Jobbintervju

alazzi

Trådstartare
Sa upp mig för ett tag sen och söker nu jobb inom samma bransch. Ska på intervju nästa vecka hos ett annat företag. Branschen är liten så alla känner alla. Nu funderar jag på vad jag ska svara om man frågar om varör jag sa upp mig. Jag kan ju inte gärna säja sanningen (läs chefen är en idiot)
Så vad säjer man istället? Jag behöver verkligen ett nytt jobb. Eftersom jag sa upp mig själv fick jag en spärrtid på 3 månader.
 
Säg något om att du kände att det var dags att prova på något nytt/utveckla och bredda din kompetens hos en ny arbetsgivare/liknande. Eller - om det finns sådana skillnader mellan gamla ag och potentiellt nya - att du tilltalades av den ökade flexibiliteten/ökade ansvaret/omväxlande uppgifterna som övriga branschen erbjuds. Att du ville ha kortare till arbetet, enklare pendlingsväg eller vad som helst.

Eller så säger du helt enkelt bara att du kände att det inte var en arbetsplats/arbetsgivare för dig. Om gamla ag är en idiot vet branschen säkert det och förstår.

Jag hade valt det sistnämnda. Ogillar arr ljuga och så är det så mycket enklare sagt som det är och inte behöva vakta tungan.
 
Min gamla chef har dåligt rykte. Det visste jag tyvärr inte för ett år sen. Jobbet var jätteroligt men chefen omöjlig.

Jag vill också vara ärlig. Avskyr oärlighet.
 
Min gamla chef har dåligt rykte. Det visste jag tyvärr inte för ett år sen. Jobbet var jätteroligt men chefen omöjlig.

Jag vill också vara ärlig. Avskyr oärlighet.

Men än större anledning lägga dig nära sanningen men på ett diplomatiskt sätt då. Säg att du märkte att det inte var rätt arbetsplats/arbetsledning/arbetsgivare för dig, men att du trivs med branschen/yrket och därför vill vara kvar i det.
 
Det gick inte alls. Chefen på nya stället var god vän med min gamla chef och han förstod inte alls varför det inte hade fungerat mellan oss. Det är samma med alla kunder. De tänker att gamla chefen är en underbar person. De har aldrig tvingats se hans andra, mindre trevliga sida. Chefen verkade mest intresserad av skvaller om det gamla jobbet. Lämnade stället med en trist känsla. Kan vara svårt att få jobb inom samma bransch i mitt område.
 
Det gick inte alls. Chefen på nya stället var god vän med min gamla chef och han förstod inte alls varför det inte hade fungerat mellan oss. Det är samma med alla kunder. De tänker att gamla chefen är en underbar person. De har aldrig tvingats se hans andra, mindre trevliga sida. Chefen verkade mest intresserad av skvaller om det gamla jobbet. Lämnade stället med en trist känsla. Kan vara svårt att få jobb inom samma bransch i mitt område.
Äsch så trist! :( Om du verkligen trivs inom branschen kanske det kan gå att få jobb på annan ort?
 
Ja jag kan nog få jobb i stan. Nu bor jag i en förort. Just nu finns inget att söka nen allt står ju stilla pga av Covid-19.
Men jag är rätt desperat efter ett nytt jobb pga av 45 dagars karensen eftersom jag sa upp mig själv.
 
Kan vara svårt att få jobb inom samma bransch i mitt område.
Vilken bransch är det du jobbar / söker arbete inom?
Om det är svårt att anställning inom din bransch - finns det ingen möjlighet att bredda? Jag frågar därför jag själv var för några år sedan var väldigt insnöad och sökte otroligt smalt. Idag är jag väldigt stolt över mitt CV därför det är väldigt brett. Travhästskötare / stallchef - underhållstekniker på fabrik till arbete inom drift och underhåll fastighet och nu inom kyla. Det har varit olika befattningar med ansvar och utan ansvar. Jag fastnade när jag jobbade som underhållstenkiker. Sökte bara sådana tjänster och alla ville ha med åratal av erfarenhet. Jag var på flera intervjuer och snubblade ett par gånger på målsnöret. Jag var så under isen och hade ett otroligt dåligt självförtroende. Så var jag på spontanintervju hos en bemanningsfirma och hon fick mig på andra tankar. Tyvärr inget jobb hos dem men hon gav mig rådet att bredda och inte låsa sig fast.
 
Jag söker som färdtjänstförare. Har sett några annonser där arbetstiden tyvärr är väldigt liten. Max 45 timmar i månaden och det kan man ju inte leva på. Men givetvis bättre än inget. Förra jobbet hade jag också för få timmar och det var väldigt långa dagar. Började 06.00 och slutade ca 18.40. Givetvis med lediga timmar emellan. Totalt värdelösa arbetstider.

I Stockholm körde jag SL-buss på helgerna under ett år och trivdes. Men busskortet måste förnyas regelbundet och det har jag inte gjort. Trodde aldrig att jag skulle ha behov av det körkortet igen. Bussförare finns det massir med jobb som. Men det är svindyrt att ta om busskortet.
 
I Stockholm körde jag SL-buss på helgerna under ett år och trivdes. Men busskortet måste förnyas regelbundet och det har jag inte gjort. Trodde aldrig att jag skulle ha behov av det körkortet igen. Bussförare finns det massir med jobb som. Men det är svindyrt att ta om busskortet.

En del aktörer bekostar busskortet (betald utbildning) om en får jobbet. De flesta kräver att en därefter jobbar X tid hos dem i gengäld, men om du skulle vara okej med det..?
 
Jag söker som färdtjänstförare. Har sett några annonser där arbetstiden tyvärr är väldigt liten. Max 45 timmar i månaden och det kan man ju inte leva på. Men givetvis bättre än inget. Förra jobbet hade jag också för få timmar och det var väldigt långa dagar. Började 06.00 och slutade ca 18.40. Givetvis med lediga timmar emellan. Totalt värdelösa arbetstider.

I Stockholm körde jag SL-buss på helgerna under ett år och trivdes. Men busskortet måste förnyas regelbundet och det har jag inte gjort. Trodde aldrig att jag skulle ha behov av det körkortet igen. Bussförare finns det massir med jobb som. Men det är svindyrt att ta om busskortet.
Kan du inte förnya det i Sverige?
 
Kan du inte förnya det i Sverige?
Man måste tyvärr bo 6 månader i landet innan man kan ta nytt körkort. Kollade upp det noga för 7 år sen. Det finns de som åker till andra länder för att ta körkort. Många länder har enklare krav än Tyskland.
 
En del aktörer bekostar busskortet (betald utbildning) om en får jobbet. De flesta kräver att en därefter jobbar X tid hos dem i gengäld, men om du skulle vara okej med det..?
Jag skulle teoretiskt kunna sommarjobba i Stockholm och få körkortet via bussbolaget i Sverige. Men man måste ha bott i landet i 6 månader innan man får ta körkort i landet så det blir knepigt att lösa praktiskt.
 
Jag var relativt ärlig när jag sökte nytt jobb nu. Vi fick en ny VD förra sommaren och bolaget har genomgått en rad stora förändringar sedan dess, och jag sa att företaget och min tjänst har utvecklats i en linje som inte längre känns rätt för mig. De flesta kan läsa mellan raderna, och det skulle vara oprofessionellt att gå in på personliga dispyter. De ställde några frågor om hur min tjänst förändrats och var sedan nöjda med svaret och jag fick jobbet.
 
Det gick inte alls. Chefen på nya stället var god vän med min gamla chef och han förstod inte alls varför det inte hade fungerat mellan oss. Det är samma med alla kunder. De tänker att gamla chefen är en underbar person. De har aldrig tvingats se hans andra, mindre trevliga sida. Chefen verkade mest intresserad av skvaller om det gamla jobbet. Lämnade stället med en trist känsla. Kan vara svårt att få jobb inom samma bransch i mitt område.

Aha, läste ikapp nu... attans då :(
 
Men busskortet måste förnyas regelbundet och det har jag inte gjort. Trodde aldrig att jag skulle ha behov av det körkortet igen. Bussförare finns det massir med jobb som. Men det är svindyrt att ta om busskortet.
Såhär står det på Transportstyrelsens hemsida:
"Om din högre behörighet har blivit ogiltig kan du få tillbaka den utan att avlägga förarprov (kunskaps- och körprov). För att få tillbaka behörigheten ska du ansöka om körkortstillstånd och visa att du uppfyller de personliga och medicinska kraven."

En förklaring finns i MotorMagasinet:

Körkortsinnehavare som av olika anledningar inte begärt förnyelse ens under det efterföljande året måste avlägga nytt förarprov för att få tillbaka alla behörigheter. Ny möjlighet att förnya Regeringen har nu kompletterat förordningen så att Vägverket i fortsättningen även kommer att informera körkortsinnehavaren om att körkortsbehörigheterna har blivit ogiltiga. Det blir alltså en ytterligare påminnelse om att förnya sina behörigheter utan att behöva göra nytt förarprov. - Vi vill inte att människor ska behöva bli av med sina körkortsbehörigheter om informationen inte nått fram om de nya reglerna. De här ändringarna i förordningen innebär att körkortsinnehavaren får två påminnelser att förnya sitt körkort, vilkeRegeln att förnya de tunga körkortsbehörigheterna var ett nytt inslag i körkortssystemet. De som inledningsvis berörts och missat att skicka in handlingar ges nu en ytterligare möjlighet att återfå sina behörigheter utan att avlägga förarprov. Regeringen har i den justerade förordningen gjort ett undantag från gällande regler för denna grupp.
https://www.motormagasinet.se/article/view/404885/ny_mojlighet_fa_tillbaka_korkortsbehorighet

Det är ju Sverige som utfärdat till körkort och då behöver du vända dig tillbaka till Sverige för att få det förnyat. Regeln om 6-månader kan du ju komma undan genom att tillfälligt folkbokföra dig här. Eftersom du har ett svenskt personnummer tror jag inte ens att de kollar hur länge du varit bosatt i Sverige. Så länge du inte upplyser de om det förstås.
 
Såhär står det på Transportstyrelsens hemsida:
"Om din högre behörighet har blivit ogiltig kan du få tillbaka den utan att avlägga förarprov (kunskaps- och körprov). För att få tillbaka behörigheten ska du ansöka om körkortstillstånd och visa att du uppfyller de personliga och medicinska kraven."

En förklaring finns i MotorMagasinet:

Körkortsinnehavare som av olika anledningar inte begärt förnyelse ens under det efterföljande året måste avlägga nytt förarprov för att få tillbaka alla behörigheter. Ny möjlighet att förnya Regeringen har nu kompletterat förordningen så att Vägverket i fortsättningen även kommer att informera körkortsinnehavaren om att körkortsbehörigheterna har blivit ogiltiga. Det blir alltså en ytterligare påminnelse om att förnya sina behörigheter utan att behöva göra nytt förarprov. - Vi vill inte att människor ska behöva bli av med sina körkortsbehörigheter om informationen inte nått fram om de nya reglerna. De här ändringarna i förordningen innebär att körkortsinnehavaren får två påminnelser att förnya sitt körkort, vilkeRegeln att förnya de tunga körkortsbehörigheterna var ett nytt inslag i körkortssystemet. De som inledningsvis berörts och missat att skicka in handlingar ges nu en ytterligare möjlighet att återfå sina behörigheter utan att avlägga förarprov. Regeringen har i den justerade förordningen gjort ett undantag från gällande regler för denna grupp.
https://www.motormagasinet.se/article/view/404885/ny_mojlighet_fa_tillbaka_korkortsbehorighet

Det är ju Sverige som utfärdat till körkort och då behöver du vända dig tillbaka till Sverige för att få det förnyat. Regeln om 6-månader kan du ju komma undan genom att tillfälligt folkbokföra dig här. Eftersom du har ett svenskt personnummer tror jag inte ens att de kollar hur länge du varit bosatt i Sverige. Så länge du inte upplyser de om det förstås.
Oj vad intressant! Det var helt ny information för mig. Jag bkev ju av med busskortet när jag bkev tvungen att byta mitt svenska körkort till det tyska.
 
Oj vad intressant! Det var helt ny information för mig. Jag bkev ju av med busskortet när jag bkev tvungen att byta mitt svenska körkort till det tyska.
Kontakta Transportstyrelsen och fråga vad du ska göra.

Varför förlorade du dina högre behörigheter för att du flyttade till Tyskland? Jag behöll mitt C från Irland när jag flyttade tillbaka till Sverige. Det är ju inom EU så de får inte diskriminera andra EU-kort.
 
Kontakta Transportstyrelsen och fråga vad du ska göra.

Varför förlorade du dina högre behörigheter för att du flyttade till Tyskland? Jag behöll mitt C från Irland när jag flyttade tillbaka till Sverige. Det är ju inom EU så de får inte diskriminera andra EU-kort.
Jag förlorade den högre behörigheten när mitt svenska körkort måste bytas ut. För att få behålla den högre behörigheten skulle jag behöva göra en första hjälpen kurs samt göra en test för att få transportera folk. Det var 2012 och min tyska var inte tillräckligt bra för den typen av test så jag avstod. Ivrigt påhejad av mitt ex👹
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hur skulle ni bemöta en person, ni inte känner, på ett nytt jobb som från dag 1 börjar säga saker ironiskt till er? Började nytt jobb i...
2
Svar
39
· Visningar
3 328
Senast: Bulldoozer
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 162
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
3 754
Senast: monster1
·
Skola & Jobb Jag går i tankarna på att söka nytt jobb. Hur tas det emot om man anonymiserar nuvarande arbetsgivare på sitt CV? Det är lite känsligt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 273
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp