Jobbig welsh mountain

annaklara

Trådstartare
Hejsan, jag är en 11-årig tjej som rider på en ridskola ute i Norrtälje. Doch får jag komma och rida min älskling i princip när som helst eftersom han inte går med på lektionerna. Idde heter han, och är en 7-årig liten väldigt envis welsh mountain. Han är privatägd av en ryttare som tidgare ridit på samma ridskola, hon har även en c-ponny som går med på lektioner och det är därför Idol står här. Det jag ville fråga om är lite tips till denna häst, han har.. ovanor om man säger så. Kom till stallet i somras. Denna hästen är bortskämd så in i norden, och brukar få som han vill. Att rida är han jättesnäll, i somras fick han dock för sig att stanna och vägra röra sig ur fläcken. Det är dock bortränat nu. Det är när man rykta honom och dylikt som är det jobbiga. Han kan verkligen inte stå stilla, när man borstar honom steppar han sidleds. Och han har inte ont, han mår prima så det är inte på grund av något sådant. När man kratsat framhovarna försöker han bitas, vilket inte lyckas som tur är. Men självklart är det inget man ska acceptera. När man kratsar bakhovarna försöker han sparkas, det är något han precis börjat med. Jag är den enda som rider honom just nu, så jag är ju beredd på att han ska göra det och hinner fånga upp hoven och kratsa den.
Jag är medveten om att jag kanske är liiite för snäll mot denna krumeluren. :angel: Men det svårt att inte bli charmad av Idol, han är gudomligt söt och ett sådant perfekt byggt huvud så det finns inte. Han har två andra minst sagt underliga tendenser.
1. Han brukar så med frambenen i kors. Alltså, han lägger det ena frambenet över det andra när han vilar.
2. Han slickar på allt och alla, träd och spiltväggen är favoriter.

Om ni nu skulle ha några råd till mig och lilla Idde så är ni mer än gärna välkomna att göra det.
 
Sv: Jobbig welsh mountain

träna bort att han springer omkring på gången, det är en väldigt dålig ovana, var lugn och neutral men bestämd med att han ska stå still, flytta tillbaka honom när han rör sig och beröm honom när han står stilla, det är ett sakta men säkert sätt att lösa det på, att han sätter benen i kors, är det av uttråkning? hade en vallack i stallet som gjorde likadant när han blev uttråkad, blev stående länge eller liknande, det gick till sig när vi började rida honom regelbundet dock
 
Sv: Jobbig welsh mountain

Om ponnyn står på ridskola men inte går med på lektionerna, så är den ju i en onödigt stressig miljö! Om det sen bara är du som rider på honom så vore det ju intressant att veta hur ofta du rider. Om han bara rids några dagar i veckan så tycker jag inte att han beteende är så konstigt; antingen är han överlycklig över att någon äntligen bryr sig om honom, eller så vill han hellre vara ifred även den eller de dagar som du kommer för att rida.
Mitt tips är att rida oftare, eller kolla med ägaren om någon mer kan få rida honom de dagar som du inte är där, så att han rids regelbundet. Då tror jag att det andra blir lättare att jobba med!
 
Sv: Jobbig welsh mountain

Jag tycker att en del av lösningen på ditt problem finns i följande citat ifrån dig:

När man kratsat framhovarna försöker han bitas, vilket inte lyckas som tur är. Men självklart är det inget man ska acceptera.

och

När man kratsar bakhovarna försöker han sparkas, det är något han precis börjat med. Jag är den enda som rider honom just nu, så jag är ju beredd på att han ska göra det och hinner fånga upp hoven och kratsa den.

och speciellt

Jag är medveten om att jag kanske är liiite för snäll mot denna krumeluren. :angel: Men det svårt att inte bli charmad av Idol, han är gudomligt söt och ett sådant perfekt byggt huvud så det finns inte.

Han är inte ett dugg charmig och söt om han håller på sådär han är en :devil::devil: . Du har lärt dig att hantera det men rätt vad det är kommer det någon annan som inte vet om det i förväg, och blir biten eller sparkad (eller trampad när han far runt). Du ska vara SUPERBESTÄMD mot honom att du inte accepterar det här beteendet, inga om och men, inga ursäkter för att han har ett gulligt huvud!!

Enligt mig har alla som håller på med en viss häst en plikt att upprätthålla den hästens uppfostran och inte låta den skaffa sig ovanor eller bristande respekt för människor. Och nu är det din plikt med den här hästen. Om du inte klarar av att fostra honom så försök ta hjälp av någon mer erfaren som kan visa dig hur du ska bete dig mot honom.

Det där med benen har jag aldrig sett :rofl:, slickandet vet jag inte, kan det vara olater bara, eller tyda på någon brist i hans foder?
 
Sv: Jobbig welsh mountain

ju sötare ponny, ju odrägligare!
Det blir ofta så för att folk gullar med dem och skämmer bort em. Han behöver nog tillskott av mineraler i sitt foder om han slickar på allt o alla.
 
Sv: Jobbig welsh mountain

Camilla82: Miljön som du kommenterar är inte alls stressig eller dylikt. Han skulle ju kunna gå med på lektioner, men det känns lite riskabelt att låta andra oerfarna hantera honom när han håller på så.

Tussinussen: Haha, nej kanske inte :p
Han går på lösdrift, äter bara vanligt hö ute. Personligen tror jag inte det har med det att göra, men jag är ju ingen expert.
 
Sv: Jobbig welsh mountain

Okej har inget svar på din fråga men jag måste tacka dig för att du är en av de få här på buke som skriver hela välutformade meningar utan stavfel!:bow:

Känns väldigt skönt och personligt att läsa det du skriver!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp