Jobba som lastbilschaufför

YKB är lika gått att ta, så är det inte något snack om det sen åtminstonne. Lite uppdateringar kostar sen men det är s det är.
 
Spontant när jag läser om det tror jag det är bättre att ta det fullt ut, verkar vara väldigt mycket begränsningar med C1 och C1E, vet ej om det finns så många atbetsgivare som har chaufförer med de korten.

https://www.trafikverket.se/korkort/korkortsprov/tung-lastbil/

De flesta arbetsgivare vill att man har C eller CE.

”Med ett körkort med behörigheten C1E får du köra personbilar och medeltunga lastbilar med en totalvikt på högst 7 500 kg. Du får dessutom dra en eller flera släp om bilens och släpens sammanlagda totalvikt inte är högre än 12 000 kg.”

Det är inte en enda lastbil vi har på åkeriet som man kan göra på C1 eller C1E.
Totalvikten på min lastbil ligger på 27 000 kg, då är det en boggibil (tre axlar) även våra två axliga bilar har för hög totalvikt för de kärkorten.
Min stavning suger när jag skriver på mobilen ser jag... 🙈
Ska såklart stå "köra" och inte "göra" och sen "körkortet" och inte "kärkorten".
 
  • som används vid övningskörning enligt författningar om körkort eller körträning för yrkeskompetensbevis enligt denna lag,

Har försökt tyda Körkortslagen, Körkortsförordningen och annat som tar upp"övningskörning". Googlar jag hittar jag nån artikel om att Transportstyrelsen eller om det var Trafikverket vill förbjuda elever vid fordonsprogrammet att övningsköra under sin praktik med hänvisning till krav på YKB, men inget beslut. Verkar svårt som fan att reda ut, får väl ringa helt enkelt när det är aktuellt att veta.

Surt att jag inte hinner övningsköra privat med bara lastbil, pga att jag ska åka på semester på annan ort och där har jag ingen bil eller förare att övningsköra med. Så får bli dyr trafikskolekörning istället, hade vart fint att komplettera med privat övningskörning för att få mängd men slippa betala 1300 spänn per träning sas. Jag förutsatte liksom att ingen åkare hade tid att lära mig köra på sin fritid, så jag har inte ens frågat. Surt att iden kom upp så sent som nu, vi hinner inte få in ansökan om handledarskap innan jag har åkt på min semester :(
 
YKB är lika gått att ta, så är det inte något snack om det sen åtminstonne. Lite uppdateringar kostar sen men det är s det är.

Lägger ogärna ut 25 papp på YKB som bara gäller i 5 år, och så ska jag ändå inte jobba med det på heltid. Det blir ju runt 70 papp för CE + YKB och sen om jag ändå inte tänker jobba heltid med detta, så känns det lite sådär. Bättre då att ta körkorten och om jag får för mig att jobba alt ett åkeri vill anställa, så kan man ta YKB då. Åkerierna har enligt uppgift andra priser om de sköter YKB...
 
Angående YKB, så är det nog bäst att kontakta tunga gruppen, jag antar att dom kan.
Vi gjorde det med färdskrivarkrav under linjeutbildning och fick svar.
 
Har försökt tyda Körkortslagen, Körkortsförordningen och annat som tar upp"övningskörning". Googlar jag hittar jag nån artikel om att Transportstyrelsen eller om det var Trafikverket vill förbjuda elever vid fordonsprogrammet att övningsköra under sin praktik med hänvisning till krav på YKB, men inget beslut. Verkar svårt som fan att reda ut, får väl ringa helt enkelt när det är aktuellt att veta.

Surt att jag inte hinner övningsköra privat med bara lastbil, pga att jag ska åka på semester på annan ort och där har jag ingen bil eller förare att övningsköra med. Så får bli dyr trafikskolekörning istället, hade vart fint att komplettera med privat övningskörning för att få mängd men slippa betala 1300 spänn per träning sas. Jag förutsatte liksom att ingen åkare hade tid att lära mig köra på sin fritid, så jag har inte ens frågat. Surt att iden kom upp så sent som nu, vi hinner inte få in ansökan om handledarskap innan jag har åkt på min semester :(
När jag tog kortet 2012 kommer jag ihåg att det var några i klassen som övningskörde på sin praktik, de var dock tvungna att ha den röda övningskörningsskylten eller om den måste va grön. Jag har hört att de vill ta bort övningskörningen just pga YKB-kravet, ej hört något mer sen och har inte tänkt på det själv då jag redan har både kort och ykb. 😅
 
När jag tog kortet 2012 kommer jag ihåg att det var några i klassen som övningskörde på sin praktik, de var dock tvungna att ha den röda övningskörningsskylten eller om den måste va grön. Jag har hört att de vill ta bort övningskörningen just pga YKB-kravet, ej hört något mer sen och har inte tänkt på det själv då jag redan har både kort och ykb. 😅

Ja skylt måste en ju ha så länge det är övningkörning. Grön är väl privat skylt och röd för körskola. Men vetefan om det blir nån påfölj om en skulle råka ha fel färg... syftet framgår ju liksom.
 
Ja skylt måste en ju ha så länge det är övningkörning. Grön är väl privat skylt och röd för körskola. Men vetefan om det blir nån påfölj om en skulle råka ha fel färg... syftet framgår ju liksom.
Vet de hade röd skylt när jag var på praktik, men tror eg de skulle haft grön, men men, lärrast är nog att kolla med transportstyrelsen som ska ha koll på reglerna. :)
 
Har du nån länk till dem? :)

Nej, man får nog vända sig till polisen och bli vidarekopplad. Tunga gruppen är alltså trafikpoliser som jobbar mot tung trafik som buss och lastbil.
Hittade detta om det kan vara nått. Vet dock inget om dom, bara en länk jag hittade vid googling. Dessa har tydligen jobbat inom tunga gruppen och utbildar. Men dom sagt, jag vet inget om dom.
http://www.yrkestrafikspecialisterna.se/?page_id=6
 
Det är dock större risk att hamna hos folk som inte kan där. Bara en varning. Det är trots allt polisen som verkställer, där kan alla som jobbar vad som gäller.
Det är då man ber om att få prata med någon som kan. De gånger jag ringt har jag pratat med de som kan, gäller att hamna på rätt avdelning, likadant hos polisen. Det är inte alla poliser som är insatta på den tunga trafiken, tyvärr. Skulle dock behövas.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Det är då man ber om att få prata med någon som kan. De gånger jag ringt har jag pratat med de som kan, gäller att hamna på rätt avdelning, likadant hos polisen. Det är inte alla poliser som är insatta på den tunga trafiken, tyvärr. Skulle dock behövas.

Och jag har samma erfarenhet av Transportstyrelsen. Att kunskapen om saker som inte står svart på vitt är blandad.
 
Jag mejlade Transportstyrelsen, de som ska svara på frågor om yrkestrafik och Ykb specifikt. Frågade om jag fick övningsköra på min handledares arbetstid även om jag själv saknar ykb. Svar nedan:

"Hej! Om handledaren är godkänd för CE är det ok med eller utan last. Om man ska övningsköra privat finns det två varianter. Om övningskörningen sker utanför handledarens arbetstid (på fritiden) är körningen undantagen och inget förarkort behöver användas. Då kan man använda ”out-läge”. Om handledaren kört fordon som omfattas av kör- och vilotidsreglerna samma dygn ska denna övningskörning registreras som "annat arbete" Om övningskörningen sker under handledarens arbetstid ska både förare och handledare använda förarkort. Den som kör ska använda kortplats 1 och den som sitter bredvid ska använda kortplats 2. När handledaren sitter bredvid räknas det som "annat arbete"."
 
Grattis! :D

Vad händer nu? Planer på att fortsätta med CE eller t ex ta YKB för att kunna börja jobba eller annat? *nyfiken* :p

Tack :heart

Jag planerar att praoa med de jag känner i höst, se till att de blir godkända handledare och sedan övningsköra med släp på deras arbetstid i den mån det passar. Dvs jag får träna "på riktigt" i en autentiskt miljö men de slipper slösa sin fritid.
Sen är planen CE kanske under nästa års semester. Känns som att det är lika bra att ta det när en har satt bollen i rullning. Sedan får tiden utvisa. Jag är inte sugen på att sluta på mitt nuvarandre jobb, så det beror på om nåt åkeri vill sponsra YKB för nån som jobbar bara ibland. Vi får se. Men skulle jag tröttna på nuvarande sysselsättning är det ju aldrig fel med ett ess i rockärmen tänker jag...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp