jobbig häst...

B

**BORTTAGEN**

min häst är jätte jobbig! hon bockar,sticker iväg ibland och ibland stannar hon bara och absolut inte vill gå framåt. någon som vet vad man ska göra? bara stå ut eller? :confused:
 
Första bilden som kom upp i mitt huvud var;

Hästen har ont i ryggen...
Kolla igenom sadeln, och ryggen är mitt tips.
 
Vad är det för häst?
Hur gammal är den?
Hur länge har du ridit den?
Hur är den med andra ryttare?

:p
 
bocka och sticka iväg är ju olater som hästar lätt kan lägga sig till med om de märker att de kommer undan arbete på det viset. Men om den stannar och vägrar gå, verkar det klart som ett tecken på att den känner obehag på nåt sätt!
 
Om man vänder på det hela - står din häst bara ut med dig?
Kanske tycker hon matte är jättejobbig?

Försök hitta ett mönster, och granska kritiskt alla delar. Häst, ryttare, utrustning, rutiner osv. Ta även hjälp utifrån, så att du får "friska ögon" som kanske ser något annat än du ser. Något stämmer uppenbarligen inte.

OBS Detta är inte menat negativt, du har ju reagerat och nästa steg är att agera - dvs göra något åt det. Att ifrågasätta är ett bra första steg.
 
Hej hej!
Jag tycker du ska stå ut, det kommer gå bättre och bättre för varje dag, jag lovar!!! efter som du redan kollat att hon inte har ont. ....
Mv.h --> :angel:
 
Hur gammal är hästen, utbildningsnivå, hur länge har du haft den? Tränar du för någon och isåfall vad säger instruktören?

Jag vill säga: träna ledarskap. Men viktigast av allt är att ta hjälp av en instruktör som kan vägleda dig.

Om du bara är konsekvent så ska du se att det blir bättre.

Lycka till
 
Jag måste hålla med om det nån sa om ledarskap.
Har du provat på NH, i det handhavande med hästar handlar det mycket om att kunna göra sker i harmoni med dig. Du är flockledaren som hästen ser upp till och rättar sig efter.
Man ska kunna hantera hästen lika bra från marken som på hästen, om hästen är trygg med dig och ser dig som en trygg och säker ledare så får du oftast en lugn och trygg häst.

Pröva även westernridning på din häst.
Det går även ut på harmoni mellan häst och ryttare.
Det som är rätt för hästen, är den bekväma och lätta vägen. Hästarna är inte dummaren än att de gör det lätt för sig.
 
Jag tycker nog faktiskt tvärt om från vad du säger. Stanningar är olater men att bocka och skena/rusa i väg kan vara tecken på smärtor.
 
Jag tog hand om en häst som var lika dan, han bockade, rusade slog på en tvärnit och var en ren pain-in-the-***
men sen kom det fram att en tjej gått omkull med honom några veckor tidigare och sadelbommen var av, stackarn hade jätte ont, direkt efter att vi bytt sadel blev han sitt vanliga jag igen och började arbeta utan problem.
Kanske det är något liknande problem för dig och din häst, man kände ingen alls på honom när man klämde på honom så det var bara sadeln!
kram // cicci
 
jag vill bara tilläga att det var bara med mig han gjorde så, med andra ryttare gjorde han ingenting, men jag kom ner så pass mycket i sadeln att det var bara med mig det gjorde ont! :cry:
 
Hästar blir vad man gör dem till, oftast.

Vi har haft flera tillridningshästar som enligt ägarna vart "helt hopplösa och farliga" eller "h*n bara bockar/stegrar/sticker..!"

Grejen är att om man bara sätter sig upp på hästen och tar den som vilken häst som helst, så brukar den bete sig som vilken häst som helst.

En hysterisk mamma kom till stallet för att titta på sin dotters ponny en gång, och hon stog i stalldörren och skrek rakt ut när hon såg att ponnyn blev riden barbacka.
För det var verkligen det värsta man kunde göra på den hästen, den var farlig och vild och hon tänkte minsann inte betala några skador.
Till saken hör att vi hade ridit den ponnyn barbacka i över en vecka, och den var hur cool som helst. :smirk:

Men som sagt, detta gäller ju inte alla hästar.
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 917
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 345
Senast: sorbifolia
·
Ridning Hej! Jag är ny här så vet inte om det är rätt underkategori. Men till min fråga/mitt problem. Jag har otroligt dålig balans, jag...
Svar
7
· Visningar
536
Senast: Elo
·
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 489
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp