Bukefalos 28 år!

Jobbig hanhund

G

Galathea

Cerberus är min första hanhund, jag har alltid haft tikar förut. Han har varit, och är väl fortfarande, en väldigt trevlig hane. Han är inte dum eller bossig, och det är aldrig någon fara att släppa honom med andra hanar. Är en hane dominant så går han bara undan. Han har inget intresse alls av att mäta sig eller sätta emot.

Med tikar har alltid varit bra också. Ibland har han gnisslat lite och luktat lite rumpa men efter en stund har han släppt det och låtit tiken vara eller lekt.

Nu däremot har han plötsligt blivit jobbig. :eek: När han träffar tikar och kastrerade hanar, speciellt vissa, så blir han pipig, lite småstressig och jagar hunden i försök att lukta rumpa. Säger dom ifrån på riktigt så ger han sig, säger dom bara ifrån lite halvdant så gör han det till en rolig lek där han springer fram till dom, puttar på dom med tassen, blir bortjagad och springer tillbaka igen. Då verkar det oftast vara mest för att det är skoj, men med vissa tycks det slå över till stress.

Det här är alltså när han är lös, när han är kopplat bryr han sig inte särskilt.

Hur som helst så har han t.o.m försökt rida på vissa. Oftast bara något juck typ på sidan av hunden eller så, och när jag ryter till så springer han där ifrån. Han vet att han inte får men kan inte motstå. Nu är han långt ifrån värst, jag var vakt åt en av hans kompisar som var betydligt mer hårdhänt än vad han är och senast idag när jag var i rastgården så var den en stor pyreneisk mastiff som försökte rida på mig när jag satte mig på huk för att ta min valp. 55 kg hanhund och där med tyngre än mig. :eek:

Såå. Vad gör man? Undviker tikar? Säger åt honom "hela tiden"? Det känns som det bara blir ännu mer stressigt då. River ner honom om han försöker rida gör jag, men det är sällan jag ens hinner fram för han gör det inte särskilt ihärdigt som många andra tycks göra.

Kan det bero på att det är många löptikar just nu? För han blev könsmogen för rätt länge sedan, han är två år och två månader nu, och har helt plötsligt blivit jobbig. Och det verkar ju som att alla hanhundar som vi träffar på i rastgården har fått spatt dom med.

Kanske ska tillägga att han inte är såå hemsk, det verkar som att många hanar är betydligt värre just nu. De tikar vi träffat har mest tyckt att han är skojig som leker och springer, sen har dom sagt ifrån när det blivit för mycket, sedan fortsatt leka igen. Kommer det en annan hane så ger han upp, då "får" den andra hanen tiken. Men jag skäms ju, vill inte ha en jobbig hane på min tik så jag vill ju knappast att min hane är jobbig mot andras tikar. Knipsa kulor nästa kanske? Men vad är "normalt" liksom? Känns tråkigt att kastrera någon som eventuellt skulle användas i avel. Är han "översexuell" eller är han hyffsat normal hane som hormonerna rusar på för att det är mycket löptikar?

Kanske ska tillägga att han absolut inte beter sig annorlunda i övrigt. Han äter, slappar, gnisslar inte när man är hemma eller är på promenad eller så osv. Det är bara när han ska springa av sig i rastgården och det kommer dit tikar/vissa kastrerade hanar som det verkar slå lite slint.
 
Sv: Jobbig hanhund

Av vad jag läser och av vad jag träffat honom så är han inte ett dugg jobbig!! Min är mycket värre, och rider på "allt" när han blir stressad...

Ofta ser man på dem innan de börjar jucka, jag brukar ropa åt min då, att han ska "leka snällt"

Vissa hundar verkar han dock inte kunna låta bli, han blir jättestressad och alldeles för på, men då går vi bara så får han inte umgås med dem helt enkelt....
 
Sv: Jobbig hanhund

Jo, du såg ju honom där i den där inhägnaden faktiskt. Då var han ju på den schäfertiken en del. Men jag har ju som sagt inget att jämföra med riktigt. Och nu idag tyckte jag han var lite värre, men då var det också lite mer stressig stämning så när jag väl fick tag på honom så kopplade jag honom.

Svårt det där när man inte har några referensramar riktigt. Jag tycker han är jobbig, samtidigt som jag tycker att han nog döms lite hårt av mig eftersom han faktiskt kan släppa det, gå iväg och filosofera på andra sidan, krigar inte med andra hanar osv. Men som sagt, jag vet inte vad jag ska jämföra med så jag tänkte att andra med hanar kanske vet mer. Eller som haft flera och vet vad "spannet" är på ett ungefär. :)
 
Sv: Jobbig hanhund

Skulle inte kastrera, han låter som en lugn hane. Som referensram kan jag nämna min innan kastrering:

Juckade på barnen vid minsta stress/uppspelt lek
vid tillsägelse av ovan scenario tuggade /snuttade han på kuddar och täcken och bet hål till sist
Svårt att slappna av, bet sönder leksaker för barnen
Drog som en galning ute efter dofter
Juckade på allt och alla, kunde inte leka fint
Kunde inte vara ensam' mycket stress och oro, tuggade på tassarna.

Idag är han en annan hund.:love:
 
Sv: Jobbig hanhund

Pratade med tränaren på valpkursen om könsmognad osv. Då pratade hon om att de (oftast) blir fysiskt könsmogna innan 1-årsåldern, men att den mentala könsmognaden (då de kan bli aggressiva mm) brukar komma först i 2-3-årsåldern.

Kan det vara så att han nu blivit mentalt könsmogen? :idea:

Om det är jobbigt och du ändå inte har stora planer på avel känns väl kastrering som en skön lösning för samtliga :idea:
 
Sv: Jobbig hanhund

Håll tummen i ögat på honom när andra hundar är närvarande, befäst nejet o få din hund att inse att tikar o kastrerade hanar är TABU!
Kan ta ett tag, men oftast går det bra, utom just när hormonerna sprutar ur öronen vid könsmognadsfaserna.
Har du någon tik i närheten som han är bestis med? Gärna en dominant tik som inte tålererar dummheter så låt dom träffas n'är hon luktar gott o efter höglöpet.

mvh
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 252
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Någon som har el har haft en tik som man kan se som dominant i flock med annan/andra hundar? Hur har det visat sig? Funderar över min...
2
Svar
26
· Visningar
2 005
Senast: BornAgain
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 359
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Jag har en jaktlabrador, jag upplever att han är rätt van vid att träffa på hundar (på jaktträning så har han suttit i nya bilar med...
Svar
5
· Visningar
714

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp