Jobbsökardilemma

miumiu

Trådstartare
Jag är i en situation på min nuvarande arbetsplats där jag av flertalet olika anledningar har börjat se mig om. För ett tag sen sökte jag en tjänst som jag väl på pappret kanske inte är kvalificerad till egentligen, men som jag vet att jag ändå har kompetensen för. Lite av ett drömjobb för mig faktiskt. Hörde ingenting och tänkte jaja.

Nu hörde dom av sig på mailen idag och ursäktade den sena återkopplingen, skrev att tjänsten troligtvis kommer tillsättas internt eller spridas ut på de som redan är anställda idag. Skrev dock också att jag gärna får komma förbi någon dag ”och säga hej” (jobbar i dagsläget väldigt nära rent geografiskt), att det vore kul att se vem jag är och ”vem vet vad som kan komma av det”.

Frågan är nu, ska jag gå dit? Är det värt ur ett kontraktknytar-perspektiv? Vad ska jag säga i så fall, ska jag bara kika in på en kaffe eller ta med arbetsprover eller liksom vad förväntar dom sig? Aldrig varit i nån liknande situation tidigare så Buke plz help me.
 
Jag är i en situation på min nuvarande arbetsplats där jag av flertalet olika anledningar har börjat se mig om. För ett tag sen sökte jag en tjänst som jag väl på pappret kanske inte är kvalificerad till egentligen, men som jag vet att jag ändå har kompetensen för. Lite av ett drömjobb för mig faktiskt. Hörde ingenting och tänkte jaja.

Nu hörde dom av sig på mailen idag och ursäktade den sena återkopplingen, skrev att tjänsten troligtvis kommer tillsättas internt eller spridas ut på de som redan är anställda idag. Skrev dock också att jag gärna får komma förbi någon dag ”och säga hej” (jobbar i dagsläget väldigt nära rent geografiskt), att det vore kul att se vem jag är och ”vem vet vad som kan komma av det”.

Frågan är nu, ska jag gå dit? Är det värt ur ett kontraktknytar-perspektiv? Vad ska jag säga i så fall, ska jag bara kika in på en kaffe eller ta med arbetsprover eller liksom vad förväntar dom sig? Aldrig varit i nån liknande situation tidigare så Buke plz help me.

JA!

Som svar på din fråga :D
 
Jag är i en situation på min nuvarande arbetsplats där jag av flertalet olika anledningar har börjat se mig om. För ett tag sen sökte jag en tjänst som jag väl på pappret kanske inte är kvalificerad till egentligen, men som jag vet att jag ändå har kompetensen för. Lite av ett drömjobb för mig faktiskt. Hörde ingenting och tänkte jaja.

Nu hörde dom av sig på mailen idag och ursäktade den sena återkopplingen, skrev att tjänsten troligtvis kommer tillsättas internt eller spridas ut på de som redan är anställda idag. Skrev dock också att jag gärna får komma förbi någon dag ”och säga hej” (jobbar i dagsläget väldigt nära rent geografiskt), att det vore kul att se vem jag är och ”vem vet vad som kan komma av det”.

Frågan är nu, ska jag gå dit? Är det värt ur ett kontraktknytar-perspektiv? Vad ska jag säga i så fall, ska jag bara kika in på en kaffe eller ta med arbetsprover eller liksom vad förväntar dom sig? Aldrig varit i nån liknande situation tidigare så Buke plz help me.
Ja. Gör du ett gott intryck står du med som topp ett och kommer förmodligen kontaktas innan rekrytering startar öppet. Tänker jag.
 
Nu har jag svarat honom att jag gärna kommer förbi iaf, men blev fasen nervös eftersom jag inte hört nåt förrän nu och mer eller mindre ställt in mig på att det inte blir nåt :nailbiting: Troligtvis blir det väl inte nåt nu ändå men kan ju som sagt vara bra att ändå visa fortsatt intresse om situationen skulle ändra sig plötsligt.

Var väl lite hans formulering som gjorde mig nervös också. Fick lite känslan av att om jag visar mig "tillräckligt bra" så kan dom kanske tänka om 😜
 
Om du överväger att byta jobb så är det precis sådana här leads som du skall hugga på! Nätverka låter formellt och pretentiöst men det behöver inte handla om något mer avancerat än just att titta in på en fika och snacka litet. :)
 
Alltså nu behöver jag mer hjälp i ärendet kära Buke!

Jag hade lite maikorrespondens med den här arbetsgivaren i fredags där han sa att onsdag eller torsdag denna veckan skulle funka bra för honom. Jag föreslog då en tid på onsdag men har inte fått något svar på detta. Vad ska jag göra om jag inte får något svar? Gå dit ändå? Ringa..? 😬

Grejen är den att jag måste komma på ett ”legit” skäl att lämna min egen arbetsplats. Vi har en väldigt speciell dynamik då vi endast är tre personer. Jag, chefen, chefens son. Jag kan inte säga ”jag har ett ärende” för det kommer komma följdfrågor på det. Men jag är också usel på att ljuga 😫 Min morsa föreslog att jag skulle säga att jag har ett gynekologbesök, funderar ärligt på att säga att jag ska ta cellprov eller nåt. Lär väl knappast bli några följdfrågor på det…
 
Tolkar ni det här som att jag bara ska gå dit?
 

Bifogade filer

  • EAEC36A4-2601-407B-9BA3-46B16C2B10A7.jpeg
    EAEC36A4-2601-407B-9BA3-46B16C2B10A7.jpeg
    61,3 KB · Visningar: 45
Med hänvisning till ovanstående hade jag gått dit efter 9 antingen onsdag eller torsdag. Utan att ha väntat på svar. Det är en öppen inbjudan som jag tolkar det.

Ledigt från jobbet är ju vanskligare, jag hade nog bara angett privat skäl. "Jag har ett privat ärende jag behöver uträtta, är det OK att jag försvinner efter kl. 9 på onsdag? Blir nog inte borta mer än två timmar"
 
Alltså nu behöver jag mer hjälp i ärendet kära Buke!

Jag hade lite maikorrespondens med den här arbetsgivaren i fredags där han sa att onsdag eller torsdag denna veckan skulle funka bra för honom. Jag föreslog då en tid på onsdag men har inte fått något svar på detta. Vad ska jag göra om jag inte får något svar? Gå dit ändå? Ringa..? 😬

Grejen är den att jag måste komma på ett ”legit” skäl att lämna min egen arbetsplats. Vi har en väldigt speciell dynamik då vi endast är tre personer. Jag, chefen, chefens son. Jag kan inte säga ”jag har ett ärende” för det kommer komma följdfrågor på det. Men jag är också usel på att ljuga 😫 Min morsa föreslog att jag skulle säga att jag har ett gynekologbesök, funderar ärligt på att säga att jag ska ta cellprov eller nåt. Lär väl knappast bli några följdfrågor på det…
Har själv sagt att jag ska till gyn när jag tycker nyfikna inte har med vad jag ska göra🙈
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
610
Skola & Jobb Kära allvetande buke! Har sökt lite (YH)utbildningar till hösten, som jag såklart hoppas komma in på :) Dock är jag också anställd, och...
Svar
10
· Visningar
1 520
Senast: Lightzone
·
Skola & Jobb Någon här på Buke som gjort det, och hur får man livet och ekonomin att gå ihop? Jag har en kandidatexamen sedan fem år tillbaks och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
6 763
Senast: lil-sis
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 100
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp