Jobbiga Stallkompisar!

Pussmule

Trådstartare
Hej! :laugh: (långt inlägg men jag hoppas ni vill läsa!)
Jo, det är såhär att jag är inackorderad i ett stall (ett lite större stall med 12 hästar när det är fullt). Jag är väldigt noga med min häst, dvs att han har vatten, mat när han ska, har täcke vid behov, ryktar och pysslar osv. Även med andra saker är jag noga, till exempel med att putsa min utrustning och att schabrak och sånt är rent, inte rida på för hårt/mjukt underlag eller på en bana fullt med hålor efter att någon longerat tex. Ja, kort och gott - jag är noga (lagom)
Men sen finns de dom i det stallet jag står i som absolut verkligen inte är det. Absolut INTE alla såklart, men iallafall hälften. De säger "ojdå" ifall de glömt fylla på vatten till sin häst i boxen och frågar tex om jag kan göra det för dom har "redan" åkt hem från stallet. De glömmer att sätta mat till hästen - tex intagsmat. De går ut på banan och galopperar så att det blir stora hålor men krattar inte undan det värsta efter sig, de glömmer att ta bort bajs lite här och var och glömmer sopa efter sig. :meh:
De tar på grusiga benskydd på sin häst tex.
Eller, det värsta av allt, de tänker inte så där jättemycket på säkerheten. De hänger upp sadelhängare mitt i stallgången som pekar rakt ut medan de är ute och rider och de passerar med sina hästar bredvid varandra på stallgången och hoppas de inte ska sparka varandra. :banghead:

Nu låter det som att jag är världens klagofjant som letar fel osv men det är jag verkligen inte! Och det funkar jättebra i det stallet jag står i och alla är kompisar och alla hästar mår bra osv - där är ändå bra ordning på allt!
Men vissa saker tycker jag är så tråkigt (tex de saker jag nämnde ovan). Nån gång har jag skrivit på stallets whiteboard-tavla och klagat lite :p men för det mesta brukar jag försöka att strunta i det, även om det kan vara svårt ibland.
Så jag undrar: Någon mer som känner som mig? Kan tillägga att jag är dressyrmupp och står i ett stall med mestadels rena hoppryttare som tycker jag är tråkig som inte vill ut och rejsa på banan och göra hålor haha :grin: nej skojade bara. :) (Detta är INTE en klagan på hoppryttare haha så ni inte tror det! Jag tycker själv om att hoppa ibland).
Så, struntar ni i det? Eller brukar ni faktiskt säga vad ni tycker?
 
Senast ändrad:
Säg till dom!
Det är väldigt viktigt med säkerheten i ett stall.
Om någon skulle fråga mig om och om igen om jag kan ta hand om deras häst för att dom har redan åkt hem, så skulle jag säga:
Jag tar hand om din häst en sista gång, du får ta hand om den själv sen. (För att hästen inte ska få lida pga deras ägare) så att dom fattar att du inte tänker hjälpa dom mer, utan att dom får skärpa till sig!
Säg till dom också att dom måste tänka på säkerheten, och att dom får städa undan efter sig! Om dom inte lyssnar, så får du tala om det för personen som äger stallet.
Tycker att dom får ta och skärpa sig.
Säg till dom ordentligt, så att dom förstår!
 
Hej! :laugh: (långt inlägg men jag hoppas ni vill läsa!)
Jo, det är såhär att jag är inackorderad i ett stall (ett lite större stall med 12 hästar när det är fullt). Jag är väldigt noga med min häst, dvs att han har vatten, mat när han ska, har täcke vid behov, ryktar och pysslar osv. Även med andra saker är jag noga, till exempel med att putsa min utrustning och att schabrak och sånt är rent, inte rida på för hårt/mjukt underlag eller på en bana fullt med hålor efter att någon longerat tex. Ja, kort och gott - jag är noga (lagom)
Men sen finns de dom i det stallet jag står i som absolut verkligen inte är det. Absolut INTE alla såklart, men iallafall hälften. De säger "ojdå" ifall de glömt fylla på vatten till sin häst i boxen och frågar tex om jag kan göra det för dom har "redan" åkt hem från stallet. De glömmer att sätta mat till hästen - tex intagsmat. De går ut på banan och galopperar så att det blir stora hålor men krattar inte undan det värsta efter sig, de glömmer att ta bort bajs lite här och var och glömmer sopa efter sig. :meh:
De tar på grusiga benskydd på sin häst tex.
Eller, det värsta av allt, de tänker inte så där jättemycket på säkerheten. De hänger upp sadelhängare mitt i stallgången som pekar rakt ut medan de är ute och rider och de passerar med sina hästar bredvid varandra på stallgången och hoppas de inte ska sparka varandra. :banghead:

Nu låter det som att jag är världens klagofjant som letar fel osv men det är jag verkligen inte! Och det funkar jättebra i det stallet jag står i och alla är kompisar och alla hästar mår bra osv - där är ändå bra ordning på allt!
Men vissa saker tycker jag är så tråkigt (tex de saker jag nämnde ovan). Nån gång har jag skrivit på stallets whiteboard-tavla och klagat lite :p men för det mesta brukar jag försöka att strunta i det, även om det kan vara svårt ibland.
Så jag undrar: Någon mer som känner som mig? Kan tillägga att jag är dressyrmupp och står i ett stall med mestadels rena hoppryttare som tycker jag är tråkig som inte vill ut och rejsa på banan och göra hålor haha :grin: nej skojade bara. :) (Detta är INTE en klagan på hoppryttare haha så ni inte tror det! Jag tycker själv om att hoppa ibland).
Så, struntar ni i det? Eller brukar ni faktiskt säga vad ni tycker?

Det är inte din uppgift att peka finger åt andra i stallet.
Ni har väl klara och tydliga stallregler i stallet? om andra i stallet följer dessa regler gå man till stallägaren som i sin tur får ta de som inte följer stallreglerna i örat.
Risken är att om du börjar "leka" mamma i stallet kommer folk bara bli förbannade och stämningen i stallet kommer gå i botten=(
 
Hej! :laugh: (långt inlägg men jag hoppas ni vill läsa!)
Jo, det är såhär att jag är inackorderad i ett stall (ett lite större stall med 12 hästar när det är fullt). Jag är väldigt noga med min häst, dvs att han har vatten, mat när han ska, har täcke vid behov, ryktar och pysslar osv. Även med andra saker är jag noga, till exempel med att putsa min utrustning och att schabrak och sånt är rent, inte rida på för hårt/mjukt underlag eller på en bana fullt med hålor efter att någon longerat tex. Ja, kort och gott - jag är noga (lagom)
Men sen finns de dom i det stallet jag står i som absolut verkligen inte är det. Absolut INTE alla såklart, men iallafall hälften. De säger "ojdå" ifall de glömt fylla på vatten till sin häst i boxen och frågar tex om jag kan göra det för dom har "redan" åkt hem från stallet. De glömmer att sätta mat till hästen - tex intagsmat. De går ut på banan och galopperar så att det blir stora hålor men krattar inte undan det värsta efter sig, de glömmer att ta bort bajs lite här och var och glömmer sopa efter sig. :meh:
De tar på grusiga benskydd på sin häst tex.
Eller, det värsta av allt, de tänker inte så där jättemycket på säkerheten. De hänger upp sadelhängare mitt i stallgången som pekar rakt ut medan de är ute och rider och de passerar med sina hästar bredvid varandra på stallgången och hoppas de inte ska sparka varandra. :banghead:

Nu låter det som att jag är världens klagofjant som letar fel osv men det är jag verkligen inte! Och det funkar jättebra i det stallet jag står i och alla är kompisar och alla hästar mår bra osv - där är ändå bra ordning på allt!
Men vissa saker tycker jag är så tråkigt (tex de saker jag nämnde ovan). Nån gång har jag skrivit på stallets whiteboard-tavla och klagat lite :p men för det mesta brukar jag försöka att strunta i det, även om det kan vara svårt ibland.
Så jag undrar: Någon mer som känner som mig? Kan tillägga att jag är dressyrmupp och står i ett stall med mestadels rena hoppryttare som tycker jag är tråkig som inte vill ut och rejsa på banan och göra hålor haha :grin: nej skojade bara. :) (Detta är INTE en klagan på hoppryttare haha så ni inte tror det! Jag tycker själv om att hoppa ibland).
Så, struntar ni i det? Eller brukar ni faktiskt säga vad ni tycker?

Jag tycker ni ska ta ett möte där du i så fall tar upp det du anser är jobbigt eller störande.

Ibland behövs det bara att man bestämmer en gemensam "lägsta nivå" eftersom att vi alla har vår egen..Sånt du stör dig på kommer andra inte tycka är farligt osv.
Men man ska hålla sig till sakliga och verkligen viktiga problem - att tex blanda in hurvida folk putsar sin utrustning eller ej är oväsentligt och tar du upp en sån fråga kommer du troligtvis få en knäpp på näsan.

Sen ska ju alla hålla sig till regler, men rena regelbrott bör en stallägare ta tag i.

Själv är det främst städning/sopning i stall som jag brukar störa mig på och brukar ta upp på möten..men på senare tid har jag börjat fundera på om det är lönt öht då jag i alla fall börjar komma till insikt att vi alla verkar resonera olika kring vad "rent" är och att alla nog gör sitt bästa. Tycker jag att det är för skitigt för min åsyn sopar jag, i stället för att irritera mig på det eller påminna alla om det..för jag vet att det leder ingen vart mer än en ständigt tjatande och risk för att övriga tillslut blir irriterad på en.

Men jag tycker absolut att man bör ta upp saker som man stör sig på, men i lagoma portioner är min erfarenhet.
 
Säkerheten är ju jätteviktig för alla i stallet, så där tycker jag nog att du kan säga till. Hur är stallägaren? Är "hen" lika slarvig, eller kan du kanske prata med "hen" så att "hen" i sin tur kan prata med de andra (om de inte lyssnar på dig). Ja tyckr inte att du ska lägga dig i hur de sköter sina hästar, så länge det inte är uppenbart att hästarna mår dåligt, men det låter inte så. Det brukar oftast inte uppskattas och du lär inte bli populär om du går och anmärker på småsaker. Men som sagt - säkerheten är en annan sak!
 
Jag tycker du kan ta upp det på tex gemensamt möte. Lägg fram det som att du tänker på säkerheten och så kan ni ha en gemensam diskussion.
Efter det om det är folk som ändå struntar i det så tycker jag du kan gå till stallägare/ ansvarig.
 
Jag tycker ni ska ta ett möte där du i så fall tar upp det du anser är jobbigt eller störande.

Ibland behövs det bara att man bestämmer en gemensam "lägsta nivå" eftersom att vi alla har vår egen..Sånt du stör dig på kommer andra inte tycka är farligt osv.
Men man ska hålla sig till sakliga och verkligen viktiga problem - att tex blanda in hurvida folk putsar sin utrustning eller ej är oväsentligt och tar du upp en sån fråga kommer du troligtvis få en knäpp på näsan.

Sen ska ju alla hålla sig till regler, men rena regelbrott bör en stallägare ta tag i.

Själv är det främst städning/sopning i stall som jag brukar störa mig på och brukar ta upp på möten..men på senare tid har jag börjat fundera på om det är lönt öht då jag i alla fall börjar komma till insikt att vi alla verkar resonera olika kring vad "rent" är och att alla nog gör sitt bästa. Tycker jag att det är för skitigt för min åsyn sopar jag, i stället för att irritera mig på det eller påminna alla om det..för jag vet att det leder ingen vart mer än en ständigt tjatande och risk för att övriga tillslut blir irriterad på en.

Men jag tycker absolut att man bör ta upp saker som man stör sig på, men i lagoma portioner är min erfarenhet.

Jag är mycket mer pedant än de övriga två i stallet och gör som du. Istället för att reta mig sopar jag och håller ordning på en nivå jag trivs med
 
Att skriva på whiteboardtavlor är sällan en bra idé om man inte vill göra sig osams med allt och alla. Ta upp det direkt med de berörda i stället så blir stämningen mycket trevligare!

Sedan tycker jag att du ska fundera lite över vad som är viktigt och vad som faktiskt inte spelar någon större roll. Typ alla i mitt stall har någon gång glömt att fylla vatten åt sin häst/packa en höpåse/whatever. Såvida det inte upprepas gång på gång är det ju bara att göra det åt dem, tar knappast så lång tid. Nästa gång är det man själv som behöver hjälp. Och vissa saker har du helt enkelt inget med att göra. Smutsiga benskydd t.ex. har jag ofta, och eftersom varken min häst eller jag störs av det skulle jag bli rätt irriterad om andra kom och hade åsikter om det.

Angående "hålor i ridbanan", är det någon regel i ditt stall eller bara en idé du har? Jag har stått på en stor anläggning i massor av år och har ALDRIG sett någon komma på tanken att kratta efter sig. Ridbanan underhålls ju med jämna mellanrum, och det är ju inte som att en frisk häst snubblar bara för att det har galopperat en häst där tidigare. Eller har ni något jättekonstigt underlag?

Så sammanfattningsvis skulle jag ta upp säkerhetsproblemen samt ta upp städningen till diskussion om vad de andra tycker är rimligt, men hålla tyst om resten.
 
I mitt stall så finns en klagokäring:cautious: Hon klagar på ALLT:wtf:
T.ex min ponny fäller mycket och mycket trillar ner på stallgången. Självklart tar jag bort det men jag gör det när jag borstat klart och har pga det åkt på en massa utskällningar:rage:
I vissa situationer blir jag ganska irriterad på vissa i stallet, tex när de förväntar sig att jag ska städa efter deras hästar:meh: Säger inget men de blir jättesura när jag struntar i deras skit:p
 
Såvida jag trivs i stallet och med stallkamraterna i övrigt hade jag nog haft överseende med det mesta. Jag tillhör också dom som inte lämnar stallet utan en ordentligt sopad stallgång, däremot har jag nog aldrig krattat ridbanan (tar alltid bort bajset givetvis). Jag hade inte accepterat att någon trängde sig förbi i stallgången med en häst som inte känner mina (dvs går i samma hage och inte normalt sparkas). Men om dom går förbi varandras hästar så hade jag inte lagt mig i. Jag håller med Vira att whiteboardtvlor inte är det bästa sättet att ta upp problem. Föreslår via stallägaren (om det gäller att ändra/förtydliga stallregler), personen direkt (vid specifika problem) eller stallmöte om det gäller mer allmänna förbättringsmöjligheter. Men flytta är ju också ett alternativ om dina åsikter om hur saker ska skötas skiljer totalt från resten och du ständigt ska gå och reta dig på andras "slarv". Kanske finns det ett "dressyrstall" i närheten?
 
Jag tycker det låter som du är en klagofjant. Inget illa menat men många av de saker du nämner är onödiga att störa sig på.
Jag bryr mig inte om skydd borstas av (skulle hästen få sår skulle jag reagera), om utrustning putsas eller ej (om inte hästen får skav), om schabrak byts efter varje ridpass eller varannan månad (sålänge inte hästen får skav).
Sålänge inte hästen far illa så går jag inte och stör mig.

hade någon eller några upprepade gånger glömt den dagliga skötseln av hästen, dvs mat eller vatten hade jag sagt till. Senast igår när jag lunchade var det en häst som inte hade lunch upplagt, jag tog påsen och kastade i hö, tog mig drygt 10 sek sen glömde jag bort det.

hade någon krattar ridhuset eller banan efter sig hade jag sett ut såhär: :confused:O_o
med bra underlag samt regelbunden harvning ska det väl inte bli gropar??
(angående mjukt/hårt underlag är det bättre att rida på varierat underlag än samma underlag alltid)

att hästar möts i stallgången är inget ovanligt i vårat stall, det finns några få som sparkas, dessa leds in i boxen medans den andra hästen passerar.

alla tänker och tycker olika, men enligt min erfarenhet så är ett stall där allt ska vara pedantiskt rent med massa sura miner inte lika roligt som ett stall där man fokuserar på att komunicera, hjälpa varandra och inte skriva massa klagomål
på tavlan! :)
 
jag kanske uttryckte mig fel efter vad vissa har skrivit. Det är ju självklart att jag inte stör mig på tex skitiga benskydd, det har jag ju absolut inte med att göra!! det jag menade med inlägget var hur OLIKA man kan vara! Jag går givetvis inte och stör mig på vad de andra gör, jag sköter mitt och de sköter sitt, det jag menade som sagt var hur olika man kan vara. Vissa bryr sig inte ifall det ligger en massa halm tex på stallgången eller en massa bajs på ridbanan. Jag är noga, men vissa i "mitt" stall är inte så noga som jag :) Det jag undrade var ifall någon mer här på buke också kan känna så i det stallet där de står. Jag har skrivit på tavlan 2 -3 gånger om mindre grejer - typ om det är en massa bajs rester blandat med vatten i spolspiltan som sen ingen tar upp. Jag är aldrig sur utan det har bara varit en liten uppmaning eller vad man ska säga ifall den som skitat ner glömt det men kanske tänker på det nästa gång.
Jag trivs väldigt bra i det stallet jag står i och jag är väldigt bra vän med alla i stallet - inga sura miner i vårt stall inte! Stallägaren är också väldigt bra och noga med säkerheten och vill att det ska vara någorlunda sopat i stallgången när han går ut och tittar till hästarna på kvällen. :)
Ang. om någon skulle ha glömt sätta mat till sin häst - givetvis (som zalleg skrev) så blandar jag såklart till hästen och glömmer sedan bort det.
Det jag syftade på är hur olika man kan vara och vad tex man tycker är rent eller hur man tycker det ska vara. Såklart ett ämne som kan diskuteras mycket och så men ändå kul att höra hur andra tänker och tycker :)
 
Kan tillägga att med grusiga benskydd menar jag ju såklart att de är grusiga på insidan! Hahah jag bryr mig aldrig över vad eller hur någon annans utrustning är, det var bara ett exempel på hur olika man kan vara :)
 
de passerar med sina hästar bredvid varandra på stallgången och hoppas de inte ska sparka varandra. :banghead:

Det här blir jag också knäpp på faktiskt. Inte ett problem där jag har hästen nu men när jag stod i större stall hade vissa väldigt svårt att förstå att det inte var en bra idé att försöka tvinga förbi sin ponny om min mkt ranghöga märr stod i gången. Vet inte hur många gånger jag fått skrika på folk att dom måste säga till innan så jag kan flytta på min häst så att det inte händer en olycka. Min märr markerar mycket tydligt att hon tar det som en personlig förolämpning om någon annan, okänd häst kommer för nära och som tur är märker andra hästar oftast det men människor är tyvärr inte alltid lika uppmärksamma.
 
håller helt med dig! nu är min häst väldigt snäll och ranglåg, men jag har sagt till dom i mitt stall att de måste säga till mig först ifall de vill förbi - vilket de har accepterat och kommer ihåg vilket jag är väldigt glad över :)
 
Jag tycker det låter som du är en klagofjant. Inget illa menat men många av de saker du nämner är onödiga att störa sig på.
Jag bryr mig inte om skydd borstas av (skulle hästen få sår skulle jag reagera), om utrustning putsas eller ej (om inte hästen får skav), om schabrak byts efter varje ridpass eller varannan månad (sålänge inte hästen får skav).
Sålänge inte hästen far illa så går jag inte och stör mig.

hade någon eller några upprepade gånger glömt den dagliga skötseln av hästen, dvs mat eller vatten hade jag sagt till. Senast igår när jag lunchade var det en häst som inte hade lunch upplagt, jag tog påsen och kastade i hö, tog mig drygt 10 sek sen glömde jag bort det.

hade någon krattar ridhuset eller banan efter sig hade jag sett ut såhär: :confused:O_o
med bra underlag samt regelbunden harvning ska det väl inte bli gropar??
(angående mjukt/hårt underlag är det bättre att rida på varierat underlag än samma underlag alltid)

att hästar möts i stallgången är inget ovanligt i vårat stall, det finns några få som sparkas, dessa leds in i boxen medans den andra hästen passerar.

alla tänker och tycker olika, men enligt min erfarenhet så är ett stall där allt ska vara pedantiskt rent med massa sura miner inte lika roligt som ett stall där man fokuserar på att komunicera, hjälpa varandra och inte skriva massa klagomål
på tavlan! :)

Jag är ingen klagofjant! Långt ifrån! :laugh: det är jag som brukar vara den tysta haha :up:
 
De säger "ojdå" ifall de glömt fylla på vatten till sin häst i boxen och frågar tex om jag kan göra det för dom har "redan" åkt hem från stallet. De glömmer att sätta mat till hästen - tex intagsmat.
I sådana fall, när vi haft folk som "glömmer" att fixa mat och vatten så brukar jag säga att nej, jag hjälper inte till utan dom får ta och åka tillbaka annars blir hästen utan mat och vatten. Dock så fyller jag såklart på och jag ger såklart hästen men det får dom glatt upptäcka när dom masar sig tillbaka. Gör så dock när det hänt för ofta. Dom blir måttligt glada när dom kommer och märker att allt är fixat men det hjälper faktiskt, dom brukar skärpa sig efter det när dom inser att dom inte kan lita på att någon annan gör det. Även om jag fyllt på och så så kan dom ju faktiskt inte vara helt säkra.
Eller brukar ni faktiskt säga vad ni tycker?
Jag säger till om allting som drabbar min häst eller mig, jag är inte direkt rädd för att bli ovän med folk i stallet utan jag säger till när något slarvas med, om det gäller mig eller min häst då. Resten som tex skit i spolspiltan eller håliga ridbanor låter jag stallägaren ta hand om, det är inte mitt jobb att sköta och tar inte stallägaren det på allvar så hade jag nog funderat på att flytta. Att ridbanan fungerar är ju något man betalar för och detsamma om det är ohygieniskt så hoppas man ju att stallägaren ska bry sig.

Detta med att dom rider med smutsiga skydd eller så hade jag brytt mig mindre om.
 
Det finns slarvpellar över allt och människor som tycker annorlunda jämfört med en själv.

Jag själv vill gärna ha ordning både kring mina grejer samt gemensamma utrymmen. En yngre tjej i stallet är halvslarvig. Hästen är hon jätte nogrann med men grejerna ligger lite hursom inne i sadelkammaren. Jag har en garderob med bla mina ridkläder i och hennes hylla står ca 70cm ut från min eftersom den är intryckt i ett hörn. Och det ligger gejer framför hyllan samt in mot 'mitt utrymme' så jag måste flytta undan för att kunna byta om på den lilla ytan. Det kan jag irritera mej på eftersom hon har tid att lägga iorning allt som tar ca 30min totalt och hade gjort stor skillnad. Men, det är hennes bekymmer och fram tills dess puttar jag helt enkelt undan grejerna.

Men visst hade jag reagerat som du!
 
Jag känner mig verkligen som en klagofjant, som någon så vackert kallade det, just nu. Men det har hänt så himla mycket konstiga saker i stallet på sistone och det stör mig så in i h-vete. Sen är jag väl extra irriterad på saker när de drabbar mig då jag är deppad just nu. Visst jag är noggrann med allt som har med hästen att göra, men jag kräver inte att alla andra ska vara lika noggranna med sadlar och täcken osv.
Jag har tex skrivit på whiteboard-tavlan när min häst inte fick sitt hö inlagd en dag och när någon hade blandat i torr betfor i kraftfoder-kärran. När någon hade tagit privat fodertillskott och blandat i samma kärra. När någon hade tagit samma privata foder och hällt ut över golvet i toaletten, som jag trampade på i strumplästen (AJ! Som att kliva på lego!). När någon hade tömt hövagnen som jag fyllt inför kvällsfodring, för att packa sina höpåsar. När någon hade kissat på golvet i toaletten. Jag måste uppfattas som värsta gnällkärringen, men hur kan man tolerera sånt här beteende!?! Överreagerar jag??
Jag skriver inte på tavlan när jag får städa bort bajs, päls, hovrester och sömmar på golvet utanför min hästs box, eller när jag får mocka ur en sjukhage som är helt nerbajsad för att min häst ska slippa vada i skit, eller när jag får rensa avloppet i spolspiltan när någon gjort att det täppts igen med översvämning som följd innan jag kan tvätta hästen.

Jag känner att jag måste flytta till en gård med eget stall så jag får sköta allt som jag själv vill....
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 533
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 136
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 544
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 221
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp