Jobbsök - hur viktigt är det med utbildning resp. kontakter? (utbruten från Vad gör vi? Del CXLIII)

Status
Stängd för vidare inlägg.

sthu

Trådstartare
Jag vill verkligen göra något annat med mitt liv. Funderar på möjligheterna att studera på distans och jobba samtidigt. Jag har så gott som maxat mitt CSN, så om jag vill vidareutbilda mig måste det finansieras med arbete.
Har funderat på tandsköterska länge. Men jag är sjukt spruträdd så det är nog en dum idé. Kanske något inom trädgård? Jag gillar ju att greja i trädgården och hade gärna lärt mig mer. Men hur ser egentligen arbetsmarknaden ut? Hmm. Kanske ska läsa till administratör, apotekstekniker eller nåt sånt. Kanske.
Eller så tragglar jag vidare och hoppas på att det löser sig ändå.
 
Jag vill verkligen göra något annat med mitt liv. Funderar på möjligheterna att studera på distans och jobba samtidigt. Jag har så gott som maxat mitt CSN, så om jag vill vidareutbilda mig måste det finansieras med arbete.
Har funderat på tandsköterska länge. Men jag är sjukt spruträdd så det är nog en dum idé. Kanske något inom trädgård? Jag gillar ju att greja i trädgården och hade gärna lärt mig mer. Men hur ser egentligen arbetsmarknaden ut? Hmm. Kanske ska läsa till administratör, apotekstekniker eller nåt sånt. Kanske.
Eller så tragglar jag vidare och hoppas på att det löser sig ändå.

Många yrken behöver man ju inte utbilda sig till :) Administratör exempelvis, går att få jobb som om man har lite ordningssinne.
 
Jag vill verkligen göra något annat med mitt liv. Funderar på möjligheterna att studera på distans och jobba samtidigt. Jag har så gott som maxat mitt CSN, så om jag vill vidareutbilda mig måste det finansieras med arbete.
Har funderat på tandsköterska länge. Men jag är sjukt spruträdd så det är nog en dum idé. Kanske något inom trädgård? Jag gillar ju att greja i trädgården och hade gärna lärt mig mer. Men hur ser egentligen arbetsmarknaden ut? Hmm. Kanske ska läsa till administratör, apotekstekniker eller nåt sånt. Kanske.
Eller så tragglar jag vidare och hoppas på att det löser sig ändå.

Vad ar du lite nyfiken pa? Vad skulle vara kul att lara sig mer om hur det fungerar ... som samtidigt har arbetsmojligheter?
 
Många yrken behöver man ju inte utbilda sig till :) Administratör exempelvis, går att få jobb som om man har lite ordningssinne

Jag har fått nej på många ansökningar som administratör just pga ingen utbildning.

Vad ar du lite nyfiken pa? Vad skulle vara kul att lara sig mer om hur det fungerar ... som samtidigt har arbetsmojligheter?

Jag är ju miljömupp, utbildad miljöriskanalytiker och hade med glädje arbetat med miljöfrågor. Men jag har aldrig fått en chans att visa vad jag kan och nu är det många år sen jag tog examen.. Man blir knappast mer attraktiv av det.

Därför försöker jag tänka lite mer realistiskt, vad söks i just mina trakter? Förutom typ svetsare och verktygsmakare för såna är jag inte intresserad av.
Då blev det inte mycket kvar. Löneadministratör, administration i allmänhet, vård, skola, barnomsorg. Av dem är de första två intressanta.
 
Jag har fått nej på många ansökningar som administratör just pga ingen utbildning.

Vi har aldrig krävt utbildning när vi rekryterat administratörer. Sen är ju det ett väldigt brett yrke också, det kan ju vara både en väldigt avancerad tjänst och nybörjartjänst, ha specifika inriktningar osv. Men en enklare administrativ tjänst på kontor har jag svårt att se kräver utbildning, däremot lite arbetslivserfarenhet och det kan man ju skaffa sig ideellt :)
 
Vi har aldrig krävt utbildning när vi rekryterat administratörer. Sen är ju det ett väldigt brett yrke också, det kan ju vara både en väldigt avancerad tjänst och nybörjartjänst, ha specifika inriktningar osv. Men en enklare administrativ tjänst på kontor har jag svårt att se kräver utbildning, däremot lite arbetslivserfarenhet och det kan man ju skaffa sig ideellt :)
+1 på denna. När jag ville få in en fot i arbetslivet som ung så gick jag till lokala fair trade-butiken och frågade om jag fick hjälpa dem några timmar då och då. Vips hade jag erfarenhet av kundservice, kassaarbete osv. Nästa år är det val, då kan man anmäla sig som valarbetare, få lite CV-fyllning och betalt. :up:
 
@Voeux och @EZMK
Fast mitt CV är rätt fullt med erfarenhet, det är inte det som är problemet. Alla ansökningar jag skickar här kommit tillbaka med motiveringen ingen utbildning inom området.
 
@Voeux och @EZMK
Fast mitt CV är rätt fullt med erfarenhet, det är inte det som är problemet. Alla ansökningar jag skickar här kommit tillbaka med motiveringen ingen utbildning inom området.

Det är svårar för många rekryteringsbolag går direkt efter utbildning.
Det finns ingen kurs eller liknande man gå inom detta?
 
@Voeux och @EZMK
Fast mitt CV är rätt fullt med erfarenhet, det är inte det som är problemet. Alla ansökningar jag skickar här kommit tillbaka med motiveringen ingen utbildning inom området.

Jag kan ju inte tala för hur det varit för dig, utan berättar om hur det varit på mina arbetsplatser.

Men jag skulle ta det med en nypa salt. Ska jag vara krass så tror jag de enbart skriver så ibland för att de fick en bättre kandidat och kan inte riktigt motivera varför, utan det kändes bättre med någon annan helt enkelt, och då väljer de något konkret att svara övriga sökanden. Exempelvis brist på utbildning eller inte tillräckligt med arbetslivserfarenhet. Även fast det kanske är så att den som fick jobbet inte heller hade det. Själv arbetar jag på en ganska avancerad tjänst som marknadsansvarig och har 0% utbildning i marknadsföring, jag är egentligen statsvetare.
 
@Voeux och @EZMK
Fast mitt CV är rätt fullt med erfarenhet, det är inte det som är problemet. Alla ansökningar jag skickar här kommit tillbaka med motiveringen ingen utbildning inom området.
Sånt är verkligen tråkigt, speciellt när det är traditionellt upplärningsbara tjänster. Om du har svårt att bestämma dig för ett helt program så tycker jag att enstaka kurser på typ 7,5 hp ger ganska bra skjuts i CV och man kan nischa sig lite.

Jag kommer aldrig förbi första ronden med ansökan via extern rekryteringsbyrå. Jag uppfattar dem som väldigt stolpiga och här-och-nu istället för att se utvecklingspotential, lite som @Voeux nämner om deras gallring.
 
Vilket visserligen är jävligt skakigt ibland måste jag erkänna 😅 :rofl:

#fakeittilyoumakeit osv

Alltså... min utbildning innehöll faktiskt ganska lite prospektering även om berggrundsgeologi/mineralogi är relevant inom mitt yrke. Jag har absolut inte pluggat något om administration, minimalt med ekonomi, ingen logistik eller personalvetande. Ändå har jag blivit någon form av chef/projektledare som även agerar reseplanerare, kock, festfixare, allmän fixare samt sköter bokföringen i mitt företag. Det har varit väldigt mycket fake it 'til you make it :rofl:

Edit: Och extramamma till yngre borrare, typ :cautious: samt sjukvårdare :laugh:
 
Absolut inte! Är det främst administration som du känner att du saknar utbildning i?

Eeh, jag vet inte om jag känner att jag saknar någon utbildning alls. Men tydligen gör arbetsgivarna det.

@Voeux tja, om det nu inte behövs utbildning måste det ju vara mig det är fel på.
 
Vi har aldrig krävt utbildning när vi rekryterat administratörer. Sen är ju det ett väldigt brett yrke också, det kan ju vara både en väldigt avancerad tjänst och nybörjartjänst, ha specifika inriktningar osv. Men en enklare administrativ tjänst på kontor har jag svårt att se kräver utbildning, däremot lite arbetslivserfarenhet och det kan man ju skaffa sig ideellt :)

Tror inte heller utbildning är ett måste för enkla administriva tjänster, eller ens det primära. Min erfarenhet är dock att det väldigt hög konkurrens på sådana tjänster. Har suttit med i en del rekryteringar hos min arbetsgivare, och inga utlysta tjänster hade ens i närheten av så många sökande som just tjänster som administratör.

Ingen anledning att ge upp så klart, men man behöver inte känna sig nedslagen om det är svårt, för det är det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp