Jobbar vidare....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Varje dag scrollar jag smått desperat fram och tillbaks bland jobbannonserna, bara för att konstatera: “nähä - inget passande idag igen”. Ibland gör jag sökningar i hela Sverige, och då hittar jag ett och annat jobb som låter kul och som skulle kunna passa mig. Men för närvarande är jag inte riktigt i situationen att jag skulle kunna flytta varsomhelst tyvärr, så jag får nöja mig med den lilla känslan av hopp som tänds av att se en rolig annons - “Kanske finns det trots allt nåt roligt jobb åt mig nånstans nångång”…

De passande jobb (och även de “halvpassande”) jag har hittat har jag sökt. Men de har inte varit särskilt många hittills tyvärr, och nu har jag dessutom hunnit få nej på flera av dem.
(Jobb inom kommunen är jag dock fortfarande lite rädd för att söka. Finns det överhuvudtaget nån som jobbar på ett kommunalkontor som trivs?...)

Så jag är kvar på mitt nuvarande jobb. Och räknar minuter.

lcxbAE0hr_4-x7lFrZ7Emst81WQ7HdE5P5LxE_DwYimd6ZhSY0bnp9b1j5ftfSkaHrnjvRFX7ZnUdZEvN2ye2OpJ2nmNTzsYLpXqvXmd7A8P4-OJOup-tcp_gEDVJrv3w7EvJX4x


Men eftersom jag just nu sitter fast där jag sitter så måste jag försöka hitta nåt sätt att försöka stå ut och ta mig igenom dagarna på. Så att jag inte blir helt tokig. För det är tungt att sitta och vantrivas. Måste försöka hitta sätt att mildra mina obehagskänslor på.
Frågan är bara hur.

Jag har i alla fall lyckats förmå mig till att kontakta en telefonterapeut för att prata om mitt förhållandeproblem. Varför är jag så arg och missnöjd hela tiden, varför längtar jag bara bort från mitt förhållande?

Det har varit bra samtal hittills som har väckt många tankar. Men terapeuten pratar om “behov”. Att ilska och vantrivsel kan bli resultatet om jag inte får mina BEHOV mötta. Och jag inser att jag inte är helt hemma på det här… Vaddå BEHOV? Jag äter mat och har tak över huvudet, så det är inte det som saknas. Vad är det för BEHOV hon pratar om? Var kommer de ifrån?

Jag har verkligen ingen koll på det här området. Som jag tolkar det så handlar det om något personlighetsaktigt. Saker som jag VILL och LÄNGTAR efter. Att kunna leva ut att göra saker och ting på “mitt” sätt. Sånt som bara dyker upp inombords, från någon outgrundlig källa. Men jag brukar nog inte tänka på det som att det är något jag måste ta någon direkt hänsyn till. Jag har nog ofta mest anpassat mig efter praktiska förutsättningar och efter att få andra människor att må bra och vara glada. Är det inte det som är poängen, som de flockdjur vi är? Jag förstår inte riktigt den här behovsgrejen. Som att idéer och åsikter som dyker upp nånstans inifrån och känns viktiga för mig, skulle vara något jag behöver leva ut och lämna utrymme för? Jag har sällan sett att vad jag VILL och KÄNNER skulle vara något relevant, om det finns andra behov eller förutsättningar runtomkring.

Jag tänker att när man bor tillsammans med någon så måste man anpassa sig hela tiden, annars funkar det inte. Man måste göra anpassningar, måste ge upp vissa saker som man vill, för att kunna få ihop tvåsamheten. Men dessa ständiga anpassningar får mig nuförtiden bara att allt mer känna irritation och ilska. Och jag förstår inte varför. Tänker att det kanske är en åldersgrej. Att man blir oflexibel med åldern. Och jag skäms för att jag blivit så oflexibel. Samtidigt som jag längtar mig grön efter att kunna få utlopp för alla sidor av mig själv - sidor som jag anpassat bort för att kunna få tvåsamheten att fungera.

Är det det som är “behov”? Sidor av min personlighet som jag varit tvungen att fila bort för att passa in? Saker jag längtar efter att göra, som jag får låta stå tillbaks för att det inte passar in i tvåsamhetslivet? Kanske är det så att när det blir för många sidor av mig själv som får stå tillbaks och anpassas bort, så passerar det tillslut en gräns för vad min personlighet mäktar med, och istället växer ilska och missnöjeskänslor fram?

Det är många tankar som bubblar upp efter samtalen. När jag berättar om mitt liv under samtalen så tänker jag att det till viss del låter som en berättelse om en stackars undertryckt kvinna som anpassar ihjäl sig för att vara en people pleaser. Det konstiga är att det inte är så jag har uppfattat mig själv - långt därifrån! Jag som är så självständig och fri.

...Eller?
 

Varje dag scrollar jag smått desperat fram och tillbaks bland jobbannonserna, bara för att konstatera: “nähä - inget passande idag igen”. Ibland gör jag sökningar i hela Sverige, och då hittar jag ett och annat jobb som låter kul och som skulle kunna passa mig. Men för närvarande är jag inte riktigt i situationen att jag skulle kunna flytta varsomhelst tyvärr, så jag får nöja mig med den lilla känslan av hopp som tänds av att se en rolig annons - “Kanske finns det trots allt nåt roligt jobb åt mig nånstans nångång”…

De passande jobb (och även de “halvpassande”) jag har hittat har jag sökt. Men de har inte varit särskilt många hittills tyvärr, och nu har jag dessutom hunnit få nej på flera av dem.
(Jobb inom kommunen är jag dock fortfarande lite rädd för att söka. Finns det överhuvudtaget nån som jobbar på ett kommunalkontor som trivs?...)

Så jag är kvar på mitt nuvarande jobb. Och räknar minuter.

lcxbAE0hr_4-x7lFrZ7Emst81WQ7HdE5P5LxE_DwYimd6ZhSY0bnp9b1j5ftfSkaHrnjvRFX7ZnUdZEvN2ye2OpJ2nmNTzsYLpXqvXmd7A8P4-OJOup-tcp_gEDVJrv3w7EvJX4x


Men eftersom jag just nu sitter fast där jag sitter så måste jag försöka hitta nåt sätt att försöka stå ut och ta mig igenom dagarna på. Så att jag inte blir helt tokig. För det är tungt att sitta och vantrivas. Måste försöka hitta sätt att mildra mina obehagskänslor på.
Frågan är bara hur.

Jag har i alla fall lyckats förmå mig till att kontakta en telefonterapeut för att prata om mitt förhållandeproblem. Varför är jag så arg och missnöjd hela tiden, varför längtar jag bara bort från mitt förhållande?

Det har varit bra samtal hittills som har väckt många tankar. Men terapeuten pratar om “behov”. Att ilska och vantrivsel kan bli resultatet om jag inte får mina BEHOV mötta. Och jag inser att jag inte är helt hemma på det här… Vaddå BEHOV? Jag äter mat och har tak över huvudet, så det är inte det som saknas. Vad är det för BEHOV hon pratar om? Var kommer de ifrån?

Jag har verkligen ingen koll på det här området. Som jag tolkar det så handlar det om något personlighetsaktigt. Saker som jag VILL och LÄNGTAR efter. Att kunna leva ut att göra saker och ting på “mitt” sätt. Sånt som bara dyker upp inombords, från någon outgrundlig källa. Men jag brukar nog inte tänka på det som att det är något jag måste ta någon direkt hänsyn till. Jag har nog ofta mest anpassat mig efter praktiska förutsättningar och efter att få andra människor att må bra och vara glada. Är det inte det som är poängen, som de flockdjur vi är? Jag förstår inte riktigt den här behovsgrejen. Som att idéer och åsikter som dyker upp nånstans inifrån och känns viktiga för mig, skulle vara något jag behöver leva ut och lämna utrymme för? Jag har sällan sett att vad jag VILL och KÄNNER skulle vara något relevant, om det finns andra behov eller förutsättningar runtomkring.

Jag tänker att när man bor tillsammans med någon så måste man anpassa sig hela tiden, annars funkar det inte. Man måste göra anpassningar, måste ge upp vissa saker som man vill, för att kunna få ihop tvåsamheten. Men dessa ständiga anpassningar får mig nuförtiden bara att allt mer känna irritation och ilska. Och jag förstår inte varför. Tänker att det kanske är en åldersgrej. Att man blir oflexibel med åldern. Och jag skäms för att jag blivit så oflexibel. Samtidigt som jag längtar mig grön efter att kunna få utlopp för alla sidor av mig själv - sidor som jag anpassat bort för att kunna få tvåsamheten att fungera.

Är det det som är “behov”? Sidor av min personlighet som jag varit tvungen att fila bort för att passa in? Saker jag längtar efter att göra, som jag får låta stå tillbaks för att det inte passar in i tvåsamhetslivet? Kanske är det så att när det blir för många sidor av mig själv som får stå tillbaks och anpassas bort, så passerar det tillslut en gräns för vad min personlighet mäktar med, och istället växer ilska och missnöjeskänslor fram?

Det är många tankar som bubblar upp efter samtalen. När jag berättar om mitt liv under samtalen så tänker jag att det till viss del låter som en berättelse om en stackars undertryckt kvinna som anpassar ihjäl sig för att vara en people pleaser. Det konstiga är att det inte är så jag har uppfattat mig själv - långt därifrån! Jag som är så självständig och fri.

...Eller?
Om jag var du (mitt tycke alltså) så skulle jag;
Fortsätt att kolla på jobb, och skicka ditt CV till företag i närheten. Ett tu tre så har de en position ledig och ditt CV framför sig. Prova LinkedIn och kolla på företags webbsidor, ibland finns inte jobben på jobbsökssiter. Låt bekanta och vänner veta att du söker jobb, de kanske känner någon som känner någon.

Du spenderar en stor tid av din vakna tid på jobbet (gemene man iaf) och att inte trivas påverkar både kropp och knopp.

När jag bytte jobb för 3 år sedan gick jag från ångestladdad till glad och stabil. Väl värt.

Relationer är komplicerade saker som kan vara lika underbara som jäkligt irriterande... tror det är viktigt att hamna på rätt sida vågskålen.
 
(Jobb inom kommunen är jag dock fortfarande lite rädd för att söka. Finns det överhuvudtaget nån som jobbar på ett kommunalkontor som trivs?...)
Så fördomsfullt. Självklart är inte trivselfaktorn generellt mindre inom kommunal förvaltning än någon annanstans. Det som kan skilja från näringslivet är, på handläggarnivå, att anpassningen till den politiska styrningen kan upplevas som svår. Men för t ex olika former av administrativa assistenter, som jag gissar att du siktar mot, märks det förmodligen inte alls.
 
Varför skulle inte folk trivas på en kommun? Jag har jobbat 9 år i kommunal verksamhet och de flesta av mina kollegor, både unga och äldre jobbar många år i en kommun, antingen i samma kommun eller så byter man kommun pga löneläge osv.
Ofta jobbar man "länge" i en kommun för det tar en stund att lära sig alla vägar, allt från lagar, handlingar, bereda ärenden till politiken osv.
Självklart trivs jag inte varje sekund på jobbet, det är jäkligt svårt att jobba i ett verksamhetsområde som inte är prioriterat (o jag är ensam i området också) och det är jag som ska "slå mig fram" till politiken och berätta för de att de borde satsa på det jag vill. Men det är också en otrolig resa, från att jag varit sjukligt blyg, asocial osv till att faktiskt börja våga ta för mig även om det kommer smällar då och då.

Den politiska styrningen märks självklart på alla nivåer i kommunen, det är de som beslutar om budget, inriktning osv.
 
Den politiska styrningen märks självklart på alla nivåer i kommunen, det är de som beslutar om budget, inriktning osv.
Om det där var menat till mig så menade jag alltså att det inte är administrativa assistenter som tar samarbetet/gnisslet med politiken när det gäller beslutens innehåll.
 
Min svåger fortsatte att jobba till han var 70 för det var så roligt och han ville slutföra sitt projekt själv. Han trodde väl inte att nån yngre skulle klara av det. Inom skolbyggnadssektorn så det finns väl fler som är utbildade.
 
Angående att arbeta inom kommun så var min mening absolut inte att klanka ner på någon annans arbetsplats. Och jag är glad och tacksam över vittnesmål om att det kan gå att trivas även inom kommunen. Men de vänner och bekanta jag har som jobbar eller har jobbat inom kommun berättar alla om att man på ena sidan har ett gäng ständigt missnöjda kommuninvånare som aldrig tycker att något är bra, och på andra sidan har man ett gigantiskt regelverk och en alldeles för snäv budget för att kunna göra det man skulle ha velat göra för att göra ett bra jobb, plus ständiga nedskärningar ovanpå det. Det blir som att försöka jobba med bakbundna händer.

Jag sökte en gång ett jobb på en kommun. De ville ha mig och jag blev erbjuden tjänsten. Men nånting i magkänslan skrek "nej!", och jag tackade faktiskt nej till jobbet - trots att jag var i stort behov av nytt jobb. Några år senare träffade jag en person som hade jobbat inom den kommunen och kände till den del där jag hade sökt jobb, och personen grattade mig till att ha tackat nej till jobbet och vittnade om att det var fruktansvärt att jobba där med dåliga chefer och mycket dålig stämning och trivsel (kanske var det något jag kände vibbarna av när magkänslan sa nej?....).

Därför är jag lite skrämd. Men å andra sidan har jag haft mängder av dåliga jobb både inom privat och statlig sektor, så det har väl egentligen inte med arbetsgivaren att göra överhuvudtaget. Bara det att av de människor jag har träffat så har det inte varit en enda som har kunnat rekommendera att jobba på en kommun, därav min skepsis. Jag är som sagt glad för om det finns vittnesmål om det motsatta, och kanske ska jag börja våga söka jobb även på kommunkontor igen om jag ser nån passande tjänst som dyker upp...
 
Jag har själv aldrig jobbat kommunalt men skulle inte dra mig ett ögonblick för det. Missnöje med enskilda arbetsplatser möter man ju överallt och snäva budgetar och nedskärningar är sannolikt minst lika vanligt inom näringslivet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att utbilda mig vidare. De utbildningarna jag har sedan innan är inget att ha om jag vill kunna tjäna mer än...
Svar
5
· Visningar
944
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 302
Senast: Enya
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 029
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Jag är stolt och måste få skryta lite och eftersom ingen i vanliga livet känner till mina problem så får ni lyssna på det! Jag har...
2
Svar
20
· Visningar
1 453
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp