Jobba som support/callcenter - bra eller dåligt?

Sv: Jobba som support/callcenter - bra eller dåligt?

Jag gör sådär som jag inte gillar när andra gör. Jag svarar utan att ha läst alla dina svar, utan bara läst TS.

Jag har haft liknande jobb här i Sverige. Jag säger bara att du inte ska ta det. Arbetstider som gör en helt oflexibel, en lön som är jättedålig, kunder som skäller på dig flera gånger dagligen. Du ska dessutom vara trevlig tillbaka, alltid ha ett leende, även om du helst vill lägga dig ner och skrika eller gråta.

Jag råder faktiskt ingen att ta ett sånt här jobb. Det finns de kunder som är jättetrevliga och visar uppskattning, men dessvärre överväger det negativa.

Jag vet inte hur du kommer ha det med säljkrav, men vi hade en enorm hets på oss också om att sälja.
 
Sv: Jobba som support/callcenter - bra eller dåligt?

Utifrån tidigare saker du skrivit här på buke så har jag fått intryck av att du har en del psykiska problem och inte mår så bra (ber om ursäkt om det är en missuppfattning).

Ett callcenterjobb är verkligen inget för någon som mår dåligt! Det är ett skitjobb där du får skäll av missnöjda kunder för saker du inte kan rå för. För att orka med ett sånt jobb behöver man vara stark och trygg psykisk. Dessutom är det dåliga arbetstider och du kan varken plugga eller gå till läkare eller psykolog.

Jag kan inte se en enda orsak till att du skall ta det jobbet, om du vill ha ett jobb så sök andra jobb. Tex ett butiksjobb på deltid kanske? Så du fortfarande kan plugga tyska. :)
 
Sv: Jobba som support/callcenter - bra eller dåligt?

Jag tycker absolut inte att du ska ta det jobbet. Att sitta och bli utskälld hela dagarna kommer inte göra något positivt för dig alls. Fortsätt med din psykoterapi och med dina tyskastudier istället och hitta en väg till att må bra och kunna jobba med det du verkligen vill.
 
Senast ändrad:
Sv: Jobba som support/callcenter - bra eller dåligt?

Jag gör sådär som jag inte gillar när andra gör. Jag svarar utan att ha läst alla dina svar, utan bara läst TS.

Jag har haft liknande jobb här i Sverige. Jag säger bara att du inte ska ta det. Arbetstider som gör en helt oflexibel, en lön som är jättedålig, kunder som skäller på dig flera gånger dagligen. Du ska dessutom vara trevlig tillbaka, alltid ha ett leende, även om du helst vill lägga dig ner och skrika eller gråta.

Jag råder faktiskt ingen att ta ett sånt här jobb. Det finns de kunder som är jättetrevliga och visar uppskattning, men dessvärre överväger det negativa.

Jag vet inte hur du kommer ha det med säljkrav, men vi hade en enorm hets på oss också om att sälja.

Skriver under på detta och lägger till att man får i allmänhet inte bara ta skit från kunderna, som kan vara helt sanslöst otrevliga när de har ett anonymt öra att kräkas ur sig all sin uppdämda ilska i, utan också uppifrån. De telefonjobb jag har haft har samtliga haft hårt satta gränser för samtalstider och det har förts daglig statistik, och gud nåde den som inte är tillräckligt snabb. Jag var naiv nog att tro att det skulle handla om att hjälpa kunder när jag började på mitt första supportjobb. Inget kunde ha varit längre från sanningen, allt handlade om statistiken. Många och korta samtal skulle det vara, och om man inte löste kundens problem vid första kontakten var det bara bra, för det innebar att de skulle ringa tillbaka fler gånger vilket gav callcentret mer betalt. Om man är det minsta serviceinriktad är det en enorm stress att verkligen vilja hjälpa personen man har i luren, men samtidigt se sekunderna ticka uppåt och veta att man kan vänta sig en avhyvling uppifrån om man inte klipper samtalet snabbt.

Det finns en anledning till att det är sjukt hög personalomsättning på de flesta callcenters. Man måste vara väldigt tjockhudad om man ska orka med det.

Givetvis finns det bättre ställen - mitt senaste telefonjobb var helt ok trots att kunderna var osedvanligt otrevliga - men min erfarenhet är att callcenters med god arbetsmiljö är väldigt, väldigt sällsynta.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 313
Senast: fejko
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 416
Senast: LaMagia
·
Övr. Hund Jag vet att det finns ziljoner trådar om "har jag tid att skaffa hund?". Men jag vill bli bedömd personligen, sågad vid fotknölarna...
2
Svar
29
· Visningar
5 595
Senast: Bison
·
S
Hästmänniskan Detta kan bli långt, men jag måste få gnälla av mig lite, förlåt på förhand. Om ni inte orkar läsa allt kan ni skrolla till slutet så...
Svar
13
· Visningar
2 386
Senast: Tinuri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp