Jobbig i hagen

hannakj12

Trådstartare
okej, jag köpte en 15årig valack för ca. i månad sedan. Han är jätte snäll i stallet och att rida på men när det kommer till hagen har vi haft lite problem. Det är inte så att han är svår fångad, eftersom han står jätte snällt och lugnt när man ska fånga honom. Själva problemet äger rum på de dagarna då jag inte orkar rida, pgr av dåligt väder eller bara ren slapphet ;) men iallafall. Jag måste ju ändå gå och kolla till honom. så när jag kommer in i hagen utan grimmskaft så drar han snabbt bak öronen. Han kollar om jag har något godis med mig och blir sedan jätte irreterad pgr av att jag inte brukar ha med mig det när jag bara ska kolla till honom. Han bitter i luften efter mig och jag tar några steg bakåt. jag vill ju inte skada mig. jag tror att han märker att jag blir rädd, för han går nämnligen efter mig och bitter i luften. jag brukar istället gå och gossa med de andra hästarna i hagen, men då ställer han sig emellan och drar bak öronen. Han är min första häst så jag är därför lite osäker på vad jag gör för fel........ är det så att jag alltid måste ha med mig godis ut till hagen för att jag ska bli accepterad eller vad? Det ät nämnligen så att tjejen som äger de andra hästarna i hagen brukar ge dem morötter och äpplen varje dag. Hon ger även min häst. Så nu på senare tider har han förväntat sig att jag okså ska ha det med mig. Jag är den människan som älskar att stå och gossa med hästar i hagen, och är därför lite besviken över att jag inte kan det med min egna häst. Tror ni att det är så att han bara aldrig kommer gilla att gossa eller att jag bara behöver ge honom lite tid?

De första veckorna hade vi min häst och en liten shettis valack i en enskilld hage. Åså tog vi in dem varje kväll tillvårt stall och släppte ut dem varje morgon. Då var han jätte lugn. Han gnäggade varje kväll när han såg oss för att han ville in. Med sedan så bytte vi till lösdrift, så att han står med några andra ston........... mest för att mina föreldrar tyckte att det tog för mycket av deras tid att ta in och ut honom varje morgon och kväll. Enligt hans förra ägare så hade han aldrig gått på lösdrift och jag har tänkt att det kanske är problemet. Eller??? Alltså att han inte trivs. Jag har frågat mina föreldrar om vi inte kan ta tillbaka min häst till den första hagen, eftersom han verkar trivas mer där. Men deras argument kvarstår........

I hans förra hem var han också välldigt låg i rang eftersom han är ett shimmel. Han fick alltså aldrig första hand till maten och sådant. Men nu, i vår hage, är han typ ledaren. Han jagar nämnligen bort alla andra hästar ifrån maten och verkar bestäma över de andra hästarna. Jag vet inte om han fått något sorts maktspel. Han har ju aldrig haft särskillt mycket makt innan.

Jag skulle gärna få några tips på vad jag kan göra eller förendra för att få honom att sluta vara så irreterad...
 
okej, jag köpte en 15årig valack för ca. i månad sedan. Han är jätte snäll i stallet och att rida på men när det kommer till hagen har vi haft lite problem. Det är inte så att han är svår fångad, eftersom han står jätte snällt och lugnt när man ska fånga honom. Själva problemet äger rum på de dagarna då jag inte orkar rida, pgr av dåligt väder eller bara ren slapphet ;) men iallafall. Jag måste ju ändå gå och kolla till honom. så när jag kommer in i hagen utan grimmskaft så drar han snabbt bak öronen. Han kollar om jag har något godis med mig och blir sedan jätte irreterad pgr av att jag inte brukar ha med mig det när jag bara ska kolla till honom. Han bitter i luften efter mig och jag tar några steg bakåt. jag vill ju inte skada mig. jag tror att han märker att jag blir rädd, för han går nämnligen efter mig och bitter i luften. jag brukar istället gå och gossa med de andra hästarna i hagen, men då ställer han sig emellan och drar bak öronen. Han är min första häst så jag är därför lite osäker på vad jag gör för fel........ är det så att jag alltid måste ha med mig godis ut till hagen för att jag ska bli accepterad eller vad? Det ät nämnligen så att tjejen som äger de andra hästarna i hagen brukar ge dem morötter och äpplen varje dag. Hon ger även min häst. Så nu på senare tider har han förväntat sig att jag okså ska ha det med mig. Jag är den människan som älskar att stå och gossa med hästar i hagen, och är därför lite besviken över att jag inte kan det med min egna häst. Tror ni att det är så att han bara aldrig kommer gilla att gossa eller att jag bara behöver ge honom lite tid?

De första veckorna hade vi min häst och en liten shettis valack i en enskilld hage. Åså tog vi in dem varje kväll tillvårt stall och släppte ut dem varje morgon. Då var han jätte lugn. Han gnäggade varje kväll när han såg oss för att han ville in. Med sedan så bytte vi till lösdrift, så att han står med några andra ston........... mest för att mina föreldrar tyckte att det tog för mycket av deras tid att ta in och ut honom varje morgon och kväll. Enligt hans förra ägare så hade han aldrig gått på lösdrift och jag har tänkt att det kanske är problemet. Eller??? Alltså att han inte trivs. Jag har frågat mina föreldrar om vi inte kan ta tillbaka min häst till den första hagen, eftersom han verkar trivas mer där. Men deras argument kvarstår........

I hans förra hem var han också välldigt låg i rang eftersom han är ett shimmel. Han fick alltså aldrig första hand till maten och sådant. Men nu, i vår hage, är han typ ledaren. Han jagar nämnligen bort alla andra hästar ifrån maten och verkar bestäma över de andra hästarna. Jag vet inte om han fått något sorts maktspel. Han har ju aldrig haft särskillt mycket makt innan.

Jag skulle gärna få några tips på vad jag kan göra eller förendra för att få honom att sluta vara så irreterad...
 
okej, jag köpte en 15årig valack för ca. i månad sedan. Han är jätte snäll i stallet och att rida på men när det kommer till hagen har vi haft lite problem. Det är inte så att han är svår fångad, eftersom han står jätte snällt och lugnt när man ska fånga honom. Själva problemet äger rum på de dagarna då jag inte orkar rida, pgr av dåligt väder eller bara ren slapphet ;) men iallafall. Jag måste ju ändå gå och kolla till honom. så när jag kommer in i hagen utan grimmskaft så drar han snabbt bak öronen. Han kollar om jag har något godis med mig och blir sedan jätte irreterad pgr av att jag inte brukar ha med mig det när jag bara ska kolla till honom. Han bitter i luften efter mig och jag tar några steg bakåt. jag vill ju inte skada mig. jag tror att han märker att jag blir rädd, för han går nämnligen efter mig och bitter i luften. jag brukar istället gå och gossa med de andra hästarna i hagen, men då ställer han sig emellan och drar bak öronen. Han är min första häst så jag är därför lite osäker på vad jag gör för fel........ är det så att jag alltid måste ha med mig godis ut till hagen för att jag ska bli accepterad eller vad? Det ät nämnligen så att tjejen som äger de andra hästarna i hagen brukar ge dem morötter och äpplen varje dag. Hon ger även min häst. Så nu på senare tider har han förväntat sig att jag okså ska ha det med mig. Jag är den människan som älskar att stå och gossa med hästar i hagen, och är därför lite besviken över att jag inte kan det med min egna häst. Tror ni att det är så att han bara aldrig kommer gilla att gossa eller att jag bara behöver ge honom lite tid?

De första veckorna hade vi min häst och en liten shettis valack i en enskilld hage. Åså tog vi in dem varje kväll tillvårt stall och släppte ut dem varje morgon. Då var han jätte lugn. Han gnäggade varje kväll när han såg oss för att han ville in. Med sedan så bytte vi till lösdrift, så att han står med några andra ston........... mest för att mina föreldrar tyckte att det tog för mycket av deras tid att ta in och ut honom varje morgon och kväll. Enligt hans förra ägare så hade han aldrig gått på lösdrift och jag har tänkt att det kanske är problemet. Eller??? Alltså att han inte trivs. Jag har frågat mina föreldrar om vi inte kan ta tillbaka min häst till den första hagen, eftersom han verkar trivas mer där. Men deras argument kvarstår........

I hans förra hem var han också välldigt låg i rang eftersom han är ett shimmel. Han fick alltså aldrig första hand till maten och sådant. Men nu, i vår hage, är han typ ledaren. Han jagar nämnligen bort alla andra hästar ifrån maten och verkar bestäma över de andra hästarna. Jag vet inte om han fått något sorts maktspel. Han har ju aldrig haft särskillt mycket makt innan.

Jag skulle gärna få några tips på vad jag kan göra eller förendra för att få honom att sluta vara så irreterad...
 
Sluta ge godis i hagen (gäller alla), säger jag rent spontant. Hästar ska inte tigga eller förvänta få något varje gång man kommer. Jag ger endast godis någon enstaka gång och det sker inne i stallet i boxen ur krubban.

Sådant beteende din häst uppvisar är inte okej, om du inte kan ta tag i det själv, ta hjälp av någon som kan, tränare eller liknande.
 
Sluta handmata hästen helt hade jag nog gjort först och främst. Även säga till dom andra att aldrig ge hästen något från handen. Vet en gammal ridskolehäst som vägrade släppa ut en ur spiltan ifall man hade haft med något in till den, den blev snudd på farlig.

Och om du går och gosar med dom andra och din häst kommer och ska putta undan dom andra så säg till den att gå iväg, ta med ett spö in om du behöver för att få den att lyssna och visa att det där inte är ett okej beteende. Den får inte komma och sura och köra bort dom andra hästarna när du är i hagen på det sättet. Kan bli farligt.

Hästar tycker om människor som ger dom trygghet vilket man gör genom att vara konsekvent och tydlig. Var inte rädd för att säga ifrån till hästen, den kommer inte tycka mindre om dig, snarare respektera dig lite mera och se dig som en person som är trygg och vet vad den gör och kommer uppskatta att vara med dig mera. Någon som den kan lita på.
 
Senast ändrad:
Går det inte at du tar ut och in honom och shettisen själv, så att dina föreldrar inte behöver spendera sin tid på det?

Jag skulle inte ge honom godis alls om det har blivit så at han biter om han inte får det. Beröm honom med smekningar istället, och om han biter/snappar så jaga iväg honom tills han står snällt utan att göra så. Låter som att han har blivit lite bortskämd, bara. ;)
 
Det är nog många saker som kan spela in i det här problemet. Dels att han ibland får godis och att han ser att han kan skrämma dig när han inte får. Men också att ha nu går i flock med ston och har tagit rollen som ledarhingst. Det finns många orsaker till att man idag rekommenderar att man inte har ston och valacker ihop. Till sist att han går på lösdrift och inte är van vid det kan göra att han får lite andra idéer om hur saker ska fungerar. Att du sedan tydligt backar och visar att du blir rädd när han gör utfall kan stärka honom i det här.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 232
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 886
Senast: Stereo
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
859
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 537
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp