Jobba som lastbilschaufför

Va ja känner mig dum nu, det är ju två luftslangar, alltid tänkt att den ena slangen är till och den andra retur, lite som det är på hydraulslangar (kommer inte ihåg hur fasen det stavas). 😅

Tycker det känns lite skönt att det går att klara s ig i yrkeslivet ändå ;) Då kanske det där med tryckstängerna inte är himla värst att inte veta... känns som att en borde praoa på lastbilsverkstad oxå så en ser hur saker är i verkliheten...
 
Tycker det känns lite skönt att det går att klara s ig i yrkeslivet ändå ;) Då kanske det där med tryckstängerna inte är himla värst att inte veta... känns som att en borde praoa på lastbilsverkstad oxå så en ser hur saker är i verkliheten...
Det jag kommer ihåg att lärarna tjatade hål i huvudet var att vi var tvugna att kunna de 5 reglerma för att kunna koppla ihop ett släp med en bil utantill.
Sen var det den allmänna teorin, läsa B-teorin igen plus C och senare CE teorin.

Verkligheten är oftast annorlunda än hur teorin är, en sak kanske funkar i teorin men inte i praktiken. Däremot lagar och regler är ju desamma tack och lov.
 
Gött mos! 🥳🎉

Sluta inte plugga, lär dig säkerhetskontrollen med alla tillhörande frågor, så att du kan dom som rinnande vatten.
Resten med körning är inte så avancerat, backningen är bara att traggla tills den sitter. Lycka till med resten. 👍🏻

Slutar aldrig plugga, men ska ge mig en paus. Jag har ändå inte tid att ta körningen förrän jag blir ledig till försommaren. Däremot ska jag försöka ge mig på YKB så det är klart alt görs samtidigt som körningen, så jag kanske kan börja jobba redan i sommar. Har ju dock fortfarnade nån förhoppning om att kunna göra en deal med nån om YKB, typ att jag erbjuder mig att jobba 4v "gratis" mot att nån betalar. Är det en dålig deal eller vad tror ni i branschen? Känner att det är lite väl maffigt att lägga ut 50k på ett bräde nämligen.
 
Jag tyckte redan på C-teorin att det var en del märkliga frågor. Samma nu på CE. Skriver ur huvet medan jag minns ett par av dem, tex:

Detta släp ska du koppla och köra på BK1-väg. Det väger redan 15000 kg, hur mkt MER får du lasta?

Släp:
Längd från dragögla till bakre kant: 14,5m
Längd mellan första axel i främre boggi till sista axel i bakre boggi: 10m.
Ingen uppgift om överhäng, boggins inbördes mått minns jag ej. Ingen info om kopplingsavstånd. Ingen info från reg.bevis. Det enda som fanns var en bild på släpet och bruttoviktstabellen för BK1.

Svarsalternativ:
1. 38 ton
2. 25 ton
3. 26 ton

--------

Du har 2,5 tim körtid kvar och börjar känna dig trött. Vad är det bästa att göra?

1. Stanna och gå ut i friska luften en stund.
2. Ta rast och sova i 30 min.
3. Äta nåt sött.
4. Ingenting, jag kör vidare.


------

Hur skulle ni har svarat på ovanstående?
 
Slutar aldrig plugga, men ska ge mig en paus. Jag har ändå inte tid att ta körningen förrän jag blir ledig till försommaren. Däremot ska jag försöka ge mig på YKB så det är klart alt görs samtidigt som körningen, så jag kanske kan börja jobba redan i sommar. Har ju dock fortfarnade nån förhoppning om att kunna göra en deal med nån om YKB, typ att jag erbjuder mig att jobba 4v "gratis" mot att nån betalar. Är det en dålig deal eller vad tror ni i branschen? Känner att det är lite väl maffigt att lägga ut 50k på ett bräde nämligen.
Jag säger som så här, ta lastbilskortet först. Ta YKB problemen sen.
Häromkring där jag bor och rör mig är det många åkare som bekostar YKB till de som har lastbilskort men ej YKB, mot att de jobbar X år hos den åkaren, så hittar man en seriös åkare som verkar vettig att köra på är det bara att kolla om den möjligheten är av intresse.
 
Jag tyckte redan på C-teorin att det var en del märkliga frågor. Samma nu på CE. Skriver ur huvet medan jag minns ett par av dem, tex:

Detta släp ska du koppla och köra på BK1-väg. Det väger redan 15000 kg, hur mkt MER får du lasta?

Släp:
Längd från dragögla till bakre kant: 14,5m
Längd mellan första axel i främre boggi till sista axel i bakre boggi: 10m.
Ingen uppgift om överhäng, boggins inbördes mått minns jag ej. Ingen info om kopplingsavstånd. Ingen info från reg.bevis. Det enda som fanns var en bild på släpet och bruttoviktstabellen för BK1.

Svarsalternativ:
1. 38 ton
2. 25 ton
3. 26 ton

--------

Du har 2,5 tim körtid kvar och börjar känna dig trött. Vad är det bästa att göra?

1. Stanna och gå ut i friska luften en stund.
2. Ta rast och sova i 30 min.
3. Äta nåt sött.
4. Ingenting, jag kör vidare.


------

Hur skulle ni har svarat på ovanstående?
Oj, första frågan tycker jag är svår när man inte får mer info.

På fråga två vet jag vilket svar de vill höra och det är 2:an, det är farligt att köra trött då det liknas att köra rattfull. Då är det bästa att stanna och ta en powernap, räcker förvisso med 20min.
 
Jag säger som så här, ta lastbilskortet först. Ta YKB problemen sen.
Häromkring där jag bor och rör mig är det många åkare som bekostar YKB till de som har lastbilskort men ej YKB, mot att de jobbar X år hos den åkaren, så hittar man en seriös åkare som verkar vettig att köra på är det bara att kolla om den möjligheten är av intresse.

Ja, mitt probem är ju att jag inte kan jobba heltid x antal år. Jag jobbar ju redan heltid. Det är möjligt att jag kanske vill jobba heltid, men jag vill inte känna mig tvungen att sluta på nuvarande jobb innan jag känner mig redo för det... Men jag tänker att 25 papp måste ju vara mindre än ett åkeri betalar i lön för 4 veckors jobb...och för mig är det viktigare att få YKB betalt... så jag tänkte lite win-win typ :o
 
Oj, första frågan tycker jag är svår när man inte får mer info.

På fråga två vet jag vilket svar de vill höra och det är 2:an, det är farligt att köra trött då det liknas att köra rattfull. Då är det bästa att stanna och ta en powernap, räcker förvisso med 20min.

Ja jag tyckte det var skitsvårt. Spec när en sitter där med tidspress. Sitta där och fundera på boggitryck och räkna bakvägen vad det kan bli osv, när en är stressad över att hinna. Tror det var fråga 19 av 60 så det fanns inte all tid i världen, jag markerade den och gick tillbaka och satt och grubblade. Minns faktiskt inte vad jag svarade till slut.
Enligt bruttotabellen får ju 14,5 meter väga 53 ton vilket blir 38. Men så började jag grunna på om det där kopplingsavståndet, om de räknat bort överhänget osv. Det var ju liksom hela släpet som var 14,5 meter och inte axelavstånden, å andra sidan var 10m bara mellan axlarna och ej dragstången inräknad. Men ska en gå på 10m är det ju 40 ton tillåter och då blir ju svaret 25.

Ja jag svarade att en skulle stanna och sova. Antog att det var vad de var ute efter....
 
Ja, mitt probem är ju att jag inte kan jobba heltid x antal år. Jag jobbar ju redan heltid. Det är möjligt att jag kanske vill jobba heltid, men jag vill inte känna mig tvungen att sluta på nuvarande jobb innan jag känner mig redo för det... Men jag tänker att 25 papp måste ju vara mindre än ett åkeri betalar i lön för 4 veckors jobb...och för mig är det viktigare att få YKB betalt... så jag tänkte lite win-win typ :o
Då skulle jag säga att det inte är någon brådska med YKB. YKB:n är dessutom bara giltig i 5år innan den måste förnyas.
 
Då skulle jag säga att det inte är någon brådska med YKB. YKB:n är dessutom bara giltig i 5år innan den måste förnyas.

Exakt. Mitt dilemma är ju dock att jag vill kunna köra för att underhålla min körning. extra viktigt när en är nybörjare. Men utan YKB får en ju inte annat än övningsköra, och jag kan ju inte övningsköra längre om jag tagit CE...
 
Exakt. Mitt dilemma är ju dock att jag vill kunna köra för att underhålla min körning. extra viktigt när en är nybörjare. Men utan YKB får en ju inte annat än övningsköra, och jag kan ju inte övningsköra längre om jag tagit CE...
Klart man kan övningsköra, varför skulle man inte kunna det?
Dock måste lastbilen va tom om man ej har ykb och har man CE behöver man ej ha någon med i bilen.

Jag tog själv CE i december 2012, körde ej med släp förrän oktober 2013 (hämtade förvisso bara ett släp och körde hem) sen började jag köra med släp regelbundet 2014.
Minns att jag passade på att låna ekipage på jobbet efter arbetstid som ej hade gods på flaket och övade med.
 
Klart man kan övningsköra, varför skulle man inte kunna det?
Dock måste lastbilen va tom om man ej har ykb och har man CE behöver man ej ha någon med i bilen.

För att det inte räknas som övningskörning om du har behörghet för ekipaget du kör..?
De jag övningskör med nu har bilen i tjänst från 04 och tills allt är klart, kan variera mellan 21 och 00 så jag övningskör på deras skift när det passar och när jag är ledig från mitt jobb. Vissa helger har de småuppdrag som jag kan vara med på om det funkar. Men ekipaget står sällan oanvänt bara som det är utan lass då de ofta lastar upp morgonens första lass kvällen före. Iofs om jag har CE kanske jag kan få låna den och bara åka en vända om den råkar stå tom, men det känns ju lite dyrt och besvärligt och jag ogillar att vara till besvär :o
 
För att det inte räknas som övningskörning om du har behörghet för ekipaget du kör..?
De jag övningskör med nu har bilen i tjänst från 04 och tills allt är klart, kan variera mellan 21 och 00 så jag övningskör på deras skift när det passar och när jag är ledig från mitt jobb. Vissa helger har de småuppdrag som jag kan vara med på om det funkar. Men ekipaget står sällan oanvänt bara som det är utan lass då de ofta lastar upp morgonens första lass kvällen före. Iofs om jag har CE kanske jag kan få låna den och bara åka en vända om den råkar stå tom, men det känns ju lite dyrt och besvärligt och jag ogillar att vara till besvär :o
Prata med åkeriägaren och hör om de har några idéer och hur man kan lösa det. Det är det bästa. Då får man de svar man behöver.
 
Prata med åkeriägaren och hör om de har några idéer och hur man kan lösa det. Det är det bästa. Då får man de svar man behöver.

Ringde idag och frågade om jag fick komma och köra helgturen, men dessvärre var den fixad redan i fredags då dom varit på galej i helgen. Allt som skulle göras idag var att åka iväg och lasta upp morgondagens första lass, och det krockade dessutom med min träning som jag äntligen skulle ta tag i efter att ha våndats sedan i september... :o Men jag hoppas det tajmar bättre nästa helg.
Jag var där förrförra helgen och körde en kväll, första gången med släp och full last i trafik, så det är ju ett gott tecken att jag är välkommen tillbaka :laugh: Då kanske jag snart är betrodd att börja köra under vanliga arbetsdagar = få mer körtid = spara några tusenlappar på körkortsutbildningen.
 
Nuså, nu har jag CE-kortet i näven 👌😎 Känns jävligt bra. En lång resa har det varit men så roligt att jag återigen visat mig själv att jag ror mina projekt i hamn 😊

Hade det inte varit för slantarna hade jag tagit tag i ykb-grund redan nu. Men nu har jag lagt ut 50k på körkort senaste året så nu känner jag att det får bero ett tag...😑
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp