Lilla

Trådstartare
Vad kan man söka för jobb om man inte har utbildning? (Har gått tre år på gymnasium Barn och fritid)
Vilka jobb har ni haft som ni har varit jättenöjda med? Mått dåligt pga?
 
Sv: Jobbtips.

Står man ut med arbetstiderna så är tågkonduktör ett riktigt bra jobb. Bra betalt och självständigt arbete utan att vara ensamt. Väl inne i det är det mycket av arbetsuppgifterna som går på rutin, omväxlingen blir det som händer runt omkring, märkliga resenärer, tekniska fel, etc etc. Det är som sagt skiftarbete som gäller med mer eller mindre långa pass. Det gäller att planera sin sömn ordentligt. Å andra sidan så får man oftast med sig de ljusa timmarna även på vintern och lönen blir markant högre pga. all OB.
 
Sv: Jobbtips.

Kan inte du jobba som barnskötare eller på fritids med din gymnasieutbildning? Men det vill du kanske inte? Annars kan man få jobb i äldrevården, inte fast men timmar och vikariat. Jag trivdes i hemtjänsten när jag jobbade där. Telefonförsäljare får alla jobb som men jag tyckte det var deprimerande och lönen suger rent ut sagt. Har jobbat på Mcdonalds, kan vara helt ok om man tål stress och har bra arbetskompisar. Jag hade skitdåliga jobbarkompisar så jag trivdes inte men har kompisar som gillat det.
 
Sv: Jobbtips.

Jag har också bara gymnasieutbildning och jobbar som lokalvårdare, jag trivs fruktansvärt bra.
Det negativa är väl förslitningen av kroppen samt lönen.
 
Sv: Jobbtips.

Ingen utbildning och har alltid arbetat i butik ( 3 st olika) och stormtrivts! Både stor kedja och liten minibutik. Älskar kundkontakten och att planera en snygg avdelning som inbjuder till köp ;) Älskar även att dekorera och skriva snygga skyltar!
 
Sv: Jobbtips.

Lokalvårdare har jag funderat på men till och med där ska man ju helst ha erfarenhet.
 
Sv: Jobbtips.

Ska tilläggas att jag har jobb men spånar ändå. Jobb är så stor del av livet så det är viktigt vad man gör.
 
Sv: Jobbtips.

Jag har barn- och frtidsutbildning ovanpå ett datatekniskt gymnasium. Jag har jobbat som barnskötare på dagis och som fritidspersonal på ett privat hästfritids. Idag jobbar jag (med enbart gymnasieexamen) inom IT/telekombranchen. Jag får kass lön, dåliga arbetstider och en dålig arbetsmiljö. Jag har dock härliga kollegor.

Jag trivdes som barnskötare på dagis, men eftersom de aldrig ville anställa en barnskötare fast och jag bara fick timmar hela tiden så blev det för osäkert.
 
Sv: Jobbtips.

När vi ändå pratar jobb. Vår chef har bestämt att semestern ligger som tidig och sen. Dom som hade tidig i fjol ska ha sen och tvärsom säger hon. Men om jag och en arbetskompis vill byta får vi inte det då?
 
Sv: Jobbtips.

Det får ni nog fråga arbetsgivaren?
Vi har också tidigt o sent, men brukar kunna byta om det går (beror på ansvarsområden etc).
 
Sv: Jobbtips.

Vi har semester juni, juli eller augusti. Vi får byta hur vi vill inom vår avdelning. Jag brukar dock vara besvärlig och söka föräldraledigt när jag vill vara ledig (och sen ändra till semester om den inte blir förlagd då). :o
 
Sv: Jobbtips.

När vi ändå pratar jobb. Vår chef har bestämt att semestern ligger som tidig och sen. Dom som hade tidig i fjol ska ha sen och tvärsom säger hon. Men om jag och en arbetskompis vill byta får vi inte det då?

Varför skulle ni inte få det? Kontakta din arbetsgivare och om det skulle bli problem kontaktar du facket....
 
Sv: Jobbtips.

Varför skulle ni inte få det? Kontakta din arbetsgivare och om det skulle bli problem kontaktar du facket....


Varför ska facket kontaktas?

Huvudsemestern ska förlägga under perioden juni–augusti.
Arbetstagaren har då rätt till fyra veckors sammanhängande veckor - om inte arbetsgivaren har särskilda skäl med hänvisan till verksamhetsdriften.
Semesterperioden förhandlas med facket men hur den förläggs är till syvende och sist arbetsgivarens beslut.


På din fundering över varför ett periodsbyte inte skulle vara ok kan ex kompetens vara en anledning.
 
Sv: Jobbtips.

Tack för svar. Vrånghet finns tyvärr som alternativ till varför man inte får byta också så jag får väl bara ta det jag får... Om jag inte säger upp mig före. Men jag är lite feg då det inte flödar av jobb.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Det har kommit ut en annons för ett jobb jag sökte för några år sedan. Omfattande rekryteringsprocess, jag var en av slutkandidaterna...
Svar
15
· Visningar
834
Senast: BernT
·
Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
575
Senast: niardasp
·
  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 719
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
751

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp