Jobbintervju, sjukskriven

Tassa

Trådstartare
Jag är sjukskriven på deltid, jobbar 75 % just nu pga en utmattning jag fick förra året. Tanken är att jag ska kunna jobba heltid igen i augusti och jag mår bättre och det går stadigt framåt.

Jag har nu blivit kallad till en intervju till ett annat jobb och jag funderar på om jag borde säga något om min sjukskrivning? Det är ju inte alls säkert att jag får jobbet, och anledningen till att jag söker annat jobb är att jag inte känner att mitt nuvarande jobb passar mig längre efter min utmattning.

Hur hade ni tänkt i min situation? Borde jag nämna det eller är det ok att inte göra det?
 
Jag hade nämnt det
Om du har din nuvarande arbetsplats på referens kan de nämna det.
Därför bättre att vara ärlug
 
Man kan tänka från två håll.. Dels så kanske man vill vara tyst om det för att inte få sämre chanser att få jobbet, samtidigt så kan man tänka att om man har varit sjukskriven så är det extra viktigt med en förstående arbetsgivare och då kanske man inte vill jobba på en arbetsplats som sorterar bort en pga detta? Och man kanske också vill kunna prata om vilka behov man har på arbetet för att inte riskera sjukskrivning igen.
För min del hade det berott på hur det går för mig och vilka behov av anpassningar som jag tror att jag kommer ha framåt.
 
Man kan tänka från två håll.. Dels så kanske man vill vara tyst om det för att inte få sämre chanser att få jobbet, samtidigt så kan man tänka att om man har varit sjukskriven så är det extra viktigt med en förstående arbetsgivare och då kanske man inte vill jobba på en arbetsplats som sorterar bort en pga detta? Och man kanske också vill kunna prata om vilka behov man har på arbetet för att inte riskera sjukskrivning igen.
För min del hade det berott på hur det går för mig och vilka behov av anpassningar som jag tror att jag kommer ha framåt.
Ja det var ju faktiskt en bra tanke. Har inte tänkt på det på det sättet. Jag har funderat ut lite olika sätt att lägga fram det på, beroende på hur samtalet går och vad det leder in på. Jag tänker inte ljuga om det kommer upp på tal (om de tex frågar om jag jobbar heltid eller liknande), men tänkte att det kanske är aktuellt att ta upp om jag går vidare till en till intervju.
 
Jag är sjukskriven på deltid, jobbar 75 % just nu pga en utmattning jag fick förra året. Tanken är att jag ska kunna jobba heltid igen i augusti och jag mår bättre och det går stadigt framåt.

Jag har nu blivit kallad till en intervju till ett annat jobb och jag funderar på om jag borde säga något om min sjukskrivning? Det är ju inte alls säkert att jag får jobbet, och anledningen till att jag söker annat jobb är att jag inte känner att mitt nuvarande jobb passar mig längre efter min utmattning.

Hur hade ni tänkt i min situation? Borde jag nämna det eller är det ok att inte göra det?
Man ska ju enligt försäkringskassan ha rätt att provjobba på en annan arbetsplats för att se om det fungerar bättre där när man är långtidssjukskriven. Det kanske kan vara en hjälp om företaget känner sig osäkert på anställning pga av din sjukdom? Jag själv har berättat när jag sökt nytt jobb, just för att jag inte vill hamna i samma situation igen. Jag vill ju hamna hos någon där det faktiskt fungerar för mig och om de har den synen på min sjukdom att de inte ens vågar anställa så är det inte platsen för mig.
 
Min kompis stod för samma dilemma för två år sedan. Men han hade inte börjat arbeta 75% igen utan var fortfarande borta från arbetsplatsen. Frågan kom upp, han var ärlig med att han var sjukskriven och varför.
Nya chefen tog det jättebra, frågade om han ville börja på lite lägre procent och om det var några andra anpassningar han trodde skulle vara bra. Tror de valde att skala upp till heltid under en månad och sedan dess(iaf 2 år) har hen nu arbetat heltid utan några tecken alls på ny utmattning :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
729
Skola & Jobb Jag är åter i arbetslöshetsträsket och ska söka jobb. Samtidigt är jag sjukskriven 50%. Det är svårt att hitta jobb ö.h.t. att söka...
Svar
6
· Visningar
786
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
31
· Visningar
1 760
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 203
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp