Jobba som lastbilschaufför

Tack :heart

Jag planerar att praoa med de jag känner i höst, se till att de blir godkända handledare och sedan övningsköra med släp på deras arbetstid i den mån det passar. Dvs jag får träna "på riktigt" i en autentiskt miljö men de slipper slösa sin fritid.
Sen är planen CE kanske under nästa års semester. Känns som att det är lika bra att ta det när en har satt bollen i rullning. Sedan får tiden utvisa. Jag är inte sugen på att sluta på mitt nuvarandre jobb, så det beror på om nåt åkeri vill sponsra YKB för nån som jobbar bara ibland. Vi får se. Men skulle jag tröttna på nuvarande sysselsättning är det ju aldrig fel med ett ess i rockärmen tänker jag...
Jobb som lastbilschaufför kommer alltid finnas, det skriks redan nu efter chaufförer, så det esset är nog inte fel att ha.

Det jag kommer ihåg själv när jag lärde mig köra med släp, det var inte själva körningen som var det svåra, mest tänka på att ta ut svängarna lite mer så släpet får plats. Däremot backningen, den har jag tragglat många gånger, blivit frustrerad och gråtit i frustration när det inte gått som jag velat, men skam för den som ger sig. Mycket tragglande blev det, men det har jag fått igen nu.
Låter som du har en bra plan framför dig. :up:
 
Jobb som lastbilschaufför kommer alltid finnas, det skriks redan nu efter chaufförer, så det esset är nog inte fel att ha.

Det jag kommer ihåg själv när jag lärde mig köra med släp, det var inte själva körningen som var det svåra, mest tänka på att ta ut svängarna lite mer så släpet får plats. Däremot backningen, den har jag tragglat många gånger, blivit frustrerad och gråtit i frustration när det inte gått som jag velat, men skam för den som ger sig. Mycket tragglande blev det, men det har jag fått igen nu.
Låter som du har en bra plan framför dig. :up:

Jag har ju dessvärre ingen möjlighet att köra lastbil enbart, så jag tänker lite att om jag vänjer mig vid släpet direkt så kommer det kännas mer naturligt än om jag först vänjer mig vid bara bil. Får ju typ inte köra nånting utan YKB, så är väl enda chansen för mig att mängdträna att just övningsköra med släp... och förhoppningsvis blir CE-kortet billigare än C-kortet om jag inte behöver ta så många lektioner för att vänja mig :o

Är fortfarande förvånad över att jag fick så ingående frågor kring färdskrivarens lagringskrav osv på säkerhetskontrollen. Jag trodde sånt handlade mer om YKB än bara ett c-kort. Hade tur att jag via logiskt tänkande kunde svara på frågorna, men inte var det annat än flax :laugh:
 
Hålls på någon plan och backa, backa, backa. Sen framåt är det olika tvära manövrar som kan vara bra att prova. Framvagnen på släpet går ut rätt bra så där behöver man ha koll om det är trångt, dumt att ha närkontakt med vägskyltar och stenar!
 
Grattis @_Taggis_ jag har börjat kika lite på c kort eftersom vi funderar på husbil och löjligt få får köras på B kort efter 96.

Tack :heart

Go for it! Du är ju van att plugga ;) Jag tyckte jag var väl förberedd för både teorin och körningen (främst utökade säkerhetskontrollen som är det enda en kan plugga till) men jag kommer för evigt att vara ödmjuk inför den här yrkeskåren. Jag trodde inte det skulle vara busenkelt men upplevde det rätt så bitigt, vilket jag inte tyckte med BE eller B (vad jag minns).
Allt som allt har det kostat mig ca 20k då inräknat läkarundersökning, teoriprov + uppkörning samt körskola och hyra ekipage för uppkörning. Hann aldrig få klart med privat övningskörning så kan ju bidra lite till att jag tog nån extra lektion för att sejfa.
 
Tack :heart

Go for it! Du är ju van att plugga ;) Jag tyckte jag var väl förberedd för både teorin och körningen (främst utökade säkerhetskontrollen som är det enda en kan plugga till) men jag kommer för evigt att vara ödmjuk inför den här yrkeskåren. Jag trodde inte det skulle vara busenkelt men upplevde det rätt så bitigt, vilket jag inte tyckte med BE eller B (vad jag minns).
Allt som allt har det kostat mig ca 20k då inräknat läkarundersökning, teoriprov + uppkörning samt körskola och hyra ekipage för uppkörning. Hann aldrig få klart med privat övningskörning så kan ju bidra lite till att jag tog nån extra lektion för att sejfa.
Jag får nog vänta tills jag har börjat jobba, men jag har tillgång till folk att övningsköra med så det känns skönt! :)
 
Jag har ju dessvärre ingen möjlighet att köra lastbil enbart, så jag tänker lite att om jag vänjer mig vid släpet direkt så kommer det kännas mer naturligt än om jag först vänjer mig vid bara bil. Får ju typ inte köra nånting utan YKB, så är väl enda chansen för mig att mängdträna att just övningsköra med släp... och förhoppningsvis blir CE-kortet billigare än C-kortet om jag inte behöver ta så många lektioner för att vänja mig :o

Är fortfarande förvånad över att jag fick så ingående frågor kring färdskrivarens lagringskrav osv på säkerhetskontrollen. Jag trodde sånt handlade mer om YKB än bara ett c-kort. Hade tur att jag via logiskt tänkande kunde svara på frågorna, men inte var det annat än flax :laugh:
När jag tog mina kort, var CE det som tog längst tid just pga backningen. Det är helt omvänt mot att backa personbil och släpkärra och jag samt även många andra gör oftast missen att man vrider på ratten för mycket, för det händer inget, å sen händer allt på en gång.

Jag tror inte själva körningen med släp behövs så många lektioner/övningstillfällen, däremot har du möjlighet öva backningen så mycket det bara går. Jag tog mina kort 2012, sen körde jag inte förrän sommaren 2013, då enbart lastbil, det var först 2015 som jag började köra med släp regelbundet igen, hösten 2014 fick jag låna släp ekipage på jobbet och tragglade backningen, för den hade jag tappat under den tiden jag inte hade kört med släp.
Även om jag nu kör med släp dagligen på jobbet blir jag aldrig fullärd och lär mig hela tiden något nytt, men jag råder fortfarande de som håller på att ta CE att traggla backningen, gärna lära sig högerbacka också då det är svårare än att backa vänster pga på högersida har du fler döda vinklar än på vänstersidan.

Se över vilka möjligheter du har och ta det därifrån, jag tror du kommer fixa det. :up:
 
@TheRedLightning Det låter ju lovande, jag som började känna mig sysslolös nu när detta projekt var i hamn :laugh: Har nån mystisk böjelse att jag måste genomföra projekt som känns svåra. Och ju mer jag pratat om att jag tänkt göra det, ju mer måste det hända... jag får ju inte tappa trovärdighet, om inte annat så inför mig själv:cautious:
 
  • Gilla
Reactions: ptr
@TheRedLightning Det låter ju lovande, jag som började känna mig sysslolös nu när detta projekt var i hamn :laugh: Har nån mystisk böjelse att jag måste genomföra projekt som känns svåra. Och ju mer jag pratat om att jag tänkt göra det, ju mer måste det hända... jag får ju inte tappa trovärdighet, om inte annat så inför mig själv:cautious:
Det jag minns när jag övade backning i skolan var att vi ställde upp ett "garage" av koner, två koner där backningen startade i olika vinklar skulle vi backa in i detta kongarage. Vi var på en stor plan där det inte fanns mycket annat, perfekt att traggla backning på, då det inte finns så stor risk att backa på något mer än någon kona.

Bilden nedan är från när vi tragglade backning, där lastbilen står är det två koner på vardera sida om lastbilens front, sen skulle vi backa in i garaget där jag stod när jag tog bilden (en kona är inte med i bild). :)

IMG_3300.JPG
 
Något mer som är användbart är plankstumpar man lägger ut vid hjulen och försöker backa upp släpet på efter man åkte fram och gärna svängt lite åt nåt håll. Svårt då de gärna frösvinner bakom släpet när man kommer närmare, det gäller att tittat ut andra riktmärken innan.
 
Bilden nedan är från när vi tragglade backning, där lastbilen står är det två koner på vardera sida om lastbilens front, sen skulle vi backa in i garaget där jag stod när jag tog bilden (en kona är inte med i bild). :)

Ser exakt ut som "garagen" en skulle lära sig inför manöverprov BE :) Dock i en annan storlek ;) Nu hade de dock tagit bort manöverprovet på BE-uppkörningen hörde jag, så allt görs ute i trafiken istället...
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Ser exakt ut som "garagen" en skulle lära sig inför manöverprov BE :) Dock i en annan storlek ;) Nu hade de dock tagit bort manöverprovet på BE-uppkörningen hörde jag, så allt görs ute i trafiken istället...
Principen är densamma och som du skriver lite annan storlek med tanke på att det är ett större fordon. :p
Jag tror inte manöverprovet är bortplockat på CE (synd om de har tagit bort det från BE, det är ett bra moment att se om man kan backa med släp innan man ger sig ut i trafiken), minns fortfarande att det var just det momentet jag nojjade nästan ihjäl mig över. Nu så här i efterhand är jag glad att vi spenderade så mycket tid på att traggla just backningen. :)
 
Håller på med CE-teorin nu, har kört fast i lastviktsberäkningarna... kan nån på ett enkelt sätt förklara för mig hur jag ska använda kopplingsavstånd och överhäng för att beräkna detta? Jag är alltså helt värdelös på matte, men lärde mig ju bevisligen att räkna ut detta för enbart bil, med utgångspunkt från reg.bevis, vägbelastningstabeller och allmänna begränsningarna. Ta de lägsta värdena osv, där är jag med. Samma borde det ju vara för släp, vad gäller mellanrum mellan axlar, antal axlar osv. Men jag tycker inte min teoribok beskriver hur jag ska få in kopplingsavstånd och överhäng i beräkningen? Det står bara att min trafiklärare ska förklara... och nån sådan har jag ju inte för teorin :meh:
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Håller på med CE-teorin nu, har kört fast i lastviktsberäkningarna... kan nån på ett enkelt sätt förklara för mig hur jag ska använda kopplingsavstånd och överhäng för att beräkna detta? Jag är alltså helt värdelös på matte, men lärde mig ju bevisligen att räkna ut detta för enbart bil, med utgångspunkt från reg.bevis, vägbelastningstabeller och allmänna begränsningarna. Ta de lägsta värdena osv, där är jag med. Samma borde det ju vara för släp, vad gäller mellanrum mellan axlar, antal axlar osv. Men jag tycker inte min teoribok beskriver hur jag ska få in kopplingsavstånd och överhäng i beräkningen? Det står bara att min trafiklärare ska förklara... och nån sådan har jag ju inte för teorin :meh:
Kopplingsavståndet behövs för att få längden från första axel till sista i hela ekipaget. med risk att minnas fel så läggar man ihop avstånden och får värde att gå in i tabellen med för hela ekipagets vikt. Sen var det att titta på inbördes avstånd med med avseende på axlarna med. Har man avstånd från första axeln via draget till den sista så är där med angivet avstånd från första axeln i var fordon till de andra så går det att få ut avståndet mellan sissta axeln på bilen och första på släpet genom att räkna lite baklänges. Var väl där det lättast kunde bli problem med vikten på BK3-väg. Dvs har du bara fått avståndet där så är där lika som för var fordon försig men du hanterar hela ekipaget på en gång som det vore ett såvida var del för sig inte har övervikt.
Hoppas det ger nån hint som kan ge lite nytta.
 
Håller på med CE-teorin nu, har kört fast i lastviktsberäkningarna... kan nån på ett enkelt sätt förklara för mig hur jag ska använda kopplingsavstånd och överhäng för att beräkna detta? Jag är alltså helt värdelös på matte, men lärde mig ju bevisligen att räkna ut detta för enbart bil, med utgångspunkt från reg.bevis, vägbelastningstabeller och allmänna begränsningarna. Ta de lägsta värdena osv, där är jag med. Samma borde det ju vara för släp, vad gäller mellanrum mellan axlar, antal axlar osv. Men jag tycker inte min teoribok beskriver hur jag ska få in kopplingsavstånd och överhäng i beräkningen? Det står bara att min trafiklärare ska förklara... och nån sådan har jag ju inte för teorin :meh:

Att räkna ut axelavstånd för bil och släp så använder du dig av reg bevisen. Men det värde som är angivet där är från främsta punkt på bilen till draget och för släp är det från draget till sista punkt bakåt. Så att tänka på är att räkna bort överhänget fram på bilen och överhänget bak på släpet. Överhänget fram är inte angivet i reg beviset utan det får man oftast räkna baklänges med kopplingsavståndet-axelavstånd=överhäng fram.
Nu har du fått fram det totala axelavståndet på ekipaget. Sen är det ju att räkna för varje fordon vad de får belasta vägen och även avstånden mellan sista axel på bil och första på släp. Om du går in på transportstyrelsens hemsida så finns det en "folder" som man kan ladda ner som heter Lasta lagligt om jag minns rätt. Den berättar om just detta med vikter och kopplingsavstånd.

Tillägg: https://www.google.com/url?sa=t&sou...FjAAegQIBxAB&usg=AOvVaw27J4i6GMde3LY3ApxrMKz_

Det @ptr har skrivit stämmer, dock känns det som att hen pratar om när axelavståndet angavs från första axel till drag i reg beviset. Detta hade vi i Sverige innan vi införde gemensamma reg bevis inom EU.

Hoppas att detta kan hjälpa dig.


//Inte MM som skrivit utan maken :p
 
Senast ändrad:
Att räkna ut axelavstånd för bil och släp så använder du dig av reg bevisen. Men det värde som är angivet där är från främsta punkt på bilen till draget och för släp är det från draget till sista punkt bakåt. Så att tänka på är att räkna bort överhänget fram på bilen och överhänget bak på släpet. Överhänget fram är inte angivet i reg beviset utan det får man oftast räkna baklänges med kopplingsavståndet-axelavstånd=överhäng fram.
Nu har du fått fram det totala axelavståndet på ekipaget. Sen är det ju att räkna för varje fordon vad de får belasta vägen och även avstånden mellan sista axel på bil och första på släp. Om du går in på transportstyrelsens hemsida så finns det en "folder" som man kan ladda ner som heter Lasta lagligt om jag minns rätt. Den berättar om just detta med vikter och kopplingsavstånd.

Tillägg: https://www.google.com/url?sa=t&sou...FjAAegQIBxAB&usg=AOvVaw27J4i6GMde3LY3ApxrMKz_

Det @ptr har skrivit stämmer, dock känns det som att hen pratar om när axelavståndet angavs från första axel till drag i reg beviset. Detta hade vi i Sverige innan vi införde gemensamma reg bevis inom EU.

Hoppas att detta kan hjälpa dig.


//Inte MM som skrivit utan maken :p
Just jädrar - förlåt, missade detta med överhänget fram respektive bak! Det skulle givetvis vart med det med från början!
 
Fattar inte varför det ens är relevant med överhänget fram på bilen och överhänget bak på släpet...? :confused: Vad gäller viktberäkningar alltså.
 
Fattar inte varför det ens är relevant med överhänget fram på bilen och överhänget bak på släpet...? :confused: Vad gäller viktberäkningar alltså.
Det har att göra med hur axeltrycket kommer bli, samt vad du kan lasta mellan axlarna så att säga, vi har t ex på jobbet ett släp vars sista axel sitter längst bak på släpet, det släpet kan inte lasta lite mycket som mitt släp vars axel sitter längre fram och kan bära upp lasten på ett helt annat sätt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp