jobbansökan, personligt brev osv

ameo

Trådstartare
Moderator
Det finns många trådar om detta, men min sökning gav inget svar på just den här frågeställningen.
Jag har hittat ett jobb att söka (vet inte om det spelar någon roll, men det är ett relativt lågkvalificerat jobb, tidsbegränsat vikariat, där min känsla är att de kommer välja "rätt person" mer än den högst utbildade).
När jag lusläste platsannonsen och luskade vidare litegrann, så insåg jag att chefen (som man mejlar ansökan till) är en ytligt bekant - förälder till barnens tidigare träningskompis. Och då börjar jag fundera...
Bör jag anpassa mitt personliga brev efter att jag är medveten om att hen vet vem jag är? Eller ska det skrivas lika opersonligt som vanligt?
 
Det finns många trådar om detta, men min sökning gav inget svar på just den här frågeställningen.
Jag har hittat ett jobb att söka (vet inte om det spelar någon roll, men det är ett relativt lågkvalificerat jobb, tidsbegränsat vikariat, där min känsla är att de kommer välja "rätt person" mer än den högst utbildade).
När jag lusläste platsannonsen och luskade vidare litegrann, så insåg jag att chefen (som man mejlar ansökan till) är en ytligt bekant - förälder till barnens tidigare träningskompis. Och då börjar jag fundera...
Bör jag anpassa mitt personliga brev efter att jag är medveten om att hen vet vem jag är? Eller ska det skrivas lika opersonligt som vanligt?
Jag hade hört av mig direkt till hen. Det gjorde jag med ett jobb jag ville ha, fick det tack vare det.
 
Jag hade skrivit det neutralt och proffessionellt som vanligt, men kanske utelämnat allt för uppenbara detaljer som hen redan känner till.. Det är ju så olika vad olika branscher upppskattar, vissa vill ju inte ens ha personligt brev och vissa vill ju ha mkt utförliga.
 
Jag hade behållit det lika opersonligt som vanligt. Jag vill gärna ha en professionell jobbrelation så att säga. Hade jag haft något mer personligt att skriva, typ "halloj, vi känner ju varandra genom /.../" Eller liknande hade jag gjort det i mailet jag skickar dokumenten med.
 
Jag hade behållit det lika opersonligt som vanligt. Jag vill gärna ha en professionell jobbrelation så att säga. Hade jag haft något mer personligt att skriva, typ "halloj, vi känner ju varandra genom /.../" Eller liknande hade jag gjort det i mailet jag skickar dokumenten med.
Typ underteckna med "ameo, förälder till X och Y"?

Frågan är väl om jag har något att vinna på att "outa mig" redan där? Jag menar, antingen tycker hen att det är skitbra med nån hen vet vem det är som söker tjänsten. (de är förhållandevis nyinflyttade på orten) Eller också kanske det ses som ett sätt att skaffa sig en fördel som man kanske inte förtjänar?
Ni som rekryterar, hur skulle ni tolka det om jag skrev typ som ovan?
 
Jag skickade iväg personligt brev och la till i mailet, "förresten så har jag jobbat med din pappa i fler år." Jag fick komma på intervju.
 
Det finns många trådar om detta, men min sökning gav inget svar på just den här frågeställningen.
Jag har hittat ett jobb att söka (vet inte om det spelar någon roll, men det är ett relativt lågkvalificerat jobb, tidsbegränsat vikariat, där min känsla är att de kommer välja "rätt person" mer än den högst utbildade).
När jag lusläste platsannonsen och luskade vidare litegrann, så insåg jag att chefen (som man mejlar ansökan till) är en ytligt bekant - förälder till barnens tidigare träningskompis. Och då börjar jag fundera...
Bör jag anpassa mitt personliga brev efter att jag är medveten om att hen vet vem jag är? Eller ska det skrivas lika opersonligt som vanligt?
Jag hade nog ringt först i det läget och presenterat mig som "förälder till", ställt några frågor om tjänsten och sedan hänvisat till det samtalet i det personliga brevet. Det blir konstigt att ignorera det helt, och kan bli ännu konstigare att ta upp bekantskapen i ansökan.
 
Det finns många trådar om detta, men min sökning gav inget svar på just den här frågeställningen.
Jag har hittat ett jobb att söka (vet inte om det spelar någon roll, men det är ett relativt lågkvalificerat jobb, tidsbegränsat vikariat, där min känsla är att de kommer välja "rätt person" mer än den högst utbildade).
När jag lusläste platsannonsen och luskade vidare litegrann, så insåg jag att chefen (som man mejlar ansökan till) är en ytligt bekant - förälder till barnens tidigare träningskompis. Och då börjar jag fundera...
Bör jag anpassa mitt personliga brev efter att jag är medveten om att hen vet vem jag är? Eller ska det skrivas lika opersonligt som vanligt?
Du ska absolut skriva det så opersonligt som vanligt, inget som ska tas upp i en ansökan. Om du däremot nämner att du t.ex. på fritiden ordnar med barnens träningar i en viss sport så kan poletten ändå trilla ner?
 
Håller helt med, högst troligt är det någon mer som granskar ansökningar också än bara den chefen. Och då ser en sådan "underskrift" konstig ut.
Jag var otydlig.
Menade att jag skickar ett mejl där själva ansökningshandlingarna är bifogade filer, av opersonligt slag.
Och att jag kanske kan vara lite mer personlig i själva mejlet. Men det kanske är dumt?
Jag skulle så gärna vilja lyckas få någon form av försprång i processen, om det är möjligt (och vettigt) eftersom jag annars är en sån som verkar bli bortsorterad i första gallringen.
 
Jag var otydlig.
Menade att jag skickar ett mejl där själva ansökningshandlingarna är bifogade filer, av opersonligt slag.
Och att jag kanske kan vara lite mer personlig i själva mejlet. Men det kanske är dumt?
Jag skulle så gärna vilja lyckas få någon form av försprång i processen, om det är möjligt (och vettigt) eftersom jag annars är en sån som verkar bli bortsorterad i första gallringen.

Hur nära bekanta är ni? Jag hade hellre ringt och presenterat mig och hört mig för om hen tror jag kan passa för tjänsten, om ni är halvbekanta. Om ni däremot är väldigt ytligt bekanta hade jag snarare tagit upp det lite i förbifarten i samband med barnens träning, typ "hej, jag såg att ni sökte personal och kände igen ditt namn då du stod som kontaktperson. vad exakt är det för jobb/kunde det vara nåt som kanske passar mig, vad tror du? blablabla".
Desperation har jag lite svårt för, både att vara och att ta emot. Däremot lite socialt nätverkande tycker jag är inom rimliga mått, även om en är Väldigt angelägen så tycker åtminstone jag att det inte bör skina igenom alltför mkt om en inte är säker på att mottagaren inte blir avig mot sånt. Vissa har ju mer agg mot grejen att vilja dra fördelar av kontakter, och andra inte alls.
 
Jag var otydlig.
Menade att jag skickar ett mejl där själva ansökningshandlingarna är bifogade filer, av opersonligt slag.
Och att jag kanske kan vara lite mer personlig i själva mejlet. Men det kanske är dumt?
Jag skulle så gärna vilja lyckas få någon form av försprång i processen, om det är möjligt (och vettigt) eftersom jag annars är en sån som verkar bli bortsorterad i första gallringen.

Gör det då muntligt på telefon som någon föreslog! :)
 
Typ underteckna med "ameo, förälder till X och Y"?

Frågan är väl om jag har något att vinna på att "outa mig" redan där? Jag menar, antingen tycker hen att det är skitbra med nån hen vet vem det är som söker tjänsten. (de är förhållandevis nyinflyttade på orten) Eller också kanske det ses som ett sätt att skaffa sig en fördel som man kanske inte förtjänar?
Ni som rekryterar, hur skulle ni tolka det om jag skrev typ som ovan?


Absolut inte! 😳

Hade jag känt personen väl (mer än att tidigare haft barn som tränat ihop) hade jag kanske skrivit i mailet ngt i stil med ”hej xxx hoppas att allt är bra med dig! Såg att ni sökte förstärkning till ert team, här är min ansökan”. Därefter hade jag bifogat mitt personliga brev och cv som hållit vanlig professionell ton typ.
 
Ok såg nu att du ändrat senare i tråden. Ja separat i mailet är bättre men jag tycker ändå att det är gränsfall om du måste förklara er bekantskap med typ ”xxx, förälder till xxx våra barn spelade fotboll ihop 2009” ;)
 
Jag skulle så gärna vilja lyckas få någon form av försprång i processen, om det är möjligt (och vettigt) eftersom jag annars är en sån som verkar bli bortsorterad i första gallringen.

Problemet är väl att du inte vet om det skulle ge dig ett försprång. För att inte riskera motsatsen, alltså att mottagaren reagerar negativt, skulle jag låta bli.
 
Problemet är väl att du inte vet om det skulle ge dig ett försprång. För att inte riskera motsatsen, alltså att mottagaren reagerar negativt, skulle jag låta bli.
Det är väldigt sant. Och det är också lite därför jag ställde frågan i tråden här - för att få veta hur andra skulle göra och kanske hur någon som brukar rekrytera skulle reagera...

Ok såg nu att du ändrat senare i tråden. Ja separat i mailet är bättre men jag tycker ändå att det är gränsfall om du måste förklara er bekantskap med typ ”xxx, förälder till xxx våra barn spelade fotboll ihop 2009” ;)
Det är lite närmare bekant än din beskrivning, skulle jag skriva barnens förnamn så skulle hen veta vem det gäller. Jag tänkte mest för att hen skulle veta utan att behöva undra eller luska. För hen kommer helt säkert känna igen namnet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp