Jobba som lastbilschaufför

Fråga: Varför är det en totalvikt på 42000 kg (som jag antar är BK4) och en för BK1 på 38000 när inga vägar tillåter så hög vikt enligt tabellerna på transportstyrelsen?
Hur menar du nu?

När jag kollar på mitt egna släp på BK1 är totalvikten 38 000 och BK4 totalvikt 47 000 enligt bruttoviktstabellen, jag skulle tippa att det är en förberedande grej för att kunna ha 74 tons totalvikt på BK4 vägar. Finns inte så jättemånga vägar än som är klassade för BK4 främst finns dessa vägar i Norrland i nuläget.
https://www.trafikverket.se/for-dig-i-branschen/vag/barighetsklass-bk4/
 
Menade att i reg.beviset på släpet står 42000 som ena tot.vikten, vilket jag då antar är för BK4 då det står att tot.vikt för BK1 är 38000 . Men enligt mina uträkningar kommer det ju aldrig så högt i tillåten vikt ens på BK4 med de axelavstånd osv det har...
Sen på det släpet @MM postade så är skattevikten 38000 och den får inte överstigas även om släpet är byggt för att klara mer, mycket att hålla reda på. Därför man räknar med det lägst värdet när man gör sina uträkningar osv. :)
 
Sen på det släpet @MM postade så är skattevikten 38000 och den får inte överstigas även om släpet är byggt för att klara mer, mycket att hålla reda på. Därför man räknar med det lägst värdet när man gör sina uträkningar osv. :)

Blir nog snurrigt eftersom det stod 26000 tot.vikt/skattevikt i det första exemplet du la upp, men det var 27000 som gällde numera enligt nya regler....lätt att tänka att det är nån sorts kuggis :angel:
 
Blir nog snurrigt eftersom det stod 26000 tot.vikt/skattevikt i det första exemplet du la upp, men det var 27000 som gällde numera enligt nya regler....lätt att tänka att det är nån sorts kuggis :angel:
Första exemplet jag la upp var ju från 2012, kollade på transportstyrelsen och varken lastbilen eller det släpet finns längre, men principerna är fortfarande densamma oavsett vilket år fordonet är från. :)

Jag vet min nya lastbil, när jag fick den hade den en totalvikt på 27 000 men en skattevikt på 26 000, så fick aldrig lasta mer än 13 567, idag när skattevikten är höjd får jag lasta 14 567 i alla fall på BK1 och BK4 vägar. :)

När det väl lossnar sen kommer det kännas väldigt enkelt. :)
 
@MM Nu har jag bara hunnit räkna ut för bilen och släpet separat, får spara ekipaget till senare tillfälle. Måste iväg till jobbet strax...


BIL

Jag har räknat med de tillåtna belastningarna i avsaknad av "garanterad axelbelastning" som jag inte hittar på reg.beviset (varför?). Har då tagit 9000 + 19000 kg.

Lastvikter:
BK1 och BK4 = 15110 kg
BK2: 11310 kg.
BK3 går bort pga axelbelastningen fram som är 9000 kg och BK3 tillåter bara 8000.

SLÄP

Har räknat med tjänstevikt 9150, var ett hål i pappret så försökte tyda siffrorna...

BK1: 24850
BK2: 19130
BK3: 11350
BK4: 26850

Fråga: Varför är det en totalvikt på 42000 kg (som jag antar är BK4) och en för BK1 på 38000 när inga vägar tillåter så hög vikt enligt tabellerna på transportstyrelsen?

Bilen är rätt uträknad som du har gjort, men det går att räkna på BK3 också. Bilen har en konstruktion att klara 9 ton men vägen klarar "bara" 8 ton. Alltså är det vägen som begränsar lasten och inte bilen. Så testa att räkna den också.

Släpet blev visst en liten kuggfråga ;)
Enligt regbeviset så har släpet 5 axlar men finns bara avstånd till 4:e. Det var inte meningen att lura dig, såg inte att detta saknades i regbeviset. Men nu är du skärpt till nästa gång :D
Kan ge dig rätt siffror på axelavstånden: 1310-5895-1310-1310

Vi har en totalvikt på 42 ton pga att det är 5 axlar, 18 ton fram och 24 ton bak. För att kunna utnyttja detta på bk4 vid behov. Men jag kan inte bekräfta eller dementera det som @TheRedLightning skrev att man inte får lasta så man överskrider skattevikten. Bilen kan jag förstå, men släpen tycker jag är konstigt isf. Jag byggde detta ekipage, som togs i trafik för sex månader sedan, så att det skulle kunna utnyttjas på bk4. Men jag kan ta och kolla upp detta, för det är mycket intressant att få veta hur det ligger till.
 

Bifogade filer

  • 20190930_203451.jpg
    20190930_203451.jpg
    189,5 KB · Visningar: 9
Bilen är rätt uträknad som du har gjort, men det går att räkna på BK3 också. Bilen har en konstruktion att klara 9 ton men vägen klarar "bara" 8 ton. Alltså är det vägen som begränsar lasten och inte bilen. Så testa att räkna den också.

Släpet blev visst en liten kuggfråga ;)
Enligt regbeviset så har släpet 5 axlar men finns bara avstånd till 4:e. Det var inte meningen att lura dig, såg inte att detta saknades i regbeviset. Men nu är du skärpt till nästa gång :D
Kan ge dig rätt siffror på axelavstånden: 1310-5895-1310-1310

Vi har en totalvikt på 42 ton pga att det är 5 axlar, 18 ton fram och 24 ton bak. För att kunna utnyttja detta på bk4 vid behov. Men jag kan inte bekräfta eller dementera det som @TheRedLightning skrev att man inte får lasta så man överskrider skattevikten. Bilen kan jag förstå, men släpen tycker jag är konstigt isf. Jag byggde detta ekipage, som togs i trafik för sex månader sedan, så att det skulle kunna utnyttjas på bk4. Men jag kan ta och kolla upp detta, för det är mycket intressant att få veta hur det ligger till.
Var tvungen att googla lite om skattevikter då jag blev nyfiken själv.

Hittade något som jag själv var inne på:
"Skattevikten är den vikt du betalar skatt för, det finns ju ingen anledning att betala skatt för högre vikt än du kan nyttja!"
Det får mig att tänka på att mitt fd släp hade lägre skattevikt/totalvikt innan 64ton trädde i kraft, sedan fick vi nya regbevis och då hade det ökat vad jag fick lasta (totalvikt/skattevikt).
Klart man kan lasta så man överskrider skattevikten, men tror ej det är rätt då du ej betalar skatt för högre totalvikt om man ska tänka logiskt. :)
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Bilen är rätt uträknad som du har gjort, men det går att räkna på BK3 också. Bilen har en konstruktion att klara 9 ton men vägen klarar "bara" 8 ton. Alltså är det vägen som begränsar lasten och inte bilen. Så testa att räkna den också.

Hänger inte med nu. Jag har lärt mig att om det är 9000 på axeln spelar det ingen roll , bk3 är ändå inte möjligt. Är det alltså en specialare när det står "tillåten vikt" istället för "garanterad"? Finns det ingen garanterad då?

Får räkna om släpet då, tur jag inte hunnit till hela tåget.. och ffa tur jag har teoriprovet först i nov 🤤 fattar varför folk går yrkesutbildningar istället för att rodda detta på egen hand vid sidan av heltidsskiftjobb, hund o häst...😣
 
Om vägen inte tål mer än 8 ton så är det det som gäller även om axeln håller för mer.

Men sen är det med en slamkrypare till, för axeln kan vara garanterad för mer än den är regestrerad för med. Max axelbelastning tillsammans blir skattevikten osv. Men troligen inte aktuellt nu, men kan vara bra att ha hört ivartfall.
 
Hänger inte med nu. Jag har lärt mig att om det är 9000 på axeln spelar det ingen roll , bk3 är ändå inte möjligt. Är det alltså en specialare när det står "tillåten vikt" istället för "garanterad"? Finns det ingen garanterad då?

Får räkna om släpet då, tur jag inte hunnit till hela tåget.. och ffa tur jag har teoriprovet först i nov 🤤 fattar varför folk går yrkesutbildningar istället för att rodda detta på egen hand vid sidan av heltidsskiftjobb, hund o häst...😣
Garanterad axelbelastning finns alltid och den är densamma oavsett BK väg, MEN det är här varför du ska ta LÄGSTA värdet som du får fram i dina uträkningar. För det kommer va vägen som begränsar och då får man gå på vad lägsta värdet är av regbevis eller bruttovikt eller grundregler och se vilket det är.
 
Ok. Jag antar att det då får handla om lastfördelning och hoppas det finns mätning på bilen. Nånstans trodde jag att den garanterade belastningen var opåverkbar men så är det väl inte då...

Suck. Inser att jag får leva med att jag inte kan detta till 100% för jag kan inte lägga all tid på bara detta. Det är ju mer jag måste hinna lära mig till provet 😑 kör och vilotider tex kan jag inte heller tillräckligt bra.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Ok. Jag antar att det då får handla om lastfördelning och hoppas det finns mätning på bilen. Nånstans trodde jag att den garanterade belastningen var opåverkbar men så är det väl inte då...

Suck. Inser att jag får leva med att jag inte kan detta till 100% för jag kan inte lägga all tid på bara detta. Det är ju mer jag måste hinna lära mig till provet 😑 kör och vilotider tex kan jag inte heller tillräckligt bra.
Som skrevs - garanterade axelbelastningen är inte föränderlig, det är vad tillverkaren garanterar att axeln håller för. Men sen kan vikten begränsas av att det är lägre vikt regestrerad, eller som vart uppe tidigare, vägen är inte byggd för mer. Lägsta värdet du får fram. Lastfördelning får man göra överslagsberäkning på och få fram var lastens tyngdpunkt ska vara på flaket för att det inte ska bli överlass på enskild axel. Genom att lasta mindre än max lastvikt kan man få ett intervall där tyngdpunkten på lasten kan ligga, vilket gör det lättare. Men släpp det nu, så noga frågas det förhoppningsvis inte på prov just nu.
 
Ok. Jag antar att det då får handla om lastfördelning och hoppas det finns mätning på bilen. Nånstans trodde jag att den garanterade belastningen var opåverkbar men så är det väl inte då...

Suck. Inser att jag får leva med att jag inte kan detta till 100% för jag kan inte lägga all tid på bara detta. Det är ju mer jag måste hinna lära mig till provet 😑 kör och vilotider tex kan jag inte heller tillräckligt bra.
Man skulle kunna säga att garanterad axeltryck gäller om man maxlastar bilen och godset står rätt, men det är inget man behöver tänka på när man gör uträkningen (på hur man ska ställa godset). Det tar man när man lastar och där är du inte än, så tänk inte på det. Tänk bara på de uppgifterna du redan har och lägsta värdet av dom osv.

Är det något speciellt med kör och vilotiderna du tänker på? 😇
Kan en hel del.
 
Är det något speciellt med kör och vilotiderna du tänker på? 😇
Kan en hel del.

Jag vet inte ännu:angel: Bara reflekterade över det när jag satt och gjorde slutprov på elevcentralen (onlinetest) och det var en del frågor om hur en kan dela upp dygnsvila osv. Jag hade rätt på en och fel på en, så jag behöver läsa på mer helt enkelt. Är ju inte alltid så att en kör i stäck 4,5 timme osv, utan jag behöver läsa på i min folder om exakt hur det funkar praktiskt då en kör korta turer här och där under dagen.Men har (som med så mkt annat) inte haft tid att läsa på det just specifikt. Har koncentrerat mig på boken och det allmänna, samt nu då lastvikterna.

Känner mig lite stressad över detta preojekt just nu. Jag ville göra klart CE när C var färskt i minnet sas. Men jag har en mkt högre arbetsbelastning på jobbet nu, samt att hästen tar mer tid än planerat med sin rehab och så har jag en unghund oxå som ska aktiveras... så jag känner att jag knappt mäktar med allt som ska göras samtidigt för tillfället :(
 
Senast ändrad:
Jag vet inte ännu:angel: Bara reflekterade över det när jg satt och gjorde slutprov på elevcentralen (onlinetest) och det var en del frågor om hur en kan dela upp dygnsvila osv. Jag hade rätt på en och fel på en, så jag behöver läsa på mer helt enkelt. Är ju inte alltid så att en kör i stäck 4,5 timme osv, utan jag behöver läsa på i min folderom exakt hur det funkar praktiskt då en kör korta turer här och där under dagen.Men har (som med så mkt annat) inte haft tid att läsa på det just specifikt. Har koncentrerat mig på boken och det allmänna, samt nu då lastvikterna.

Känner mig lite stressad över detta preojekt just nu. Jag ville göra klart CE när C var färskt i minnet sas. Men jag har en mkt högre arbetsbelastning på jobbet nu, samt att hästen tar mer tid än planerat med sin rehab och så har jag en unghund oxå som ska aktiveras... så jag känner att jag knappt äktar med allt som ska göras samtidigt för tillfället :(
Ja det är mycket att tänka på. Jag stoppade idag i mitt färdskrivarkort 06:25, tog en 15min rast runt 10, så kunde jag köra fram till 13:45 och sen ta mina 45min rast och få min nya körperiod (även om jag ej kommer upp i körtiden har jag fortfarande vägarbetstidslagen 6-timmar att ta hänsyn till), det innebär att jag får jobba från 06:25 till 12:25, sen måste jag ha rast.

Nu kom jag undan det idag då det räcker med en 15min rast på 6-timmar, sen måste jag ändå ha 30min rast för att få körtiden.

Kan även tipsa om att beställa en bra broschyr gratis från transportstyrelsen om du ej har fysiska kopior i din närhet:
https://transportstyrelsen.se/sv/pu...k/Kor--och-vilotider---regler-och-vagledning/

Finns nästan allt du behöver veta.

Här finns info om vägarbetstidslagen:
https://www.transportstyrelsen.se/g...514-vagarbetstidslagen-a5_webb_2019-07-16.pdf

image.jpg
 
Borde vart 12.40 som fortsättningen på rasten togs eftersom en hel halvtimme inte togs vid första rasten och därmed inte gav sex timmar utrymme efter första rasten. Men bra exempel att räkna på!
 
Hänger inte med nu. Jag har lärt mig att om det är 9000 på axeln spelar det ingen roll , bk3 är ändå inte möjligt. Är det alltså en specialare när det står "tillåten vikt" istället för "garanterad"? Finns det ingen garanterad då?

Får räkna om släpet då, tur jag inte hunnit till hela tåget.. och ffa tur jag har teoriprovet först i nov 🤤 fattar varför folk går yrkesutbildningar istället för att rodda detta på egen hand vid sidan av heltidsskiftjobb, hund o häst...😣

Nej, detta ska inte vara någon specialare. Man kan säga att det finns tre olika sätt man ska räkna. Vad bilen är byggd för att klara, vad vägen klarar per axel men också vad vägen klarar på en viss sträcka (axelavstånd). Det som ger det lägsta lastvikt är den faktor som begränsar lastkapaciteten. Så när man kollar på bk3 för denna bil så får den inte överskrida 8 ton fram och 12 ton på boggin. Sedan får man kolla vidare med axelavstånd.
 
@MM Ok, jag tror att jag har koll på principerna. Hoppas jag. Sen blir det ju missförstånd ibland såklart, som detta då jag trodde att en 9 tons axel per automatik var diskad från att ens gå på BK3. Fråga mig inte varför jag tänkte så, var en tankevurpa. Får kolla på det senare, har mina uträkningar hemma och sitter nu på jobbet...

@TheRedLightning Toppen. Det är precis den broschyren jag har fått, som jag tog med till jobbet idag för kvällslektyr efter att alla rutingöromål är gjorda :)
 
  • Gilla
Reactions: ptr
@MM Ok, jag tror att jag har koll på principerna. Hoppas jag. Sen blir det ju missförstånd ibland såklart, som detta då jag trodde att en 9 tons axel per automatik var diskad från att ens gå på BK3. Fråga mig inte varför jag tänkte så, var en tankevurpa. Får kolla på det senare, har mina uträkningar hemma och sitter nu på jobbet...

@TheRedLightning Toppen. Det är precis den broschyren jag har fått, som jag tog med till jobbet idag för kvällslektyr efter att alla rutingöromål är gjorda :)
Den broschyren är toppen. Har en hemma. Har kollat lite i den ibland när jag rört ihop hur många gånger i veckan man får länga körtiden till 10 timmar på en dag och korta dygnsvilan.
En riktigt bra broschyr att bläddra i med bra illustrationer också.

Jag vet på en YKB kurs vi gick så berättade kursledaren om en chaufför som jobbat 15-timmar, men inte kunde begripa varför det blev så många överträdelser på dygnsvilan. Chauffören tog 11-timmars vila, men kursledaren berättade att jobbar man 15-timmar så kommer dygnsvilan automatiskt räknas som 9-timmar oavsett.
Tror det hängde ihop något med dygnet på nått vänster. @MM kanske har koll som varit ykb lärare på hur det ligger till? 😇
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp