Jobbig på framhoppningen

Moa092

Trådstartare
Hej!
Jag har ett dilemma med min donna. Vi har precis kommit igång efter sjukdomar till höger och vänster ( EHV osv ) och hon har dilemmat att bli övertaggad när andra hoppar, hon studsar runt som en känguru med alla fyra benen i luften och huvudet ner. Efter några språng går det över. Det blir när andra hästar tar av så blir hon själv så sjukt taggad då hon själv tycker hoppning är så sjukt kul. På träningar går det ju ändå även fast hon gör på detta sättet, då jag kan be dom andra ställa sig en bit bort men förhoppningsvis drar ju snart tävlingarna igång och undrar hur jag ska kunna jobba bort det här problemet. Går kanske lite sämre att säga åt 10 pers att hålla 30 meters avstånd inne på framhoppningrn😂
Någon som varit med om något lindande och har något tips. Vill ju absolut Inte att någon annan blir skadad.
 
Träna på det på träning och ge dig inte ut på tävling förrän du har kontroll.
Dvs istället för att hålla väldigt stora avstånd till andra på träningar, försök hålla dig lite närmre så din häst vänjer dig.

Min häst är bakskygg så jag tränar alltid på det på träning. I början studsade hon omkring om hon inte fick stå med rumpan i ett hörn och full uppsikt över hela banan när andra hoppade, nu kan hon stå med rumpan vänd mot hindret några meter ifrån det, medans träningskompisarna hoppar, utan att reagera nämnvärt.
 
Hej!
Jag har ett dilemma med min donna. Vi har precis kommit igång efter sjukdomar till höger och vänster ( EHV osv ) och hon har dilemmat att bli övertaggad när andra hoppar, hon studsar runt som en känguru med alla fyra benen i luften och huvudet ner. Efter några språng går det över. Det blir när andra hästar tar av så blir hon själv så sjukt taggad då hon själv tycker hoppning är så sjukt kul. På träningar går det ju ändå även fast hon gör på detta sättet, då jag kan be dom andra ställa sig en bit bort men förhoppningsvis drar ju snart tävlingarna igång och undrar hur jag ska kunna jobba bort det här problemet. Går kanske lite sämre att säga åt 10 pers att hålla 30 meters avstånd inne på framhoppningrn😂
Någon som varit med om något lindande och har något tips. Vill ju absolut Inte att någon annan blir skadad.

Kan du inte kontrollera din häst så hoppas jag att du stannar hemma tills du kan det. Sett så många farliga ekipage där ryttaren mest tycker det är "skojigt" att hästen blir till sig. Ni är tyvärr en fara för andra på framridningen om hästen håller på sådär. Hästen ska fokusera på dig och inte på allt annat som händer. Ledsen om jag låter hård men är fruktansvärt trött på ouppfostrade ekipage som stör andra. Har du snälla kompisar kanske de kan ställa upp så du kan träna på det hemma.
 
Jag skulle också träna på det där innan jag gav mej ut.
Ta proffshjälp så du ser att det når resultat och så du får verktyg till att hantera och parera din häst. Det är ju minst lika viktigt som att kunna hoppa den där banan...

Ta hjälp av snälla vänner som kan simulera problemet.

Be att få hoppa först så hon inte taggar på att de andra hästarna börjat hoppa innan er.
När det börjar funka bättre be att få hoppa som no2 osv osv.
Kan du stå på backen medan de andra hoppar sina första språng och på så sätt inte koppla ihop det med att tagga upp? Sitter du på kanske hon taggar mer på att snart är det hennes tur. Står du brevid kanske det är en helt annan sak.

Det är många som är både spända och nervösa och just framhoppningen är ju bland det rörigaste som finns redan innan.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 373
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 720
Senast: Fraegd
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 517
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flöde i ridningen känns det som! Härligt att känna, minns att det har varit åt andra hållet tidigare. Det är...
Svar
0
· Visningar
314

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp