Jobben som lyser med sin frånvaro

Läs inte om du inte vill slösa din tid.

Jag hittar inga bra jobb att söka. Jag har bokmärkt 3 jobb på af just nu, men jag vill inte ha något av dem. Dessutom är jag nog inte kvalificerad.

Jag vet inte riktigt hur jag ska lösa problemet med att inte ha tillräckligt med pengar. Funderade på om jag skulle hyra ut rum men vid närmare eftertanke så vill jag nog inte det. Känner att det blir trångt i badrum och kök. Kanske via airbnb, men då vet jag inte hur man löser gästernas behov att äta. Kan ju inte ge dem fritt tillträde till mitt kök, som dessutom alltid är stökigt. Vet inte hur andra gör som hyr ut rum. Och hur fan gör jag för att få eget space om jag delar mitt hem med gäster. Har ju liksom ingen dörr till mitt sovrum. Inte mellan hall och kök heller.

Inte kan jag starta eget heller. Dels för att jag är så trött jämnt, men också för att jag i början inte skulle klara mig på det och då går det inte. Jag behöver en fast inkomst från jobb.

Äh fan.
 

När jag var ute och reste senast bodde jag i ett rum som jag hyrde av en privatperson (i dennes hus). Jag hade tillgång till toalett men inte till kök. Istället hade värden ställt in en kokplatta samt vattenkokare på rummet. I korridoren stod ett litet kylskåp som jag också kunde använda. Det fungerade väldigt bra.
 
När jag var ute och reste senast bodde jag i ett rum som jag hyrde av en privatperson (i dennes hus). Jag hade tillgång till toalett men inte till kök. Istället hade värden ställt in en kokplatta samt vattenkokare på rummet. I korridoren stod ett litet kylskåp som jag också kunde använda. Det fungerade väldigt bra.
Aha! Trodde ingen kunde tänka sig sånt.
 
Jag bor också där arbetsmarknaden är mycket begränsad, och det sällan finns lämpliga jobb att söka.
Då jag nyligen suckade över att det varit en tung dag på arbetet utbrast min mamma, som största delen av sitt liv varit hemmafru, och som därtill bor där det finns en mycket större arbetsmarknad "men ta ett annat jobb då!" Jo, man "tar" ju annat jobb så där bara...
 
Jag bor också där arbetsmarknaden är mycket begränsad, och det sällan finns lämpliga jobb att söka.
Då jag nyligen suckade över att det varit en tung dag på arbetet utbrast min mamma, som största delen av sitt liv varit hemmafru, och som därtill bor där det finns en mycket större arbetsmarknad "men ta ett annat jobb då!" Jo, man "tar" ju annat jobb så där bara...
Ja, eller hur. Man får ta det skit som erbjuds.

Jag vill egentligen vara min egen, men det går ju inte som det ser ut nu.
 
Aha! Trodde ingen kunde tänka sig sånt.
När jag reser vill jag bara ha någonstans att sova, och badrum då. Äter gör jag på andra ställen. Vi har ett fristående gästrum som vi ibland lånar ut till vänner och bekanta. Där finns kylskåp och vi kan sätta ut vattenkokare eller kaffebryggare om de vill (det är rätt vanligt att folk som ska med båten tidigt sover över)
 
När jag reser vill jag bara ha någonstans att sova, och badrum då. Äter gör jag på andra ställen. Vi har ett fristående gästrum som vi ibland lånar ut till vänner och bekanta. Där finns kylskåp och vi kan sätta ut vattenkokare eller kaffebryggare om de vill (det är rätt vanligt att folk som ska med båten tidigt sover över)
Låter bra. Då kan jag kanske hyra ut övernattningar ändå.
 
Om jag skulle hyra ett rum för en natt så skulle jag uppskatta pappersmugg, vattenkokare, the, snabbkaffe (mjölkpulver, några sockerbitar i en skål kanske? ) och kanske några skorpor/mariekex, då hade jag överlevt frukost 😁. Mat hade jag ätit ute.
 
Låter bra. Då kan jag kanske hyra ut övernattningar ändå.
Så länge du är tydlig med vad du hyr ut och sätter pris därefter så borde det inte vara några problem. Finns gott om människor som bara söker övernattning. Du kan ju själv styra när och hur mycket så då kan du helt enkelt avstå de perioder när du känner att det kanske blir för mycket att ha gäster i rummet.
Prova! Det kanske blir bättre än du tror☺️
 
Senast ändrad:
En gång om året hyr jag och en kompis ett rum med 2 sängar, kylskåp, vattenkokare, och där toalett + dusch delas med ett annat rum. Vi bor där i 10 dagar och det fungerar hur bra som helst! De två rummen har dock en gemensam ingång separat från huset, vilket också är ett plus för då minimeras risken att man stör varandra.
 
Jag har bott inneboende utan kök. Det var under ca 6 månader. Hyresvärden hade ställt in en kokplatta, vattenkokare och senare en micro. Diskade gjorde jag i badrummet (hade eget).
I början fanns ingen kyl eller frys så jag gick till jobbet på kvällen och värmde mat som jag hade i vårt kök där.
Efter ett tag köpte hv ny kyl o frys till sig själva och flyttade ner den gamla till källaren utanför mitt rum.
Rummet jag bodde i var kombinerat extra gästrum/förråd, så ibland knackade de på när de behövde något därifrån.
Det funkade. Men var ju tillfälligt.
 
Så länge du är tydlig med vad du hyr ut och sätter pris därefter så borde det inte vara några problem. Finna gott om människor som bara söker övernattning. Du kan ju själv styra när och hur mycket så då kan du helt enkelt avstå de perioder när du känner att det kanske blir för mycket att ha gäster i rummet.
Prova! Det kanske blir bättre än du tror☺️
Jamen, exakt!
 
Tänker att det ju är ett orosmoment för dig med ekonomin. Det finns x antal sätt att dra in lite extrapengar och jämför man dem så kanske detta är ett av de enklare sätten?
Menar inte att det alltid är toppenkul att ha inneboende men i förhållande till att tex jobba extra mycket, när du befinner dig i din nuvarande situation så kanske att hyra ut ett rum är det som sliter minst på dig?
 
Tänker att det ju är ett orosmoment för dig med ekonomin. Det finns x antal sätt att dra in lite extrapengar och jämför man dem så kanske detta är ett av de enklare sätten?
Menar inte att det alltid är toppenkul att ha inneboende men i förhållande till att tex jobba extra mycket, när du befinner dig i din nuvarande situation så kanske att hyra ut ett rum är det som sliter minst på dig?
Ja, får jag in lite extra pengar den vägen så slipper jag ta så mycket av sparkapitalet.
 
Ja, får jag in lite extra pengar den vägen så slipper jag ta så mycket av sparkapitalet.
Har du funderat mer på skrivande? Blogg etc? Tänker på sånt där med läsarfrågor till tidningar inom trädgård och odling. Skulle inte det kunna vara något? Då slipper du tänka ut en massa ämnen att skriva om utan får en fråga som besvaras.
Kanske är ett svårt uppdrag att få men hade jag varit du skulle jag anmäla mitt intresse till alla tidningar och hemsidor jag kan komma på☺️ Man vet aldrig!
 
Har du funderat mer på skrivande? Blogg etc? Tänker på sånt där med läsarfrågor till tidningar inom trädgård och odling. Skulle inte det kunna vara något? Då slipper du tänka ut en massa ämnen att skriva om utan får en fråga som besvaras.
Kanske är ett svårt uppdrag att få men hade jag varit du skulle jag anmäla mitt intresse till alla tidningar och hemsidor jag kan komma på☺️ Man vet aldrig!
Ja, men i och med att jag inte kan tjäna några pengar på skrivandet så saknar jag morot att göra det. Fick ihop två mindre artiklar till en blogg för ett tag sen, men sen tog det stopp.

Jag är heller inte peppad på att skriva till tidningar. Läsarfrågor i tidningar skulle jag inte klara av. Så kunnig är jag inte.
 
Jag fick frågan igår om jag inte kunde tänka mig att jobba som lärare. Hon som sa det menade på att jag är så kunnig. Men jag har verkligen inte kompetensen. Behöver väl som minimum vara trädgårdsmästare för att kunna undervisa. Men sen saknar jag nog ändå personlig lämplighet.
 
Jag fick frågan igår om jag inte kunde tänka mig att jobba som lärare. Hon som sa det menade på att jag är så kunnig. Men jag har verkligen inte kompetensen. Behöver väl som minimum vara trädgårdsmästare för att kunna undervisa. Men sen saknar jag nog ändå personlig lämplighet.
Frågan är väl först och främst vad du menar med "lärare"? Lärare på t.ex. kvällskurs på ett studieförbund kunde kanske funka, för där finns väl inga formella krav vare sig på utbildning eller kursupplägg. Men om du menar lärare på t.ex. gymnasium lär det ju vara något helt annat.
Men, ja, att kunna mycket är verkligen inte synonymt med att kunna förmedla kunskapen till andra.
 
Frågan är väl först och främst vad du menar med "lärare"? Lärare på t.ex. kvällskurs på ett studieförbund kunde kanske funka, för där finns väl inga formella krav vare sig på utbildning eller kursupplägg. Men om du menar lärare på t.ex. gymnasium lär det ju vara något helt annat.
Men, ja, att kunna mycket är verkligen inte synonymt med att kunna förmedla kunskapen till andra.
Jag menar ingenting. Det var hon som menade. Och jag tror hon menade att vara lärare på en motsvarande utbildning som vi gick tillsammans. Jag inser själv att jag inte är lämplig.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 421
Senast: Gunnar
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 137
Senast: Whoever
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 082
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 070
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp