Jobba som lastbilschaufför

_Taggis_

Trådstartare
Är det någon här som gör det? Vad jobbar du med och vad tycker du om det? Hur ser lönerna ut?
Vad kostar det att ta C-kort resp CE? Jag har en viss möjlighet att övningsköra privat, beroende på hur krångligt det är med tillstånd osv för handledare (har ingen koll på vad som gäller).

Jag är nöjd med mitt nuvarande jobb men har alltid ett behov av att vidga mina vyer och ha en plan b. Dessutom avskyr jag emellanåt de längre ledigheter som mitt jobb medför. Skulle utan problem kunna ha ett extraknäck i dagsläget, och vem vet om jag tröttnar på jobbet så kanske jag kunde jobba med det på heltid. Som jag förstått det så är det ju brist på förare, och det är ett yrke där behov finns i hela landet.
 
Jag har jobbat som lastbilschaffis i perioder de senaste 30 åren.
Har ingen som helst koll på vad det kan kosta att ta körkort eller vilka regler som gäller - misstänker att det går att hitta regelverket på transportstyrelsens hemsida.

De senaste 10 åren har jag kört nätter som sommarvikarie. Lastat styckegods på terminal, kört till annan terminal och lossat, ställt bilen där (lastad med större partier som ska lossas dagen efter), bytt till bil som lastats där och ska lossas på min hemort och sen kört hem.
4 nätter/vecka, 10 timmar/arbetspass. Egentligen ett jobb jag har trivts bra med men med en kropp som förfaller (reumatiker) har jag nu gett upp livet som chaffis.
 
Tittade lite och C+CE verkar kosta runt 50-60.000 att ta. Sen tillkommer YKB'n som verkar kosta ca 7-10.000.

Men det skiljer säkert, så bäst är nog att kontakta lämplig körskola.
 
Jag köra lastbil och har gjort det sen 6 år tillbaka (bilden nedan är från när vi var på Volvo och provkörde nya Volvo-lastbilar).
Måste säga att tajmingen på den här tråden är väldigt passande, då jag precis avslutat en telefon intervju om ämnet. :p

drive new volvo.jpg


Nu ska vi se om jag kan svara på dina frågor.

Vad jobbar du med och vad tycker du om det?
Jag är yrkeschaufför och kör långtradare (dvs lastbil med släp) och jag kan lätt säga att det är det bästa jobb jag någonsin haft, utan tvekan. Jag har jobbat på flertalet andra jobb tidigare, men även om de varit bra jobb finns det inget, som ur min syn slår detta jobb för mig.
Det är frihet under ansvar att köra lastbil, jag har själv växt som person och fått ett bättre självförtroende osv.
Visst det kan vara både tungt och tufft mellan varven, men samtidigt så har det varit så på alla jobb jag haft, det måste gå lite ner för att kunna gå upp igen osv.

Om det är något mer specifikt du undrar över, bara fråga på. :D

Hur ser lönerna ut?
Lönerna är helt okej och varierar lite beroende på åkare och vad för slags körningar man har, använder sig dessutom åkeriet av kollektivavtalen så ligger ingångslönen för en ny chaufför (men ingen erfarenhet) på 26 840kr/månaden eller 154,25kr/timmen och uppe på det premiekompensation 2kr/timmen, när man sedan jobbat 4 år i branschen såsom förare blir månadslönen 27 058kr/månaden eller 155,51kr/timmen och premiekompensation 4kr/timmen.

De löner jag radade upp här är enbart vad kollektivavtalet säger, det finns åkare som använder sig av högre löner, kollektivavtalet riktar sig mest som en minimum lön att luta sig mot, men det är långt ifrån alla åkerier som använder sig av kollektivavtalet, därför är det viktigt att kolla upp innan man börjar vad som gäller. Gärna gå med i facket och a-kassan för att få hjälp om man skulle mot all förmodan hamna i en tvist med arbetsgivaren. De kan hjälpa till med råd och hjälp hur man ska gå vidare osv.

De flesta åkerier är seriösa, men det finns tyvärr de som är oseriösa och oftast följer inte de oseriösa kollektivavtalet. Kan även va bra att kolla upp eventuell arbetsgivare på t ex allabolag eller liknande sida, för att få en överblick hur det ser ut.

Vad kostar det att ta C-kort resp CE? Jag har en viss möjlighet att övningsköra privat, beroende på hur krångligt det är med tillstånd osv för handledare (har ingen koll på vad som gäller).
När jag tog CE betalade jag under 10 000kr sammanlagt, då läste jag en komvux utbildning för yrkesförare till lastbil. Det jag betalade var kursmaterialet, samt alla uppkörningar/teori. I den utbildningen ingick allt, körkortet, YKB, ADR, truckkort.

Innan jag ens började utbildningen var jag tvungen att ansöka om lämpet hos transportstyrelsen, för att ens få det, var jag tvungen att göra en läkarundersökning, samt synundersökning. Nästan samma procedur som när man ansöker om lämpet till B-kortet, enda skillnaden är att det krävs en läkarundersökning.

Skulle man ta körkortet privat kan det kosta allt mellan 20 000kr till 100 000kr, det är dyrt att ta det privat.

Idag finns många olika vägar att gå, många väljer yrkesförarutbildningar som oftast sträcker sig över 40 veckor. Numera finns det även åkerier (den seriösa varianten) som sponsrar med hela utbildningen mot att man jobbar kvar där i minst x antal år.
Finns även åkerier som betalar YKB utbildningen mot samma premisser om man har körkortet.

Det beror helt på vad det finns för möjligheter i din omgivning.

Som jag förstått det så är det ju brist på förare, och det är ett yrke där behov finns i hela landet.
Ja, det är brist på förare i hela Sverige så jobb finns det.
I början kan det vara svårt att få tag i jobb, då åkarna helst vill ha folk med erfarenhet. Jag började min karriär som sommarjobbare och senare timanställd och nu tillsvidareanställd.

Det som är så bra med lastbilsjobbet är att det finns så mycket olika körningar allt från distribution, timmerbil, flisbil, anläggningsbil, sopbil, fjärr, spetsbyte osv.

Summan av kardemumman för min del, det är ett jobb där jag växt som person. Jag kör distribution och älskar kundkontakten och alla nya människor jag möter under dagarna, även om jag kör samma runda dag ut och dag in är den aldrig sig lik, varje dag är unik.
Jag gillar att se hur årstiderna skiftar, att få vara ute i fint väder osv. Det är en frihet även om den kommer under ansvar. Jag gillar även hur jag varje dag lär mig något nytt, jag älskar själv att lära mig nya saker så för mig är det en guldgruva, speciellt då jag älskar mitt jobb och känner mig stolt för det jag gör.
 
@TheRedLightning Oj, vilket fantastiskt välarbetat svar. Tack! :bow::o Jag har en hel hög med följdfrågor givetvis, men börjar med de mest akuta :p

Vilken KY/YH gick du? Är det på heltid? Måste givetvis kolla upp det, om det är nåt en kan läsa samtidigt som en jobbar på nuvarande jobb. Ser ju rent korkat ut att betala 100k ur egen fick om det kan lösas så... Praktik som sagt, är nog mitt allra minsta problem att ordna.

Hur är det att jobba som kvinna? Jag är ju redan i en mansdominerad bransch så jag är van och vet väl egentligen hur det brukar vara. Men på nåt vid har en ju sina fördomar om lastbilschaffisar och jargongen på truckstops osv... vet eg inte vad det kommer sig ur. Antar att en träffat för många rötägg (ja vi tar emot många leveranser och transporter av allt möjligt dagligen i mitt jobb, vissa gömmer en sig för helt enkelt medan andra är dagens höjdpunkter att få surra med).

I vilken del av landet jobbar du? Jag är ärligt talat livrädd för att utsättas för att köra bil med släp inne i större städer. Men antar att det såklart beror på vad man transporterar, och kanske att man börjar utan släp? För att inte tala om vad jag tänker när jag ser alla yrkeschaufförer som måste ut i snöstorm och elände...
Jag tror att skogsprodukter ligger närmast till hands för mig, är den branschen jag har mina kontakter i. Men jag är även skeptisk till att köra timmer på dedär hemska vägarna i skogen. Det är i det närmaste en konstart att studera när en ser de som jobbat med det länge. En annan hade direkt kört i diket och blivit kvar där.
 
Hur är det att jobba som kvinna? Jag är ju redan i en mansdominerad bransch så jag är van och vet väl egentligen hur det brukar vara. Men på nåt vid har en ju sina fördomar om lastbilschaffisar och jargongen på truckstops osv... vet eg inte vad det kommer sig ur. Antar att en träffat för många rötägg (ja vi tar emot många leveranser och transporter av allt möjligt dagligen i mitt jobb, vissa gömmer en sig för helt enkelt medan andra är dagens höjdpunkter att få surra med).
Den här frågan svarar jag gärna på, som har rätt många år i bakfickan.
När jag började köra (-89) var vi exakt tre tjejer i landsänden som körde lastbil yrkesmässigt. (en körde grusbil, jag + en till körde stycke- och partigods) Det var då självklart att man togs emot med stora ögon på godsmottagningar och terminaler. Frågan "men OJ! Var det DU som backade intill den där stoooora bilen med släp vid lastbryggan??? :eek::eek::eek:" var inte helt ovanlig. Och svaret jag hade på tungan var att "nej, självklart inte, jag har en personlig slav med mig som sköter körningen så jag kan ägna mig åt att fila naglarna längs vägen"... :meh:

Jag har genom åren sett inställningen till kvinnliga chaufförer förändras ganska mycket, i takt med att andelen tjejer i yrket har ökat. Min upplevelse idag är att de flesta tjejer behandlas på samma sätt som killarna, fast givetvis med en del undantag.

(jag har både kört lokalt och regionalt, nattvändningar och har legat ute och bott i lastbilen och kört allehanda fjärrtransporter under ett år, så jag har varit med en del...)
 
@ameo Tack för ditt svar :) Märker du nån skillnad beroende på vilken nisch du jobbat inom?

Jag har ju inte varit i min bransch längre än snart 10 år, så kan inte jämföra med hur det var innan. Men nog är det en hel del som förvånas över att en gör samma jobb som karlarna och precis lika bra utifrån erfarenhet. Tycker det är så jäkla tröttsamt.
Ser även framför mig att det verkar lite läskigt att sova ute kring vägarna. En är ju ganska utsatt. Men kanske gör man inte det i så stor uträckning om man inte är ute och kör flera dygn i sträck?
 
@ameo Tack för ditt svar :) Märker du nån skillnad beroende på vilken nisch du jobbat inom?

Jag har ju inte varit i min bransch längre än snart 10 år, så kan inte jämföra med hur det var innan. Men nog är det en hel del som förvånas över att en gör samma jobb som karlarna och precis lika bra utifrån erfarenhet. Tycker det är så jäkla tröttsamt.
Ser även framför mig att det verkar lite läskigt att sova ute kring vägarna. En är ju ganska utsatt. Men kanske gör man inte det i så stor uträckning om man inte är ute och kör flera dygn i sträck?
Det är så många år sen jag låg ute och bodde i bilen, så det räknas knappt. Utöver det har jag i princip varit i samma nisch hela tiden.

Ja, det är tröttsamt med folk som tror att det är snoppen som gör skillnad, huruvida man gör ett bra jobb eller inte. Jag har slutat bry mig...
Huruvida man sover i bilen beror på vilken typ av körning man har. Det är väl främst de som ligger ute veckovis som gör det. De flesta tar möjligen en tupplur på britsen i hytten under de obligatoriska rasterna, i övrigt är bor man hemma som alla andra...
 
Huruvida man sover i bilen beror på vilken typ av körning man har. Det är väl främst de som ligger ute veckovis som gör det. De flesta tar möjligen en tupplur på britsen i hytten under de obligatoriska rasterna, i övrigt är bor man hemma som alla andra...

Låter ju bra. Tanken är liksom extraknäck, eller sommarjobb kortare perioder så länge jag jobbar med nuvarande jobb. Så det blir nog kanske inte ett problem :)
Det känns även som ett jobb där en hund kan få följa med. Eller jag inbillar mig det iaf, om en har rätt chef. Därav att jag vill ha en plan b även för heltid, ingen vet ju om nåt tillstöter så att jag inte kan ha hunden på jobbet som jag har nu.
 
@TheRedLightning Oj, vilket fantastiskt välarbetat svar. Tack! :bow::o Jag har en hel hög med följdfrågor givetvis, men börjar med de mest akuta :p

Vilken KY/YH gick du? Är det på heltid? Måste givetvis kolla upp det, om det är nåt en kan läsa samtidigt som en jobbar på nuvarande jobb. Ser ju rent korkat ut att betala 100k ur egen fick om det kan lösas så... Praktik som sagt, är nog mitt allra minsta problem att ordna.

Hur är det att jobba som kvinna? Jag är ju redan i en mansdominerad bransch så jag är van och vet väl egentligen hur det brukar vara. Men på nåt vid har en ju sina fördomar om lastbilschaffisar och jargongen på truckstops osv... vet eg inte vad det kommer sig ur. Antar att en träffat för många rötägg (ja vi tar emot många leveranser och transporter av allt möjligt dagligen i mitt jobb, vissa gömmer en sig för helt enkelt medan andra är dagens höjdpunkter att få surra med).

I vilken del av landet jobbar du? Jag är ärligt talat livrädd för att utsättas för att köra bil med släp inne i större städer. Men antar att det såklart beror på vad man transporterar, och kanske att man börjar utan släp? För att inte tala om vad jag tänker när jag ser alla yrkeschaufförer som måste ut i snöstorm och elände...
Jag tror att skogsprodukter ligger närmast till hands för mig, är den branschen jag har mina kontakter i. Men jag är även skeptisk till att köra timmer på dedär hemska vägarna i skogen. Det är i det närmaste en konstart att studera när en ser de som jobbat med det länge. En annan hade direkt kört i diket och blivit kvar där.
Jag läste i Alvesta en komvux utbildning på 40 veckor, har för mig det var på heltid, men det är 7 år sedan nu så ej säkert jag kommer ihåg allt. Kan ha varit så att vi hade fria dagar också, minnet är lite luddigt då det var ett tag sedan. :o
Men det borde gå att kolla upp vilka möjligheter som finns runt dig och vad som erbjuds m.m.

Hur det är att jobba som kvinna inom lastbilsbranschen, ja det har både sina för- och nackdelar om vi säger som så. Fördelen kan vara att på vissa ställen får man snabb hjälp med lastning/lossning, samt kan få gå före i kön. Nackdelarna kan vara att stöta på ättikssura citroner, som tror att tjejer minsann inget kan och yada yada.
Fördelarna väger starkt upp nackdelarna och stöter jag på en sån där citron har jag lärt mig att inte bry mig om dom, vissa fajter är värda att ta, andra är bara att strunta i och göra sitt jobb så man fort kommer därifrån och kan åka till nästa ställe.

Jargongen tycker jag personligen inte är någon större skillnad än vilket arbete som helst, men det kan säkert spela in vart i landen man befinner sig, samt hur stort/litet åkeriet är osv. Mitt jobb är medelstort och där ses alla som människor (i brist på bättre ord), dvs det görs ingen skillnad på om man är tjej eller kille.
Likaså företagen här omkring bryr sig heller inte om det är en tjej eller kille som kommer med godset.

Det finns rötägg i branschen, har stött på några men det säger mer om dom själva än vad det säger om branschen i helhet. Jag pratar ofta med personer från andra åkerier (oftast män) när jag stöter på dom ute på industrierna. Det jag har märkt är att man vinner väldigt mycket på att vara trevlig och hjälpsam mot kunderna (dvs de man lossar/lastar hos).
När jag skadade ryggen och inte kunde dra fram de tunga pallarna, hjälpte de mig med det när jag talade om varför jag inte kunde göra det, hade jag däremot varit vresig och otrevlig hade de inte varit lika villiga att hjälpa mig och jag hade vackert fått dra fram pallarna ändå.

Jag kör mestadels i Småland, men har varit med lastbil och släp både i Göteborg och Malmö, det är inga problem att köra där. Det gäller mest att hålla uppsikt runt lastbilen för att se skyltar vart man ska och vad annan trafik hittar på (har räddat många trafikanter från olyckor pga att jag föutsett vad som kan hända). Ska erkänna att första gången jag körde med lastbil och släp till Göteborg och jag väl kom fram till kunden, mina ben var som spaghetti.
Med det sagt så kommer självförtroendet med tiden, det gäller att ta det lugnt och inte stressa. Stressar man blir det oftast så fel.

Trots att jag hade CE körde jag enbart lastbil första året på det åkeriet jag kör för. De var förstående och jag hade tid på mig att lära känna lastbilen, samt lära mig hur alla lossningar/lastningar fungerade osv. Det kändes rätt skönt att inte ha släpet med i ekvationen.
Sen när jag väl skulle börja köra med släp igen, lånade jag bil och släp ekipage på jobbet och övade backning med efter arbetstid.

Vintern är inte så svår att köra i egentligen, men man får tänka om på ett helt annat sätt än hur man kör på sommaren. Som ett exempel, på vintern vill du ha så mycket vikt du bara kan på bilen, har du tom bil och lastat släp kan du nästintill garantera att du får en enkelbiljett ner i diket.
Vid vissa tillfällen får man planera något djävulusiskt för att undvika onödiga stopp, ett stopp vintertid kan innebära att du ej kommer igång sedan.

Vintertid är det alltid bra att ha med sig en 3L hink med grus i, då det kan hända att man ej kommer igång efter ett stopp och då kan man enkelt slänga någon näve grus under drivdäcken och ta sig därifrån. Den där hinken har räddat mig många gånger.

Det finns även flisbilar istället för timmerbilar. Jag var själv inne på att köra flis men har fastnat inom distribution, men det är inget som hindrar vilket man väljer och det går även att byta efteråt också, om man upptäcker "det här var nog inte för mig".
 
Är man färsk med nytt ce kort så är det en längre ykb än för oss som kört länge. För oss är det 40 timmar vart femte år men vi tar en dag om året så slipper man hålla på så mycket . Skulle bli galen att sitta och lyssna på sådant en hel vecka i sträck . När jag tog e kortet 93 så kostade det 10 000. Med intensivkurs Hade c sedan tidigare och tog det i lumpen . Vi tog även förarbevis med samma utbildning och uppkörning som med c behörigheten . Den senare var uppkörningen och skrivningen med en cevil kille det gick på 800 . Jag kör grus och plogar vintertid . Jobbar 7-4 men när vi plogar är det andra tider som gäller. Trivs bra med det då det är ett fritt jobb. Vi tog in en kille som jobbat med att köra flis men han slutade då han inte fick köra som då han körde flis med 240-260 timmar i månaden. Hur det företaget får det att fungera utan en koll är för mig en gåta. Lönen är en bit över vad som skrivits tidigare här i tråden
 
Jag gick hos Lernia via arbetsförmedlingen och betalade ingenting själv. CE, ykb, adr och truck/traktorkort.
Det var en väldigt rolig utbildning som jag absolut rekommenderar. Jag hade bara haft mitt B-kort i 6 v när jag började utbildningen. Fördelen var att jag hade mycket teori i färskt minne.

Jag har aldrig jobbat som yrkesförare, men kört lite hästlastbil runt i Europa.
Jag har aldrig stött på några fördomar om kvinnliga chaufförer, mycket kan nog bero på att i hästvärlden så rattas hästarna ofta runt av sina hästskötare som i många fall är tjejer.
 
Tack för era svar :) försökte mig på nåt sorts följdfrågesvar men mobilen var inte med mig... så det för vänta till imorgon :o
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Dessvärre kommer jag ju att få stå för utbildningen själv, då jag inte är arbetslös. Frågan är om det går att läsa in vid sidan av ett jobb? Hur mkt plugg och praktik behöver man för att kunna köra? Jag har tidvis dötid på jobbet, och som sagt en del ledig tid utöver jobbet. Men det skulle vara omöjligt för mig att passa andra tider än mina egna då jag jobbar skift.
Har skickat efter lite info om yrkesutbildning som finns i mitt län.
Jag har alltid älskat att åka lastbil. Är väl därför jag tror mig kunna jobba med det, iaf periodvis. Har en del flisförare som bekanta så är väl inte omöjligt att "gratispraoa" med dom och se vad jag tycker. Har åkt en hel del med en kompis som körde varubilar (längre turer) men det var längesen, tyckte det verkade lite meckigt med alla lossningar och lastningar. Men kan tänka mig att det är ganska skönt med såna pauser i ett stillasittande jobb.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Är det någon här som gör det? Vad jobbar du med och vad tycker du om det? Hur ser lönerna ut?
Vad kostar det att ta C-kort resp CE? Jag har en viss möjlighet att övningsköra privat, beroende på hur krångligt det är med tillstånd osv för handledare (har ingen koll på vad som gäller).

Jag är nöjd med mitt nuvarande jobb men har alltid ett behov av att vidga mina vyer och ha en plan b. Dessutom avskyr jag emellanåt de längre ledigheter som mitt jobb medför. Skulle utan problem kunna ha ett extraknäck i dagsläget, och vem vet om jag tröttnar på jobbet så kanske jag kunde jobba med det på heltid. Som jag förstått det så är det ju brist på förare, och det är ett yrke där behov finns i hela landet.


Det är inte som det var när jag började köra påbörjan av -90. Då var det också skyndaskynda men nu är det helt galet på vissa körningar.
Och hitta bra åkare att köra för är viktigt.

Vad har du tänk för körkort? Nu finns det många klasser på lastbilskort.
Det är planering av laster mm lastsäkring mm
Det är inte alltid enkelt med en pall på ett ton och lastbryggan går lite uppförslut..

Men ja det är roligt även om en del vanliga bilister och en hel del ”lastbilar” kör så jäv.a illa.
 
Det är inte som det var när jag började köra påbörjan av -90. Då var det också skyndaskynda men nu är det helt galet på vissa körningar.
Och hitta bra åkare att köra för är viktigt.

Vad har du tänk för körkort? Nu finns det många klasser på lastbilskort.
Det är planering av laster mm lastsäkring mm
Det är inte alltid enkelt med en pall på ett ton och lastbryggan går lite uppförslut..

Men ja det är roligt även om en del vanliga bilister och en hel del ”lastbilar” kör så jäv.a illa.

Du menar alltså att arbetsmiljön med stress och tidsplaner är sämre nu än förr? Eller menar du trafikläget?

Jag tänker CE och så YKB så att jag får jobba, närmast för mig är väl att köra flis eller annat skogsrelaterat. Träffar mest sånt folk i och med mitt jobb, så är väl lättast att få lite insyn + ev extraknäck i den branschen. Har inte speciellt stort behov av C-kort för privat bruk, men det är klart att om en har det så kanske det skapas ett behov ;) Behovet av E-kortet är främst för att jag aldrig sett nån utan släp i skogstransporter.

Har BE sedan ett par år så teorin för det är hyfsat färsk.

En kompis till mig har jobbat som studiestöd inom yrkesförarutbildning och enligt hen är det inga problem för mig att läsa på egen hand, så kanske behöver en inte gå en heltids yrkesutbildning ändå. Skulle jag hitta nån utbildare med distansstudier vore det ju dock fint. Där man kan styra lite efter eget behov. Kanske med nätbaserade föreläsningar rentav så jag kan plugga på obekväma tider. Då skulle nog tom jag kunna göra det på ett år eller mindre och samtidigt jobba heltid.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
På Transportstyrelsen hemsida kan man läsa att det krävs en 280 eller 140 timmars utbildning för YKB om man är helt grön på C/CE/D behörigheter. Lite beroende på situation och ålder.... Dessutom skall man göra ett skriftligt förarprov på trafikverket för att få sin YKB. Det är inte billigt att gå dessa kurser och det är ju en orsak att det är så svårt med förare för tung trafik.... 140 timmars YKB är ca 20 heldagar som man inte har någon inkomst. Man kan få CSN lån för bilkörkort, men tror inte det gäller yrkesmässig trafik...
Sedan ska man också vart 5 år gå en 35 timmars utbildning (kan delas upp på delkurser om 7 timmar vardera).
Det bästa är att hitta en arbetsgivare som betalar för både körkort och YKB..... Eller kontakta arbetsförmedlingen om de kan tänka sig betala för utbildningen om man redan är arbetslös.
 
@swemale Om jag skulle kunna styra tiden efter mitt jobb slipper jag inkomstbortfall. Men dyra kursavgifter är ju vad de är... drömmen hade ju varit att söka in på en yrkesutbildning som är csn-berättigad, som jag då förstår det så är själva undervisningen på såna avgiftsfri. Och så får man lösa det ekonomiska med lån eller hur en då gör. Hade det varit nätbaserat på distans skulle jag nog kunna jobba heltid. Jag har rätt mkt ledig tid och under ett par månader sommartid är jag i princip helt ledig tack vare all övertid jag ej får ta ut under övrig tid på året.

Är nog svårt att hitta en arbetsgivare som betalar utbildning för en som inte ska jobba heltid.
 
@_Taggis_ jag kör inte själv men har många lastbilschaufförer runt mig, många har åkt till Smedjebacken för att ta lastbilskort, där det finns en körskola som är vana att hitta lösningar för att få det att fungera med jobb. När det gäller tjejer i branschen så behöver de vara snäppet bättre än killarna i samma situation för att vara bra. Men det större åkeriföretaget jag har i närheten anställer gärna tjejer eftersom de anser att de är mer ansvarstagande och tänker innan de försätter sig i situationer. Väldigt generellt sett, men står de inför en tjej och en kille som är helt nyutbildade och ingen mer information om dem så väljer de helst tjejen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp