Jobba som....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Magiana

Trådstartare
Jag skulle vilja ha ett jobb där jag tjänar bra. Jag tänker mig att jag vill ha ut åtminstone runt 25000 eller mer. Haken är att jag inte har någon utbildning att tala om och vet inte heller om jag kan tillgodogöra mig kunskap om jag behöver utbilda mig. Mitt minne är rätt kasst numera.

På mitt förra jobb var jag administratör.

Så, vad kan jag jobba som?
 
Att hitta välbetalda jobb där man inte behöver någon utbildning idag är svårt. Jobb där det "räcker" att läras upp på plats är sällan välbetalda, iaf inte om man tänker att man ska ha ut 25k efter skatt varje månad. Ska man ha ut 25k måste man tjäna en bra bit över 30k i grundlön för det mesta.

Vad har du för utbildning i botten? Vad har du jobbat som tidigare? Vad har du för intressen?

Även om man rent teoretiskt skulle klara en mängd olika jobb trots att man inte är utbildad så är det sällan arbetsgivare vill anställa en, om man inte har erfarenhet av jobbet från tidigare anställningar som kompensation för avsaknaden av utbildning.
 
Att hitta välbetalda jobb där man inte behöver någon utbildning idag är svårt. Jobb där det "räcker" att läras upp på plats är sällan välbetalda, iaf inte om man tänker att man ska ha ut 25k efter skatt varje månad. Ska man ha ut 25k måste man tjäna en bra bit över 30k i grundlön för det mesta.

Vad har du för utbildning i botten? Vad har du jobbat som tidigare? Vad har du för intressen?

Även om man rent teoretiskt skulle klara en mängd olika jobb trots att man inte är utbildad så är det sällan arbetsgivare vill anställa en, om man inte har erfarenhet av jobbet från tidigare anställningar som kompensation för avsaknaden av utbildning.
Jag har en jordbruksutbildning, en kretsloppsutbildning och en hästskötarutbildning. Helt fel utbildningar om man vill tjäna pengar alltså.

Jag har jobbat som personlig assistent, som hästskötare och nu senast som administratör. Det sistnämnda jobbet hade jag i 9 år. Innan dess hade jag en skitlång sjukskrivning.

Till mina intressen hör bl.a. trädgård. Tidigare höll jag på en del med olika hantverk också. Jag är rätt händig.


Ett av få jobb jag vet där man får ut sådana pengar (mer pengar än så faktiskt) utan utbildning är diamantborrare (dvs det särbon jobbar med) men det är tungt och skitigt.
Jag är för klen för det jobbet tyvärr. Men vore det inte för det så tja, varför inte liksom.
 
Jag skulle vilja ha ett jobb där jag tjänar bra. Jag tänker mig att jag vill ha ut åtminstone runt 25000 eller mer. Haken är att jag inte har någon utbildning att tala om och vet inte heller om jag kan tillgodogöra mig kunskap om jag behöver utbilda mig. Mitt minne är rätt kasst numera.

På mitt förra jobb var jag administratör.

Så, vad kan jag jobba som?
Du kan inte jobba inom park och anläggning? Det är ganska välbetalt och inte så mentalt tungt arbete. Truckförare är också helt ok betalt och det är en mycket kort utbildning som du borde kunna klara av utan större problem.
 
Industrijobb på skift, men inte ens dom växer på träd numera.
Att vara outbildad och vilja ha ett jobb där man tjänar dessa pengar kräver att du går någon form av utbildning först. Så mitt tips blir att fundera på vad du vill (och kan) arbeta med, sen se till att utbilda dig inom området för att ha en chans på jobb.
 
Processoperatörer är det brist på och går att få jobb utan utbildning. Dock knappast så man får ut 25 k i ingångslön. Det är få jobb man kan förvänta sig det som ingångslön utan utbildning.

Tillägg. Och det förutsätter ju att du kan och vill jobba skift?
 
Jag jobbar fö nu dagtid statligt på ett jobb som kräver högskoleexamen. Jag får inte ut över 25 k

Jag fick det på mitt förr förra jobb. Det berodde dock mest på nattjobb och därmed 6-8000 kr i OB per månad.

Ja jag saknar pengarna men både jag och kroppen mår bättre på dagtidsjobb.
 
Kollade nu på lönestatistik och det såg inte så bra ut där tyvärr. Medellönen var under 21500.
Även med skifttillägg?

De jag känner som jobbar på lager eller inom industri får ut (mycket) mer än mej som ändå har nästan 20 år inom mitt yrke. Inte världens mest välbetalda bransch men jag har en BRA lön. Får kanske ut 20 om jag jobbar väldigt mycket övertid.
 
Processoperatörer är det brist på och går att få jobb utan utbildning. Dock knappast så man får ut 25 k i ingångslön. Det är få jobb man kan förvänta sig det som ingångslön utan utbildning.

Tillägg. Och det förutsätter ju att du kan och vill jobba skift?
Vad gör en processoperatör?

Jag är tveksam till att jobba natt, annars kvittar det.

Här omkring så industriyrken på golvet om du har hel kropp. Truckkort är 3 dagar kurs och sedan får du lära dej på jobbet.
Ja, jag har en hel kropp. Dessvärre har jag jättedålig kondition och styrka numera. Det går förstås att göra något åt. Men jag måste på något sätt bli motiverad till det.
 
Även med skifttillägg?

De jag känner som jobbar på lager eller inom industri får ut (mycket) mer än mej som ändå har nästan 20 år inom mitt yrke. Inte världens mest välbetalda bransch men jag har en BRA lön. Får kanske ut 20 om jag jobbar väldigt mycket övertid.
Det framgår inte. Men jag fick från annat håll reda på att lönen låg på runt 30000. Så vilken lön man ser att ett visst yrke har, beror nog på vilken sajt man kollar på.

Jag fick ut nästan 20000 på mitt förra jobb. Kanske är det administratör jag ska fortsätta vara? Men jag tycker det är för lite pengar för att ha råd att ha häst. Det är det jag drömmer om.
 
Senast ändrad:
Vad gör en processoperatör?

Jag är tveksam till att jobba natt, annars kvittar det.


Ja, jag har en hel kropp. Dessvärre har jag jättedålig kondition och styrka numera. Det går förstås att göra något åt. Men jag måste på något sätt bli motiverad till det.

Googla så hittar du ganska bra beskrivning. Men väldigt enkelt så hanterar och övervakar processer inom olika former av industri. Beroende på typ av industri kan det vara stor skillnad. Men googla så finns massor att läsa och titta på.

Dock går ju mången industri dygnet runt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 551
Senast: BernT
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 778
Senast: Mabuse
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 147
Senast: Gunnar
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
759
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp