltid i team som består av flera kollegor och ett ungefär lika stort team på kundens sida. Jag är alltså inte uthyrd till kunden, utan jobbar på min arbetsgivares sida i ett gemensamt projekt. Dock betalar ju kunden för den tid jag lägger i projektet.

Min anställning är en vanlig, fast anställning med en (ganska hög) fast lön som ibland får ett (mindre) extra tillskott av bonus. Och min anställning är inte direkt kopplad till mina uppdrag, utan om uppsägningar skulle ske pga beläggningsbrist görs det enligt LAS vilket ju innebär att någon som jobbat länge men är utan uppdrag kan få stanna medan en nyare medarbetare med uppdrag får gå (och uppdraget tilldelas någon annan). Dock har jag ett generellt beläggningsmål på 80% och skulle jag över lång tid inte komma upp till det skulle det bli föremål för samtal om åtgärder.

Vad gäller sälj så har vi anställda säljare och presales-konsulter, så det är inget "måste" att sälja, även om jag personligen tycker att det är roligt och gärna tar presales-uppdrag vid sidan om mina projekt.

Interna möten, admin-tid och tid för resor till kunder på annan ort är tid som jag helt självklart registrerar som arbetad tid, även om den inte alltid är debiterbar ut mot kund (även om kunden ganska ofta betalar halv taxa för restid). Det skulle faktiskt aldrig falla mig in att arbeta obetald övertid för att hinna med sådana saker!

Jag tycker om att jobba som konsult. Mitt jobb är fritt med hög grad av självbestämmande så länge kunden är nöjd och jag når mina mål. Visst finns en viss press att prestera och debitera, men jag är nog en sådan person som jobbar bäst under viss press, och jag vet vad jag kan och vet mitt värde.
 
Interna möten, admin-tid och tid för resor till kunder på annan ort är tid som jag helt självklart registrerar som arbetad tid, även om den inte alltid är debiterbar ut mot kund (även om kunden ganska ofta betalar halv taxa för restid). Det skulle faktiskt aldrig falla mig in att arbeta obetald övertid för att hinna med sådana saker!

Det har gor en stor skillnad dock!
Jag pendlade under flera manader utomlands, och akte da hemifran 05.30 pa mandag morgonen, och kom hem nagon gang mellan 21-24 beroende pa hur forsenade planen var pa torsdagskvallen.
Anda erkandes inte detta merarbete i form av restid och att sova borta pa nagot satt, och jag var fortsatt forvantad att vara pa kontoret (fore pandemi) pa fredagarna.
 
Det har gor en stor skillnad dock!
Jag pendlade under flera manader utomlands, och akte da hemifran 05.30 pa mandag morgonen, och kom hem nagon gang mellan 21-24 beroende pa hur forsenade planen var pa torsdagskvallen.
Anda erkandes inte detta merarbete i form av restid och att sova borta pa nagot satt, och jag var fortsatt forvantad att vara pa kontoret (fore pandemi) pa fredagarna.
Japp, det gör en stor skillnad! Jag har förvisso aldrig fått kompensation för att sova borta, men har alltid fått räkna restid utanför min placeringsort som arbetstid. Hade jag förväntats resa på min fritid hade jag inte blivit långvarig som konsult!
 
Jag har jobbat som konsult i två omgångar, första gången när jag var helt nyexaminerad och andra gången typ 10 år senare på en annan webbyrå.

Första gången hade jag inte så mycket att jämföra med och tyckte det var helt OK. Det fanns många jämnåriga juniorkonsulter och det var en kultur där man jobbade mycket men också umgicks mycket med kollegor på fritiden. Det var flådiga kontor, mycket AWs och andra aktiviteter men också en del obetald övertid. Det var omväxlande och väldigt lärorikt att jobba med så många olika kunder i olika branscher och storlekar. Andra gången hade jag jobbat ett par år på kundsidan och då kände jag redan efter ett par månader att jag inte trivdes i konsultrollen. Jag blev bara kvar på den byrån i 8 mån innan jag gick till kommunal verksamhet istället.

Att jag inte trivs som konsult beror dels på att jag tyckte det var ett stressmoment att alltid vara lönsam och att varje timme skulle faktureras, jag trivdes inte heller i hattandet fram och tillbaka mellan projekt och kunder, men det beror såklart på vilken typ av konsultverksamhet man arbetar inom.

Däremot ångrar jag inte att jag har provat. Jag har lärt mig extremt mycket och jag blir också bättre beställare när jag förstår hur det är "på andra sidan".

Lönemässigt var det högre lön som konsult än i kommunal verksamhet, men ännu högre på privat bolag i mitt fall. Vi hade fast anställning med månadslön och kunde ibland få en årsbonus som berodde på hela företagets prestation.

Min syster var managementkonsult i många år. Där var det också en kultur att man jobbade mycket, övertiden var obetalt med grundlönen desto högre.
 
Det beror på så mycket, bransch storlek på företag etc.
Flera andra har beskrivit att man sitter hos kund. Det kan man göra (speciellt i vissa branscher) men är inte alls säkert. Jag har ett fast kontor på ett stort konsultföretag. Sedan pandemin har det blivit ännu friare hur mycket man vill vara där. Att man sitter utlånad till kund tillhör undantagen och är egentligen inte eftertraktat, i a f inte på heltid. Team etc bygger man med kollegor på det egna företaget, med kunder och andra konsulter beroende på uppdrag. Jag har vanligen 10-15 uppdrag parallellt men är inte ansvarig för alla utan kan även vara expertstöd eller teknikansvarig för mitt område.
Sälj så till vida att man (efter några år) förväntas förvalta de kundkontakter som man har, bygga nätverk och sätta hop anbud. Lönen beror på hur viktig du är för företaget, om din kompetens är eftertraktad, hur mycket du drar in (antal timmar, timpris, om man bidrar till att företaget får uppdrag) etc.
 
Att vara konsult är toppen om man är efterfrågad på arbetsmarknaden dvs man är svår att ersätta pga brist av personal med rätt kompetens. Då finns det marginaler för personalvård på konsultfirman och uppdragsgivaren behandlar en med respekt eftersom man är ”oersättlig”.

Annars är man bara ett ”uthyreshjon” och då är det bättre att vara fastanställd.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 350
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 209
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 970
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 418
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp