Jobbrelationer...

lizzie

Trådstartare
Jag har problem som jag inte riktigt vet hur jag ska hantera... Jag jobbar som samordnare inom kommunen. Sitter på stabs-nivå på en förvaltning som har flera olika verksamheter inom sin förvaltning, bl a It-avdelningen. Eftersom jag är en systemvetenskaplig utbildning förutom min administrativa karriär så har jag blivit tilldelad IT som "min" enhet. Jag är alltså samordnare åt verksamhetschefer där min roll är att vara avancerat chefsstöd. Jag började med detta uppdrag våren 2011 och har sedan dess varit administrativ samordnare åt 4 olika IT-chefer (varit ett gäng tillförordnanden). Den senaste IT-chefen är fast och har jobbat ett år. Vi har rak dialog och det fungerar jättebar.

I min yrkesprofession är jag modig, ifrågasättande, sväljer alltså inte bara rakt av vad enhetschefer säger. Jag sitter med på ledningsgrupp och samverkansgrupp som sekreterare och till att börja med var det högt i tak när det gällde diskussioner och enhetscheferna (totalt 4 st) tyckte det var bra att jag kunde öppna munnen och säga vad jag tyckte och tänkte, eller ifrågasätta "hur tänker ni nu".

Sedan drygt 1 år tillbaka har det blivit trögare och trögare - jag kommer bra överens med min IT-chef och han vill ha en uppmärksam och ifrågasättande samordnare. Men resten av cheferna.... det är något som är jättekonstigt. Det är 4 enhetschefer, en kvinna och resten män. Enhetscheferna har börjat ha möten utan att jag är med och skriver - vilket gör att jag har noll koll på vad som händer.

I fredags fick jag reda på att en av enhetscheferna har gjort fel när det gäller rekryteringsförfarande, där personen bryter mot nämndens delegationsordning och kommunens rekryteringspolicy. Jag har självklart pratat med IT-chefen som blev smått chockad och jag har varit tvungen att göra en avvikelseanmälan på incidenten. Vi har också informerat facken på samverkan, på de reagerade konstigt nog inte :confused: