Jobbar du med det du är utbildad till?

Jobbar du med det du är utbildad till?

  • Ja

    Röster: 141 65,6%
  • Nej

    Röster: 60 27,9%
  • Annat

    Röster: 14 6,5%

  • Antal omröstningsdeltagare
    215

TheRedLightning

Trådstartare
Igår diskuterade vi något rätt intressant på lunchrasten. Vi kom in på ämnet via att ungdommar ska veta/välja tidigt vad de vill utbilda sig till och oftast har man ingen aning om vad man vill bli i den åldern.
Då sades det att om man tog ett gäng svenskar så skulle det vara rätt många som inte jobbar med det de är utbildade till.

Jag själv faller till den kategorin på sätt å vis, visst jag är numera utbildad lastbilschaufför, men det var inget jag läste/pluggade till i gymnasiet eller högskola. Jag läste estetisk bild och form på gymnasiet, senare grafisk designer och webbutveckling på högskolan. Jobbar dock inte som det längre.

Är det vanligt att svenskar inte jobbar med det de är utbildade till och i så fall varför?
Vad säger ni?
 
Senast ändrad:
Jag är utbildad djursjukskötare men jobbar i dag som lärare. Är dock snart även färdig yrkeslärare bara jag får tummen ur och gör klart exjobbet.
 
Svårt att svara på. Jag är utbildad statsvetare men arbetar som KAM av utbildningar kopplade till våra samhällsfunktioner, så både ja och nej. Jag tänker att inom många akademiska inriktningar så arbetar många inom snarlika eller närliggande arbeten, eller arbeten som inte direkt har med ämnet att göra men kunskapen är värdefull. Det är exempelvis ytterst få statsvetare som i slutändan arbetar som just statsvetare, politiskt sakkunnig osv.
 
Beror på hur man ser det. Är utbildad massageterapeut men jobbar på hundcenter. Går dock utbildningar hela tiden relevanta för mitt jobb så jag är ju inte helt outbildad sas.
 
Både ja och nej. Jag har läst ekonomi och personaladministration på gymnasiet och det är ju lite det jag gör i familjens företag.

Kör inte buss längre men jag vet inte om man räknar det som ”utbildning”.

Och nuvarande utbildning är inte klar. Men jag ska prata om extrajobb/sommarjobb inom det fältet nästa vecka. Den utbildningen är också såpass bred att det nästan blir omöjligt att inte jobba med det på något vis 😅

Jag tror det viktigaste är att man gör _något_ även om man inte har en plan eller vet vad man vill bli. Utbildning är ju aldrig fel.
 
Jag är resebyråutbildad med IATA-examen. Har aldrig jobbat med det, däremot på turistbyrå tidigare
Har även en ekonomexamen, aldrig jobbat som det heller utan jobbar numera som IT chef (ingen IT-utbildning förutom några kortare kurser)
 
Det beror på hur man ser det och när man tittar på det i tid. Jag läste naturvetenskapliglinje med utökning i teknologi på gymnasiet. Jobbade efter det på vägverket under en tid. Tröttnade på det och jobbade i restaurangbranschen under några år och bestämde mig efter det att plugga till socionom på universitetet. Jobbar nu som kurator på hvb för ungdomar. Naturvetenskapligalinjen är väl inte självklar som språngbräda till socionom men jag är väldigt glad att jag har den grunden med mig. Älskar mitt nuvarande jobb och kommer troligtvis fortsätta så länge jag har huvudet upp och fötterna ner.
 
Igår diskuterade vi något rätt intressant på lunchrasten. Vi kom in på ämnet via att ungdommar ska veta/välja tidigt vad de vill utbilda sig till och oftast har man ingen aning om vad man vill bli i den åldern.
Då sades det att om man tog ett gäng svenskar så skulle det vara rätt många som inte jobbar med det de är utbildade till.

Jag själv faller till den kategorin på sätt å vis, visst jag är numera utbildad lastbilschaufför, men det var inget jag läste/pluggade till i gymnasiet eller högskola. Jag läste estetisk bild och form på gymnasiet, senare grafisk designer och webbutveckling på högskolan. Jobbar dock inte som det längre.

Är det vanligt att svenskar inte jobbar med det de är utbildade till och i så fall varför?
Vad säger ni?
Jag jobbar inte med det jag är utbildad till kanske men min utbildning behövs för att göra jobbet.
 
Jag är utbildad till civilekonom men jobbar som kommunikationschef. Så det är på helt olika planeter.

Dock läste jag en kandidat i psykologi parallellt med den andra utbildningen, den har jag desto mer användning för i mitt nuvarande arbete.
 
På sätt och vis. Gick humanistisk på gymnasiet och sedan dataingenjör på universitetet. Jobbar i dagsläget med informationssäkerhet på ett multinationellt företag så jag har ju haft nytta av båda utbildningarna även om jag inte jobbar med något direkt rakt av förknippat med utbildningarna.
 
Jag har ju en lagerutbildning och en förskollärarutbildning. Arbetar som förskollärare, men kommer troligen att byta bransch framåt. Sjukskrivning får en att tänka om :)
 
Utbildad och jobbar och har bara jobbat inom restaurang.

En eller max två till från min klass är kvar i branschen(av 10).
I övrigt om jag tänker efter noga är det extremt få som jobbar inom det de är utbildade till som jag känner. Kan räkna dom på en hand..
Nu menar jag gymnasieutbildning, många har utbildat sej efter en eller flera gånger för att hitta sitt yrke senare i livet.
 
Jag är utbildad till jordbruksarbetare samt geolog och jobbar som geolog just nu men har gjort lite annat på vägen dit sas.

Jag kan tillägga att jag absolut har nytta av min jordbruksbakgrund inom mitt nuvarande yrke. Många markägare är jordbrukare så jag förstår dem när de har invändningar och åsikter när vi kommer och ska borra. Markläran från jordbruksskolan hade jag nytta av när jag tog geokemiska prover (moränprovtagning).
 
Gick naturbruksgymnasium med naturvetenskaplig inriktning, så en språngbräda till vidare studier. Min universitets utbildning har koppling till det jag jobbar med idag.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Jag känner att jag är alldeles för gammal för att fortfarande inte veta vad jag vill "bli när jag blir stor" (jag är 33 år)...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 701
Senast: starcraft
·
Skola & Jobb Hej alla på buke. Hoppas någon kan ge lite stöttande råd till mig! Läs nedan... Jag har en socionomexamen och valet av den...
2
Svar
25
· Visningar
3 310
Senast: anonymys22
·
  • Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 304
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Hur funkar det egentligen? Jag hoppade av gymnasiet efter första året och började jobba, på grund av skoltrötthet och allmänt dåligt...
Svar
3
· Visningar
2 161
Senast: DeadSerious
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp