Jobbintervju medans man har jobb

Halcyon

Trådstartare
Jag har hamnat i en okänd situtation för mig. Jag har tackat ja till ett jobb iochmed jag måste ha ett jobb, samt kan tänka mig arbeta som det (hade inte sökt annars).
MEN samtidigt så sökt och gått bra i rekryteringsprocess på ett jobb som nästintill drömjobbet. De kommer kalla på intervju de veckorna jag börjar på det andra jobbet.

Givetvis hoppas och kan se till intervjun läggs på icke arbetsdag/arbetstid.
Men om nu inte är möjligt. Hur gör man eller hur hade ni gjort? Kan jobbet neka man går på en jobbintervju?
 
Jag har hamnat i en okänd situtation för mig. Jag har tackat ja till ett jobb iochmed jag måste ha ett jobb, samt kan tänka mig arbeta som det (hade inte sökt annars).
MEN samtidigt så sökt och gått bra i rekryteringsprocess på ett jobb som nästintill drömjobbet. De kommer kalla på intervju de veckorna jag börjar på det andra jobbet.

Givetvis hoppas och kan se till intervjun läggs på icke arbetsdag/arbetstid.
Men om nu inte är möjligt. Hur gör man eller hur hade ni gjort? Kan jobbet neka man går på en jobbintervju?
Man tar en semesterdag eller flexar och håller käft om orsaken.
 
"Läkarbesök" :angel:

Men det hänger ju på vad det är för arbete du har också. Själv har jag kontorsarbete och vi kommer och går lite som vi vill så länge vi gör vårt jobb, så vi behöver inte redogöra för vad vi gör så fort vi lämnar kontoret. Men på andra jobb går det ju absolut inte att lämna och då kan flex/ledigt vara ett bra alternativ, och du behöver såklart inte redogöra för varför.
 
"Läkarbesök" :angel:

Men det hänger ju på vad det är för arbete du har också. Själv har jag kontorsarbete och vi kommer och går lite som vi vill så länge vi gör vårt jobb, så vi behöver inte redogöra för vad vi gör så fort vi lämnar kontoret. Men på andra jobb går det ju absolut inte att lämna och då kan flex/ledigt vara ett bra alternativ, och du behöver såklart inte redogöra för varför.
Det sa jag en gång när jag skulle på intervju, då fick jag frågan om jag var gravid.
 
"Läkarbesök" :angel:

Men det hänger ju på vad det är för arbete du har också. Själv har jag kontorsarbete och vi kommer och går lite som vi vill så länge vi gör vårt jobb, så vi behöver inte redogöra för vad vi gör så fort vi lämnar kontoret. Men på andra jobb går det ju absolut inte att lämna och då kan flex/ledigt vara ett bra alternativ, och du behöver såklart inte redogöra för varför.

Eller, om man har djur, helt enkelt skylla på dem @Halcyon
 
Det vanliga är väl att man skyller på läkarbesök, sjukgymnast eller möte med banken typ.

Folk gör ju mängder med olika ärenden på kontorstid så det bör finnas mängder av vita lögner att ta till :D
Läkarbesök och liknande som ursäkt förutsätter dock att det inte görs på arbetstid (vilket en del har i sina avtal/förmåner).
Jag tycker inte att man som arbetsgivare kan ta för givet att en person kan komma ifrån på arbetstid för intervju. Dessutom så ska det kunna skötas "snyggt", vilket kan innebära att även lunch kan falla bort och att det kan behöva ske på "neutral" plats. Tidig morgon eller efter jobbet borde vara rutin för den tilltänkte arbetsgivaren, minskar också risken för att möta personer som man kanske inte vill möta.
 
Jag tycker inte att man som arbetsgivare kan ta för givet att en person kan komma ifrån på arbetstid för intervju.

Min erfarenhet är att det ofta är just precis så. Att arbetsgivaren kallar till intervju och fb kan tacka ja eller nej, i vissa fall kan det gå att boka om (har varit med om några där det inte varit ett alternativ, alls). Det beror nog en hel del på vad det är för jobb.
 
Läkarbesök och liknande som ursäkt förutsätter dock att det inte görs på arbetstid (vilket en del har i sina avtal/förmåner).
Jag tycker inte att man som arbetsgivare kan ta för givet att en person kan komma ifrån på arbetstid för intervju. Dessutom så ska det kunna skötas "snyggt", vilket kan innebära att även lunch kan falla bort och att det kan behöva ske på "neutral" plats. Tidig morgon eller efter jobbet borde vara rutin för den tilltänkte arbetsgivaren, minskar också risken för att möta personer som man kanske inte vill möta.
Gör det?
Att ta ledigt för besök i vården kan väl ingen arbetsgivare neka? Eller?

OK att man kan behöva ta ledigt utan lön men det är det väl värt. Känns också konstigt att kunna gå på intervju för annat jobb medan man får betalt från sin gamla arbetsgivare.
 
Gör det?
Att ta ledigt för besök i vården kan väl ingen arbetsgivare neka? Eller?

OK att man kan behöva ta ledigt utan lön men det är det väl värt. Känns också konstigt att kunna gå på intervju för annat jobb medan man får betalt från sin gamla arbetsgivare.
Tror att vi menar samma sak. Med "på arbetstid" menar jag bokstavligt att den nuvarande arbetsgivaren står för tiden, dvs att man inte får löneavdrag för tiden som man inte är på arbetet.
 
Min erfarenhet är att det ofta är just precis så. Att arbetsgivaren kallar till intervju och fb kan tacka ja eller nej, i vissa fall kan det gå att boka om (har varit med om några där det inte varit ett alternativ, alls). Det beror nog en hel del på vad det är för jobb.
Arbetsgivare som utgår från att de som söker är arbetslösa eller studerande, alternativt erbjuder något som de är medvetna om är väldigt attraktivt kan förstås göra som de vill. Alla andra måste förstå att de som arbetsgivare också värderas. Jag har stött på sådana arbetsgivare, men tycker inte att det är juste eller ger ett bra intryck av en arbetsgivare och skulle aldrig göra så själv mot en som söker jobb. Om det är ok med alla parter så är det förstås inget problem, men den arbetsgivare som är intresserad av att få den personal som den vill ha bör vara beredd att ge avkall på sin egen bekvämlighet. Ett par gånger har jag varit tvungen att resa till intervju på företag på annan ort (långt bort), då har jag förstås varit tvungen att ta ledigt (i ett fall planerades det in på min ordinarie lediga dag), men de tilltänkta arbetsgivarna stod för alla kostnader + traktamente.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 794
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 483
Senast: fejko
·
Skola & Jobb I mitt yrke så är det vanligt att man får utbildningar för att avancera, kunna utföra svårare felsökningar, få mer ansvar osv. Detta...
2
Svar
37
· Visningar
2 088
Senast: Sol
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 199
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp