Jobbsök - hur viktigt är det med utbildning resp. kontakter? (utbruten från Vad gör vi? Del CXLIII)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja för er som det "bara" är att gå all in med att sälja er själv så är det förstås easy peasy. För såna som mig som är bra på att skapa förtroende i långsiktiga realtioner men INTE är bra på att sälja mig själv över en kaffe så är det inte så bara.

Och bortser man från att jag själv förstås ur ett rent egoistiskt perspektiv också vill kunna få jobb, så tror jag att man även ur ett samhällsperspektiv gör arbetsmarknaden en stor otjänst om man gör matchningsprocessen alltför snäv i betydelsen "jobb tillsätts genom att känna varandra eller genom gemensamma vänner/familj/kollegor". Absolut är det ETT sätt för AG och AT att hitta varandra, men jag tycker det ligger i båda parters intresse att sträva efter att hålla även andra dörrar öppna.
Att kunna sälja in sig över en kopp kaffe är väl det som anställningsintervju går ut på:confused:.

Visst ett av mina jobb fick jag genom att min systers ex pappa viste vem jag var men annars har det varit träffat någon på puben som jag pratat med som rekommenderat att ringa till ett visst företag men absolut inte nämna vem som tippsat om det eller en gång så gav jag tips på ett företag som behövde förstärkningoch och vi började prata på en hundkurs, där sa jag att inte nämna mig.
Behöver inte alls vara så nära som gemensamma vänner eller familj.
 
Att kunna sälja in sig över en kopp kaffe är väl det som anställningsintervju går ut på:confused:.

Visst ett av mina jobb fick jag genom att min systers ex pappa viste vem jag var men annars har det varit träffat någon på puben som jag pratat med som rekommenderat att ringa till ett visst företag men absolut inte nämna vem som tippsat om det eller en gång så gav jag tips på ett företag som behövde förstärkningoch och vi började prata på en hundkurs, där sa jag att inte nämna mig.
Behöver inte alls vara så nära som gemensamma vänner eller familj.

För mig är det jättestor skillnad på att bli inbokad på en intervju där jag vet vem jag ska träffa, vilken tjänst det handlar om, att personerna ifråga har avsatt tid för att prata med just mig under denna tid, att de förhoppningsvis läst mitt chansen och brev innan (även om alla inte gör det...🙄) och att träffa på någon under ett mingel/nätverksträff/spontan chans uppstår för att man blir presenterad av en vän för någon, där jag på x minuter snyggt ska motivera varför just jag skulle vara ett fantastiskt kap för dem att anställa.

Om du läst mina andra inlägg så är jag alltså inte emot nätverkande, jag tycker bara inte att det nödvändigtvis måste vara så man får ett nytt jobb. Det finns andra sätt också, beroende på bransch, typ av jobb och hur man själv är och hur den som ska anställa är.
 
Man måste inte alltid heller nätverka utan det gäller att få en fot in bara. Jag har ju redan förklarat min "resa" men grejen är ju att det enda jag gjorde "på eget bevåg" var att tacka ja till ett jobb med extrem kort varsel. Sedan handlade det bara om att jag ärligt talat var bra på det jag gjorde och det uppskattades. Jag är inte en social butterfly och tenderar ofta vara den på min arbetsplats som är "lite utanför" då jag har ganska svårt för det sociala, men kan man föra sig hyfsat och gör ett bra jobb så räcker det.

I min branch (transport) söks det ofta folk och det är ALDRIG någon som pratar om charm eller liknande utan det man vill ha är folk som jobbar, that's it. De som gör ett bra jobb får snabbt ett bra rykte och brukar inte ha problem att hitta arbete.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp