Jobbig vid ledning

N

nipa

Har en 4-åring som är så jobbig ibland att ta in från hagen.
Ena dagen går han som en hund, nästa är han helvild och står mer på bakbenen än han går framåt. han får även ibland ett ryck och drar järnet förbi den som leder.För att undvika dessa ryck används nu kedja under hakan.

Funderar nu på vad man skall kunna göra. Står i ett inack. stall och vill ju inte att någon ska bli skadad.
Kan tillägga att han är som en hund varje gång man tar ut honom på morgonen och då behövs ingen kedja.Dock så piper han till ibland och slänger med huvudet. Glädje/bus kankse?
Är det bara en test han håller på med. Han är ganska tuff i allt just nu och vill gärna vara med och bestämma :smirk:

Men vad kan man göra? Han rids 4 dagar i veckan. Ska man kankse öka på så att han blir mer aktiverad.
 
även fast han rids 4ggr/v så ska han ändå inte gå över människor,bara för att han är energisk.kedja blir det inte bättre av,utan börja med att led honom lite fram och tillbaka och emellanåt stannar du tvärt och stannar inte hästen då, så gör du dig stor och sträcker på dig samtidigt som du hotar med att sparka som hästar gör mot varandra.du skjuter då bak armbågarna mot honom samtidigt som du backar mot honom och ber att han flyttar på sig.han ska hålla sig på lagom avstånd ifrån dig.går han förbi dig så vik av åt ett annat håll så att han är tvungen att följa dig.säg till på skarpen,du ska inte behöva tjata på honom. när han gör rätt så ger du beröm. /Tess :smirk:
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 141
Senast: AbCdE
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 180
Senast: Snurrfian
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 112
Senast: nullo-modo
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 303

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp