Jobba som ridlärare?

Blå

Trådstartare
Någon här som jobbar som ridlärare? Trivs ni?
Hur är lönen o arbetstiderna?
Håller ni mycket lektioner eller stalltjänst med?
Hur många anställda är ni?
 
Jag har gjort! Deltid, ca 35% medan jag pluggade. Helt klart det roligaste jobbet jag har haft! Hade det inte varit för den låga lönen och sena kvällarna, vilket jag inte vill jobba i längden, så hade jag lätt jobbat vidare som det.

Jag jobbade två kvällar i veckan, började då ca 15.30 och slutade ca 22.30. Ibland tidigare/senare beroende på hur mycket det var att förbereda resp. ta hand om efteråt. Utöver lektionerna och planeringen av dem var det lite stalltjänst efter sista lektionen: mocka, städa och snygga till, se så att alla hästar mådde bra, att innetäckena satt rätt m.m., kvällsfodring, fylla på vattenhinkarna... Det var ganska mycket jobb eftersom ridskolan hade många hästar. Eleverna i sista gruppen brukade hjälpa till med en del. Utöver detta var det lite administrativt arbete också, skriva fakturor, lägga in medlemmar i registret, pusslet med att få in nya elever i lämpliga grupper, mycket kontakt via telefon och mail med elever som ville börja/sluta/ändra tid o.s.v.

Jag är inte utbildad ridlärare så jag fick väl 130 kr/h eller något sådant, kommer inte riktigt ihåg. Vi var 2 ridlärare och 3 stallskötare.

En kompis jobbar heltid som ridlärare men då har hon lektioner på kvällarna några dagar i veckan, och stalltjänst samt några lektioner på dagtid några dagar i veckan. Det hade jag nog föredragit framför kvällslektioner varje dag.

Det absolut bästa med jobbet var att få arbeta med något jag kände mig så säker och "hemma" i, samt att få ha hästarna som kollegor. Det sämsta var att jag inte alls delade synen på hästhållning med den/de som bestämde. Tror att det sistnämnda är väldigt viktigt för att trivas!