Jobbig mot andra hundar och katter

C

Clintan

Har en snart 4-årig jämthundshane som är otroligt trevlig och snäll här hemma, men när jag ska gå ut och gå med honom och man träffar på eller råkar se en annan hund eller t o m en katt på flera hundra meters håll blir han helt rabiat. Han skäller gör utfall och blir helt galen, går inte att få kontakt med honom heller. Vi har 2 st hundar till hemma och de har han inga problem med förutom när tiken löper, då slåss han med den andra hanen (tax) och pga det har han fått en "kastreringssputa" och kommer också att bli av med kulorna nu i vår. Har gått på flera kurser med honom bl a lydnadskurser och det har fungerat bra förutom att han har sett sig galen på vissa av de andra deltagande hundarna så han har fått ha munkorg vi de "lösa momenten". Ledarna säger att han har mycket pontential, men han är oerhört stark psykiskt och även fysiskt. Min sambo säger att om vi inte kan lösa hans problem med andra hundar så måste han bort. Vi ska ha barn i maj och problemet är ju att jag kan inte gå ut med honom och barnvagnen samtidigt ifall vi skulle träffa på någon annan hund. Kan inte ha honom lös i trädgården heller då han hoppar över staketen. Har hundgård där han är några timmar dagtid. Problemet är att han inte fungerar på jakten heller pga för fort fallande blodsocker, så hans uppgift har blivit mer åt sällskapshållet. Han har aldrig blivit attackerad av andra hundar, så det är inte pga rädsla han blir tokig. Någon som har tips på vad man kan göra?
 
Sv: Jobbig mot andra hundar och katter

Ev skulle det vara en idé. Fungerar lite bättre om man har godis med till honom, men det är marginellt och då bara på hundar och katter som ses på längre avstånd. Möter vi någon, så existerar inget annat i hans värld än den hunden. Ibland när han är väldigt pigg och riktigt på topp gör han utfall mot långsamtkörande bilar också.:crazy: Ett problem är att vi har ett promenadstråk gående utanför huset, så innan vi går ut kollar vi alltid "kusten klar".
 
Sv: Jobbig mot andra hundar och katter

Jag har precis börjat testa klickern - jag är ju ingen träningsperson så jag är inte rätt person att uttala mig men det har ju nåtts enormt bra resultat just för att avbryta aggresivitet.
Min är ju inte jätteintresserad av godis så det var ju till att hitta något som han verkligen tyckte var värt att tigga om och välja tillfällen när inget stör honom.
Hittills så har vi kommit till steg 1 bara - klicker betyder godis.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
744
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 714
Senast: Hellhound
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 444
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
13 477
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp