Jobbrelationer...

lizzie

Trådstartare
Jag har problem som jag inte riktigt vet hur jag ska hantera... Jag jobbar som samordnare inom kommunen. Sitter på stabs-nivå på en förvaltning som har flera olika verksamheter inom sin förvaltning, bl a It-avdelningen. Eftersom jag är en systemvetenskaplig utbildning förutom min administrativa karriär så har jag blivit tilldelad IT som "min" enhet. Jag är alltså samordnare åt verksamhetschefer där min roll är att vara avancerat chefsstöd. Jag började med detta uppdrag våren 2011 och har sedan dess varit administrativ samordnare åt 4 olika IT-chefer (varit ett gäng tillförordnanden). Den senaste IT-chefen är fast och har jobbat ett år. Vi har rak dialog och det fungerar jättebar.

I min yrkesprofession är jag modig, ifrågasättande, sväljer alltså inte bara rakt av vad enhetschefer säger. Jag sitter med på ledningsgrupp och samverkansgrupp som sekreterare och till att börja med var det högt i tak när det gällde diskussioner och enhetscheferna (totalt 4 st) tyckte det var bra att jag kunde öppna munnen och säga vad jag tyckte och tänkte, eller ifrågasätta "hur tänker ni nu".

Sedan drygt 1 år tillbaka har det blivit trögare och trögare - jag kommer bra överens med min IT-chef och han vill ha en uppmärksam och ifrågasättande samordnare. Men resten av cheferna.... det är något som är jättekonstigt. Det är 4 enhetschefer, en kvinna och resten män. Enhetscheferna har börjat ha möten utan att jag är med och skriver - vilket gör att jag har noll koll på vad som händer.

I fredags fick jag reda på att en av enhetscheferna har gjort fel när det gäller rekryteringsförfarande, där personen bryter mot nämndens delegationsordning och kommunens rekryteringspolicy. Jag har självklart pratat med IT-chefen som blev smått chockad och jag har varit tvungen att göra en avvikelseanmälan på incidenten. Vi har också informerat facken på samverkan, på de reagerade konstigt nog inte :confused:

Jag har insett att under det senaste halvåret har blivit jag konstant förminskad och förlöjligad av enhetscheferna (personalen har börjat att reagera). När jag dessutom i måndags fick reda på att IT-chefen går vidare till ett annat uppdrag och jag alltså ska anpassa mig till IT-chef nr 5 på 2,5 år. Då blev jag lite trött...:meh:

Jag tog ett beslut där jag meddelade IT-chefen att jag kommer avsluta mitt uppdrag mot avdelningen från och med årsskiftet och att grunden till mitt beslut är att jag inte har Ledningsgruppens förtroende. Jag får till svar att han förstod mitt beslut och att det nog är lika bra för Ledningsgruppens inställning till mig kommer inte förändras. Vad i helvete! är då min reaktion. Vad fasen är det jag gör som blir så himla fel??? Jag har börjat hålla truten på de få möten jag är med i. Och HUR ska jag vinna något förtroende - och frågan är också VILL jag det :crazy:

Jag har idag fått reda på att min IT-chef kommer gå vidare till ett annat uppdrag med omedelbar verkan. Jag är inblandad i det uppdraget fram till årsskiftet på 50 %. Helt OK. Men nu till resten....

Till att börja med ska vi ha en tillförordnad IT-chef och det är EN av cheferna från den ledningsgruppen som INTE har något som helst förtroende för mig. Som samordnare har jag jobbat tight ihop med verksamhetschefen och förtroendet går både mellan mig och chefen.

Det jag nu är otroligt förvirrad över är: Hur ska jag kunna jobba ihop med denna chef som i sin roll som enhetschef INTE har något förtroende för mig - Kommer denna personen helt plötsligt få förtroende för mig i rollen som IT-chef??? Jag har ju svårt att tänka mig det...

För er som undrar så har jag haft de där jobbiga samtalen med cheferna där jag frågat efter vad som är problemet - men alla inblandade chefer nekar till att det är något problem... Men uppenbarligen är det ett problem

Vi har varit iväg på arbetskonferens 2 dagar - jag hade lika gärna kunnat vara hemma - enhetscheferna pratade inte med mig en enda gång och jag hade ingen vettig uppgift under hela konferensen... Totalt djävla slöseri med min tid :rage:

Är det någon som förstår mitt dilemma??

/Lizzie
 
Sv: Jobbrelationer...

Jag undrar bara var din chef finns i det hela? Och vad hen säger? För att såhär går det inte att ha det.
 
Sv: Jobbrelationer...

Jag undrar bara var din chef finns i det hela? Och vad hen säger? För att såhär går det inte att ha det.

Jag har kontinuerligt haft samtal med min ordinarie chef och jag har även haft bra och öppen dialog med IT-chefen som har varit min arbetsledare. Jag har själv bestämt mig för att jobba vidare eftersom jag och IT-chefen fungerar så himla bra ihop. IT-chefen är väl medveten om att jag har problem med enhetscheferna - och den strategin vi lagt upp är jag gör ett proffesionellt jobb mot enhetscheferna. Min lojalitet ligger hos IT-chefen och min ordinarie chef. Dessa två har också en bra relation och är överens om att jag gör ett bra jobb.

Jag kan förstå att enhetscheferna tycker att jag är jobbig eftersom det är jag som står förvaltningsledningen och påpekar "att detta gäller på vår förvaltning enligt den och den rutinen / policyn". Jag erbjuder också min hjälp för att det ska bli så bra som möjligt. Reaktionerna blir ofta "himlande ögon" och djupa suckar...

Grunden till detta är att enhetscheferna egentigen vill tillhöra kommunledningskontoret istället för vår förvaltning. Att följa kommunens rutiner och policys tycker JAG i alla fall gäller, skit samma vilken förvaltning man tillhör...

Att saker och ting ställts på sin spets nu är att jag fr o m 1/9 är tjänstledig från min grundtjänst och är nu placerad på IT-avd på heltid fram till årsskiftet. Tidigare har IT haft mig "gratis" på 75 %. Jag har sett fram emot att jobba med nuvarande IT-chefen på 100 % och så får jag reda på att nää - han börjar nytt jobb och går över till kommunledningskontoret för att bygga upp en ny avdelning. Jag kommer jobba i detta projektet till 50 % - men de ska förmodligen inte ha någon administratör när avd väl är bemannad. Och så ska jag då jobba för den tillförodnande IT-chefen till 50 % från och med nu. En chef som då inte har något förtroende för mig.

Nuvarande IT-chefen vill att jag ska hjälpa den tillförordnande chefen så det avdelningen rullar på så bra som möjligt tills de har tillsatt en ny ordinarie IT-chef - och jag känner bara NÄÄÄEEE - Jag vill verkligen INTE!!!:arghh:

På medarbetarsamtalet jag hade i våras med min ordinarie chef så fick jag beröm för att jag är modig och ifrågasättande, att jag har "skinn på näsan" och framför allt att jag är väldigt anpassningsbar och chefen tog upp just detta att jag anpassat mig väldigt bra till flera IT-chefer, som varit väldigt olika.

Nog för att jag kan vara anpassningsbar och flexibel - men till vilken gräns?

Eftersom jag i dagarna fått reda på att vissa enhetschefer även förminskar min kompetens och förlöjligar min inför personalen så har jag faktiskt ingen lust att anpassa mig en gång till :rage:

Ska prata med min ordinarie chef i morgon så får vi se vad hon tycker att vi ska göra. Men jag misstänker att om jag vill jobba med IT-projektet - som jag verkligen vill - så får jag bita ihop till årsskiftet.

Vad jag inte begriper är varför de nuvarande enhetscheferna anser att jag är till belastning - den de förra enhetscheferna tyckte jag var en stor tillgång.

/Lizzie
 
Sv: Jobbrelationer...

Jag tycker att du ska trycka på detta att de förminskar din kompetens och förlöjligar dig inför de anställda med din chef. Mobbning är ett allvarligt brott och ska inte förekomma på en arbetsplats. Det måste chefen till enhetscheferna och den nya tf IT-chefen åtgärda omgående. Du ska inte behöva jobba med kollegor som mobbar dig, och det måste din chef ta på allvar. Speciellt om du ska ha såpass nära arbete med en av de som mobbar dig? Absolut inte ok. Ta även upp utfrysningen under konferensen!

Har din chef och AG ryggrad att stå upp för dig? Är du med i facket?
 
Sv: Jobbrelationer...

Jag tycker att du ska trycka på detta att de förminskar din kompetens och förlöjligar dig inför de anställda med din chef. Mobbning är ett allvarligt brott och ska inte förekomma på en arbetsplats. Det måste chefen till enhetscheferna och den nya tf IT-chefen åtgärda omgående. Du ska inte behöva jobba med kollegor som mobbar dig, och det måste din chef ta på allvar. Speciellt om du ska ha såpass nära arbete med en av de som mobbar dig? Absolut inte ok. Ta även upp utfrysningen under konferensen!

Har din chef och AG ryggrad att stå upp för dig? Är du med i facket?

Japp, jag är med i facket. Min ordinarie chef känner jag mig trygg med och jag ska prata med henne i morgon. Nuvarande IT-chefen tror jag faktiskt inte har fattat vad som pågår - egentligen. Och nu har han huvudet fullt med sitt nya uppdrag.

Mitt upp i alltihopa ska jag introducera en ny enhetschef - känns så där...

Vad cheferna på IT-avd inte fattar är att om min ordinarie chef plockar bort mig från detta uppdraget - så kommer de inte få någon annan administrativ hjälp. De lever dock i tron om att de kan få mig "utbytt"...

/Lizzie
 
Sv: Jobbrelationer...

Men ta tag i det på riktigt, och tryck verkligen på att det är mobbning, för det är ju vad som sker? De fryser ut dig och snackar skit om dig och du mår dåligt av det - dvs inget som får ske på en arbetsplats. Om IT-chefen inte kan ta i det just nu iom den nya placeringen, kan din chef gå in och bossa och ta tag i det? Alternativt ta upp det med IT-chefen, det är viktigt och faktiskt något hen får prioritera. Det är verkligen inte ok.
 
Sv: Jobbrelationer...

Men ta tag i det på riktigt, och tryck verkligen på att det är mobbning, för det är ju vad som sker? De fryser ut dig och snackar skit om dig och du mår dåligt av det - dvs inget som får ske på en arbetsplats. Om IT-chefen inte kan ta i det just nu iom den nya placeringen, kan din chef gå in och bossa och ta tag i det? Alternativt ta upp det med IT-chefen, det är viktigt och faktiskt något hen får prioritera. Det är verkligen inte ok.

Jag har nog bara försökt jobba på och inte velat inse att det faktiskt handlar om mobbing. Att det faktiskt inte handlar om att jag inte gör ett bra jobb eller kan anpassa mig - och varför är det alltid JAG som ska anpassa mig :crazy: Det är aldrig snack om att cheferna ska kunna anpassa sig.

/Lizzie
 
Sv: Jobbrelationer...

När jag hör vad du säger är min första tanke mobbing. Och du ska ju veta att då spelar det ju ingen roll hur mycket du anpassar dig etc, de mobbar ju inte dig för att du gör något fel utan för att de är dumma i huvudet. Om de hade tyckt att du inte sköter ditt jobb är det rätta att gå till sin arbetsledare och påtala att det finns ett problem där - inte att baktala och frysa ut den det handlar om. Det är de som gör fel, och jag tycke definitivt att du ska ta upp det med din chef, ev även IT-chefen. För det är inte hållbart att du ska må dåligt pga jobbet! Du har liksom gjort vad du ska göra, vad mer kan du göra? Det är de som beter sig illa, dvs de som ska ändra på sig alternativt flyttas bort.

Dessutom kan det vara värt att ta upp att det är chefer som beter sig såhär, de kanske inte ska sitta kvar? Vad gör de om de har en de har ansvar för om blir mobbade, eller om någon sticker ut lite - pratar de skit om den personen också? Vem ska denna då vända sig till om det är dens chef som står för mobbningen?

Men framförallt för att få till en förbättring på din situation, för sådär ska du inte ha det. Det ska vara roligt att gå till jobbet! :)
 
Sv: Jobbrelationer...

Kl

Till TS

Dokumentera, dokumentera, dokumentera!

Kan du påvisa händelser, skitsnack mm som är till för att förminska dig så har du mycket på fötter. Alla arbetsrättsliga processer kräver dokumentation. Ta det på allvar med din chef och it chefen, boka möte och ta med en facklig representant och dokumentera det ni kommer fram till. Bestäm uppföljning så snart som krävs (dvs det som känns bäst för dig) tex varannan vecka eller en gång i månaden. Det är så här som cheferna driver tex rehabfall och missskötsamhetsärenden framåt och till sin spets. Tillslut kommer deras chef kunna driva ärendet som en arbetsrättsligmprocess ( misskötsamhet) mot enhetscheferna och tilldela dem varningar.

Ta med personalavdelningen också om du har förtroende för någon av dem.

Har själv börjat läsa boken " Härskarteknik" av Elaine Eksvärd och hon beskriver flera av de situationerna du upplevt och hur man kan hantera dem, kanske kan hjälpa dig?!

Kämpa på och det är inte dig det är fel på!
 
Senast ändrad:
Sv: Jobbrelationer...

När jag hör vad du säger är min första tanke mobbing. Och du ska ju veta att då spelar det ju ingen roll hur mycket du anpassar dig etc, de mobbar ju inte dig för att du gör något fel utan för att de är dumma i huvudet. Om de hade tyckt att du inte sköter ditt jobb är det rätta att gå till sin arbetsledare och påtala att det finns ett problem där - inte att baktala och frysa ut den det handlar om. Det är de som gör fel, och jag tycke definitivt att du ska ta upp det med din chef, ev även IT-chefen. För det är inte hållbart att du ska må dåligt pga jobbet! Du har liksom gjort vad du ska göra, vad mer kan du göra? Det är de som beter sig illa, dvs de som ska ändra på sig alternativt flyttas bort.

Dessutom kan det vara värt att ta upp att det är chefer som beter sig såhär, de kanske inte ska sitta kvar? Vad gör de om de har en de har ansvar för om blir mobbade, eller om någon sticker ut lite - pratar de skit om den personen också? Vem ska denna då vända sig till om det är dens chef som står för mobbningen?

Men framförallt för att få till en förbättring på din situation, för sådär ska du inte ha det. Det ska vara roligt att gå till jobbet! :)

Nu på morgonen tog jag ett snack med nuvarande IT-chefen direkt. Förklarade att jag ser det som väldigt svårt att kunna jobba med den tillförordnande chefen. Om den personen inte har något förtroende för mig nu i rollen som enhetschef, hur ska han ha det i rollen som IT-chef?

Nuvarande IT-chefen förstod mitt dilemma och vi hade ett bra samtal. Jag beskrev hur jag blir behandlad, och vilka härskartekniker framför allt en av enhetscheferna använder sig av. Min IT-chef erkände att han nog inte riktigt förstått allvaret, men att det absolut INTE är OK att cheferna beter sig som de gör. Han har också luskat runt lite bland medarbetarna och fått bekräftat det jag signalerat om - det är alltså inte bara så att jag inbillar mig.

Jag är väl medveten om att man inte kan älska alla - men man ska faktiskt kunna uppföra sig proffessionellt - även som chef!!

Första steget blir att min nuvarande IT-chef ska prata med den som är tänkt som tillförordnad. Och så ska han prata med enhetscheferna för att verkligen ta reda på vad som ligger till grund när det gäller förtroendebristen EGENTLIGEN.

Både jag och den nuvarande IT-chefer misstänker att anledningen till utfrysningen är att jag representerar förvaltningsledningen och att det inte faller i god jord hos en av enhetenscheferna, för den chefen vill nämligen tillhöra kommunledningskontoret.

Nuvarande IT-chefen har i alla fall full förståelse för mitt dilemma och det känns bra.

/Lizzie
 
Sv: Jobbrelationer...

Kl

Till TS

Dokumentera, dokumentera, dokumentera!

Kan du påvisa händelser, skitsnack mm som är till för att förminska dig så har du mycket på fötter. Alla arbetsrättsliga processer kräver dokumentation. Ta det på allvar med din chef och it chefen, boka möte och ta med en facklig representant och dokumentera det ni kommer fram till. Bestäm uppföljning så snart som krävs (dvs det som känns bäst för dig) tex varannan vecka eller en gång i månaden. Det är så här som cheferna driver tex rehabfall och missskötsamhetsärenden framåt och till sin spets. Tillslut kommer deras chef kunna driva ärendet som en arbetsrättsligmprocess ( misskötsamhet) mot enhetscheferna och tilldela dem varningar.

Ta med personalavdelningen också om du har förtroende för någon av dem.

Har själv börjat läsa boken " Härskarteknik" av Elaine Eksvärd och hon beskriver flera av de situationerna du upplevt och hur man kan hantera dem, kanske kan hjälpa dig?!

Kämpa på och det är inte dig det är fel på!

Tack för tipset på boken :) Jag har läst sociologi och har ju läst om härskartekniker - men blev ändå perplex jag ingsåg att jag själv var utsatt för dem... Men det är ändå bra att läsa något för att få tips på hur man ska agera när man blir utsatt för dem.

Och jag dokumenterar - för lugn för det...

/Lizzie
 
Sv: Jobbrelationer...

Tack för tipset på boken :) Jag har läst sociologi och har ju läst om härskartekniker - men blev ändå perplex jag ingsåg att jag själv var utsatt för dem... Men det är ändå bra att läsa något för att få tips på hur man ska agera när man blir utsatt för dem.

Och jag dokumenterar - för lugn för det...

/Lizzie

Lite uppdatering...

Ny tf IT-chef på plats, som tycker att man "ska kunna jobba med alla". Jag blir ännu mera förminskad och förlöjligad. Alltså hade jag ett snack med min ordinarie chef förra veckan. Min tjänstledighet bryts och jag återgår till min ordinarie arbetsplats från och med i morgon. Jag kommer bli tilldelad till en annan verksamhet inom förvaltningen och IT-avdelningen får ingen ersättare efter mig. Utan de får klara sig själva.

Jag är inte den typen av person som ger upp i första taget, men det finns strider som inte är värda att ta. Detta är en. Det finns andra chefer inom vår förvaltning som kommer jubla över att få mig som samordnare.

Nu ska jag bara "slicka mina sår" och komma igen... ;)

/Lizzie
 
Sv: Jobbrelationer...

Jag är inte den typen av person som ger upp i första taget, men det finns strider som inte är värda att ta. Detta är en. Det finns andra chefer inom vår förvaltning som kommer jubla över att få mig som samordnare.

/Lizzie

Det där låter som en klok reflektion. Det låter ändå som om du jobbar i en organisation som är frisk nog att ta hand om dig även om andra delar har problem.
 
Sv: Jobbrelationer...

Det där låter som en klok reflektion. Det låter ändå som om du jobbar i en organisation som är frisk nog att ta hand om dig även om andra delar har problem.

Vissa delar inom förvaltningen har uppenbara problem. Jag har turen att tillhöra en avdelning som har en riktigt bra chef.

Efter att ha slitit som samordnare åt IT-avd i 2,5 år och nu är inne på 5:e verksamhetschefen under samma tid - så känner jag mig rätt sliten. Om det hade funnit en dynamik och öppenhet i ledningsgruppen (som det gjort med tidigare chefer). Hade jag nog orkat. Men nu blir jag "straffad" för att jag "står för linjen". Jag vet att jag inte ska ta det personligen, men efter senaste månadernas effektiva utfrystning har satt sina spår... Självförtroendet är totalt nerkört....

Så det kändes oerhört skönt att jag kunde "dra i tofsen" och förvaltningsledningen faktiskt agerade. Vad IT-avd nu missar i sitt stöd från förvaltningsledningen - det lär de bli varse... jag är nämligen riktigt bra på mitt jobb... ;)

/Lizzie
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 361
Skola & Jobb En fråga om arbetsuppgifter. I september skrev jag på ett avtal för en ny tjänst på mitt jobb, den skulle träda i kraft vid årsskiftet...
Svar
8
· Visningar
2 677
Senast: iNHALE
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu har 7,5 månad gått på jobbet där jag är och jag håller på och avslutar. Det är de snabbaste månaderna i mitt liv, herregud vad fort...
Svar
0
· Visningar
748
Senast: villhöver
·
Skola & Jobb Jag arbetar inom kommunal verksamhet - trivs med mitt jobb och har för första gången en riktigt bra chef. Den bästa jag någonsin jobbat...
Svar
10
· Visningar
995
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp