Jobbrelaterat krångel, vad anser ni?

Fibusen

Trådstartare
Jag är arbetsledare på jobbet, dvs så har jag huvudansvaret över tex tillsätta vikarier osv om någon kollega blir sjuk, skulle jag däremot inte hitta någon så tar kontoret över, ska någon ändra/byta pass så kontaktas jag, och jag sköter kontakten med ny personal/vikarier.

15 mars skulle alla våra semesteransökningar vara inne, och jag satt i TIMMAR och dagar och fick ihop våra 5 semesteransökningar på 5 veckor vardera, och vikarier till det och lyckades få ihop allt. Varit skitstressad över det då vi inte har så många vikarier, samt att allt ska in på datorn i cirrus vilket också är ett jättejobb då man får ta passen ett och ett och lägga in, vilket blir många på 5 personer...

I förrgår ringde chefen mig och meddelar att en av våra vikarier har blivit erbjuden en tjänst hos annan kund from nu. Vilket betyder att vi kommer tappa henne i sommar, och våra semestrar börjar om 5 veckor...

Jag känner verkligen inte för att sätta mig och börja ringa runt igen, börja pyssla ihop alla timmar, börja ändra och krångla i cirrus igen, jag var ju klar med allt det där för i år! Har jag rätt att faktist kräva lite hjälp från chefen, eller är det bara att bita i det sura äpplet eftersom det är mitt ansvar?

Jag har seriöst jätteont i magen över detta nu. Vi har alla fått våra semestrar godkända av chefen eftersom jag löste alla pass med vikarier, men kan chefen ta tillbaka våra semestrar nu om jag mot förmodan inte skulle lösa det, eller blir det chefens uppgift att faktist plocka fram en vikarie till oss och låta oss ha våran semester vi fått godkänt? Vi har ju gått i 1,5 månad nu med godkända semestrar allihopa och självklart gjort upp planer....
 
Men det är ju ditt jobb? Så himla svårt är det inte. Jag gör samma sak och det är tre avdelningar med delvis treskifte. Då ska det slås ihop, sparas pengar, användas minimalt med vikarier (dvs vi får inte automatiskt en vikarie för att nån har semester, utan det ska lösas genom att slå ihop avdelningar och plocka folk hit och dit). Jag har typ 30 personer att placera, och jag har gjort tre olika alternativ för hela sommaren för säkerhets skull.
 
Men det är ju ditt jobb? Så himla svårt är det inte. Jag gör samma sak och det är tre avdelningar med delvis treskifte. Då ska det slås ihop, sparas pengar, användas minimalt med vikarier (dvs vi får inte automatiskt en vikarie för att nån har semester, utan det ska lösas genom att slå ihop avdelningar och plocka folk hit och dit). Jag har typ 30 personer att placera, och jag har gjort tre olika alternativ för hela sommaren för säkerhets skull.

Jag tänker att det ingår i jobbet också. Sedan när man gjort en ny analys och man verkligen inte får ihop det är det inget fel att söka stöd och lösningar hos sin chef.

Men man kan inte bara lämna över uppdraget för att det blev jobbigt och svårt, utan att ha försökt lösa det. Då kanske man bör fundera på att göra det permanent (om man känner att det är svårt att hantera och ger starka negativa effekter på mående och stress)

Jag tycker det låter som ett utmärkt tillfälle att lära sig hur man förbereder sig bättre till nästa år, när man nu känner till mer om vad som kan hända!
 
Fast har ni inte möjligheten att få in en ny vikarie dom tar över personens pass rakt av om det är många pass?

Jag tycker likt de andra att det nog tillhör ditt jobb att försöka lösa situationen, men precis som med andra svårlösta arbetsuppgifter är det fritt att fråga om hjälp från chef/andra kollegor. Det är skitjobbigt att ha ansvar för schemaläggning på det sättet, folk säger upp sig, kommer med sista minuten önskemål och blir sjuka... jag vägrar såna tjänster numera, det tar för mycket energi helt enkelt.
 
Jag tänker att det ingår i jobbet också. Sedan när man gjort en ny analys och man verkligen inte får ihop det är det inget fel att söka stöd och lösningar hos sin chef.

Men man kan inte bara lämna över uppdraget för att det blev jobbigt och svårt, utan att ha försökt lösa det. Då kanske man bör fundera på att göra det permanent (om man känner att det är svårt att hantera och ger starka negativa effekter på mående och stress)

Jag tycker det låter som ett utmärkt tillfälle att lära sig hur man förbereder sig bättre till nästa år, när man nu känner till mer om vad som kan hända!
Fast om det inte finns någon mer vikarie (om hon har ringt alla och jobbet som mitt kräver x antal veckor till månaders upplärning beroende på förkunskaper är det svårt. Om det dessutom är en arbetsuppgift där någon måste vara på plats tycker jag det hamnar lite på chefens ansvar eftersom jag uppfattar det som @sjoberga inte har ekonomiansvarig angående anställningar?
Chefen tycker jag förväntas ge förutsättningar för det öht ska gå ihop.

Däremot håller jag med om att @sjoberga inte kan dumpa hela ansvaret på chefen.
Jag antar att ni aldrig haft lösningen att någon "säljer" sin semester?
Det har gjorts i min bransch. Säljer innebär att man får extra lön (oftast full veckolön för varje vecka) mot att man sedan tar ut sina semesterdagar med vanlig semesterlön. utanför sommarperioden. Dvs tidigast i september.

Vi skulle också vara rätt körda om någon slutade hux flux nu.
Vår teamleader gör sitt bästa, men det ovan beskrivna ansvaret ligger faktiskt på chefen.

Dessutom är jag osäker på om de får dra in semester. Beroende på kollektivavtal. Vi har rätt till 4 veckor under sommarperioden varav tre i sträck. Men om det är beviljat vet jag inte om det ens får dras in.
 
Eftersom jag varit i liknande situation inom samma bransch så säger jag att du absolut ska ta stöd av chefen i det här - du har gjort det du förväntas göra utifrån det du har att förhålla dig till. Att då chefen ändrar förutsättningarna gör att jag definitivt tycker det finns anledning att säga att du inte reder ut situationen (för jag antar att era vikarier inte direkt växer på träd och att det inte bara är att hoppa in).

Sen kan du ju såklart komma med förslag på saker som kanske kan lösa situationen (ex om det går att byta några pass här och var?) eftersom det troligtvis gör det enklare för alla inblandade, men i slutänden så anser jag att det ligger på chefen när du inte får ihop det.

Hade det varit i annan bransch så hade det kanske varit annorlunda men med tanke på vilken situation en oftast befinner sig i när det gäller att lösa luckor osv (vi har tex inget förhandlingsutrymme eller möjlighet att beordra in folk så det blir en himla procedur när det inte finns folk och som ofta innebär känslomässig utpressning och det är sällan lyckat) så tycker iaf inte jag att det är fel att bolla tillbaka ansvaret till chef i en sådan situation.
 
Senast ändrad:
Det är ju ditt jobb, så från den aspekten är det nog bara att börja om. Men å andra sidan så har ju du och din chef ett gemensamt ansvar för att det ska fungera. Jag tycker som @mandalaki, gå till din chef och fråga hur ni ska gå framåt. Det är ju inte säkert att den enda lösningen är att ni ska göra om hela planeringen utifrån att ni nu är en vikarie kort.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jobbade tidigare på en avdelning i anslutning till ett större boende, lärde känna personer även på det boendet och fick många goa...
Svar
6
· Visningar
1 620
Senast: Emine
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 444
Senast: Fiorano
·
Relationer Jag var ute och festade med en kompis och fick ögonkontakt med en man på krogen. Vi började prata och flörta och jag följde med honom...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
31 406
Samhälle Jag har fått ett problem. Eller fått och fått... Har haft detta problem tidigare! Sommaren 2009 köpte jag och dåvarande pojkvän hus i...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 886

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp