Bukefalos 28 år!

Jobbig 3-åring

S

saharis

Har ett 3-årigt sto som jag tänkte delta i 3-årstestet med nu i maj. Finns det någon som har tips på hur jag ska gå tillväga för att få henne att sluta slänga med huvudet överallt (hon är riktigt jobbig då hon slänger med huvudet vid tränsning, när hon ska stå still och dyl.) och få "respekten" så att hon inte springer över en när man tränar på att visa henne för hand. Hon är ingen nervig häst utan väldigt trygg och stabil i övrigt tacksam för råd:)
 
Sv: Jobbig 3-åring

Kolla tänderna som föregående person också säger. Min häst hade liknande problem som liten. Träna, träna, träna från marken. Ha tålamod, var lugn och håll på tills det sitter. Inga långa pass, då unghästar lätt blir trötta i huvudet, men lite varje dag är bra tycker jag.
 
Sv: Jobbig 3-åring

Jag har också ett sto som gärna slänger med huvudet. Inte så mycket vid tränsningen utan när man ska ta av det och när man borstar hennes man eller om ska klippa den. Hon blir helt tokig när man klipper den :confused: så just nu har hon ett fint zickzack mönster i sin man... och glöm det där med att försöka rycka den, om hon är tokig vid klippning av den så kan ni kanske lista ut hur det går när man försöker rycka den...

Men iaf när jag ska tränsa av henne så ger jag mig inte huvudet ska vara stilla när tränset ska av. Det är bara att träna och träna.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
3 961
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag ska köpa min första häst och är ganska ny i min ridning. Framförallt vill jag ha en trygg häst att rida ut i skogen med. Jag...
Svar
13
· Visningar
1 481
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 610
Senast: liiinnea
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 666
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp