jobbig att leda

S

smiling_sun

min lilla unghäst har den senaste tiden varit jobbig att ta in och ut från hagen. Igår t.ex. så skulle en annan tjej ta in honom. Då hade han kört ned huvudet och börjat sparka vilt med framhovarna och trängde ut henne i diket. Så har han även gjort med mig ett par gånger, bara slängt huvet åt höger och siktat frambenen på mig. Han är väldigt så att han ska testa alla nya människor han träffar, men snart är det ingen som vill ta hand om honom längre. Hur ska jag göra för att få honom att uppföra sig? :confused:
 
Hur gammal är din unghäst? Hingst eller valack?

Det är ju så att unghästar (precis som barn, valpar etc) har sina perioder då det ska bråkas eller kanske vara rädd för allt! Unghästar har ju mycket energi och behöver få utlopp men för den sakens skull vill man ju att den ska gå ordenligt när man leder den.

Det är bara att vara bestämd och konsekvent! Ge dig inte. Träna på. Ut och gå mycket (i skog och mark, runt husknutarna etc) för att stimulera unghästens nyfikenhet.

Lycka till!
 
Tack! Han är bara 2,5 år och har, som du säger, perioder där han är på sånt humör. Jag trror inte att han menar att skada utan vill bara busa. Men jag är rädd för att han ska skada de andra pesonerna som ibland leder honom och som kanske inte är så bestämda som man måste vara mot honom. Sen tror jag inte att det är så bra när han tränger ut en gengom att trycka sig på mig.. men det försvinner kanske med tiden.. *suck*
 
Man får vara bestämd och vissa vem det är som bestämmer. Tror inte att hästen vill skada någon men bara "testa" gränserna lite. Men visst, det är inte kul om någon blir skadad av misstag. Men vissa vem som betsämmer och ge den tid det tar, det går säkert över med tiden. Lycka till.
 
Det finns lite övningar som går att göra redan nu...
När du går med hästen, så antar jag att han går vid din sida, och börjar han att trilskas och vill knuffa väck dig, ta grimskaftet( ett långt grimskaft, där du använder slutet av grimskaftet) och veva mot honom, som om du ska veva bort en irriiterande fluga och så fort han slutar ,slutar du och berömmer honom. Vill han springa iväg förbi dig, så lägg en volt och händer det igen, lägg en volt, jag lovar att hästen tycker det är jobbigt att lägga volter

Det gäller hela tiden att göra det jobbigt för hästen när den inte lyder, så att hästen tillslut väljer att gå bredvid dig av fri vilja, för där kan man gå lugnt, och den lär sig att inte gå på dig genom att du visar, Här går faktiskt jag!

En liten fräck kille, men du måste göra något åt det nu, för det blir inte bättre, han måste lära sig från början hur man hanteras.

Hoppas du provar det,

Lycka till!!
 
Använd hjälm och ridväst,en olycka händer så snabbt.Bara ett gått råd. :bow:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 341
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
3 935
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 609
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 115
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp