Bukefalos 28 år!

Jodphur vad rekommenderar ni?

Anna Lilja

Trådstartare
Hej,

Jag har tänkt att köpa ett par jodhpurs men kan inte bestämma mig för vilka. Jag har ett par Mountain Horse stövlar och de har jag älskat och använt massor. Funderar således på skor i samma märke. Någon som har erfarenhet av dessa? Vad tycker ni? Jag har kollat på Stable Jodpuhr (utan stålhätta) pris på granngården 698 se
http://www.mountainhorse.se/produkt.php?id=191
resp Protective Jodphur (med stålhätta) pris 898
http://www.mountainhorse.se/produkt.php?id=192

Jag har inte stålhätta på mina stövlar, visst är det bra men behövs det? Är det värt 200 spänn extra? Är de sköna eller blir de bara tunga? Hjälp!

Sen har jag kollat Hööks http://www.hooks.se/butik/default.asp?sidvarde=SE&ScreenWidth=1280 CRW® JODHPURS PADDOCK M STÅLHÄTTA pris 599 med stålhätta. Gillar dock inte bruna. Det finns en svart motsvarande ungefär CRW® JODHPUR EPSON M. STÅLHÄTTA
för 549:- med stålhätta men den har bara en sån där flärp att dra i när man tar på sig vilket är ett minus. sen finns dessa STEEDS BASIC JODHPURS mycket prisvärda för 329:- men de är lite för "fina" tycker jag. Vilka tycker ni? Jag vill kunna ha de både istället för skor vid hästiga arrangemang och när jag rider.
 
Senast ändrad:
Sv: Jodphur vad rekommenderar ni?

jag tycker att MH är rent skit, har själv Ariat skor som jag aldrig kommer byta ut :love:
 
Sv: Jodphur vad rekommenderar ni?

Jag har ett par MH Stable Jodpuhr. Trivs kanon i dem. Kändes ganska stela att gå med i början men efter bara ett litet tag så blev de hur sköna som helst. Fryser aldrig och blir aldrig blöt om fötterna även om man är ute och klaffsar i vattenpölar en hel dag.
 
Sv: Jodphur vad rekommenderar ni?

jag tycker att MH är rent skit, har själv Ariat skor som jag aldrig kommer byta ut :love:

Öh, skulle du kunna utveckla ditt svar lite :confused: varför tycker du MH är skit och vad är det som är så bra med Ariat skor? Har du någon länk? Vad kostar de? Stålhätta eller ej?
 
Sv: Jodphur vad rekommenderar ni?

Jag har ett par MH Stable Jodpuhr. Trivs kanon i dem. Kändes ganska stela att gå med i början men efter bara ett litet tag så blev de hur sköna som helst. Fryser aldrig och blir aldrig blöt om fötterna även om man är ute och klaffsar i vattenpölar en hel dag.

Åh, då kanske jag ska köpa ett par sånna. Minns du vad du betalade och vart köpte du dem?
 
Sv: Jodphur vad rekommenderar ni?

absolut inte mountain horse, mina gick sönder typ tredje gången jag använde dom. sprak där resåren och lädret är ihopsytt på sidan av skon. och desutom var dom ju rättså dyra med, ett av mina sämsta köp någonsin tror jag.
köpte däremot ett par billiga från börjes som har hållit i tre år nu
 
Sv: Jodphur vad rekommenderar ni?

absolut inte mountain horse, mina gick sönder typ tredje gången jag använde dom. sprak där resåren och lädret är ihopsytt på sidan av skon. och desutom var dom ju rättså dyra med, ett av mina sämsta köp någonsin tror jag.
köpte däremot ett par billiga från börjes som har hållit i tre år nu

Du gick väl tillbaka med dem hoppas jag? Det är ju inte ok med sån hållbarhet. Minns du vilken sort du köpte från Börjes. Tycker det är svårt när man inte kan prova dock.
 
Sv: Jodphur vad rekommenderar ni?

för att de har alldeles för många måndags exemplar.
Jag har utan stålhätta, vet inte om det finns, gav runt 2200:- för mina.
 
Sv: Jodphur vad rekommenderar ni?

för att de har alldeles för många måndags exemplar.
Jag har utan stålhätta, vet inte om det finns, gav runt 2200:- för mina.

ok! Oj, det var lite väl mkt för min tunna plånbok tyvärr.

Gazia kan det varit MELBOURNE STÅLHÄTTA från Börjes 349;-
 
Sv: Jodphur vad rekommenderar ni?

ja det kan det mycket väl vara, kommer inte ihåg vad dom hette men jag vet att jag gav runt 300kr för dom.
 
Sv: Jodphur vad rekommenderar ni?

det är väl väda pengar, skönare skor finns inte. Har haft mina i tre år o de är i toppskick.
 
Sv: Jodphur vad rekommenderar ni?

Jag har också haft mina melbourne från börjes i flera år! Stålhätta är det på dem. Det enda jag upplevt som negativt med dem är att dem gett skavsår med för tunna strumpor.... :crazy:
Nu har jag derby-modellen tror jag den heter (också börjes). Dem är lite "smäckrare" och är väldigt bekväma. Och fina! :)
Både rekommederas! :D

Jag har en storlek mindre på börjesskorna än jag har på de flesta andra skor.
 
Sv: Jodphur vad rekommenderar ni?

... och mina melbourne har varit kassa... sulan släpper, de är stenhårda att gå på och lädret sprack när jag bler trampad (ellersnarare hoppad på). de är 1 1/2 år gamla, och de blev kassa direkt.
 
Sv: Jodphur vad rekommenderar ni?

Jag har MH Protective Jodphur, de har dock gått sönder lite nu, efter 7 års användande. De har en paus nu i väntan på att få komma till skomakare.

Har ett par Jacson med stålhätta, kostade 398 kr tror jag. Har haft dem i tre månader, funkar jättebra.
 
Sv: Jodphur vad rekommenderar ni?

... och mina melbourne har varit kassa... sulan släpper, de är stenhårda att gå på och lädret sprack när jag bler trampad (ellersnarare hoppad på). de är 1 1/2 år gamla, och de blev kassa direkt.

Ojdå... :crazy:
Jo mina har också varit ganska hårda, men det beror nog mest på stålhättan.
Mina har hållt snart 3 år, men de är ju inte lika fina idag som när jag köpte dem ;), men de duger som extraskor. :D
 
Sv: Jodphur vad rekommenderar ni?

Graninge Halti. Det har också (haft?) några fler modeller. Sköna och bra att rida med. Fast jag upplever det numera "vingligt" att rida utan stövlar.
 
Sv: Jodphur vad rekommenderar ni?

Börjes Melbourne har hållt väldigt bra:)! Blir ett nytt par såna när man får råd nästa gång!
 
Sv: Jodphur vad rekommenderar ni?

jag har ett par Jacson med stålhätta, är nog inne på sitt 4e år nu :)

ett STORT plus för dom är att dom är så nätta och smala i modellen för jag hatar jodphurs som är för breda,klumpiga samt dom som tyngs ner lite av stålhättan.
har använt mina till mina Sergio Grasso (heter det så? glömt bort) shortchaps jag ahde förut och dom passar bra till dom till ochmed.

tror dom bara kostade 4-500 kr.
 
Sv: Jodphur vad rekommenderar ni?

jag har ett par "mongrel boots" nåt australiensiskt märke, supersköna! Med stålhätta - såklart!
Har man väl börjat kan man inte vara utan...
Jättesköna att rida i och att promenera i (efter att man gått in dom vill säga :rofl:)

Kanske kan tolkas som lite klumpiga, men jag tycker dom är perfekta!

Här är hemsidan, men kunde inte riktigt klura ut exakt vilken sort jag har:angel:
http://www.mongrelboots.com.au/

Kostade ca 1900 när jag köpte dom i en affär utanför Örebro.
 
Sv: Jodphur vad rekommenderar ni?

Jag har mountain horse stable jodphur sen två år tillbaka. skitbra, läcker aldrig in något vatten och är hela och inte speciellt slitna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp