Jobba som support/callcenter - bra eller dåligt?

Agapi

Trådstartare
En bekant till mig jobbar som support och de behöver förstärkning till deras skandinaviska team. Jag var där på intervju i fredags och det verkar som att jobbet är mitt om jag vill ha det. Jag är dock väldigt kluven...

Jobbet går ut på att ta emot samtal från kunder som har problem med sina digitalboxar, telefoner, faxar m.m
Man tar emot samtal och mail från Sverige, Norge, Danmark (förstår ej danska) och UK.
Under intervjun var de väldigt öppna med att mååånga kunder är oerhört otrevliga och att man måste kunna stå ut med att få många utskällningar och bli kallad diverse mindre trevliga ord. (den jag är bekant med har tidigare sagt att det är ett riktigt skitjobb men trots det är han efter fyra år fortfarande kvar där).

Arbetstiderna är vardagar 9-18, inga kvällar och inga helger. Det tar ca 50 minuter enkel väg att ta sig dit, vilket betyder att man tappar nästan 2 timmar/dag. Eftersom livsmedelsbutikerna stänger tidigt kommer jag inte kunna handla på vardagar. Enda dagen man kan göra ärenden är på lördagar och då har varken ex. banker eller läkare öppet (vilket betyder att jag inte kan förnya recept).
Man kan inte ta med lunch utan den äter man i företagsrestaurangen, det är dock inte gratis utan man måste betala.

Det är ett heltidsjobb och baslönen + bonus ligger på ca 1350 euro (brutto). Ingen höjdarlön direkt men så är det här i landet. Bonusen varierar såklart på hur många samtal man tar emot per dag.

Jag är den mest otekniska människan som finns, men man får gå en utbildning under några månader (då får man bara grundlönen).


Just nu är jag arbetslös och får arbetslösersättning (ca 750 euro/månad brutto). Genom arbetsförmedlingen går jag en tyskakurs fyra dagar/veckan och den pågår fram till juli/augusti. Då görs ett statligt prov och det provet måste man ha ifall man i framtiden vill studera här i landet.
Jag kom hit för att lära mig tyska. Tar jag support-jobbet kommer inte min tyska utvecklas. Men å andra sidan - det är ett jobb.

Några råd?
 
Sv: Jobba som support/callcenter - bra eller dåligt?

Vill du verkligen ha ett jobb finns det säkerligen massor med andra jobb som passar bättre. Å andra sidan är det skönt att ha ett jobb och en stadig inkomst. Men känner du att det inte alls känns rätt så är det inte det och då ska du skita i detta jobbet och istället hitta någonting annat.

För om du vill hade du fått ett annat jobb.
 
Sv: Jobba som support/callcenter - bra eller dåligt?

Eftersom jag pluggar tyska just nu har jag inte sökt några andra jobb, utan det var min bekanta som ringde och ville att jag skulle komma på intervju.
Jag tycker tanken på att jobba i ett öppet kontorslandskap känns roligt. Sådär hemtrevligt på nåt sätt, å andra sidan har jag aldrig haft ett stillasittande jobb och vet inte heller om jag skulle klara av det.

En annan sak är att man inom detta jobb måste vara duktig på att byta mellan olika språk på kort tid. Det är jag verkligen inte bra på. På mitt tidigare jobb pratade jag bara tyska men eftersom jag var den enda som kunde engelska fick jag ta hand om de engelsktalande kunderna. Det gick... sådär, haha. Trots att jag talat flytande engelska under många, många år så tappade jag ord och kom istället in på tyskan igen.

Jag kan inte säga att det här jobbet känns fel, däremot är det så många praktiska saker som gör att det hela blir lite krångligare. Ex. läkar- och bankbesök. För min bekanta är det lättare, han har en sambo hemma som varje dag har maten framdukad på bordet när han kommer hem.
 
Sv: Jobba som support/callcenter - bra eller dåligt?

Varför, varför kan du bara inte lita på din egna känsla någon gång och ta ett beslut? Vad är det absolut värsta som kan hända tycker du?

Om du behöver ett jobb gå på intervjun. Känner du att det inte var någonting för dig så ta inte jobbet. Men i ärlighetens namn så är du inte ens erbjuden jobbet, du är erbjuden att gå på en intervju.

Sluta oroa dig så jävulskt för allting och se grejer för vad det är. Det finns faktiskt uppsägningstid och man kan sluta på ett jobb ifall man inte vill ha det. Det finns ingen prestige i det, man behöver inte oroa sig över det, man säger helt enkelt upp sig och slutar.
 
Sv: Jobba som support/callcenter - bra eller dåligt?

Tycker jobbet låter som en återvändsgränd, vad skulle det ge dig utöver en inkomst? På vilket sätt hjälper jobbet dig att ta dig vidare i livet?

Intrycket man får av dig här på Buke är att du ofta känner att du står och stampar, du är inte riktigt nöjd med din situation, men vet inte heller riktigt hur du ska ta dig vidare, eller vart du vill. Plus att det är väldigt viktigt för dig med ett starkt socialt nätverk för att trivas, det är ju flera gånger som funderat att flytta, för att någon vän till dig flyttat och du känner dig ensam.

Givet det tycker jag det här jobbet låter väldigt fel - det är osocialt (du kommer ju sitta i telefon med kunder hela dagarna, minimal möjlighet till att skaffa vänner och skapa kontakter), du lär dig inget, du kommer få ovett och känna dig stressad, och risken är överhängande att du om ett halvår startar en ny tråd på Buke där du skriver att du vantrivs på jobbet och känner dig ensam, men pga arbetstiderna och arbetets natur har du inga möjligheter att träffa nya vänner och/eller söka nytt jobb. Undvik!
 
Sv: Jobba som support/callcenter - bra eller dåligt?

Som jag skrev i första inlägget har jag redan varit på intervju och enligt chefen är jobbet så gott som mitt - om jag vill.
 
Sv: Jobba som support/callcenter - bra eller dåligt?

Det är lite så jag känner, att det här jobbet inte kommer ta mig någonvart mer än att jag kommer få en (någorlunda) stabil inkomst. Nu har jag visserligen inte testat på yrket men rent spontant känner jag att det inte är något framtidsyrke för mig.

Jag kan tänka mig att det är aningens osocialt, men samtidigt sa de på intervjun att teamen som jobbar där är som en enda, stor familj.Men å andra sidan kommer jag inte ha tid över till mina vänner.

Vad som är klart nu är att jag kommer stanna här över sommaren och förhoppningsvis kunna läsa klart tyskakursen.
 
Sv: Jobba som support/callcenter - bra eller dåligt?

Det kanske är som en stor familj, men en familj man inte hinner prata med, i så fall. För under arbetstid förväntas du nog i princip uteslutande prata med kunderna, inte med kollegorna. Att kompisen som redan jobbar där tycker det är ett uselt jobb låter ju inte heller lovande, plus att jag har svårt att se hur jobbet skulle kunna vara särskilt meriterande eller vara en väg framåt (annat än att lösa ett eventuellt akut ekonomiskt nödläge för att du får lön).

Jag tycker du borde försöka skaffa dig ett lite mer socialt jobb om du kan, där du jobbar tillsammans med andra, inte bara mot kunder.

Så som du har beskrivit dig själv i tidigare trådar här, så verkar det dessutom helt galet att skaffa ett jobb där du inte kommer ha tid för dina vänner, eftersom det verkar stå glasklart (av tidigare erfarenheter att döma) att du mår jättedåligt om du inte tillbringar mycket tid med vänner.
 
Sv: Jobba som support/callcenter - bra eller dåligt?

Arbetstiderna är vardagar 9-18, inga kvällar och inga helger. Det tar ca 50 minuter enkel väg att ta sig dit, vilket betyder att man tappar nästan 2 timmar/dag. Eftersom livsmedelsbutikerna stänger tidigt kommer jag inte kunna handla på vardagar. Enda dagen man kan göra ärenden är på lördagar och då har varken ex. banker eller läkare öppet (vilket betyder att jag inte kan förnya recept).
Man kan inte ta med lunch utan den äter man i företagsrestaurangen, det är dock inte gratis utan man måste betala.

Välkommen till verkligheten. Det där vardagen för de allra flesta. Är du inte etablerad/attraktiv på arbetsmarknaden så får du räkna med det där.

(Däremot inte sagt att callcenterjobbet är något jag skulle välja frivilligt.)
 
Sv: Jobba som support/callcenter - bra eller dåligt?

Jag resonerar som så, är jag arbetslös och står utan inkomst så tar jag det jobb jag kan få. Det behöver inte leda till en karriär eller ens vara utvecklande, hyfsade arbetsvillkor och en lön som går att leva på räcker. Så har många det, alla kan inte jobba med sina drömjobb jämt. Det är enklare att hitta nytta jobb om man redan har ett.

I ett (bra) callcenter är gruppstödet stort och man har en bra social arbetsmiljö, även om själva arbetsuppgifterna är individuella så delar man lokal, lunch och mycket annat med sina kollegor. Ett bra gäng = en bra arbetsplats, och det kan kompensera för mycket.

Vänner får man umgås med på helgerna om man nu inte orkar på kvällarna. 50min resväg är inte mycket.
 
Sv: Jobba som support/callcenter - bra eller dåligt?

Det är väl knappast vardagen för särskilt många i Sverige? Vi har ju söndags- och kvällsöppna butiker, så det går för de allra flesta utmärkt att hinna handla efter jobbet. De två butiker som ligger närmast mig stänger t ex kl 21 och 22 på kvällarna, och är öppna 9-21 på söndagar.

Alla i Wien har heller inte så långa arbetsresor, eller så strikta arbetstider, så det finns massor av verklighetsalternativ som inte innebär att man bara kommer åt en livsmedelsbutik på lördagar och aldrig kan gå till läkare.
 
Sv: Jobba som support/callcenter - bra eller dåligt?

Mataffärer som har öppet på kvällarna är vi ju lite bortskämda med i Sverige kanske. Men läkare, tandläkare, etc - det är ju sådan man får flexa eller ta ledigt för att kunna gå till ifall man har fasta arbetstider.
 
Sv: Jobba som support/callcenter - bra eller dåligt?

Men TS står ju inte utan inkomst, som jag förstod det? Hon har ju inte ens sökt andra jobb. Så det är ju inte alls sagt att detta är det bästa hon kan få, för hon har ju inte sökt något annat. Med tanke på hennes tidigare erfarenhet så borde ju inte ett nytt jobb i detaljhandeln t ex vara omöjligt att få, eller inom restaurang.

Trots allt är arbetsuppgifterna det man tillbringar huvuddelen av dagen med när man jobbar, och om de är osociala och ointressanta så blir ju arbetssituationen därefter.
 
Sv: Jobba som support/callcenter - bra eller dåligt?

Mataffärer som har öppet på kvällarna är vi ju lite bortskämda med i Sverige kanske. Men läkare, tandläkare, etc - det är ju sådan man får flexa eller ta ledigt för att kunna gå till ifall man har fasta arbetstider.

Ja, de flesta arbetsgivare är ju såna att det går att ordna ledigt för tandläkar- och läkarbesök. Men jag förstod det som att det inte var fallet här?

De allra flesta länder i Europa har kvälls- och söndagsöppna butiker, det är väl mest i den katolska, tyskspråkiga delen det inte är så?

Iofs brukar det finnas öppna butiker vid järnvägsstationer, det kan ju vara ett alternativ för TS.
 
Sv: Jobba som support/callcenter - bra eller dåligt?

Men TS står ju inte utan inkomst, som jag förstod det? Hon har ju inte ens sökt andra jobb. Så det är ju inte alls sagt att detta är det bästa hon kan få, för hon har ju inte sökt något annat. Med tanke på hennes tidigare erfarenhet så borde ju inte ett nytt jobb i detaljhandeln t ex vara omöjligt att få, eller inom restaurang.

Trots allt är arbetsuppgifterna det man tillbringar huvuddelen av dagen med när man jobbar, och om de är osociala och ointressanta så blir ju arbetssituationen därefter.

Nä en inkomst som i pengar på kontot har hon ju, så jag var väl lite snabbt i orden. Men för mig är en arbetslöshetsersättning inte en "inkomst" som i att jag är självförsörjande.

Just nu är jag arbetslös och får arbetslösersättning (ca 750 euro/månad brutto).

Jag har jobbat på callcenter och i kundtjänst i många år, bland annat med reklamationer och returer (arga kunder). Bra kollegor gör en jätteskillnad. Sitta och prata med folk kan väl inte räknas som en osocial arbetsuppgift...?
 
Sv: Jobba som support/callcenter - bra eller dåligt?

Hon pluggar ju tyska, vilket är ett steg för att komma åt bättre jobb i framtiden. Jag tycker det verkar rimligare att lägga tiden på det, tänka lite mer långsiktigt och landa ett bra jobb i höst, och kanske börja söka jobb som verkar lämpliga redan nu, än att kortsiktigt ta ett jobb som försätter en i en återvändsgränd om man inte måste. Att utbilda sig för att kunna få ett bättre jobb sen är ju sällan fel.
 
Sv: Jobba som support/callcenter - bra eller dåligt?

Ah, jag tänkte inte på mataffärer, mer på det hon skrev om ärenden och att förnya recept.

Men oavsett vilka öppettider affärerna i Wien har så är jag övertygad om att folk med kontorstid hittat strategier för att handla sin mat även där.
 
Sv: Jobba som support/callcenter - bra eller dåligt?

Ja, man vänjer sig, och storhandlar på lördagar. Då är alla ute och handlar, och butikerna har öppet från tidigt till sent. Sen kan man komplettera lite basvaror i kiosker eller på järnvägsstationerna andra tider om det krisar.

Det är lite som vårt systembolag, är man van vid det så funkar det, men om man är van vid något annat så är det galet opraktiskt.
 
Sv: Jobba som support/callcenter - bra eller dåligt?

Mataffärer som har öppet på kvällarna är vi ju lite bortskämda med i Sverige kanske. Men läkare, tandläkare, etc - det är ju sådan man får flexa eller ta ledigt för att kunna gå till ifall man har fasta arbetstider.

Problemet för mig är att jag varannan vecka måste till läkaren för att få ett nytt recept utskrivet. Min läkare har sin mottagning en timme från där företaget ligger och har endast öppet 3 timmar/dag. Man kan ej heller byta läkare (enda gången man har chansen att byta läkare är om man inte varit dit på tre månader).

Här är det alltid en massa suck och stön från arbetsgivarna när man måste till läkaren under arbetstid, just för att det tar så lång tid. Ska man exempelvis ta prover måste man först besöka sin läkare för att få en remiss. Sedan måste man gå till en annan mottagning för att boka en tid. När man väl har tagit proverna tar det några dagar innan man får hem provsvaren och då måste man gå tillbaka till läkaren. Varför göra det lätt när man kan göra det svårt, liksom?

Jag går dessutom i psykoterapi en gång/veckan och tar jag jobbet måste jag sluta med det.
 
Sv: Jobba som support/callcenter - bra eller dåligt?

Problemet för mig är att jag varannan vecka måste till läkaren för att få ett nytt recept utskrivet. Min läkare har sin mottagning en timme från där företaget ligger och har endast öppet 3 timmar/dag. Man kan ej heller byta läkare (enda gången man har chansen att byta läkare är om man inte varit dit på tre månader).

Här är det alltid en massa suck och stön från arbetsgivarna när man måste till läkaren under arbetstid, just för att det tar så lång tid. Ska man exempelvis ta prover måste man först besöka sin läkare för att få en remiss. Sedan måste man gå till en annan mottagning för att boka en tid. När man väl har tagit proverna tar det några dagar innan man får hem provsvaren och då måste man gå tillbaka till läkaren. Varför göra det lätt när man kan göra det svårt, liksom?

Jag går dessutom i psykoterapi en gång/veckan och tar jag jobbet måste jag sluta med det.

Eftersom du egentligen inte behöver jobbet just här och nu så är det här ett utmärkt tillfälle för dig att träna på att tuffa till dig lite.

Säg till chefen att du tar jobbet om:

1. Du får skriftligt på att du, utan knorr från arbetsgivaren, kan ta tjänstledigt för att gå på dina psykoterapimöten.
2. Du får skriftligt på att du, utan knorr från arbetsgivaren, kan ta tjänstledigt för att gå till läkaren var tredje vecka.

Får du inte jobbet har du egentligen inte förlorat något men du har fått välbehövlig träning i att värna om det som är viktigt för dig.

(En lång parentes:

Jag gjorde något liknande när jag sökte mitt första jobb, jag sa att jag var i startgroparna för terapi och att jag kommer att prioritera det över precis allt annat. De anställde mig ändå och de knorrade aldrig.

För övrig var det ett callcenterjobb, uppdraget i fråga var för ett digital-tv-företag. Det ledde till ett annat jobb på callcentret, som ledde till ett nytt jobb i Umeå, som ledde till befordran, som ledde till en massa intressanta tjänster som i sin tur ledde till att jag fick så pass mycket självförtroende att jag vågade satsa på studierna igen.

Så även callcenterjobb kan öppna dörrar.)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 495
Senast: fejko
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 526
Senast: LaMagia
·
Övr. Hund Jag vet att det finns ziljoner trådar om "har jag tid att skaffa hund?". Men jag vill bli bedömd personligen, sågad vid fotknölarna...
2
Svar
29
· Visningar
5 616
Senast: Bison
·
S
Hästmänniskan Detta kan bli långt, men jag måste få gnälla av mig lite, förlåt på förhand. Om ni inte orkar läsa allt kan ni skrolla till slutet så...
Svar
13
· Visningar
2 403
Senast: Tinuri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp