Jobba som ridlärare?

Blå

Trådstartare
Någon här som jobbar som ridlärare? Trivs ni?
Hur är lönen o arbetstiderna?
Håller ni mycket lektioner eller stalltjänst med?
Hur många anställda är ni?
 
Jag har gjort! Deltid, ca 35% medan jag pluggade. Helt klart det roligaste jobbet jag har haft! Hade det inte varit för den låga lönen och sena kvällarna, vilket jag inte vill jobba i längden, så hade jag lätt jobbat vidare som det.

Jag jobbade två kvällar i veckan, började då ca 15.30 och slutade ca 22.30. Ibland tidigare/senare beroende på hur mycket det var att förbereda resp. ta hand om efteråt. Utöver lektionerna och planeringen av dem var det lite stalltjänst efter sista lektionen: mocka, städa och snygga till, se så att alla hästar mådde bra, att innetäckena satt rätt m.m., kvällsfodring, fylla på vattenhinkarna... Det var ganska mycket jobb eftersom ridskolan hade många hästar. Eleverna i sista gruppen brukade hjälpa till med en del. Utöver detta var det lite administrativt arbete också, skriva fakturor, lägga in medlemmar i registret, pusslet med att få in nya elever i lämpliga grupper, mycket kontakt via telefon och mail med elever som ville börja/sluta/ändra tid o.s.v.

Jag är inte utbildad ridlärare så jag fick väl 130 kr/h eller något sådant, kommer inte riktigt ihåg. Vi var 2 ridlärare och 3 stallskötare.

En kompis jobbar heltid som ridlärare men då har hon lektioner på kvällarna några dagar i veckan, och stalltjänst samt några lektioner på dagtid några dagar i veckan. Det hade jag nog föredragit framför kvällslektioner varje dag.

Det absolut bästa med jobbet var att få arbeta med något jag kände mig så säker och "hemma" i, samt att få ha hästarna som kollegor. Det sämsta var att jag inte alls delade synen på hästhållning med den/de som bestämde. Tror att det sistnämnda är väldigt viktigt för att trivas!
 
Lönen följer enligt min erfarenhet kollektivavtalet typ överallt, så den är rätt lätt att kolla. Av någon anledning SUGER november alltid. Jag har 20 lektioner i veckan, det verkar vara lite mer än vad som är vanligt. Håller med om att det är viktigt att dela värderingar kring djurhållning etc med chefen för att trivas.
 
Jag jobbar 50% på ridskola, ca hälften i stallet och hälften har jag lektioner. Är inte utbildad men tror jag har lön som utbildad enligt kollektivavtal. Sen får jag ju ob när det är kväll eller helg plus lektionstillägg för varje lektion jag har. Jag älskar jobbet, hoppas på att få jobba heltid sen när jag pluggar färdigt (pluggar till lågstadielärare och är klar i juni, men ibland verkar ödet vilja annorlunda och hoppas på heltid på ridskolan)! Klart att det ibland är tungt, skitigt och blött men så länge man har bra kläder så gör det inget tycker jag :) har jobbat som deltidsrilärare/timanställd på fyra olika ridskolor samt att jag arbetat som turridningsledare för islandshäst så har hyffsat med erfarenhet trots ingen ridlärarutbildning.
 
När jag läser tidigare inlägg här så verkar det vanligt med outbildade ridlärare? Hos oss anställer vi inga outbildade så jag trodde inte att det var så vanligt, men det kanske det är?
 
När jag läser tidigare inlägg här så verkar det vanligt med outbildade ridlärare? Hos oss anställer vi inga outbildade så jag trodde inte att det var så vanligt, men det kanske det är?

det kan nog vara vanligare än man tror! Jag vet uppenbart flera ridskolor som anställt mig trots ingen utbildning :) men jag har snart en fyraårig lärarutbildning vilket troligen ger mig mer pedagogik än alla ridlärarutbildningar.
 
Jag är också lärare, när jag jobbade som ridlärare pluggade jag till lärare. Så pedagogiken hade jag ju, och flera i styrelsen kände till mig och min ridning och bedömde utifrån det att de gärna ville ha mig som ridlärare. Eleverna utvecklades och uttryckte att de var väldigt nöjda. Hade jag tänkt jobba med det i fortsättningen så hade jag utbildat mig till det, men nu var det ett perfekt extrajobb vid sidan av lärarstudierna.
 
Jag har igen egen erfarenhet men... av de stallkompisar jag haft som varit utbildade ridlärare (ett pyttelitet urval) så verkar de inte riktigt tänkt på att drömmen om att vara ridlärare i slutändan ofta resulterar i att jobba kvällar och helger, dvs på tider som kan vara knepiga att kombinera med dagis osv. Resten av arbetstiden verkar handla om stalljobb och endast lite av vidareutbildning av ridskolehästar.
 
Jag är också lärare, när jag jobbade som ridlärare pluggade jag till lärare. Så pedagogiken hade jag ju, och flera i styrelsen kände till mig och min ridning och bedömde utifrån det att de gärna ville ha mig som ridlärare. Eleverna utvecklades och uttryckte att de var väldigt nöjda. Hade jag tänkt jobba med det i fortsättningen så hade jag utbildat mig till det, men nu var det ett perfekt extrajobb vid sidan av lärarstudierna.

På nuvarande arbetsplats känner chefen mig enda sen jag var yngre tonåring, jag red för chefen (på annan ridskola) och även med min första häst tränade jag för henne. Så det är hon som till stor del drillat mig och har mycket stöd av henne om jag har funderingar på lektionerna. Får också mkt uppskattning av elever och deras föräldrar. Sen tror jag att ridlärarutbildningen är viktig såklart och kommer troligen gå SRL1 framöver :)
 
Jag jobbar heltid som ridlärare, är hippolog och SRL2. Just nu är jag föräldrarledig sen september men innan dess hade jag ca 16 lektioner/vecka plus lite privatlektioner. Blandat både barn och vuxna.
Jobbar då en sen kväll till 21.30 och två kvällar till 19.30 samt en dag då jag har morgonlektioner och lördagar.
Får ut ca 18000-20000 efter skatt.
Har ingen stalltjänst. Rider en del och en del kontorsarbete och planering (dock inget ekonomiskt).
Vi är 8 stycken ridlärare, alla med någon form av utbildning.
Jag älskar mitt jobb och har fantastiska kollegor!
 
Jag jobbar som ridlärare och ridskolechef (är SRL2), och har gjort det i bortåt 10 år nu. Jag skulle aldrig vilja ha något annat jobb, men det är inte ett jobb för vem som helst. 🙂 Av ca 20 personer som gick i min klass på utbildningen jobbar ca 5 med hästar; 2 ridskolechefer, en naturbrukslärare, en hovslagare och en har egen gård med inackorderingar mm. Alla andra gör något annat.

Arbetstider beror helt på vilken ridskola och ffa hur stor den är, men man kommer aldrig ifrån att många av lektionerna behöver hållas när folk är lediga, dvs kvällar och helger, och att hästar oftast får kolik typ på fedagskvällen.. 😉 Jag har jobbat på både mindre och större ridskolor, på den strösta hade jag ca 19 lektioner i veckan på 75%, och hade hand om klubbtävlingar, skötarkurser och skötarsystem mm, då hade jag ingen stalltjänst alls. Nu jobbar jag på en mindre ridskola (heltid plus 😉) och har nästan alla lektioner (16 i veckan, jobbar kväll fyra vardagar i veckan plus lördag förmiddag, nästan all administration, harvar ridhuset, en del stalltjänst, utbildar hästarna osv. Mig passar det jättebra att ha det övergripande ansvaret och ha så varierande arbetsuppgifter. Det är också tufft att ha så mycket lektioner som jag hade innan, för man ger ut så mycket av sig själv. Å andra sidan jobbar jag ju mycket själv nu, och har inte riktigt någon att diskutera med om det blir krångel med någon häst eller så, och det är ju också en större trygghet på en större ridskola.

Som sagt, världens bästa jobb, men det passar inte alla. 🙂
 

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 003
Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
480
Senast: niardasp
·
Skola & Jobb Har en arbetsintervju på torsdag för en tjänst som kriminalvårdare. Någon som jobbar som det och kan berätta lite om det? Hur brukar ett...
Svar
13
· Visningar
1 362
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 096

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp