Jobbig brunst

Buck

Trådstartare
Hästen min är super trevlig och cool 99% av tiden, men hon brunstar som bara den så fort det kommer nya hästar till stallet vilket tyvärr är ganska så ofta nu iom att stallet tar in ston för fölning och semin nu. Hon går med 2 valacker på lösdrift och det är en stabil flock, är hagarna runtom som ändras.
Dvs kan vara precis som vanligt på ute turen men börja skvätta och vara helt okontaktbar när man kommer in på ridbanan för att det går nya hästar en bit bort...

Finns det ngt tillskott som kan hjälpa henne? Är ju inte roligt att brunsta hela tiden :/
 
Att gå i brunst så som din häst gör är helt naturligt när det kommer nya hästar men det är såklart olika hur de reagerar och hur starkt de reagerar. Ett sto som brunstar "får lov" att komma in i flocken på ett helt annat sätt än ett sto som inte gör det. Nu pratar jag alltså om naturliga vilda flockar men även våra tamhästar reagerar likadant. Jag tror inte att något tillskott hjälper i det läget utan det är att hon får slippa problemets orsak som lär hjälpa. Svårt att få till det förstår jag men jag tror inte att något annat hjälper.
 
Hästen min är super trevlig och cool 99% av tiden, men hon brunstar som bara den så fort det kommer nya hästar till stallet vilket tyvärr är ganska så ofta nu iom att stallet tar in ston för fölning och semin nu. Hon går med 2 valacker på lösdrift och det är en stabil flock, är hagarna runtom som ändras.
Dvs kan vara precis som vanligt på ute turen men börja skvätta och vara helt okontaktbar när man kommer in på ridbanan för att det går nya hästar en bit bort...

Finns det ngt tillskott som kan hjälpa henne? Är ju inte roligt att brunsta hela tiden :/
Jag säger också Oestress. Jag ger det mellan mars och oktober och det gör att min häst blir lugnare och gladare. Den finns i två varianter, en med karens och en utan ( jag kommer inte ihåg vad den heter).
Effekten är olika på olika individer så det enda sättet är att prova och se hur just ditt sto reagerar. Finns både i pulver och flytande, det flytande luktar mindre gott men min häst älskar det.
 
Att gå i brunst så som din häst gör är helt naturligt när det kommer nya hästar men det är såklart olika hur de reagerar och hur starkt de reagerar. Ett sto som brunstar "får lov" att komma in i flocken på ett helt annat sätt än ett sto som inte gör det. Nu pratar jag alltså om naturliga vilda flockar men även våra tamhästar reagerar likadant. Jag tror inte att något tillskott hjälper i det läget utan det är att hon får slippa problemets orsak som lär hjälpa. Svårt att få till det förstår jag men jag tror inte att något annat hjälper.
Ja jag vet varför hon brunstar såhär men det känns överdrivet när hon gör det för hästar som går 50m bort från ridbanan och som hon inte ser från hagen.
Hon blir ju också spänd och oroad av detta så att kunna dämpa hennes brunst något ser jag som en hjälp för hästen.
 
Ja jag vet varför hon brunstar såhär men det känns överdrivet när hon gör det för hästar som går 50m bort från ridbanan och som hon inte ser från hagen.
Hon blir ju också spänd och oroad av detta så att kunna dämpa hennes brunst något ser jag som en hjälp för hästen.
Visst känns det överdrivet och självklart vill man hjälpa sin häst. Jag menar bara att beteendet är naturligt och kan vara svårt att få bort med hjälp av tillskott. Att själva problemets orsak, att det kommer nya hästar hela tiden, är det som behöver förändras och det förstår jag såklart är svårt att ordna.
 
Hej ! Stoppy Mare från Dobson & H***** Vet ej om man får skriva ut namnet på de som säljer. Det fungerade superbra. Det var ett sto som måste ledas (konvalescent) och hon blev jättelugn då hon annars var lite hoppig vid brunst. Jag säljer den jag har för hon fick tyvärr somna in, på grund en allvarlig sparkskada.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 911
Senast: Stereo
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
867
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 089
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 310

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp