Bukefalos 28 år!

Jobbig lymfangit av ormbett

Cowcaine

Trådstartare
Hej! För ca en månad sedan blev min häst troligtvis biten av en orm i hagen, för plötsligt var han 2 gradigt halt på HF när jag tog in honom en kväll. Svullen och varm. Hade tur och fick ut en vetrinär dagen efter, som kollade och misstänkte senskada, vilket jag också befarade...
8 dagar senare kom en annan vet ut med ultraljud, men hon hann bara raka av hans hovskägg (bruksnordis) innan hon sa att: ja, det här är ingen senskada. Det RANN klar vätska ur benet, något jag inte sett pga hovskägget alls under dessa 8 dagar fast jag vart ute varje dag och kollat benet... Hon ultraljudade och såg att det var mycket vätska samlat i benet och ingen skada på senor eller ligament. Hon säg även något som såg ut som två ingångshål från ett bett... Eftersom det gått så lång tid sedan det hänt fick han ingen penicillin, utan bara metacam 9 dagar samt rakomenderades promenader varje dag. i några veckor.
Det dumma är ju att när dom får lymfangit ska dom röra sig, när dom får ormbett ska dom vila...
Hursomhelst blev han bättre och bättre, dock sprack benet upp riktigt ordentligt och han fick sår och tappade päls på framsidan och baksidan av benet. När kuren var slut var han så gott som ohalt och har tillochmed börjat ridas i trav, och har hela tiden kännts bätter och bättre, och såren håller på att läka.
Tills i förrgår när jag skulle rida, då hade han stått i tre dagar pga att jag är gravid i v 24 och har haft lite krämpor som gjort det svårt med både ridning och promenader... Kändes bra i skritt, pigg och glad, hoppade och skuttade och larvade sig. Men sen när jag började trava kändes han INTE bra. hoppade av och longerade och ja, halt tydligt HF, fast bara i höger varv.
Kände på benet och det var lite varmare och något svullet.

Varför har hältan kommit tillbaka? han har ju hela tiden blivit bätte och bättre, Var det för att han fick vila i tre dagar eller vad kan det ha varit? Smuts i såren? Det kommer antagligen bara bli jobbigare och jobbigare för mig att rida och promenera honom också... Ska avvakta över helgen, men annars kanske man måste ta ut vet igen, kanske han behöver antibiotika? Vad har ni för tips? Jodopaxbandage? Linda? Promenera? Longera?
Han har varit sjuk så länge nu, det är så himla tråkigt, och snart kommer jag inte kunna rida längre :(
 
Sv: Jobbig lymfangit av ormbett

Det behöver ju inte vara samma sak som spökar. Kan ju vara en infektion som spökar. Du skriver om lymfangit -är hästen svullen? Feber? Ökad puls?

Jag hade tagit en veterinär på det där, ändå. Leda honom är i mina ögon ok OM han är ohalt i skritt och AT är ok. Motionera en halt häst på lina eller så tycker jag inte är ok om det inte är på veterinärens inrådan med ett specifikt syfte, vilket är ovanligt.



Jag har haft en ormbiten häst, även den i kotan. Akut svullen och halt (fick kortison oralt) men gick över efter ett par veckor utan komplikationer.
 
Sv: Jobbig lymfangit av ormbett

Ja, alltså, han utvecklade lymfangit av ormbettet, kanske för att han inte fick rätt diagnos förrän efter 9 dagar. Svullnaden och hältan har varit helt borta tills i förrgår, då den kom tillbaka, ganska milt dock. Han var somsagt väldigt pigg och glad så jag kollade inte tempen, utan han kändes bara något varm i HF. Ohalt i skritt, vad jag såg och kände, både när jag red och longerade.
Promenera är alltså det bästa? Ej uppsuttet fast han är ohalt i skritt? Jag har såna problem med sammandragningar när jag är ute och går tyvärr, men jag antar att jag får ta det, så han blir bra :/
Kan det vara en infektion i såren efter lymfangiten? Tyckte dom såg fina ut, inge svullet eller varigt.
Skulle man lägga nå typ svagt jodopaxomslag eller linda med stallbandage?
Har redan lagt ut nästan 10-000 på hästen den här månaden, så vetrinären får tyvärr vänta lite om hästen inte fortsätter att bli sämre eller om det inte vänder snart, men jag ska ringa och rådfråga henne på måndag ialaf.
 
Sv: Jobbig lymfangit av ormbett

På ett sätt är det ju bra att svullnaden varit borta.
Prova med utspätt spritbandage över natten kanske? M-sprit, asolsprit eller vanlig okryddad sprit + vatten + plast + stallbandage kan ju dra ur sår och svullnad.
Håll koll på tempen så han inte får feber. Hoppas det ger sig.
Håll rent, dvs torrt bandage över såret ute skull jag ha.
 
Sv: Jobbig lymfangit av ormbett

Ja, det låter ju vettigt, men här är det inte särskilt lerigt i hagarna. Jag vill inte ifrågasätta och vara besservisser, för det du säger verkar ju vettigt, men kan det inte vara bra om det får lufta också?
Kan ju göra ett asolbandage imorgon, helt klart, antar att det ska vara väldigt utspätt, eftersom han har sår på benet? Kan ju ha bandage på benet ute och sen låta det lufta inne på natten kke?
 
Sv: Jobbig lymfangit av ormbett

Man blir ju bara så nerslagen när det verkade vara över, och sen blir det sämre igen, ush!
 
Sv: Jobbig lymfangit av ormbett

I det läget ska du prioritera dig själv och bebisen, inte hästen... Har han lymfangit räcker rörelsen han får av att gå i hagen. Det viktiga vid lymfangit är att de inte står stilla på boxvila.
 
Sv: Jobbig lymfangit av ormbett

Kortare promenader klarar jag nog av, och han går ute minst 12 h varje dag så jag hoppas det räcker. :eek:
 
Sv: Jobbig lymfangit av ormbett

Jag brukar blanda alsolspriten 50/50 med vatten. Annars kan man ju använda alsollösning. Jag skulle absolut ha det bandagerat med torrt, rent bandage ute. Det påverkar inte läkningen negativt utan det är viktigt att det inte kommer in smuts. Använd steril kompress längst in. Plasthandskar på dig!

Kan ju vara läge att skura med hibiskrub tex innan alsolomslaget och låta det verka 20 min innan avsköljning. Bakteriedödande.

Precis som någon annan i tråden så tror jag att utevistelsen räcker långt istället för långa promenader.

Jag antar att hästen är stelkrampsvaccinerad!?
 
Sv: Jobbig lymfangit av ormbett

Ormbett kan orsaka vävnadsdöd och vara väldigt långdraget och svårläkt har jag läst.

Min häst blev ormbiten i mulen och hon skulle vila tills svullnaden gått ner, detta för att giftet inte skulle sprida sig vidare. Hon fick amiodoron (tror jag det var hon hade tre veckor kvar till fölning så cortison var uteslutet) Dock så höll hon på att riva stallet morgonen efter så då fick hon faktiskt gå ut då hon var lugnare ute än i box. Och svullnaden försvann efter ett par dagar och hon hade sedan inga problem av detta mer

Din häst blev biten för en månad sedan så nu behöver han knappast vila pga det. Giftet är förmodligen helt borta så rörelse är nog bara bra.
 
Sv: Jobbig lymfangit av ormbett

Okej, tack för tipsen hörni! Nu har jag lite idéer hur jag ska sköta det! :-)
 
Sv: Jobbig lymfangit av ormbett

Ja, det låter ju vettigt, men här är det inte särskilt lerigt i hagarna. Jag vill inte ifrågasätta och vara besservisser, för det du säger verkar ju vettigt, men kan det inte vara bra om det får lufta också?
Kan ju göra ett asolbandage imorgon, helt klart, antar att det ska vara väldigt utspätt, eftersom han har sår på benet? Kan ju ha bandage på benet ute och sen låta det lufta inne på natten kke?


Spritbandage över natten tycker jag, då han står stilla och inte drar av bandaget osv! Har själv haft häst med lymfangit och då gjorde jag så + att vet. skrev ut diverse medicin.

Är det svullet pga såret så brukar det synas på morgonen när man tagit av bandaget (då är det gult på bomullen).

Lycka till! Skit med skadade hästar är vad det är :banghead:


Och btw, skritt uppsuttet eller leda är nog sak samma, om du inte är jättestor iofs, nordisar är ju ändå rejäla saker oftast. Känns ändå bättre att han kan skritta (om så uppsuttet) än att det blir vila pga dina sammandragningar känner jag iaf. Skulle dock hålla mig till plana och torra underlag! :) Lycka till!
 
Sv: Jobbig lymfangit av ormbett

Tog några bilder på benet. Vad jag tror nu så är det kanske en inflammation i såret på baksidan, för det är bara på baksidan han är varm och svullen, särskilt runt sårdelen. Halt, men varkar inte bry sig ett skit om det, utan han och kompisen satte av i race runt hagen när jag skulle ta in honom... Nu är benet lindat ialafall.!
Framsida

Baksida

 
Sv: Jobbig lymfangit av ormbett

Ja det på baksidan tycker jag ser lite infekterat ut, svårt att verkligen säga när man ser det på bild dock.
 
Sv: Jobbig lymfangit av ormbett

Fortfarande inte bättre, fått pc utskrivet nu plus mer metacam. Hoppas de gör susen.
 
Sv: Jobbig lymfangit av ormbett

Blir han inte bättre av detta överväger jag starkt att ställa av honom tills att sonen kommit och jag känner mig pigg att rida igen. :-P
 
Sv: Jobbig lymfangit av ormbett

Jippie, ohalt häst i både skritt och trav idag! Fortfarande svullet ben, men jag har läst att ett lymfangitben kan ta lång tid innan svullnaden lägger sig? Hursomhelst så verkar han inte ha ont längre och det är ju viktigast!
Är ju dock lite funersam om det bara är Rheumocamet som tagit bort smärtan? Fick sista sprutan PC i förrgår och sista dosen anti inf idag.
 
Sv: Jobbig lymfangit av ormbett

Det var intressant det där. Min häst har exakt samma symptom som din, dvs plötsligt vrålhalt och svullen och sedan efter någon vecka ca så vätskar sig hela benet. Jag fick ordinationen spritbandage några nätter och så metacam i sex dagar. Vet kunde dock inte konstatera vad svullnaden berodde på, men min gissning är bett eller något liknande. Så jag ska köra spritbandage i två dagar till (började i söndags kväll). Sedan är det bara att hålla tummarna :nailbiting: Har svullnaden börjat släppa på din nu? Berätta gärna hur det går så jag blir lugnad också;) Min vet sade inget om promenader, men det ska jag nog anamma tror jag. Fröken gör verkligen inte många knop i hagen precis, så det blir inte jättemycket till rörelse där inte...
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 262
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 529
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 339
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Har en häst på 20 år som var diffust halt under längre tid, har inte blivit riden på länge pga dessa problem utan endast...
Svar
0
· Visningar
603
Senast: Emmsan88
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp