Jobbintervju medans man har jobb

Jag har hamnat i en okänd situtation för mig. Jag har tackat ja till ett jobb iochmed jag måste ha ett jobb, samt kan tänka mig arbeta som det (hade inte sökt annars).
MEN samtidigt så sökt och gått bra i rekryteringsprocess på ett jobb som nästintill drömjobbet. De kommer kalla på intervju de veckorna jag börjar på det andra jobbet.

Givetvis hoppas och kan se till intervjun läggs på icke arbetsdag/arbetstid.
Men om nu inte är möjligt. Hur gör man eller hur hade ni gjort? Kan jobbet neka man går på en jobbintervju?

Jag tänker att båda parter bör kunna vara flexibla. Jobbet kan neka att gå på en jobbintervju och jobbet kan bli väldigt mycket sämre om man öppet går på intervjuer för att komma därifrån. Men det beror såklart på ”jobbet” ifråga.
 
Arbetsgivare som utgår från att de som söker är arbetslösa eller studerande, alternativt erbjuder något som de är medvetna om är väldigt attraktivt kan förstås göra som de vill.
Fast hur många är sådana?
Jag har sökt en hel del jobb senaste halvåret och jag tycker att de flesta är väldigt tillmötesgående i just vilken tid de kan och vill träffas. Jag har sökt jobb inom flera olika branscher och olika typer av jobb, så det finns ingen riktig röd tråd i mitt jobbsökande.
 
Men om nu inte är möjligt. Hur gör man eller hur hade ni gjort?
Det beror ju på hur rekryteringsprocessen ser ut.
När jag sökte arbeten inom It och Telecom så var arbetsgivarna vana vid att vara mycket diskreta.
Men när jag sökte som bussförare så var det inbokade skriftliga prov, intervju och läkarundersökning samt körprov. En omfattande process som tog flera dagar i anspråk. Och det på kontorstid helt utan möjlighet till att vara diskret.
Helt olika alltså.
 
Gör det?
Att ta ledigt för besök i vården kan väl ingen arbetsgivare neka? Eller?

OK att man kan behöva ta ledigt utan lön men det är det väl värt. Känns också konstigt att kunna gå på intervju för annat jobb medan man får betalt från sin gamla arbetsgivare.
Det beror nog på vad man har för kollektivavtal. Om denna info stämmer så får arbetsgivaren neka tjänstledighet för icke-akuta läkarbesök:
https://lawline.se/answers/vad-galler-angaende-lakarbesok-pa-arbetstid

Plus att man faktiskt inte ska på läkarbesök, så även om man har rätt att göra det på arbetsrid/rätt att få ledigt och det sen kommer fram på något sätt att man inte var hos läkaren så ser ju det rätt illa ut.
 
Fick veta de ska komma ut med tider snart för boka intervju, jag hoppas innerligt att de har någon på måndag då slipper jag oron.

Jag tycker att du kan höra av dig till dem och säga att måndag vore en bra dag för dig :)

Förstår att det är olika i olika branscher och kulturer såklart men rekryterarna på mitt jobb gör ju allt för att det ska funka för en intressant kandidat, även om det handlar om tidig morgon, över lunch eller efter ordinarie arbetstid. Sker intervjun på Skype finns väl ännu mer utrymme för flexibilitet tänker jag.
 
Fast hur många är sådana?
Jag har sökt en hel del jobb senaste halvåret och jag tycker att de flesta är väldigt tillmötesgående i just vilken tid de kan och vill träffas. Jag har sökt jobb inom flera olika branscher och olika typer av jobb, så det finns ingen riktig röd tråd i mitt jobbsökande.
Precis, alltså bör de flesta arbetsgivare/rekryterare vara beredda på att vara flexibla, tycker jag. Det är också min erfarenhet att de är det. Sedan finns det förstås specialfall som @Inte_Ung nämnde, eller om det är på annan ort. Då får man som arbetssökande vara beredd att ta semester.
 
Jag tycker att du kan höra av dig till dem och säga att måndag vore en bra dag för dig :)

Förstår att det är olika i olika branscher och kulturer såklart men rekryterarna på mitt jobb gör ju allt för att det ska funka för en intressant kandidat, även om det handlar om tidig morgon, över lunch eller efter ordinarie arbetstid. Sker intervjun på Skype finns väl ännu mer utrymme för flexibilitet tänker jag.

Måndag är annandagpåsk och kommer inte gå pga statligt verk. Därav jag börjar på tisdagen på andra jobbet, svor lite när jag kom på det.


Men gjorde så tog så sen mötestid som möjligt på torsdagen 22april. 14.15 men kommer ändå behöva dra timme tidigare då pga pendling, bah. :meh:
Så ska se på tisdag hur schema ser ut och se hur jag fårlösa utifrån det.

Vet ej om går hitta nått ställe så blir nämre än pendla timme tillbaka än hemmet, tror ej lämpligt att hitta lokal på jobbet och sätta sig. Ska kika om finns biblotek eller nått nära då kanske spar några min.

Så typiskt alltså :arghh:
 
Fast hur många är sådana?
Jag har sökt en hel del jobb senaste halvåret och jag tycker att de flesta är väldigt tillmötesgående i just vilken tid de kan och vill träffas. Jag har sökt jobb inom flera olika branscher och olika typer av jobb, så det finns ingen riktig röd tråd i mitt jobbsökande.

Det är nog lättare när få sökande, I detta fall gjorde test, och sen går man vidare på intervju och de lägger ut på sin sida vilka tider de kan ha intervju. Givetvis på arbetstider/kontorstider då de jobbar själva.

Här var inte mer tillmötesgående jag fick ta senaste tiden som gick kl 14.15 tänkte lättare rucka lite på eftermiddagen än morgonen.
 
Måndag är annandagpåsk och kommer inte gå pga statligt verk. Därav jag börjar på tisdagen på andra jobbet, svor lite när jag kom på det.


Men gjorde så tog så sen mötestid som möjligt på torsdagen 22april. 14.15 men kommer ändå behöva dra timme tidigare då pga pendling, bah. :meh:
Så ska se på tisdag hur schema ser ut och se hur jag fårlösa utifrån det.

Vet ej om går hitta nått ställe så blir nämre än pendla timme tillbaka än hemmet, tror ej lämpligt att hitta lokal på jobbet och sätta sig. Ska kika om finns biblotek eller nått nära då kanske spar några min.

Så typiskt alltså :arghh:


Många av de stora hotellkedjorna hyr ut rum som kontor nu för dagspris. Det är kanske något värt att kolla upp även om det kostar dig några hundralappar.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 115
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 317
Senast: fejko
·
Skola & Jobb I mitt yrke så är det vanligt att man får utbildningar för att avancera, kunna utföra svårare felsökningar, få mer ansvar osv. Detta...
2
Svar
37
· Visningar
2 035
Senast: Sol
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 888
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp