Jobba utöver sitt vanliga jobb

Pancakes

Trådstartare
Jag jobbar 100% på ett företag. Kommer nu börja hålla lite ridlektioner också som timanställd. Det handlar om ett par timmar i veckan så inkomsten det kommer generera är ganska liten, men vad bör jag tänka på? Hur mycket skatt ska de dra till exempel? Vill ogärna få restskatt. Det är tydligen kutym att inte skriva avtal med de som går på timme, spelar det någon roll för t.ex. försäkring och dylikt?
 
Om man vill slippa restskatt brukar det vara enklast att dra 30% på extrainkomsten.

Däremot verkar det oseriöst att inte skriva papper och kan absolut strula till det om något händer och man skulle behöva använda en försäkring, så det skulle jag verkligen tänka över en extra gång.
 
Varför skriver man inte avtal med timanställda? Alla seriösa ridskolor jag vickat på har skrivit avtal.
Om man vill slippa restskatt brukar det vara enklast att dra 30% på extrainkomsten.

Däremot verkar det oseriöst att inte skriva papper och kan absolut strula till det om något händer och man skulle behöva använda en försäkring, så det skulle jag verkligen tänka över en extra gång.

Tack för svar. Har inte varit annat än tillsvidareanställd på rätt många år så har inte riktigt koll. Ska definitivt ta upp det.
 
Om man vill slippa restskatt brukar det vara enklast att dra 30% på extrainkomsten.

Däremot verkar det oseriöst att inte skriva papper och kan absolut strula till det om något händer och man skulle behöva använda en försäkring, så det skulle jag verkligen tänka över en extra gång.

Jag har alltid sagt till om att de ska dra 30% när jag arbetat extra som ridlärare, det har inte varit några problem, har inte fått restskatt :)
 
Jag jobbar 100% på ett företag. Kommer nu börja hålla lite ridlektioner också som timanställd. Det handlar om ett par timmar i veckan så inkomsten det kommer generera är ganska liten, men vad bör jag tänka på? Hur mycket skatt ska de dra till exempel? Vill ogärna få restskatt. Det är tydligen kutym att inte skriva avtal med de som går på timme, spelar det någon roll för t.ex. försäkring och dylikt?
Jag har nu fyra jobb och har slarvat för mycket med att kolla upp skatten = massor med restskatt trots att jag inte tjänar särskilt mycket. Så vill du slippa det, ta ett snack med dem!
 
Be dem dra 30% skatt som flera redan nämnt. Med den nya arbetsgivardeklarationen ska du själv kunna se vad arbetsgivaren rapporterat och betalat in till skatteverket för dig genom att logga in på skatteverket, så du kan se att allt går rätt till.
 
"Ytterst oseriöst" är verkligen att ta i, jag är väl bekant med verksamheten så sett. Restskatt är mitt största orosmoment.
Du kan ignorera de som hävdar att det är oseriöst att inte skriva avtal med timanställda. Timanställning är ju egentligen ingen riktigt anställningsform utan man "anställs" varje gång man tar ett pass, dvs varje pass är en ny anställning. Därmed har man inte heller några skydd som kollektivavtal eller liknande heller så det gör ingen som helst skillnad om man har skriftligt eller muntligt avtal i ett sånt fall. Så länge du får lönebesked är det alldeles tillräckligt seriöst.

Vad gäller skatten kan det vara idé att kontrollera skattetabellen för din kommun, då det finns de som ligger över 30% och då är det ju lite trist om de bara drar 30. Skattetabellen bör ju dock den som betalar ut din lön ha koll på, så huvudsaken är väl att du ber dem dra full skatt på första kronan, det är väl när flera arbetsgivare/löneutbetalare räknar med jobbskatteavdraget som man kan hamna med en stor restskatt i slutändan.
 
"Ytterst oseriöst" är verkligen att ta i, jag är väl bekant med verksamheten så sett. Restskatt är mitt största orosmoment.

Fast det är ytterst oseriöst ur den aspekten. Och du är spot on, ag har ansvar, bland annat försäkringar. Det handlar om tydlighet och händer något är det viktigt. Ofta är det en visstidsanställning i botten men utan fast schemaläggning.

Det behöver inte betyda att verksamheten är oseriös ur andra aspekter.
 
Som @sjoberga skriver brukar du vara skyldig att anmäla till din huvudsakliga arbetsgivare att du har en bisyssla. Det brukar inte vara några problem så länge det inte är konkurrerande verksamhet.
Brukar finnas färdiga formulär för det hos ag, åtminstone om de är lite större.

Jag hade även velat ha ett skriftligt avtal på anställningen, går ju att formulera som "vid behov" eller liknande så är de inte bundna att ge dig ett visst antal timmar/vecka.
 
Som @sjoberga skriver brukar du vara skyldig att anmäla till din huvudsakliga arbetsgivare att du har en bisyssla. Det brukar inte vara några problem så länge det inte är konkurrerande verksamhet.
Brukar finnas färdiga formulär för det hos ag, åtminstone om de är lite större.

Jag hade även velat ha ett skriftligt avtal på anställningen, går ju att formulera som "vid behov" eller liknande så är de inte bundna att ge dig ett visst antal timmar/vecka.

Man måste inte alls alltid berätta om bisyssla, men det brukar rekommenderas. Jag har aldrig berättat när jag haft flera jobb samtidigt, tycker inte att arbetsgivaren/na har med det att göra.
 
Man måste inte alls alltid berätta om bisyssla, men det brukar rekommenderas. Jag har aldrig berättat när jag haft flera jobb samtidigt, tycker inte att arbetsgivaren/na har med det att göra.

Nja, det brukar vara tydligt i anställningsavtalet om det måste berättas och godkännas eller inte. Arbetsgivaren behöver veta att en arbetstagare inte bränner sin energi på annat, i vissa fall kan det till och med utgöra livsfara för andra. Utöver att man oftast inte får syssla med konkurrerande verksamhet.
 
Man måste inte alls alltid berätta om bisyssla, men det brukar rekommenderas. Jag har aldrig berättat när jag haft flera jobb samtidigt, tycker inte att arbetsgivaren/na har med det att göra.
Som sagt var "brukar", inte samma som alltid. Det beror på arbete, dock är du skyldig att på direkt fråga av arbetsgivaren uppge om du har bisysslor (åtminstone vid statligt arbete).
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 315
Senast: fejko
·
Övr. Barn Min partner har nyligen startat eget företag här under hösten. Det vi fortfarande inte blir kloka på är detta med VAB/föräldraledighet...
Svar
18
· Visningar
2 039
Senast: soom
·
Skola & Jobb Har någon erfarenhet av att ha två jobb när det gäller skatt och avdrag? Skatteverket har inte svarat ännu och jag vet ju att ni här vet...
Svar
6
· Visningar
589
Senast: Kiwifrukt
·
  • Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 305
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp