Jobbar du med det du är utbildad till?

Jobbar du med det du är utbildad till?

  • Ja

    Röster: 141 65,6%
  • Nej

    Röster: 60 27,9%
  • Annat

    Röster: 14 6,5%

  • Antal omröstningsdeltagare
    215

TheRedLightning

Trådstartare
Igår diskuterade vi något rätt intressant på lunchrasten. Vi kom in på ämnet via att ungdommar ska veta/välja tidigt vad de vill utbilda sig till och oftast har man ingen aning om vad man vill bli i den åldern.
Då sades det att om man tog ett gäng svenskar så skulle det vara rätt många som inte jobbar med det de är utbildade till.

Jag själv faller till den kategorin på sätt å vis, visst jag är numera utbildad lastbilschaufför, men det var inget jag läste/pluggade till i gymnasiet eller högskola. Jag läste estetisk bild och form på gymnasiet, senare grafisk designer och webbutveckling på högskolan. Jobbar dock inte som det längre.

Är det vanligt att svenskar inte jobbar med det de är utbildade till och i så fall varför?
Vad säger ni?
 
Senast ändrad:
Jag är utbildad djursjukskötare men jobbar i dag som lärare. Är dock snart även färdig yrkeslärare bara jag får tummen ur och gör klart exjobbet.
 
Svårt att svara på. Jag är utbildad statsvetare men arbetar som KAM av utbildningar kopplade till våra samhällsfunktioner, så både ja och nej. Jag tänker att inom många akademiska inriktningar så arbetar många inom snarlika eller närliggande arbeten, eller arbeten som inte direkt har med ämnet att göra men kunskapen är värdefull. Det är exempelvis ytterst få statsvetare som i slutändan arbetar som just statsvetare, politiskt sakkunnig osv.
 
Beror på hur man ser det. Är utbildad massageterapeut men jobbar på hundcenter. Går dock utbildningar hela tiden relevanta för mitt jobb så jag är ju inte helt outbildad sas.
 
Både ja och nej. Jag har läst ekonomi och personaladministration på gymnasiet och det är ju lite det jag gör i familjens företag.

Kör inte buss längre men jag vet inte om man räknar det som ”utbildning”.