Jobba som kriminalvårdare

Jag är numera vakthavande befäl men har ungefär elva år som kriminalvårdare bakom mig.
Är det på häkte eller anstalt? Om anstalt: vilken klass?
Det gör lite skillnad i hur arbetet ser ut :)
 
Du kan väl höra dig för om de har grundutbildningen (eller vad den kallas) i närheten av där du bor. Min sambo har haft den på annan ort, cirka tre månader. Det har varit lite påfrestande för familjen att han varit iväg måndag-fredag under den tiden. Tycker att det kunde ha informerats bättre om det när han började men nu är det gjort så det är inget att sura över. Däremot är det bra att veta att det kommer en utbildning och att den kan vara någon annanstans än där man bor. För visst gäller denna utbildning alla @LadyCovergirl ?
 
Just det! Läs också på och fråga om det som kallas för paragraf 19 och har med schemat att göra. Det har ställt till det för oss lite också (men verkar inte vara något permanent). Hade inte varit gångbart om jag inte varit föräldraledig.
 
Det är på anstalt för i huvudsak kvinnor.
Klass 2 😊

På anstalt är det arbetsplikt så en dag ser ut ungefär såhär:
7.00 väckning
7.45 intagna går till jobbet/skolan
8-11 visitation av celler och andra utrymmen på avdelningen
11-13 intagna tillbaka till avdelningen för lunch och promenad
13-16 intagna på jobbet/skolan
16-19 ev extrapromenad, träning, middag, umgänge med övriga intagna
19.00 inlåsning

Sen kan det finnas olika specialavdelningar som isol eller behandlingsavdelning.
 
Du kan väl höra dig för om de har grundutbildningen (eller vad den kallas) i närheten av där du bor. Min sambo har haft den på annan ort, cirka tre månader. Det har varit lite påfrestande för familjen att han varit iväg måndag-fredag under den tiden. Tycker att det kunde ha informerats bättre om det när han började men nu är det gjort så det är inget att sura över. Däremot är det bra att veta att det kommer en utbildning och att den kan vara någon annanstans än där man bor. För visst gäller denna utbildning alla @LadyCovergirl ?

Om man siktar på att bli kvar inom KV måste man genomföra grundutbildningen. Vill man bara jobba extra så kan man göra det ett tag utan utbildningen.
 
Heter nog paragraf 6/14 numera :)
Aha. Bra att du har bättre koll då att TS kan googla. Det kändes oavsett lite svettigt med de plötsliga schemaförändringar den kunde medföra. Inte så funkis för en barnfamilj utan större möjlighet till snabb hjälp med passning där den ena jobbar skift och den andra inom kv. Men det gäller väl bara när man inte har en fast schemarad (eller hur det nu benämns hos er)?
 
Aha. Bra att du har bättre koll då att TS kan googla. Det kändes oavsett lite svettigt med de plötsliga schemaförändringar den kunde medföra. Inte så funkis för en barnfamilj utan större möjlighet till snabb hjälp med passning där den ena jobbar skift och den andra inom kv. Men det gäller väl bara när man inte har en fast schemarad (eller hur det nu benämns hos er)?

Olika enheter har lite olika upplägg men det vanligaste är så som du skriver.
 
Kan det vara mycket bråk mellan de intagna? Hur funkar rutinerna kring det?

Ibland. På kvinnoanstalter oftare fulspel än rena slagsmål men det börjar bli mer jämställt.
Man bär larm. Lite olika upplägg men ofta någon form av larmstyrka som kommer till platsen för att bistå.
Det ser olika ut med isolering men de lägre klasserna kan "knalla" riktigt besvärliga intagna till anstalter med högre klass.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Det har kommit ut en annons för ett jobb jag sökte för några år sedan. Omfattande rekryteringsprocess, jag var en av slutkandidaterna...
Svar
15
· Visningar
826
Senast: BernT
·
Skola & Jobb Jag ska på arbetsintervju imorgon förmiddag för en typ av administrativt jobb. Har inte varit nervös över det innan, men nu slog...
Svar
6
· Visningar
691
Senast: Flixon
·
Skola & Jobb Jag har jobbat med färdtjänst och det trivdes jag bra med. Roligt att göra något nyttigt och kunna hjälpa människor. Tyvärr var chefen...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 256
Senast: Nepenthe
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 581
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp