jobba som logoped?

Takire

Trådstartare
Hej!

Jagfick plötsligt för mig att det skulle kunna vara roligt att jobba som logoped. Är det någon här som gör det och har lust att berätta lite grann om jobbet? 🙂

Är det en jobbig utbildning? Jag tycker verkligen inte om att läsa artiklar och skriva rapporter. Det är kanske största problemet om jag ger mig på universitetsstudier igen 🙄.

Hur som helst så är jag lite nyfiken på logopedjobbet 😊.
 
Åh vad kul! Vi är nog ett par-tre logopeder här, om jag minns rätt.

Utbildningen är definitiv akademisk och du kommer inte undan vetenskapliga arbeten och artiklar. Inte minst för att du ska skriva ett magisterarbete i slutet. Därmed inte sagt att utbildningen är omöjlig eller jättesvår. Nu tror jag att intagningskraven har blivit något lägre sen jag sökte, men klarar du att komma in så klarar du troligen utbildningen.

Yrket i sig beror lite på var man hamnar. Själv jobbar jag inom den "klassiska logopedin": med en patient åt gången på en logopedmottagning på ett sjukhus. Jag utreder, diagnosticerar och behandlar. Men det finns också logopeder som jobbar inom skola, psykiatri eller habilitering, logopeder som sitter centralt och enbart jobbar understödjande/handledande och logopeder som jobbar mot den mer somatiska vården och är inne på vårdavdelningar.

Rent generellt så ska man vara beredd på att jobba självständigt i hög grad. Mottagningsarbetet är till 90% helt självständigt. I andra miljöer har du mer teamarbete men det ser olika ut hur många logopeder det finns i verksamheten, på många ställen är du i ensam logoped i ett team med andra professioner. Vi hade en del i min kurs som hoppade av då yrket är mindre lingvistiskt fokuserat än vad en del föreställer sig. Du behöver kunna din lingvistik, medicin och psykologi, men hantverket ligger i stora delar i det terapeutiska och det pedagogiska. Det är ett yrke där man ofta har en spindel i nätet-funktion och som innebär en hel del administration utanför patientbesöken. Det är också en ung profession och det pågår just nu stora strukturförändringar på nationell nivå. Yrket kommer att se dramatiskt annorlunda ut om tio år.
 
Jag är logoped och har framför allt jobbat på mottagning med förskole- och skolbarn med sen tal- och språkutveckling, men även läs- och skrivutredningar och röstproblem. Ett tag som nyexad jobbade jag på språkförskola. Överlag är största fördelen att det går att helt byta ’yrke’/arbetsuppgifter utan vidareutbildning. Det är väldigt olikt att jobba tex på strokeenhet på sjukhus, på mottagning/primärvård, i skola eller som allmän kommunlogoped. En stor nackdel är arbetsbelastningen i vissa regioner, som gör det utmanande att hålla kvalitet i arbetet pga det höga produktionskravet.
Utbildningen var mycket obligatorisk närvaro och långa dagar, vilket passar olika personer olika väl (mig not so much:cautious:).

Det är ett jobb som ger goda möjligheter att vara till nytta. Det finns definitivt strukturella hinder för att bedriva högkvalitativ logopedi inom befintlig struktur inom både vård och skola.

Löneutvecklingen är obefintlig. Jag har idag 6000kr mer i lön än för 16 år sedan när jag började. Nyexade kollegor har ca 3000 kr mindre än mig.
 
Vi hade en stor åldersspridning på utbildningen, där de yngsta kom direkt från gymnasiet och den äldsta var 60 år när vi började. Det verkar vara ganska vanligt vad jag sett när jag nu handleder studenter och jag uppfattar att det bidrar till bredd i diskussionerna och kompetensen.

Vi hade en audionom, en läkare, ett par sångpedagoger, en operasångare, några sekreterare, några pedagoger. Många, men inte alla, har använt sin dubbelkompetens i logopedyrket.

Bland mina kursare har flera sökt sig vidare sedan vi pluggat klart. Ett par till sina gamla yrken, en till lärare, en till programmerare, en till läkare.

Av 42 antagna i min kurs var vi 26 som gick ut tillsammans. Många tyckte det var tuffa studier.
 
@Araminta och @manda

Jobbet i sig låter roligt och intressant. Bra att få höra både fördelar och nackdelar!

Utbildningen låter ...utmanande 😬. Långa dagar och mycket obligatorisk frånvaro, eh, närvaro menar jag! Fyra år akademiska studier känns som något i stil med att klättra uppför Mount Everest. Men jag ska kolla lite ändå, och ta reda på om det går att läsa här i stan och vad det är för kunskapskrav för att få läsa!
 
@Araminta och @manda

Jobbet i sig låter roligt och intressant. Bra att få höra både fördelar och nackdelar!

Utbildningen låter ...utmanande 😬. Långa dagar och mycket obligatorisk frånvaro, eh, närvaro menar jag! Fyra år akademiska studier känns som något i stil med att klättra uppför Mount Everest. Men jag ska kolla lite ändå, och ta reda på om det går att läsa här i stan och vad det är för kunskapskrav för att få läsa!

Det är verkligen inte så illa! Jag läste i Lund och mängden obligatoriska moment på plats varierade kraftigt. Vissa veckor var det 8-16 fem dagar i veckan, andra hade jag ingenting på plats överhuvudtaget. Upplägget skiljer sig dock en del mellan universiteten.

Lycka till! :)
 
@Araminta och @manda

Jobbet i sig låter roligt och intressant. Bra att få höra både fördelar och nackdelar!

Utbildningen låter ...utmanande 😬. Långa dagar och mycket obligatorisk frånvaro, eh, närvaro menar jag! Fyra år akademiska studier känns som något i stil med att klättra uppför Mount Everest. Men jag ska kolla lite ändå, och ta reda på om det går att läsa här i stan och vad det är för kunskapskrav för att få läsa!
Gör det!
Jag hör till dem som inte tyckte det var en så betungande utbildning och i perioderna med mycket obligatorisk närvaro ingår ofta praktik/verksamhetsförlagd utbildning, vilket gör känslan mindre akademisk (som i pressa enorma mängder text och tentera).

Det @Araminta skriver om ”hantverket” är väldigt sant och en kul del! Det finns oändligt utrymme att utvecklas trots de frånvarande karriärmöjligheterna. Jag brukar säga att jag är 50% lektant och 50% detektiv.
 
Det är verkligen inte så illa! Jag läste i Lund och mängden obligatoriska moment på plats varierade kraftigt. Vissa veckor var det 8-16 fem dagar i veckan, andra hade jag ingenting på plats överhuvudtaget. Upplägget skiljer sig dock en del mellan universiteten.

Lycka till! :)

Tack! :heart

Från början har jag inte några större problem med studier, men jag gick sönder 🙈 förra gången jag läste universitetsprogram så allt runt att skriva vetenskapligt och läsa forskningsartiklar utsöndrar en giftig gas sedan dess 😅. Nu har det i och för sig gått några år så jag kanske kan börja få immunitet mot gasen :idea:.

Det är ju roligt att kunna lära sig också!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 456
Senast: fejko
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 464
Senast: Mabuse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 695
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Hej! Jag känner att jag är alldeles för gammal för att fortfarande inte veta vad jag vill "bli när jag blir stor" (jag är 33 år)...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 731
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp