Jobbiga veterinärbesök

Jag vill gärna förtydliga att jag inte vill ha råd om eller uppmaningar att jag ska avliva min hund, det är inte det min tråd går ut på. I min tråd eftersöker jag tips på hur vi kan få trevligare veterinärbesök.

VÄNLIGEN RESPEKTERA DETTA.

Huruvida min hund ska avlivas eller inte är en diskussion som tas mellan mig och veterinär samt uppfödare. Personer som alltså ser hunden i verkliga livet och kan ge en korrekt bedömning hur hundens lidande är samt vad ett skäligt hundliv är i kontra till hans smärtproblematik.
Skriver man på ett öppet forum så får man räkna med att alla svar inte blir som man önskar. Vill du inte ha svar så skaffa en blogg att skriva i. Där kan du radera inlägg som inte stryker dig medhårs.
:banghead:
 
Har man en hund som är stressad/rädd mm hos veterinären så måsta man ha pondus - om man är helt säker på att hunden verkligen beter sig bättre när man själv är med (många gånger kan det vara tvärtom). Kan man inte ha pondus själv, får man helt enkelt ta med sig någon som har det.

Min äldsta heeler är en snäll hund mot människor, men kan blixtsnabbt börja avskyr veterinärer för dom kan göra ont (hon stressar på kliniker så fort vi kommer in genom ständigt gnällande/tjutande). Så minsta hon fattar att vissa saker ska göras så måste jag själv hålla henne - ibland i luftgrepp (vaccination t ex) för annars hoppar hon eller försöker bita vetten. Hon kan nypa dom hårt, men får hon tag i mig så tar hon aldrig i - vet av erfarenhet vid dom många undersökningar som gjordes för några år sedan.
Vid sövning har jag sagt jag ska vara med vid lugnande, så får dom ta henne när hon däckat.

Jag har ärligt aldrig haft problem med vare sig veterinärer eller sköterskor när jag sagt detta, men jag har alltid glimten i ögat och är trevlig men saklig. Egen självkontroll (oerhört viktigt att inte stressa själv) så har jag alltid blivit bra bemött på flera olika kliniker :)
 
Skriver man på ett öppet forum så får man räkna med att alla svar inte blir som man önskar. Vill du inte ha svar så skaffa en blogg att skriva i. Där kan du radera inlägg som inte stryker dig medhårs.
:banghead:

Nyligen så var det ju du som fick rådet att avliva din hund, det var väl inte så roligt att höra? Klart TS ska få säga att hen inte vill höra rekommendationer om avlivning. Tycker du är onödigt elak faktiskt. Ha lite medkänsla.
 
Det är verkligen exakt så vi har blivit bemötta.. fast jag fick inte ens vara med honom hela dagen på kliniken om han skulle röntgas då "deras rutiner inte såg ut så" utan alla hundar SKA lämnas av ägaren 7.00 och alla hundar ska hämtas 16.00 oavsett när dom är klara osv... jag har flera gånger försökt förklara hur han är och att det upplägget verkligen inte fungerar och har sedan läst i journaler där det står anteckningar att jag har svårt att samarbeta, att jag är överbeskyddande och hunden nog skulle må bra av att jag inte är närvarande. :confused:
Då byter man veterinär. Jag har en hund med grav seperationsångest och jag ringde runt i kranskommunerna tills jag hittade en som lät mig vara med när han skulle sövas och ta bort tandsten. Numera funkar det även med min vanliga veterinär, även om jag får ta en heldag ledigt från jobbet för att vara på plats eftersom den gärna vill att hunden är där på morgonen och fixas när det finns tid.
 
Nyligen så var det ju du som fick rådet att avliva din hund, det var väl inte så roligt att höra? Klart TS ska få säga att hen inte vill höra rekommendationer om avlivning. Tycker du är onödigt elak faktiskt. Ha lite medkänsla.
Han får somna på måndag eftersom jag blivit sjuk igen.
 
Min Pyssling är både en ängslig själ och ett krankhetens lille pyre förtrogen med smärta. My 5 cents:

*Prova att om möjligt byta klinik
*var noga med att berätta att han är rädd och har ont/haft ont och hur du vill hantera situationen redan när ni beställer tid. Man kan också rådfråga dem om när man ska komma för att det ska vara så lugnt som möjligt
*Öva hemma på att säga det du vill vara beredd att säga på plats. Stå framför spegeln och säg saker som: "Det är bättre om så få som möjligt är i rummet när.." "Min hund är orolig, vi måste försöka ge honom en så behaglig upplevelse av det här som möjligt"
*Ställ krav - fråga om det finns något tomt undersökningsrum där du kan vänta
*Munkorg kan vara värt att prova för personalens trygghet - känner de sig tryggare blir situationen bättre även för hunden. Den är också rekvisita i din berättelse om att din hund behöver extra hänsyn
*Kom ihåg att ditt jobb är att skydda din hund - inte att bli den mest älskade kunden. Var diplomatisk men låt ingen köra med dig.
 
Det är verkligen exakt så vi har blivit bemötta.. fast jag fick inte ens vara med honom hela dagen på kliniken om han skulle röntgas då "deras rutiner inte såg ut så" utan alla hundar SKA lämnas av ägaren 7.00 och alla hundar ska hämtas 16.00 oavsett när dom är klara osv... jag har flera gånger försökt förklara hur han är och att det upplägget verkligen inte fungerar och har sedan läst i journaler där det står anteckningar att jag har svårt att samarbeta, att jag är överbeskyddande och hunden nog skulle må bra av att jag inte är närvarande. :confused:
Fast du är ju en betalade kund? Då kan man ju ställa vissa krav.
 
Jag vill gärna förtydliga att jag inte vill ha råd om eller uppmaningar att jag ska avliva min hund, det är inte det min tråd går ut på. I min tråd eftersöker jag tips på hur vi kan få trevligare veterinärbesök.

VÄNLIGEN RESPEKTERA DETTA.

Huruvida min hund ska avlivas eller inte är en diskussion som tas mellan mig och veterinär samt uppfödare. Personer som alltså ser hunden i verkliga livet och kan ge en korrekt bedömning hur hundens lidande är samt vad ett skäligt hundliv är i kontra till hans smärtproblematik.

Är det samma hund som hade bekymmer liknande OCD och mystisk hälta?
Hur har det gått i sådana fall, har ni hittat problemet än?
Håller mina tummar att ni hittar vad som ställer till det för honom.

På tal om trevligare veterinärbesök, finns det någon veterinär du och din hund tycker om/litar på? Man kan önska att få dem och förklara läget, hade min hund reagerat som din så hade jag låtit ett fåtal veterinärer undersöka honom då de lär sig hur han fungerar i miljön. Behöver du just den kliniken det är värst bemötande på eller kan du välja en annan?

Jag märker på min vanliga klinik att vi får samma veterinär och djursjuksköterska/djurvårdare (?) hela tiden med orden "jag ser att du haft XX innan, så vi bokar in hen till er igen". Då har vi inga som helst bekymmer hos veterinären, utan bara så kliniken arbetar tydligen för det är samma sak med mina katter.
 
Det är verkligen exakt så vi har blivit bemötta.. fast jag fick inte ens vara med honom hela dagen på kliniken om han skulle röntgas då "deras rutiner inte såg ut så" utan alla hundar SKA lämnas av ägaren 7.00 och alla hundar ska hämtas 16.00 oavsett när dom är klara osv... jag har flera gånger försökt förklara hur han är och att det upplägget verkligen inte fungerar och har sedan läst i journaler där det står anteckningar att jag har svårt att samarbeta, att jag är överbeskyddande och hunden nog skulle må bra av att jag inte är närvarande. :confused:
Så sa de till mig med och jag svarade att det är inget alternativ. Så elak är jag inte att jag lämnar min hund och riskerar att han stressar ihjäl sig. De försökte igen när dagen var inne men jag vek inte en tum. I hans journal står det att matte är väldigt nojig, är rädd att han ska dö och bla bla bla. Jag kan inte bry mig mindre. Att de inte ens kunde läsa honom gjorde mig bara än mer övertygad om att mitt beslut att inte lämna honom ensam där var så rätt. Han var mitt ansvar, han kunde inte föra sin talan själv utan det var jag som hade ansvar för att göra det. Hade de stått på sig hade jag bytt klinik för lämna var aldrig något alternativ. Jag tycker att hela det systemet är helt vansinnigt och hade aldrig lämnat ett djur så oavsett hur tryggt i sig själv det var. Mina djur är mitt ansvar som sagt, jag vill veta vad som händer, inte få veta i efterhand att hen gjorde det eller detta eller, vi gjorde det eller detta, vi utsatte ditt djur för onödigt lidande för du var inte här och kunde stoppa oss. Det misstaget har jag gjort en gång och det gör jag aldrig om.
 
Jag har en unghund på 10 månader som under 5 månaders tid har behövt flertalet veterinärbesök på grund av smärtutredning. Ingen klinik här omkring har en fullutrustad klinik och därför har vi behövt besöka 5 olika kliniker för att göra olika utredningar.

Min hund har från start varit väldigt rädd och osäker och har haft grav seperationsångest från mig (alltså inte jobbigt att lämnas hemma utan jobbigt att även gå ifrån mig på promenad). Hans osäkerhet har med tiden byggts upp till reaktivitet både vad gäller hundar och nya människor. Istället för att lägga sig ner och skaka med svansen mellan benen som han gjorde i början vill han nu hävda sig utan att gå till fysisk attack.

Vid varje veterinärbesök säger jag till i förväg att han har lätt för att gå upp i stress, han behöver hanteras varsamt, det ska vara så få personer i rummet som möjligt för hans bästa och jag själv ska assistera veterinären i den mån det går.
Jag säger även till när vi väl kommer dit, till både veterinär och sköterska att man behöver vara lugn och försiktig med honom för att inte göra det värre. Ändå är det INGEN som lyssnar.

Alla våra veterinärbesök har först börjat med att sköterskan hämtar oss i väntrummet, min hund som tycker det är jobbigt med andra hundar är redan uppe i stress efter att ha suttit i väntrummet med diverse okända människor och hundar. Sköterskan säger alltid "oj så glad han är!" när han drar hejdlöst i kopplet, skäller och flämtar. Och man ba "han har bara ett enormt stresspåslag...." :banghead:

Sedan har det alltid kommit en sköterska som fullständigt sliter hunden ur händerna på mig och tvångshåller honom. Varpå han skriker sig igenom hela veterinärbesöket. Han skriker av rädsla för att okända människor håller honom hårt, han skriker av rädsla för att han är rädd att jag ska gå när han sitter fast, rädd för att det ska göra ont. Allt är bara fel. Det är inget litet gnyende och det är panikskrik. Och ju mer han skriker desto mer hårdhänt blir både veterinär och sköterska. Och ju mer hårdhänt dom blir desto mer skriker han och så är man inne i en ond spiral.

Igår var vi hos veterinären som blev ARG på honom för att han smärtreagerade varpå han istället lägger sig ner med svensen mellan benen och skakar kraftigt.
Det är alltid päls i hela veterinärrummet efter oss då han tappar så mycket päls när han går upp i stress, så pass att det har blivit kala fläckar på honom nu när vi har varit så mycket hos veterinären.

Och efter varje veterinärbesök är jag tillbaka på ruta ett hemma igen. Det går inte att få kontakt, han skäller på alla ljud och rörelser. Droppar vattenkranen hemma blir det utbrott, piper en fågel utanför fönstret tokskäller han. Så fort jag öppnar ytterdörren för att vi ska gå ut så skäller han i förebyggande syfte eftersom att det kan vara någon där. Sedan skäller han lite närsom under promenaden och möter vi någon med eller utan hund så blir det blackout.
Jag hinner lagom jobba upp hans förtroende igen och allt blir lite bättre och sedan är det dags för nästa veterinärbesök och så börjar allt om...

Vad ska jag göra för att få veterinärer och sköterskor att lyssna på mig och underlätta undersökningen för alla? Han blir ju också väldigt svårundersökt när han skriker hela tiden, svårt att veta när han har ont och inte.. Veterinärbesöken är så jobbiga för honom och jag blir helt knäckt efteråt då jag ser vad besöken gör med honom..
Byt veterinär!! Och stå på dig i att du vill hålla själv osv. Skulle aldrig gå till en klinik där personalen beter sig så.

Apropå det måste jag berömma min lokala lilla klinik. Min hund är VÄLDIGT rädd för allt vad vårdinrättningar heter efter en jobbig upplevelse när han var yngre. Veterinären och personalen är alltid vänliga och lugna med både djur och mattar, min hund tex vaccineras på golvet så att han ska få slippa att gå upp på bordet. När han kastrerades nyligen hade jag pratat med dem i förväg och för dem var det en självklarhet att jag fick vara med tills hunden blivit drogad och sov, samt att de ringde efter op så att jag kunde hämta hem honom innan han hann vakna till för mycket och bli rädd. Där slapp vi mycket stress!
 
Min Pyssling är både en ängslig själ och ett krankhetens lille pyre förtrogen med smärta. My 5 cents:

*Prova att om möjligt byta klinik
*var noga med att berätta att han är rädd och har ont/haft ont och hur du vill hantera situationen redan när ni beställer tid. Man kan också rådfråga dem om när man ska komma för att det ska vara så lugnt som möjligt
*Öva hemma på att säga det du vill vara beredd att säga på plats. Stå framför spegeln och säg saker som: "Det är bättre om så få som möjligt är i rummet när.." "Min hund är orolig, vi måste försöka ge honom en så behaglig upplevelse av det här som möjligt"
*Ställ krav - fråga om det finns något tomt undersökningsrum där du kan vänta
*Munkorg kan vara värt att prova för personalens trygghet - känner de sig tryggare blir situationen bättre även för hunden. Den är också rekvisita i din berättelse om att din hund behöver extra hänsyn
*Kom ihåg att ditt jobb är att skydda din hund - inte att bli den mest älskade kunden. Var diplomatisk men låt ingen köra med dig.

Tack för många konkreta och tänkvärda tips! Dom ska jag ta med mig till nästa gång :)
 
Så sa de till mig med och jag svarade att det är inget alternativ. Så elak är jag inte att jag lämnar min hund och riskerar att han stressar ihjäl sig. De försökte igen när dagen var inne men jag vek inte en tum. I hans journal står det att matte är väldigt nojig, är rädd att han ska dö och bla bla bla. Jag kan inte bry mig mindre. Att de inte ens kunde läsa honom gjorde mig bara än mer övertygad om att mitt beslut att inte lämna honom ensam där var så rätt. Han var mitt ansvar, han kunde inte föra sin talan själv utan det var jag som hade ansvar för att göra det. Hade de stått på sig hade jag bytt klinik för lämna var aldrig något alternativ. Jag tycker att hela det systemet är helt vansinnigt och hade aldrig lämnat ett djur så oavsett hur tryggt i sig själv det var. Mina djur är mitt ansvar som sagt, jag vill veta vad som händer, inte få veta i efterhand att hen gjorde det eller detta eller, vi gjorde det eller detta, vi utsatte ditt djur för onödigt lidande för du var inte här och kunde stoppa oss. Det misstaget har jag gjort en gång och det gör jag aldrig om.


Känner rent spontant att jag vill ha med dig på vårt nästa veterinärbesök :D Vi tänker precis lika, jag vill också veta exakt allt som dom gör med mina hundar, höra vad dom säger, se hur hunden reagerar osv. Kanske skev jämförelse men man skulle ju aldrig lämna in sitt barn på barnavårdcentralen och ba "kommer och hämtar om 8 timmar. Ta det lugnt så går det bra!!"

Tack för att du delar med dig så jag slipper känna mig ensam i det här eländet. Skönt att fler har krav och är "besvärliga" hos vet..
 
Byt veterinär!! Och stå på dig i att du vill hålla själv osv. Skulle aldrig gå till en klinik där personalen beter sig så.

Apropå det måste jag berömma min lokala lilla klinik. Min hund är VÄLDIGT rädd för allt vad vårdinrättningar heter efter en jobbig upplevelse när han var yngre. Veterinären och personalen är alltid vänliga och lugna med både djur och mattar, min hund tex vaccineras på golvet så att han ska få slippa att gå upp på bordet. När han kastrerades nyligen hade jag pratat med dem i förväg och för dem var det en självklarhet att jag fick vara med tills hunden blivit drogad och sov, samt att de ringde efter op så att jag kunde hämta hem honom innan han hann vakna till för mycket och bli rädd. Där slapp vi mycket stress!

Vad skönt att ha hittat en klinik som förstår dig och jobbar för att möta djurens behov :heart
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
647
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 923
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 683
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 080
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp