Jogga med barnvagn

Lady_D

Trådstartare
Är drygt halvvägs igenom graviditeten och har nu börjat fundera lite på barnvagn.

Mannen är joggar/löptränar 5-6 dagar i veckan och hävdar med bestämdhet att han vill att barnvagnen ska gå att jogga med. Jag har researchat lite och det finns ju en del rena joggingvagnar men de känns inte som att de funkar på stan/i affärer och så.

Har ni någon erfarenhet av att jogga med barnvagn? Vilken vagn använder ni?

Visst man skulle kunna ha en joggingvagn och en vardagsvagn, men jag skulle också vilja ha en stallvagn och tre vagnar känns lite mycket...
 
Jag brukar jogga med barnvagnen. Har gjort ett antal 4-5 km-rundor med den nu sedan bebisen kom och kommer absolut springa längre rundor längre fram. Vi har en kronan city som är hyfsat lätt och smidig och har stora svängbara framhjul vilket jag tror är viktigt. Den har också rätt långt handtag vilket gör att man inte sparkar i vagnen när man springer. Tycker den funkar super men har aldrig sprungit med en riktig joggingvagn så vet inte hur stor skillnad det är. Det bästa är att bebisen ÄLSKAR när jag springer med vagnen, han somnar direkt :D:love:
 
Jag har joggat otaliga mil med ffa en Emmaljunga City Cross, dvs en vanlig vagn med stora, fasta, punkteringsfria däck. Det har gått alldeles utmärkt! Ffa när barnet var litet och lätt. MEN jag är bara 173 lång och med ett löpsteg därefter. Jag är tämligen säker på att vagnen skulle ha både för lågt sittande handtag och för nära vagnen för att passa en man som är längre än mig.

Vi köpte en joggingvagn (tyvärr glömt märke) och sprang med en period. Men jag avskydde den. Den var både extremt tung och svårstyrd i jämförelse. Men den fungerade både höjd- och längdmässigt för min sambo som är 180+.

Jag tror tyvärr att de flesta vanliga vagnar är för små för att fungera för män som vill springa.

Har ni bara platsen går det ju att göra fantastiska fynd begagnat av vagnar. Både stallvagn och joggingvagn går att hitta för riktigt lite pengar.

Själv tyckte jag det var så mkt skönare med flera vagnar väl anpassade efter sitt ändamål än en enda skitdyr finvagn. Förvaring var dock inget problem för oss.
 
Min kusin joggar med sin britax men minns inte vilken modell det är! Men hon säger att det funkar i alla fall!
 
Vi har en Mountainbuggy terrain som joggingvagn. Stor fördel är att den har högt handtag, handbroms och är trehjulig (man låser framhjulet vid löpning) Den rullar otroligt lätt:up:, stor skillnad mot en fyrhjulig vagn.
 
Vi har en thule glide som är fruktansvärt smidig och lätt! Både jag och mannen springer med den. Har inget dåligt att säga om den. Använde bara den och den andra vagnen blev stående. Dottern gillade att åka thulen Mer helt enkelt 😊
 
Puttar upp tråden, är det fler som har erfarenhet av ”rena” joggingvagnar? Vi funderar lite på att köpa en, men vet inte riktigt vilken. Kommer ha den som andravagn, får gärna vara rätt smidigt även i lättare terräng. Håller utkik även för begagnat med kommer inte ut mycket i närheten...
 
Ska man springa tycker jag att man ska ha en vagn för det, det går att springa med många vanliga men dels är de inte gjorda för det och dels är det mycket lättare med jogging-vagnarna.
Varför det är lättare: De har större hjul som rullar lättare och de har mer plats för benen så att man kan ta ut steget.
Nu vet jag ju inte längden på din sambo, men en van löpare har ju oftast ett större löpsteg, och då behöver man en vagn som ger plats till det.

Jag löptränar själv och har en Hauck, funkar fint och är inte så dyr. Använder den en del till vardags också (vi har 3 olika vagnar sammanlagt) :)
 
Puttar upp tråden, är det fler som har erfarenhet av ”rena” joggingvagnar? Vi funderar lite på att köpa en, men vet inte riktigt vilken. Kommer ha den som andravagn, får gärna vara rätt smidigt även i lättare terräng. Håller utkik även för begagnat med kommer inte ut mycket i närheten...
Som billig löparvagn rekommenderar jag Thule Glide/Urban Glide.

Vi har en Thule Urban Glide (enbarns) och en Thule Chariot Cross (tvåbarns) som vi springer med. Den första är ganska ren löparvagn men med framhjulet ställbart om det ska vara fast eller svängbart. Den andra är en multifunktionsvagn som kan anpassas med olika komponenter för olika ändamål (cykling, löpning, promenad, skidåkning). Jag är jättenöjd med båda vagnarna. Det är guld att ha de jättestora hjulen, inte bara vid löpning utan också i snö och i ojämn terräng. Vi kompletterar dessa vagnar med en liten kompakt vagn med vändbar sittdel, Easywalker Mosey+ men den åker mest med när vi ska ut och göra ärenden..
 
Som billig löparvagn rekommenderar jag Thule Glide/Urban Glide.

Vi har en Thule Urban Glide (enbarns) och en Thule Chariot Cross (tvåbarns) som vi springer med. Den första är ganska ren löparvagn men med framhjulet ställbart om det ska vara fast eller svängbart. Den andra är en multifunktionsvagn som kan anpassas med olika komponenter för olika ändamål (cykling, löpning, promenad, skidåkning). Jag är jättenöjd med båda vagnarna. Det är guld att ha de jättestora hjulen, inte bara vid löpning utan också i snö och i ojämn terräng. Vi kompletterar dessa vagnar med en liten kompakt vagn med vändbar sittdel, Easywalker Mosey+ men den åker mest med när vi ska ut och göra ärenden..

Åh tack för tips. Har tittat en del på Thules vagnar och tycker de verkar trevliga. Men funderat på om K är liten liten ännu, 7 månader. Men kanske blir att avvakta något och köpa en sån.
 
Åh tack för tips. Har tittat en del på Thules vagnar och tycker de verkar trevliga. Men funderat på om K är liten liten ännu, 7 månader. Men kanske blir att avvakta något och köpa en sån.
Om du vill ut och springa tycker jag att du ska köpa en vagn nu och inte vänta. Vi skaffade vår första Thule när första barnet var drygt 9 månader och när vi väl testat den kunde vi inte förstå varför vi väntat så länge ;)
 
Om du vill ut och springa tycker jag att du ska köpa en vagn nu och inte vänta. Vi skaffade vår första Thule när första barnet var drygt 9 månader och när vi väl testat den kunde vi inte förstå varför vi väntat så länge ;)

Åh vad roligt att höra att du/ni tyckt det funkat bra från 9 månader 😃 Jag har ju där tvekat om det är tidigt att inte ha sitsen vänd mot mig... men är kanske en vanesak (mest för mig).
Ska bara hålla blocket under uppsikt lite till...Skulle vara helt okej att hitta en begagnad. Men om tålamodet tryter så får det bli en ny 😇 När vårsolen kommer ska här springas. (Lite rehab i ett knä, så än så länge såpass korta sträckor att vanliga vagnen duger).
 
Vi har en Mountainbuggy terrain som joggingvagn. Stor fördel är att den har högt handtag, handbroms och är trehjulig (man låser framhjulet vid löpning) Den rullar otroligt lätt:up:, stor skillnad mot en fyrhjulig vagn.
Men det är väl originaljoggingvagnen?
Fanns många sådana i NZ som folk sprang med
 
Jag tror jag snart kan titulera mig som
expert på att googla joggingvagn 😇 huruvida det är positivt eller negativt låter jag vars osagt...
 
Jag tror jag snart kan titulera mig som
expert på att googla joggingvagn 😇 huruvida det är positivt eller negativt låter jag vars osagt...

Har du slagit till på någon? :)
Jag springer mycket med vår kronanvagn men har alltmer blivit jättesugen på en riktig joggingvagn! Men det är svårt, vill inte lägga supermycket pengar eftersom vi redan har två andra vagnar :angel: samtidigt är jag ju sjukt sugen på en Emmaljunga eller buggaboo som verkar vara de som finns med vändbar sittdel, men de är ju svindyra och svåra att hitta begagnade!
 
Har du slagit till på någon? :)
Jag springer mycket med vår kronanvagn men har alltmer blivit jättesugen på en riktig joggingvagn! Men det är svårt, vill inte lägga supermycket pengar eftersom vi redan har två andra vagnar :angel: samtidigt är jag ju sjukt sugen på en Emmaljunga eller buggaboo som verkar vara de som finns med vändbar sittdel, men de är ju svindyra och svåra att hitta begagnade!

Nej, inte blivit någon snabbare vagn ännu... Visst är det svårt. Funkar ju ändå att springa med vanliga vagnen och som du säger galet dyrt med. Så spanar begagnat lite till 😇
Inser med att det kanske är prioriterat att köpa en liten smidig vändbar (!) vagn att ha i bilen 🤔
 
Nej, inte blivit någon snabbare vagn ännu... Visst är det svårt. Funkar ju ändå att springa med vanliga vagnen och som du säger galet dyrt med. Så spanar begagnat lite till 😇
Inser med att det kanske är prioriterat att köpa en liten smidig vändbar (!) vagn att ha i bilen 🤔

Precis, när den ändå funkar att springa med så kan man ju vänta lite till :angel: jag spanar också lite här och funderar!
 
Precis, när den ändå funkar att springa med så kan man ju vänta lite till :angel: jag spanar också lite här och funderar!

Skönt att man inte är ensam. Jag skulle tycka det vore roligt att springa något lopp med vagn. Ja bara på skoj liksom 😇
Det känns som det finns tokigt många vagnar. Men inte någon som uppfyller mina önskemål...
 
Skönt att man inte är ensam. Jag skulle tycka det vore roligt att springa något lopp med vagn. Ja bara på skoj liksom 😇
Det känns som det finns tokigt många vagnar. Men inte någon som uppfyller mina önskemål...

Läste en blogg med någon som springer lopp med vagn och blev också lite sugen på det! Verkligen, finns hur många som helst och väldigt olika omdömen i recensioner! Och vill man ha med vändbar sittdel som jag helst skulle vilja ha blir det ju dyrt! Det kan ju funka med framåtvänd sittdel men det vet man ju först när man köpt vagnen och testat... :meh:
 
Skönt att man inte är ensam. Jag skulle tycka det vore roligt att springa något lopp med vagn. Ja bara på skoj liksom 😇
Det känns som det finns tokigt många vagnar. Men inte någon som uppfyller mina önskemål...

Råkade slå till på en Thule glide nu i morse :D har redan testat en löptur och en skogspromenad och är supernöjd än så länge! Rullar superlätt, går fram fantastiskt bra i terrängen, har många smarta små finesser och bebisen verkar trivas toppen i den! :up:
 

Liknande trådar

Träning Hej! det kommer bli vår första vintern utan ridhus och skulle vilja höra era erfarenheter av att motionera häst vid minusgrader utan...
2
Svar
23
· Visningar
2 313
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 124
Senast: __sofia__
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 565
Senast: kma
·
Övr. Hund Hej, Denna fråga har säkert varit uppe en massa ggr men ber gärna om er input givet mina förutsättningar. (Funderar i första hand på om...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
8 667
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp