Jobba som konsult - hur är det?

Min man har jobbat som konsult i många år, både som egen företagare och som anställd på ett konsultföretag. Det jag mest reflekterar över är att konsultanställningar jan vara ganska osäkra, eftersom man är anställd så länge man har ett passande uppdrag. Sen riskerar man att bli uppsagd, även om det finns många som anställts senare, om de har uppdrag för stunden.
Min man jobbar numera på en myndighet, som är en mycket tryggare anställning.
 
Beror väl på bransch. Jag jobbade som konsult åt ett utländskt företag och drog in 25000 kr/mån för att jobba kanske 25%. Det man behöver tänka på är ju att du, om du går in som egen företagare, behöver betala in försäkringar/egenavgifter/pension osv.

Jag trivdes bra som konsult, men det är tryggare som anställd vilket jag är idag.
 
Jag jobbar som konsult sedan 10 år i IT-branschen efter nästan 30 år i offentlig verksamhet. För min egen del blev det väldigt mycket bättre, mycket bättre betalt och mycket självständigt arbete hemifrån sen pandemin började. Jag har bara haft ett en period utan uppdrag men det är några år sedan nu.
Uppdraget jag har just nu har varat i 4 år och jag ser inte något direkt slut på det så länge jag själv vill vara kvar.
Jag är nöjd att jag tog steget att gå till att bli konsult från att ha jobbat som anställd i ett stort svenskt företag. Min arbetsgivare i konsultföretaget är nöjd med min insats, jag jobbar inom ett ganska nishat område, vi är inte särskilt många i området.