Jobbdilemma!

Petronilla

Trådstartare
Jag arbetar som Väktare/Receptionist och efter en upphandling LOU så har vi förlorat kontraktet på företaget som jag är stationerad på.

Kunden som jag sitter hos är jättenöjd med mitt arbete och vill att jag ska byta uniform. De frågade mig om jag kunde tänka mig det och jag sa att jag kunde överväga det om jag fick ett bra erbjudande. Detta var för 14 dagar sedan och jag har inte hört ett knyst från det nya företaget. Dock har jag på Kundens inrådan skickat in en ansökan.

Men nu börjar jag dra öronen åt mig. Allt ska vara klart den 1 september då de tar över men minussidorna är så många.
1 De har inte kontaktat mig ännu och visat intresse för att få över mig.
2 De är ett litet bolag. Det kommer kanske bli svårt att VABBA på kort notis.
3 Det är ett litet bolag. Det kommer kanske vara svårt att få ledigt.

Det är så svårt att ta ställning till det när man inte har hört något och jag vill faktiskt inte ligga på dem utan vill ju bli uppvaktad?
 
Sv: Jobbdilemma!

Jag har inga direkt bra råd, men rent spontan:

1. Den enda upphandling jag varit med om på nära håll som vi förlorathade det nya bolaget lovat kunden att plocka över en viss procent av de gamla väkrarena - det gjorde de inte. Å andra sidan var det stort bolag till stort bolag, de kanske hade personal att omplacera? Å andra sidan kan det vara svårt att få en bra tjänst inom företaget nu, iaf på mitt bolag.

Har lite mer funderingar men är på väg ut, återkommer. :)
 
Sv: Jobbdilemma!

Ser att jag svarat lite otydligt. Det jag menade med det sista var att på mitt bolag har det varit svårt att få tag i en ny bra tjänst, och några vars tjänster försvunnit (ffa när vi förlorat något objekt och många ska omplaceras samtidigt) har inte haft mycket att säga till om allt gällande nytt objekt utan har fått ta vad som finns mer eller mindre. Jag har tyvärr ingen erfarenhet av mindre bolag, men har de färre behovare kan det såklart bli grinigt vid vabb eller ledighet. Å andra sidan är ju det enligt min erfarenhet vara sisådär vid större bolag med beroende på planerare.

Du kan ju ringa till den ansvarige på det lilla bolaget och se vad de säger? Samt kolla med ditt nuvarande jobb vad de har för tjänster att erbjuda. Så du vet lite mer vad du har att ta ställning till. :)
 
Sv: Jobbdilemma!

Tack för din input. Företaget jag arbetar för är stoort och något jobb vaskar de nog fram!
 
Sv: Jobbdilemma!

Det jag tänker på är om du vill byta bolag? Då tycker jag inte att du ska sitta och vänta på att bli uppvaktad uta lyft luren och ring. En ansökan försvinner så lätt i mängden och din situation är ju lite speciell. Sedan så ska man aldrig underskatta möjligheten att den hamnar i skräpposten, försvinner i postgången eller den som tar emot ansökan har massor att göra och inte prioriterar rekrytering just nu.

Jag skulle ringa och berätta hur situationen såg ut för att poängtera att kunden verkligen vill ha dig kvar. Sedan kan man ju se om de kan ge dig ett bra erbjudande. Om du tar en muntlig kontakt med dem så får du dessutom en bättre känsla för om du vill byta.
 
Sv: Jobbdilemma!

Liknande hände en bekant till mig nu i vår. Fast här var det stora bolag det handlade om. Men trots att det var kart redan i höstas att det skulle bytas bolag så fick inte min bekant klart med byte förrän bara någon vecka innan. Hans referenser fick reda på det innan han fick det.
Dessutom handlade om att han blev platsansvarig i det nya bolaget. Men som sagt det gick inte fort för honom att få reda på om han skulle byta uniform eller inte.
 
Sv: Jobbdilemma!

Jag är så osäker på om jag verkligen vill byta företag och tycker nog att det är dax att gå vidare. Det är ju ganska bra att byta arbetsplats lite då och då. Vi får se vad som händer.
 
Sv: Jobbdilemma!

Jag bytte från ett litet bolag till ett stooort för ett par år sedan (och har aldrig ångrat mig en sekund). Min erfarenhet är att det är lättare att få jobb (timmar) i de stora bolagen än i de små. (Men det är kanske självskrivet.) Jag kan ju bara tala för mig själv, men jag känner mig tryggare i min anställning på jätten än på den mindre firman.

Tycker det är lite märkligt att det lilla bolaget inte hört av sig. Tänker att de borde kasta sig över dig som redan är utbildad och dessutom inte behöver lära på objektet. Vill du gå över, så kontakta dem per telefon - det hade jag gjort! Som någon säger så kanske din ansökan försvunnit i mängden.

Vet din nuvarande arbetsgivare om att du funderar på att gå över? (Jag tänker att du kanske kan förhandla dig till något nytt trevligt objekt inom samma firma om de riskerar att bli av med en god medarbetare.) Fast det är kanske bara i min lilla lala-värld.

Lite virrigt, men där fick du mina tankar.
 
Sv: Jobbdilemma!

Tack Nordthor. Jag har pratat med min egen firma och för tillfället finns det inget, jag kommer få hoppa runt lite. Men det löser sig.
Jag vill INTE jaga det andra företaget utan låter dem komma till mig och som du skriver så borde de hoppa jämnfota över att jag redan kan objektet. Men det är bara att sitta i båten och följa vågorna. Allt ordnar sig tillslut.
 
Sv: Jobbdilemma!

Allt ordnar sig tillslut.
Ja det är HELT rätt inställning!
Jag har bestämt mig för som nyutexad att se till att få jobba kvar på mitt sommar jobb. Skaffa mig lite mer kött på benen, och sedan jaga löneökningar.
Om jag vore i dina kläder skulle jag inte "ragga" på det nya företaget, men väl ringa och höra om jag var någon av de som de tänkt sig. Om svaret var svävande- skit på Er. Om svaret var ja, skulle jag förbereda mig noga och väl för löneförhandling och extra förmåner. Vill de inte anställa dig för du vill ha mer lön, så har du ju kvar din anställning på ditt gammla företag. Om du sedan ändå känner att du vill flytta på dig, se dig om efter ett nytt arbete och löneförhandla igen:)
gulan
 
Sv: Jobbdilemma!

Tack Gulan och alla andra.

Jag gjorde som ni sa och ringde till säljaren som jag fick anmodan att söka tjänsten av och han sa att de inte har glömt mig, men eftersom de inte har fått kontraktet påskrivet så ligger de lågt. Bra att jag har fått ett svar i allafall.....
 
Sv: Jobbdilemma!

Nu händer det spännande grejer... Företaget som har vunnit budgivningen har blivit uppköpta:) Men inte av mitt företag:( Men det är ett större företag och det känns ju bra! Får se när det kommer något bud till mig!
 
Sv: Jobbdilemma!

Jag fick ett skambud av dem och valde att tacka nej. samt magkänslan sa att jag inte ville arbeta för dem. kunden är ledsen men jag tycker att det är skönt att äntligen tagit ett beslut. Så nu går jag vidare mot en resurstjänst på det företag som jag är anställd på.

Tack för alla fina inputs.
 
Sv: Jobbdilemma!

Det låter klokt, skambud + magkänsla är ju inget man vill påbörja en ny anställning med. Hoppas att du hittar en ny bra tjänst snart! :)
 
Sv: Jobbdilemma!

Hoppas du blir nöjd med beslutet :)

Sitter själv i samma båt, då vi förlorat upphandlingen på min kund. Om jag väljer att gå över blir det ett sätt att behålla lönegruppen, stannar jag kvar på företaget förlorar jag den. Lägg dessutom på att vi förlorade kunden som min sambo också jobbade på så blir det hela en fin soppa..
 
Sv: Jobbdilemma!

Resurs är väl toppen? (Eller?)

Jag kör som allt-i-allo där jag jobbar. Omväxling förnöjer ;)
 
Sv: Jobbdilemma!

Iaf i mitt företag är resurs toppen om du har rätt planerare och chef, men värdelöst om man har kassa dito. Jag har varit med om att kassa planerare googlat fram hemnummer till resurser och ringt dem mitt på dagen. Mellan två nattpass. :grin: Samma resurs var inte en minut i sitt område på flera månader, utan lånades ut till extrabevakningar på andra sidan stan hela tiden, tills hen sa upp sig. Förmodligen målet ovanifrån. Plus att min erfarenhet från mitt företag är att du som resurs (oavsett typ av planerare du har) förväntas kunna kasta om arbetstiderna flera timmar åt olika håll i princip utan förvarning.
 
Sv: Jobbdilemma!

Ja, det där med att skifta dag- och nattpass hej vilt är väl kanske inte det bästa eller roligaste man kan göra :crazy: Som du säger så gäller det att ha bra folk "ovanför" sig.

Själv har jag tur med mitt "hoppande". Kör mest dag, men kan längta ihjäl mig till natten ibland :p.
 
Sv: Jobbdilemma!

Nej alltså det var en nattresurs, men planeraren ignorerade att personen ville ha infon via mail och ringde hen 12 på dagen mellan två nattpass. Med ett framgooglat hemnummer resursen med flit inte lämnat till företaget. Hoppa mellan dag och natt undviker de för det mesta. :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp